Taksikuskin palkka, voiko olla näin surkea laillisesti??
Mieheni aloitti 1kk sitten työt taksifirmassa, hänellä on yksinkertainen työsopimus 6kk koeajalla, työsopimuksessa ei kovin paljon tietoa ole.
Ensimmäisen kuun palkka oli 750e käteen.
Hän on ajanut 40h/viikossa
Palkkaus on pelkkä provisiopalkka kassasta.
Voiko silti olla näin?? Onko laillista että palkka saa jäädä noin pieneksi. Myöskään minkäänlaista palkkalaskelmaa ei ole saanut.
Kun googlesta hakee, taksikuskin (palkattuna) keskipalkan kerrotaan olevan 2000-3000e
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Miehesihän on ilmeisesti ns renki eli ei itse omista taksiaan. Rengeillä on pienet palkat.
Jos tienaa 750 renkinä, niin isäntänä tienaa 75. Elikä on paska kuljettaja tai sitten surkea markkina. Taksiala nyt on se surkeista surkein, vaikka sielläkin on yli 3000 tienaavia renkejä, mutta ne ajavatkin 60+ tuntia viikossa ja kaikki mahdolliset viikonloppuyöt. Elämäntapa, ei mikään varsinainen työ.
Pienikö ??????? Täysin naurettavaa !!!!!! Esim ite saan VAIN 14 €/VK !!!!!!! Eli rutkasti VÄHEMMÄN !!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesihän on ilmeisesti ns renki eli ei itse omista taksiaan. Rengeillä on pienet palkat.
Kyllä, mutta onko näin pieni palkka täysiaikaisesta työstä edes laillista Suomessa? Että 160h/kk työstä saa käteen 750e mikä on työttömyysrahan verran.
Tuntipalkkahan jää verollisenakin n. 5 euroon.
On laillista. Itsellä paras palkka on ollut hieman alle euron tunnilta su-ma yöltä. Ei ollut ajoja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea se oli ysärin lopussakin, kun aloitin, mutta ei ihan noin huono. Netto oli saman verran, kuin Kelan tuet työttömänä. Aloin tehdä pimeänä, niin alkoi kannattaa.
Tarkoitan, että ysärin lopussa netto oli noin 1300e nykyrahassa aloittaessa. Ei ollut uubereita, geepeeässiä eikä mitään nykyvehkeitä. Kadut täytyi tietää ja jos ei tietänyt, niin irtirevityllä puhelinluettelon karttaosiolla mentiin. Maksuista noin 80% tapahtui käteisellä rahalla, kunnon vaihtokassa täytyi olla koko ajan ja sitä täytyi hankkia lisää kesken vuoron. Ihmiset maksoivat satasella kolmenkympin kyytejä jatkuvasti.
Vielä ennen koronaan oli yleistä, ettei 100€:n vaihtokassa ollut tarpeeksi vuoroon. Itselläni oli vuoroon lähtiessä seteleitä 2*20€, 2*10€, 2*5€ ja loppu 30€ kolikkoina 5*2€, 10*1€, 11*0,50€, 15*0,20€ ja 15*0,1€
Ihan laillista on jos ei ole kyytejä tarpeeksi niin ei palkkakaan ole tuon isompi. Olen ajanut taxia itse. 40 tunnin työviikko ei tarkoita että on ajanut sen verran vaan sitä voi joutua taxi tolpalla odottaa asiakkaita monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta onko näin pieni palkka täysiaikaisesta työstä edes laillista Suomessa? Että 160h/kk työstä saa käteen 750e mikä on työttömyysrahan verran.
Eräs sukulaiseni oli 90-luvulla kiinteistövälittäjänä provikkapalkalla. Sanoi että 10kk takana, palkkaa maksettu nettona 0 markkaa. Jossain vaiheessa tulot nousi, mutta lopetti hommat ja meni muualle.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaksi kertaa kulkenut Uberilla.
Ensimmäisellä kuskilla oli taksamittari rikki ja hän pystyi ottamaan maksun vain käteisellä.Toinen kuskin mukaan olin tilannut taksin niin, että vain käteismaksu on mahdollista ja sitä ei muuksi maksutavaksi muuttaa.
Kuulostaa pimeältä työltä, eli noista kyseistä ei varmasti veroja maksettu. Tuskin sait kuittiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Pienikö ??????? Täysin naurettavaa !!!!!! Esim ite saan VAIN 14 €/VK !!!!!!! Eli rutkasti VÄHEMMÄN !!!!!!!!!!!!!!
Ajatko sinäkin taksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskaltaa Men taksiin. Taksikuskit huijaavat rahat ihmisiltä ja pahimmassa tapauksessa ottavat väkisin. Kyyti aina tuttavalta
Mutta jos on puutteessa, niin on kätevää ottaa taksi...
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin 40+ humalainen nainen, joka luulee, että kuskilta saa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laillista. Itsellä paras palkka on ollut hieman alle euron tunnilta su-ma yöltä. Ei ollut ajoja ei.
Ennen uudistusta saattoi mennä koko yö ilman ainoatakaan kyytiä, mutta päivystää piti silti. Tili oli pyöreä nolla. Vapautus teki taas sen, että niitä vuoroja joissa palkka on 300 yhdestä vuorosta ei taas ole kuin joissain spesiaalitapahtumissa, koska autoja on niin paljon. Kyllä taksista kuitenkin enemmän tienaa kuin puhelinmyynnistä tai provisiopalkkaisesta kotimyynnistä ja se on vielä rehellistä työtä eikä huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaksi kertaa kulkenut Uberilla.
Ensimmäisellä kuskilla oli taksamittari rikki ja hän pystyi ottamaan maksun vain käteisellä.Toinen kuskin mukaan olin tilannut taksin niin, että vain käteismaksu on mahdollista ja sitä ei muuksi maksutavaksi muuttaa.
Uberillä maksetaan matka etukäteen sovelluksella.
Eikä makseta. Se näyttää vain matkan hinnan arvion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon siitä, paljonko provikka on. Itse aloitin vuosia sitten ja provikka oli 35% ilman kiinteää työaikaa tai velvollisuutta olla ajamassa. Silloin ainakin oli paljon tuon sisältöisiä sopimuksia. Tuo 40h/vko on vähän, jos on 5 työpäivää/vko, silloin työaika on 8h ja harvassa kaupungissa ruuhkapiikkejä osuu tuohon kahta. Jos työaika olisi edes 10/H vuoro niin olisi helpompaa saada siihen vähintään 2 ruuhkapiilkiä. Riippuu toki, onko vakituisia kuljetuksia/asiakkaita...
Millaista tiliä sinä teit alussa, vs. nyt?
En ole enää vuosiin ajanut. Silloin alussa oli n. 2 000-3 000€/kk brutto. Eli kk-kassa pyöri n. 6 000-8 500€:n välillä. Joka tapauksessa ydin on siinä, että ajaa sopimusajoja ja auto on jossain isossa välitysyhtiössä, ei missään tapauksessa mikään Über tai Bol
Eli mielestäsi Boltit ja Uberit kannattaa jättää täysin huomiotta, vaikka ajomäärät sen takia jäisivät vähäisiksi vuorossa? Mies on ajanut myös noita surkeita Boltteja ja Ubereita aika paljon koska ilman niitä kyytejä tulee välillä tosi vähän.
Onko sinulla antaa vinkkejä millaisia työvuoroja kannattaisi tehdä (viikonloppuyöt kai tähän mennessä ovat olleet rahakkaimpia), mutta tuntuu että porukka käyttää pääasiassa vain noita Boltteja ja Ubereita silloinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea se oli ysärin lopussakin, kun aloitin, mutta ei ihan noin huono. Netto oli saman verran, kuin Kelan tuet työttömänä. Aloin tehdä pimeänä, niin alkoi kannattaa.
Tarkoitan, että ysärin lopussa netto oli noin 1300e nykyrahassa aloittaessa. Ei ollut uubereita, geepeeässiä eikä mitään nykyvehkeitä. Kadut täytyi tietää ja jos ei tietänyt, niin irtirevityllä puhelinluettelon karttaosiolla mentiin. Maksuista noin 80% tapahtui käteisellä rahalla, kunnon vaihtokassa täytyi olla koko ajan ja sitä täytyi hankkia lisää kesken vuoron. Ihmiset maksoivat satasella kolmenkympin kyytejä jatkuvasti.
Vielä ennen koronaan oli yleistä, ettei 100€:n vaihtokassa ollut tarpeeksi vuoroon. Itselläni oli vuoroon lähtiessä seteleitä 2*20€, 2*10€, 2*5€ ja loppu 30€ kolikkoina 5*2€, 10*1€, 11*0,50€,
Ysärillä mulla oli muistaakseni joku 300e kassaa aina nykyrahassa. Kolikot olivat aina se suurin ongelma, R-kioskit eivät aina tykänneet kun antoi satkun ja sanoi kolikoina kiitos, ostan Pätkiksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaiseni oli 90-luvulla kiinteistövälittäjänä provikkapalkalla. Sanoi että 10kk takana, palkkaa maksettu nettona 0 markkaa. Jossain vaiheessa tulot nousi, mutta lopetti hommat ja meni muualle.
Jossain vaiheessa tulot nousivat kymmeneen markkaan...
Silloin kun vielä ajoin ns vanhaan hyvään aikaan ennen Bernerin älynväläystä, kk-palkka pyöri siinä 2-3000 välillä. Ajoin noin 60t/viikossa ja ihan perus tolppa-ajoa sekaisin päiviä ja öitä. Nykyään homma on täysin kannattamatonta. Onneksi kaikki ajolupani ovat jo vanhentuneet niin ei vahingossakaan enää joudu alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen uudistusta saattoi mennä koko yö ilman ainoatakaan kyytiä, mutta päivystää piti silti. Tili oli pyöreä nolla. Vapautus teki taas sen, että niitä vuoroja joissa palkka on 300 yhdestä vuorosta ei taas ole kuin joissain spesiaalitapahtumissa, koska autoja on niin paljon. Kyllä taksista kuitenkin ene
Ysärin lopussa päivävuorossa Helsingissä oli tyypillisesti 20-22 kyytiä per vuoro. Suuri osa lyhyitä pyrähdyksiä. Rautatieasemalta poliitikot ottivat aina taksin eduskuntatalolle, esimerkiksi. Monesti otettiin kyyti osoitteeseen joka näkyi tolpalta, eli esim torin toiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renki saa kuitenkin ilmaisen ylläpidon (asunnon, ruoan ym) isännältä.
Juu tuon rengin nimi on Kela ja tämä onkin hyvä kikka yrityksille, että jättää vain elättämisen Kelalle, niin yritys voi hellposti tehdä suuret voitot, veronmaksajien rahoilla tietty.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vielä ajoin ns vanhaan hyvään aikaan ennen Bernerin älynväläystä, kk-palkka pyöri siinä 2-3000 välillä. Ajoin noin 60t/viikossa ja ihan perus tolppa-ajoa sekaisin päiviä ja öitä. Nykyään homma on täysin kannattamatonta. Onneksi kaikki ajolupani ovat jo vanhentuneet niin ei vahingossakaan enää joudu alalle.
240 tuntia kuussa on sellainen tahti, etteivät sitä kaikki jaksa vuositolkulla. Fysiikkakin kärsii, kun koko elämä on istumista ja nukkumista.
240 tuntia kuussa Helsingin ruuhkassa vetää kyllä mehut kuiviin aika hyvin.
Onko miehesi ulkomaalainen kun kyselet hänen puolesta?
Uberillä maksetaan matka etukäteen sovelluksella.