Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä riittävän hyvä syy lopettaa imetys?

Vierailija
03.04.2007 |

Esikoiseni kärsii kuukauden ikäisen vauvan imetyksestä, sillä siihen menee niin paljon aikaa, etten käytännössä ehdi olla esikoisen kanssa lainkaan vaan huutelen hänelle lattialle imetyspisteestä koko sen ajan, kun mies on töissä. Esikoisen syötän aina nopeasti ja vaihdan vaipat, mutta muuten hän joutuu olemaan aljon yksin ja katsomaan vaan kun äiti imettää. Vauva syö tunnin välein 20 minuuttia kerrallaan, joten emme pääse ulkoilemaankaan pihaa kauemmas.

Esikoinen on hyvin murheissaan tästä äidin menetyksestä. Jos siirtyisin korvikkeille, vauva nukkuisi pidempään ja ehtisin olla esikoisen kanssa emmekä olisi niin sidottuja kotiin vaan voisimme käydä vaikka missä. Julkisilla paikoilla en imetä, joten emme pääse mihinkään nyt.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sen lääkäritkin uskaltaa jo sanoa kahden kesken ettei se äidinmaito sen ihmeempää ole kuin korvike.

Vierailija
22/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse lopetin juuri siitä syystä ja meillä ainakin kannatti. Korvikkeella kasvaa ihan yhtä hyvin ja yhtä terveitä lapsia. Fanaatikot hyökkää nyt kimppuun mutta eipä paljon kiinnosta. Kyllä pitää ajatella molempien lasten parasta ja tehdä kompromisseja.

Syyllisyys tietenkin painaa koska toitotetaan joka tuutista miten tärkeää äidinmaito on, mutta joku voisi uskaltaa sanoa myös ettei se korvikekaan pahasta ole =) Ja syyllisyyden tunne katoaa kun asiat loksahtaakin parempaan suuntaan =)

tallisille asioille. Asiaa on tutkittu kiistattomasti useissa eri paikoissa ja eri tavoin. Varhainen korvikeruokinta altistaa mm. liikalihavuudelle, lapsuusiän diabetekselle, allergioille jne. Korvikkeista puuttuu myös aivoille erittäin suotuisia aminohappoketjuja joita äidinmaidossa on. Näin se vain on. Jokainen voi ottaa fanaattisena tai minä hyvänsä ja syyllistyä tai olla syyllistymättä, mutta tosiasiat ovat nämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta imetyksessä korostetaan ihan liikaa rintamaidon terveellisyyttä eikä muisteta ollenkaan imetyksen / korvikeruokinnan psyykkisiä vaikutuksia.

Vierailija
24/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, ottakaa selvää ihmisen psyyken rakenteesta ja sen toiminnasta ennen kuin alatte täällä kyökkipsykologeina kertoa, miten esikoisenne psyykkinen hyvinvointi kärsii... Voi pyhä yksinkertaisuus.

Mikä estää järjestämästä esikoiselle jotain mieluisaa puuhaa siksi aikaa kun äiti imettää kuopusta? Ota isompi lapsi toiseen kainaloon ja lue vaikka kuvakirjaa sen aikaa. Sekin onnistuu mainiosti kun vähän treenaa. Tai laulakaa yhdessä tuttuja lastenlauluja. Tai kerro omasta päästä tarinoita. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka monia. Vauvat tankkaavat välillä useammin, kun sillä tavalla se maidontuotanto kasvaa, kyllä se rytmi siitä tasaantuu ja syöntivälit harvenevat, kun maltat vaan vähän aikaa odottaa...

Vierailija
25/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jumalauta teitä imetysfanaatikkoja.

Mun mielestä pelkästään se syy on jo riittävä lopetussyy että imetys on ällöä ja vie kaiken ajan. Olen yhtä imettänyt melkein vuoden, toista 3kk ja kolmatta 2 viikkoa. Seuraavaa en ollenkaan. Sen lääkäritkin uskaltaa jo sanoa kahden kesken ettei se äidinmaito sen ihmeempää ole kuin korvike. Sitä vaan ei saa VIELÄKÄÄN sanoa julkisesti. Koko perheen onni on tärkein.

Vierailija
26/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlaisia fiiliksiä kuopuksen pikkuvauva-aikana. Tilanne kuitenkin helpottui vauvan kasvaessa, muistaakseni n. 2kk iästä vauva alkoi imeä tehokkaammin ja nopeammin. Varmasti teilläkin tilanne helpottuu, ehkä hyvin piankin. Sinuna koittaisin sinnitellä siihen saakka.

Itse olin alkuaikoina moneen kertaan jo ottamassa Tuttelai esiin, mutta myöhemmin olin tosi tyytyväinen etten sitä tehnyt.

Vierailija
27/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voin olla uusavuton enkä sitä häpeä, mutta meille tämä on todellinen ongelma. Vauvani syö tällä tavoin ja hän nukahtaa kyllä tissille ja nostan hänet pois heti kun hän nukahtaa. Ehkei minulla tule maitoa niin paljon, koska hän syö noin usein?

Minusta imetyksessä korostetaan ihan liikaa rintamaidon terveellisyyttä eikä muisteta ollenkaan imetyksen / korvikeruokinnan psyykkisiä vaikutuksia. Meille imetys on psyykkisesti katasrofi, siis esikoiselle ja äidille. Esikoiseni voisi psyykkisesti paremmin, jos pienempi saisi korviketta. Ja äitikin olisi onnellisempi! Nyt olen lopen stressaantunut ja huolissani ja itkeskelen, kun ei jää enää aikaa elämälle imetyksen takia.

Minä arvostan enemmän psyykkistä hyvinvointia kuin sitä, että rintamaito olisi hiukan terveellisempää ehkä kuin korvike. Rintamaitohan on pelkkää ruokaa, joka menee mahaan ja vaikuttaa sitä kautta jotenkin. Äidin läsnäoloa ei voi kukaan korvata!

Vierailija
28/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietty itse päättää, miten aikansa käyttää. En usko että yksikään imetysfanaatikko olisi imetysfanaatikko, jos itselle olisi sattunut vaikea imetys eli maitoa ei tule tarpeeksi tms. Imetysfanaatikot ovat juuri niitä, joilla imets on geneettisistä syistä ja hyvästä tuurista sujunut todella hyvin eikä heillä ole isompaa lasta hoidettavana vaikeassa iässä. Näin on!

Vierailija
29/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kokonaan lopettanut vaan imetin vain öisin ja esikoisen päiväuniaikaan. Meillä kun vauva ei osannut ollenkaan syödä jos esikoinen oli vieressä ja ei sitä raaskinut pitää koko päivää haahuilemassa yksinään jossakin (2-vuotias). Minulta heruu tosi hitaasti ja imetykseen menee aikaa.

Kolmas vauva sitten jo taas tuli täysimetettyä yli puolen vuoden ikään. 2- ja 4-vuotiaat viihtyivät yhdessä lastenhuoneessa sen joka toisen tunnin vuorokaudesta minkä vauva imi ;)

Vierailija
30/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODELLA allergisia lähes tulkoon kaikelle. Itsellä pullo/tissi yhdistelmä,eikä lapsi ole allerginen millekkään..

Vierailija
31/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Imetysfanaatikot ovat juuri niitä, joilla imets on geneettisistä syistä ja hyvästä tuurista sujunut todella hyvin eikä heillä ole isompaa lasta hoidettavana vaikeassa iässä. Näin on!

Mulle oli esikoisen imetys yhtä takkuamista. Matalat rinnanpäät, pari tulehdusta jne. Silti kuopus sai äm melkein vuoden ikäiseksi, imetys sujui kuin leikiten! Joidenkin (kuten minun) on vain OPETELTAVA imettämään.

Vierailija
32/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset syntyneet parin vuoden välein joten aina on jollain ollut kovaa uhmaa tms. Täytyy vain opetella organisoimaan asioita.

Vierailija
33/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettikö ap esikoistakaan kovin pitkään..? Veikkaan, että ei. Mikä oli sillä kertaa syynä imetyksen lopettamiselle?

Vierailija
34/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet varmaan tekstin perusteella päätöksesi tehnyt. Minä en tuosta syystä jättäisi kuopuksen imetystä. Esikoinen nyt vaan joutuu opettelemaan jakamista annat maidon mistä hyvänsä...

Minkä ikäisiä lapsia sulla on?

Vierailija
35/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kaiket päivät lattialla lasten kanssa. Esikoinen leikkii ihan innoissaan mun ja vauvan lähellä ja vauva kattelee meitä molempia. Kun nälkä iskee, niin meen vauvan viereen lattialle köllötteleen ja annan sille tisumaitoo. Kaikki on tyytyväisiä :)

Vierailija
36/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäitiydessä kaikkein vaikeinta on se, että kaikkien on muka pakko imettää kaikissa olosuhteissa eli omaa päätä ei saa käyttää missään. Tulipa tämäkin todistettua taas.

Ja esikoista imetin 4 kk, kunnes hän aloitti kiinteät. Silloim hän kieltäytyi rinnasta. Aika hyvä saavutus minusta! ap

Vierailija
37/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se esikoinen tekee lattialla, kun sinä istut imettämässä? Miksi esikoinen ei ole sinun vieressäsi lukemassa esim. kirjaa? Tai katsotte yhessä jotain lelua?

Älä hyvä ihminen tee elämästäsi vaikeampaa kuin se on. Käytä aivojasi! Kyse on kuitenkin hyvin lyhyestä ajanjaksosta. Ja tiedän mistä puhun, oma kuopukseni söi tunnin välein puolen vuoden ikään asti ja hyvin onnistuin seurustelemaan esikoisen kanssa imetysajat. En kokenut, että hän olisi mitenkään kärsinyt tilanteesta.

Vierailija
38/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se työlästä ja välillä kiukutti niin että itketti, mutta ajattelin että kun itse olen allerginen, äidinmaidon saaminen saattaisi sitä ehkäistä (siihen aikaan neuvolassa kerrottiin, että äidinmaito saattaa ehkäistä vauvan allergioita). Kahden ekan kuukauden jälkeen vauva sitten ihme kyllä oppikin imemään suoraan rinnasta, ja vieroitti itsensä sitten vaivattomasti 9 kk iässä. Sitkeä yrittäminen oli ekan lapsen kohdalla mahdollista, kun sai olla rauhassa kotona eikä ollut mitään pakollisia menoja tai toista lasta " häiritsemässä" .

Seuraavat lapset olikin sitten kaksosia, joten kahden vauvan imettämistä en edes yrittänyt, kunhan jokusen imaisun saivat äidinmaitoa, sitten siirryttiin suosiolla korvikkeeseen.

Neljäs lapsi sai sitten rintamaitoa kaksivuotiaaksi asti, eikä ikinä huolinut tuttipulloa tai tuttia yrityksistä huolimatta.

Joten ei se imetyksen onnistuminen tai epäonnistuminen ole mikään kohtalonkysymys nykyään, korvikkeella kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia kuin pelkällä rintamaidollakin. Jos henkinen hyvinvointisi ap kärsii imetyksestä, myönnä se reilusti itsellesi (esikoinen tuskin siitä kuitenkaan onneksi kärsii) ja siirry suosiolla korvikkeeseen! Se on pääasia, että itse jaksat olla äitinä molemmille lapsillesi ilman, että pitää potea vielä syyllisyyttä tai huolehtia moisesta seikasta, joka kuitenkin on lapsen koko elämän pituutta ajatellen aika toisarvoinen sittenkin. Tsemppiä vaan matkaan, ja onnea uudesta perheenjäsenestä! t. Neljän äiti

Vierailija
39/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuopus ei pystynyt keskittymään ollenkaan imemiseen kun esikoinen pyöri ympärillä. Itsekin hermostuin tilanteesta ja heruminen heikkeni -> noidankehä. Meillä oli supermustasukkainen esikoinen (tuolloin 2,5 v), joka teki kuopuksen hoidosta yhtä h..ä. Esim kun yritin imettää, nukuttaa jne. esikoinen tuli tarkoituksella karjumaan ja häiritsemään viereen. Päivät olivat silloin yhtä tappelua, huutoa ja kaaosta. Ja kyllä - imetin sisulla, mutta en yhtään ihmettelisi jos joku vastaavassa tilanteessa antaisi periksi.

Vierailija
40/93 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli annat korviketta ja lisäksi voisit antaa joko rintaa tai pumppaamaamaasi äidinmaitoa pullosta vaikkapa parilla syötöllä päivässä. Näin säästät itseäsi mutta vauvasi saa silti myös äidinmaitoa.

Minulle tämä taktiikka sopi vallan mainiosti.