Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintotuki on ihan naurettava, ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua

Vierailija
07.08.2025 |

Opintotuki on yksin asuvalle täysi-ikäiselle nykyään 279e/kk ja opintotuen asumislisä 290e/kk. Vuokrani on perus 700e/kk Vantaalla, eikä ole mikään uusi eikä hienolla alueella edes. Halvempaa en ole löytänyt.

Miten tuolla opintotuella on muka tarkoitus elää, kun ei se edes vuokraan riitä? Tosi paljon joo houkuttelee opiskelu, kun työttömänä saisin asumistuen 380e/kk ja työmarkkinatuen 600e/kk.

Kiva valmistua isot opintolainat niskassa, kun on ollut pakko syödä. Ja työllistyminen ei silti ole varmaa.

Töitä ei löydy ahkerasta hakemisesta huolimatta, ja varsinkin kun opiskelee niin ei voi ottaa sellaista työtä vastaan missä menee työaika ja koulun tunnit päällekkäin.

Ja miten Suomessa on muka ilmaista opiskella, kun joudut maksamaan koulut ja tarvikkeet ym kaikki itse? Nuorikin olen vielä.

Kommentit (199)

Vierailija
121/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIhän opintotuella koskaan ole tarkoitettukaan maksella kalliita vuokria. Itse olin kesätöissä ja säästin siitä. Ja otin pienen opintolainan. 

Ne opintolainat eivät ole enää pieniä. 850e kuuden vuoden yliopisto-opintojen ajan tekee yli 60 000 e velkapotin, ja vaikkei ottaisi kuin puolet siitä (mennään jo hyvän alle toimeentulotukinormin siinäkin tapauksessa että onnistuisi jostain löytämään alle 500e asunnon), niin siltikin lainaa tulee yli 30 000e, mikä on järkyttävä velkasumma. Kesätöitäkään ei enää ole samalla tavalla tarjolla. Opiskelijoiden tuista on leikattu säännöllisesti joka välissä.

Se, mitä on ollut joskus ja mitä sinä olet aikoinasi tehnyt, sitä maailmaa ei vain enää ole.

Niinpä, siksi opiskelet sitä, mihin vanhemmillasi on varaa. Valmistumisen jälkeen on mukava ostaa oma asunto. Siksi valmistuessa kannatta olla velaton.

Vierailija
122/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua

Totta, ja ei ole tarkoituskaan. Vuokra maksetaan palkalla, ei tuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on siinä mielessä ilmaista, että ei ole lukukausimaksuja. Eläminen, syöminen, asuminen ei ole ilmaista missään elämänvaiheessa. Missään maailman maassa ei opiskelija saa yhtä paljon rahaa yhteiskunnalta kuin suomessa. 

On eri systeemit. Eikös esim. Jenkeissä vähävaraiset saa stipendejä. Varakkailla tietty vanhemmat sitten kustantaa. Mutta Suomessa mennään nyt siihen, että pian vain ne varakkaat voi opiskella yliopistossa, muilla ei ole varaa.

Vierailija
124/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa opiskelijalle asuntoa tai edes muuten rahallisesti tukea, silloin opiskellaan lyhyt, esim kolmivuotinen tutkinto.

No nyt on kunnon luokka-ajattelu valloillaan.

Vierailija
125/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just oli ylellä juttua muslimeista jotka eivät ota lainaa opiskelun aikana koska vakaumus kieltää sen.

Hyvin ne pärjäävät, kun on motivaatiota.

Pärjäävät, koska on töitä ja sukulaisia auttamassa. Kaikki ei töitä löydä eikä sukulaiset auta valitettavasti. Pärjäisivätkö hekään sellaisessa tilanteessa?

Ap

Vierailija
126/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa opiskelijalle asuntoa tai edes muuten rahallisesti tukea, silloin opiskellaan lyhyt, esim kolmivuotinen tutkinto.

No nyt on kunnon luokka-ajattelu valloillaan.

Ei, ainoastaan realismi on tässä valloillaan.

Vierailija
127/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tuota luokkaa oli silloinkin, kun itse opiskelin. Tosin vuosi oli 2008 ja elinkustannukset huomattavasti pienemmät. Maksoin yksiöstä vuokraa 350e ja soluhuoneesta 180e. 100e kuukaudessa riitti ruokaan ja elämiseen.

En kyllä ymmärrä, miten nykyopiskelijat selviävät. 

Vierailija
128/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua

Totta, ja ei ole tarkoituskaan. Vuokra maksetaan palkalla, ei tuella.

Työttömien loisien vuokrat kuitenkin maksetaan mukisematta? :D

Vierailija
129/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on siinä mielessä ilmaista, että ei ole lukukausimaksuja. Eläminen, syöminen, asuminen ei ole ilmaista missään elämänvaiheessa. Missään maailman maassa ei opiskelija saa yhtä paljon rahaa yhteiskunnalta kuin suomessa. 

On eri systeemit. Eikös esim. Jenkeissä vähävaraiset saa stipendejä. Varakkailla tietty vanhemmat sitten kustantaa. Mutta Suomessa mennään nyt siihen, että pian vain ne varakkaat voi opiskella yliopistossa, muilla ei ole varaa.

Ei niillä stipendeilläkään siellä silti mitään yksiöitä maksella. Siellähän yleensä asutaan kampuksella, ainakin siinä jossa itse olen käynyt oli neljä henkeä samassa huoneessa. Kylppärit ja vessat sitten käytävällä yhteisenä koko kerroksen käytössä. 

Vierailija
130/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIhän opintotuella koskaan ole tarkoitettukaan maksella kalliita vuokria. Itse olin kesätöissä ja säästin siitä. Ja otin pienen opintolainan. 

Ne opintolainat eivät ole enää pieniä. 850e kuuden vuoden yliopisto-opintojen ajan tekee yli 60 000 e velkapotin, ja vaikkei ottaisi kuin puolet siitä (mennään jo hyvän alle toimeentulotukinormin siinäkin tapauksessa että onnistuisi jostain löytämään alle 500e asunnon), niin siltikin lainaa tulee yli 30 000e, mikä on järkyttävä velkasumma. Kesätöitäkään ei enää ole samalla tavalla tarjolla. Opiskelijoiden tuista on leikattu säännöllisesti joka välissä.

Se, mitä on ollut joskus ja mitä sinä olet aikoinasi tehnyt, sitä maailmaa ei vain enää ole.

Niinpä, siksi opiskelet sitä, mihin vanhemmillasi on varaa. Valmistumisen jälkeen on mukava ostaa oma asunto. Siksi valmistuessa kannatta olla velaton.

Systeemissä on mätää ja pahasti, jos vain varakkaiden vanhempien lapset voivat opiskella. Järjestelmä oli aiemmin tasa-arvoisempi. Jopa kapitalismin kehdossa Jenkeissä vähävaraiset voivat opiskella erilaisten stipendien turvin.

Ja muuten valmistumisen jälkeen pitää ensin saada työpaikka, josta maksetaankin jotain, ennen kuin mitään asuntoja ostellaan. Vai maksoikos vanhempasi sen talonkin? Oikein pappa betalar -tyyppi täällä moralisoimassa nykyopiskelijoiden oloja.

Vierailija
131/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä stipendeilläkään siellä silti mitään yksiöitä maksella. Siellähän yleensä asutaan kampuksella, ainakin siinä jossa itse olen käynyt oli neljä henkeä samassa huoneessa. Kylppärit ja vessat sitten käytävällä yhteisenä koko kerroksen käytössä. 

Suomessa ei ole kampusasuntoja, paitsi ehkä jossain kansanopistoissa. Olisi hyvä systeemi muuten kyllä tännekin, miksei ole rakennettu. Ja niissä kampusasunnoissa on muuten yleensä isot yleiset tilat, pelihuoneet, uima-altaat jne. Ei ne mitään surkeita solukoppeja ole 10 km päässä syrjässä.

Vierailija
132/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just oli ylellä juttua muslimeista jotka eivät ota lainaa opiskelun aikana koska vakaumus kieltää sen.

Hyvin ne pärjäävät, kun on motivaatiota.

Pärjäävät, koska on töitä ja sukulaisia auttamassa. Kaikki ei töitä löydä eikä sukulaiset auta valitettavasti. Pärjäisivätkö hekään sellaisessa tilanteessa?

Ap

Perusta yritys ja myy vaikka käsitöitä tai leivonnaisia kotoa käsin, sillä tienaat jo helposti 200€/kk ylimääräistä, mainostaa voit somessa.

Vierailija
133/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suo

Kun ei solutkaan kelpaa niin millä sitten nuo?

Vierailija
134/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsin halpaan opiskelijakämppään ja nyt jo huhutaan lutikkahavainnoista. Muutenkin tää on ihan homepommi koko talo.

Normaalia elämää. Luuletko että ne ovat olleet aina uudenkarheita sua ennen opiskelleille.

Eivät ne tosiaan ennenkään olleet mitään uudenkarheita, ainakaan ensimmäinen soluhuoneeni 2000-luvun alussa, sekin nimittäin oli homeessa. Se ei kuitenkaan ole minusta syy vaatia, että nykyiset opiskelijat joutuvat myös asumaan surkeissa oloissa. 

Minulla sama, läpihomeinen soluasunto ysärillä. Sain loppuiän terveysvaivat. En toivo yhdellekään nykyopiskelijalle samaa kurjuutta. 

Vierailija
135/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, poikani opiskelee. Nyt vuoden opiskelun jälkeen otti kesäksi ekaa kertaa opintolainan yhteensä 1 300 elää sillä maksoi kesän ajan vuokrat.

Muuten ei ole ottanut, eikä ota. Kohtuu vuokra kämpässä. Maksaa opintolisällä netin ja kännylaskun.

Minä maksan sähkön ja sähkön siirron, jotta hänelle  jää ruokarahaa.

Ostan myös säännöllisesti hänelle 2 kertaa kuukaudessa ruokaa ja tarvittaessa hygienia tuotteita kuin myös vaatteita 

Elää vaatimattomasti, ei aio ottaa lainaa kuin ainoastaan kesien aikana, kun ei saa opintolisiä ja senkin ottaa vain sen vuokran omavastuu osuuden. Sitten ei ota lainaa jos saa töitä.

Eli hänellä ei valmistuessaan olemaan paljon lainaa. Jokunen tonni.

Hänelle kyllä myönnettiin koko opintolaina, mutta ei halua ottaa. 

Elää tosi vaatimattomasti, siihen ei moni pysty vaan ottaa sitä lainaa myös sellaisiin menoihin joka on täysin turhaa.

Kun henkilö ei ansaitse mitään vaan opiskelee, niin ei voi odottaakaan että saisi saman elintason kuin työssä käyvä jaj vielä veronmaksajien rahoilla 

Näin olen itsekin opiskellut. Ainoa ero oli, että vanhempani eivät auttaneet.

Vierailija
136/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset, jotka aikoinaan ovat joutuneet nostamaan opintolainaa eivät soisi parempaa kohtaloa nykyajan opiskelijoille jotka sitäpaitsi valmistunevat suuri osa suoraan kortistoon. Että kun minä olen joutunut kärsimään niin muidenkin pitää kärsiä. Melko pikkumainen ajatusmaailma tällaisilla ihmisillä.

Itse toivoisin vain että jälkeeni tulevien ei tarvitsisi kärsiä samoista asioista kuin itse olen joutunut kärsimään. Kehitys kehittyy, tai niin sen ainakin pitäisi. 

Vierailija
137/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin tarkoitettu halpaan soluasuntoon. Oma asunto sitten omilla rahoilla.

Jaa. Miksi tuo pätee vain opiskelijoihin? Jos vain makaa työttömänä kotona, Kela ei yritä ajaa soluasuntoon yms. hätämajoitukseen.

Vierailija
138/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko maksat koulutuksesta? Tasan 0e? 

Eikö se ole aika hieno opintotuki sekin? Muualla tutkinnot maksavat vähintään 10 000/lukukausi. 

Vierailija
139/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on aina ollut. Milloin opiskelijat ovat alkaneet kuvitella, että opiskelu ja ennen kaikkea opiskelijan asuminen ja muu eläminen olisi ilmaista? 

Ei eläminen ilmaista olekaan. Mutta sitä tässä vain ihmetten, että minkä ihmeen takia TYÖTTÖMÄT kotona makaajat saa kaiken ilmaiseksi, mutta opiskelija ei? Eikö se toisin päin pitäisi mennä?

Ap

Koska opiskelu on oma valinta, työttömyys harvoin on.

No käytännössä ei nykyään enää oikein ole valinta, koska ei ole oikeutettu sosiaaliturvaan, jos ei opiskele. Toki jos pääsee töihin, mutta kuten varmaan olet kuullut, meillä on massatyöttömyys, ja työpaikkoja ei riitä kaikille.

Vierailija
140/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki maksaa asumisen ja elämisen opintolainalla 850€/ kk. Mutta mieti, jos valmistut ajoissa niin Kela maksaa 40 % kaikista lainoista pois. Missä muussa lainassa sinun puolesta maksetaan lähes puolet lainasta ilmaiseksi pois? Eli sillä lailla aika ok homma vielä ja etuoikeus asua Suomen kaltaisessa hyvinvointi yhteiskunnassa.