Onko tämä riittävän hyvä syy lopettaa imetys?
Esikoiseni kärsii kuukauden ikäisen vauvan imetyksestä, sillä siihen menee niin paljon aikaa, etten käytännössä ehdi olla esikoisen kanssa lainkaan vaan huutelen hänelle lattialle imetyspisteestä koko sen ajan, kun mies on töissä. Esikoisen syötän aina nopeasti ja vaihdan vaipat, mutta muuten hän joutuu olemaan aljon yksin ja katsomaan vaan kun äiti imettää. Vauva syö tunnin välein 20 minuuttia kerrallaan, joten emme pääse ulkoilemaankaan pihaa kauemmas.
Esikoinen on hyvin murheissaan tästä äidin menetyksestä. Jos siirtyisin korvikkeille, vauva nukkuisi pidempään ja ehtisin olla esikoisen kanssa emmekä olisi niin sidottuja kotiin vaan voisimme käydä vaikka missä. Julkisilla paikoilla en imetä, joten emme pääse mihinkään nyt.
Kommentit (93)
...niin onnea ja menestystä. Kyllä se esikoinen vetää porot nokkaan vielä muustakin.
onko kaikilla niin, että jos äiti istuu sohvalla imettämässä vauvaa, niin vanhempi lapsi jaksaa todella istua siinä koko sen ajan?! Tai jos äiti menee siihen lattialle, niin lapsi leikkii kiltisti siinä samassa paikassa. Meidän 1,5 v tyttö ainakin ravaa ympäri taloa ja on paikoillaan ehkä kaksi minuuttia, jos hyvin käy. Kun imetin, niin siihen meni vähintään puoli tuntia kerrallaan.
lapset ovat sinun ja valinta on sinun.
Vierailija:
Ja esikoista imetin 4 kk, kunnes hän aloitti kiinteät. Silloim hän kieltäytyi rinnasta. Aika hyvä saavutus minusta! ap
Olen kuullut rintaraivareista. Lopetin niihin esikoisen imetyksen. En minä väkisin ruvennut jatkamaan, kun oli muitakin imetysongelmia (maitoa tuli vähän). Miksi kiduttaa lasta pidempään, jos hän kärsii ja juo mieluiten pullosta? Olen sen verran yksinkertainen ihminen, että otan huomion myös lapsen tarpeet (= kyllästyi hitaaseen herumiseen ja halusi pullosta) enkä vain sokeasti luota näihin imtyshihhuleihin. Elämässä ja lapsenhoidossa on paljon tärkempiäkin asioita kuin imetys. Vauvan henkinen hyvinvointi on tärkempää kuin se, saako hän yksipuolista ruokaa syövän äidin yksipuolista rintamaitoa vai huolella tehtyä korviketta, jossa on vitamiinit kohdillaan! ap
Vierailija:
Vierailija:
IKorvikkeista puuttuu myös aivoille erittäin suotuisia aminohappoketjuja joita äidinmaidossa on. Näin se vain on. Jokainen voi ottaa fanaattisena tai minä hyvänsä ja syyllistyä tai olla syyllistymättä, mutta tosiasiat ovat nämä.
tietää mitä ne aivoille suotuisat aminohappoketjut on?(aminohappoketju=proteiini)? siis oikeasti kiinnostaa. mitä ne aminohappoketjut on nimeltään ja miksi niitä saa vain äidinmaidosta?
imetät vauvaa " imetyspisteessä" . MITÄ? Siis miksi et voi imettää vauvaa siinä esikoisen vieressä, samalla vaikka lukea esikoiselle kirjaa (olettek kaikki lähekkäin) tai katsella kun hän rakentaa torneja, kehua ja jutella samalla.
Älä lopeta imetystä nyt.
Ja imetä ihmeessä vielä sittenkin kun aloitat kiinteät.
Vierailija:
Olen kuullut rintaraivareista. Lopetin niihin esikoisen imetyksen. En minä väkisin ruvennut jatkamaan, kun oli muitakin imetysongelmia (maitoa tuli vähän). Miksi kiduttaa lasta pidempään, jos hän kärsii ja juo mieluiten pullosta? Olen sen verran yksinkertainen ihminen, että otan huomion myös lapsen tarpeet (= kyllästyi hitaaseen herumiseen ja halusi pullosta) enkä vain sokeasti luota näihin imtyshihhuleihin. Elämässä ja lapsenhoidossa on paljon tärkempiäkin asioita kuin imetys. Vauvan henkinen hyvinvointi on tärkempää kuin se, saako hän yksipuolista ruokaa syövän äidin yksipuolista rintamaitoa vai huolella tehtyä korviketta, jossa on vitamiinit kohdillaan! ap
t. yksi joka oikeasti yritti antaa neuvoja/kokemuksia ap:lle joka kuitenkin tuntuu jo tehneen päätöksensä eikä halua muuttaa toimintaansa mitenkään. En ole imetyshihhuli, mutta tiedän, että imetys vaatiin töitä (aluksi) ja haluan sen takia rohkaista muita koska minäkin san rohkaisua ja one siitä tosi iloinen.
mieltään kun pikkusisar on rinnalla.
Kaikilla imetys ei onnistu helposti syystä tai toisesta eli voi vaikka kaupan kassajonossa työntää tissiä suuhun.
Kaikki vauvat ei syö 10 minuutissa
Ärsyttää tämä syyttely ja yleistäminen. Ihmettelen kyllä myös miksi tällaisia asioita pitää tulla täältä kysymään. Lopeta imetys jos siltä tuntuu, älä lisää stressiä. Sinä saat tehdä juuri siltä kuin tuntuu, täältä ei tarvitse lupia kysellä.
en tosiaan ole tehnyt lopullista päätöstä, mutta haluaisin lopettaa. Miksi en lopeta on syyllisys. Syyllisyys siitä, että lopettamisella kuitenkin aiheutan haittaa vauvalle. Joudun punnitsemaan valinnassa sen, otanko huomioon esikoisen vai kuopuksen edun.
Jos jatkan imetystä, esikoinen kärsii, jos lopetan, vauva kärsii. Mietin onko pahempaa kärsimystä esikoisen henkinen kärsimys siitä ettei äiti ole hänen kanssaan (eikä isäkään kun on töissä aina) vai kuopuksen kärsimys siitä että joutuu juomaan hiukan huonompaa maitoa kuin omani on.
Itse koen imetyksen tässä tilanteessa äärimmäisen raskaaksi henkisesti enkä äitinä pysty olemaan kummankin lapsen kanssa hyvin ja tasapuolisesti.
Lopettaisin jos uskaltaisin ja saisin tukea edes tältä palstalta.
Esikoiseni tosiaan kärsii imetyksestä, näin se on ja sen kyllä äitinä tiedän. Osaan vaistota hyvin lasteni fiilikset. ap
Vierailija:
Esikoiseni tosiaan kärsii imetyksestä, näin se on ja sen kyllä äitinä tiedän. Osaan vaistota hyvin lasteni fiilikset. ap
Ei sitä päätöstä voi tehdä kukaan muu kuin sinä, ei suuntaan taikka toiseen.
Vierailija:
Jos jatkan imetystä, esikoinen kärsii, jos lopetan, vauva kärsii. Mietin onko pahempaa kärsimystä esikoisen henkinen kärsimys siitä ettei äiti ole hänen kanssaan (eikä isäkään kun on töissä aina) vai kuopuksen kärsimys siitä että joutuu juomaan hiukan huonompaa maitoa kuin omani on.
Itse koen imetyksen tässä tilanteessa äärimmäisen raskaaksi henkisesti enkä äitinä pysty olemaan kummankin lapsen kanssa hyvin ja tasapuolisesti.
Luuletko, että esikoisesi on siinä vaiheessa lastenpsykiatrisella osastolla sen takia, että kärsi niin kovasti kun imetit hänen pikkusisarustaan jokusen kuukauden?
Oikeasti ap, jos haluat lopettaa niin lopeta, mutta älä puhu potaskaa siitä miten esikoisesi tai vauvasi kärsii sitä tai tätä. Ole ainakin rehellinen itsellesi: lopetat koska et enää viitsi/jaksa/halua. Se on hyvä syy lopettaa, ei mikään veruke siitä miten lapset kärsivät teet niin tai näin.
Vierailija:
Joudun punnitsemaan valinnassa sen, otanko huomioon esikoisen vai kuopuksen edun.
Et enää koskaan pysty olemaan samanlainen äiti esikoisellesi kuin ennen vauvaa, et koskaan pysty olemaan samanlainen äiti kuin esikoiselle silloin kun se oli vauva. OLISIT MIETTINYT jos tosiaan lasten " kärsimys" on sinusta noin kamalaa.
itse olen käyttänyt myös kokoajan (3kk) korviketta ja imetän silloin kun hyvältä tuntuu.. ei ole järkeä pakkoimettää. minulla on yksi lapsi. enkä ole stressannut yhtään asian takia. yhtä hyvin se lapsi kasvaa.. ja on tyytyväinen. imetä silloin kun ehdit ja jaksat:)
ja mieluummin HETI!!!
pS: Olet sä aika luuseri, jos et ton parempaan pystynyt lastesi kanssa. Ihan kuin imetys (normaalilla ihmisellä) olisi lasten onnesta pois. NAurettava ajatuskin.
Vierailija:
jumalauta teitä imetysfanaatikkoja.Mun mielestä pelkästään se syy on jo riittävä lopetussyy että imetys on ällöä ja vie kaiken ajan. Olen yhtä imettänyt melkein vuoden, toista 3kk ja kolmatta 2 viikkoa. Seuraavaa en ollenkaan. Sen lääkäritkin uskaltaa jo sanoa kahden kesken ettei se äidinmaito sen ihmeempää ole kuin korvike. Sitä vaan ei saa VIELÄKÄÄN sanoa julkisesti. Koko perheen onni on tärkein.
Jos näin on, miten sitten junailisitte asiat niin, että kaikki olisivat mahdollisimman tyytyväisiä? Itse olen niin kömpelö imettäjä, etten osaa imettää lattialla tai kantoliinassa (kertokaa miten se niissä tapahtuu), vaan imetän aina istualtaan tietyssä tuolissa jossa on käsinojat. Esikoinen ei tosiaan pysy paikoillaan imetyksen aikaa vaan heiluu ympäri asuntoa ja uhkaa kaataa kaappeja, vetää vetolaatikoista teräviä esineitä pois, kaivaa kukkamultaa, repii sanomalehtiä yms. pikkukivaa. Ja alkaa huutaa raivoissaanäitiä, joka imettää ja yrittää keskeyttää imettämisen. Vauva hermostuu siitä ja lopettaa imemisen. Lisäksi esikoinen rupeaa kirkumaan niin isolla äänellä kuin pystyy jotta vauva säikähtäisi mikä yleensä onnistuukin ja imetys loppuu siihen. Miettikää hei oikeesti näitä realiteetteja ennen kuin tuomitsette. ap
Ei sulle viitsi edes vastata, olet niin saatanan tyhmä jo lähtöjään, ettei siitä olisi mitään apua.
Vierailija:
TODELLA allergisia lähes tulkoon kaikelle. Itsellä pullo/tissi yhdistelmä,eikä lapsi ole allerginen millekkään..
teet kaikessa niinkuin lapsi tahtoo, et niin kuin tiedät hänelle olevan hyväksi?
Vierailija:
Vierailija:
Jos kysytään onko hyvä syy lopettaa imetys se, että esikoinen joutuu katselemaan vierestä, niin minusta se on maailman huonoin syy lopettaa imetys. Vauva on KUUKAUDEN vanha, koko perhe hakee uutta paikkaa perheessä ei kuukaudessa sellaista vielä ole löytynyt, kun oikeaa imetys paikkaakaan ei ole löytynyt. Ehkä olen vanhanaikainen, mutta mielestäni kuukauden ikäisen kanssa ei tarvitsekaan vielä mennä joka paikkaan, kunhan kotona ensin tutustutaan.
2