Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuki on ihan naurettava, ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua

Vierailija
07.08.2025 |

Opintotuki on yksin asuvalle täysi-ikäiselle nykyään 279e/kk ja opintotuen asumislisä 290e/kk. Vuokrani on perus 700e/kk Vantaalla, eikä ole mikään uusi eikä hienolla alueella edes. Halvempaa en ole löytänyt.

Miten tuolla opintotuella on muka tarkoitus elää, kun ei se edes vuokraan riitä? Tosi paljon joo houkuttelee opiskelu, kun työttömänä saisin asumistuen 380e/kk ja työmarkkinatuen 600e/kk.

Kiva valmistua isot opintolainat niskassa, kun on ollut pakko syödä. Ja työllistyminen ei silti ole varmaa.

Töitä ei löydy ahkerasta hakemisesta huolimatta, ja varsinkin kun opiskelee niin ei voi ottaa sellaista työtä vastaan missä menee työaika ja koulun tunnit päällekkäin.

Ja miten Suomessa on muka ilmaista opiskella, kun joudut maksamaan koulut ja tarvikkeet ym kaikki itse? Nuorikin olen vielä.

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paljonko maksat koulutuksesta? Tasan 0e? 

Eikö se ole aika hieno opintotuki sekin? Muualla tutkinnot maksavat vähintään 10 000/lukukausi. 

Kuten tuolla jo aiemmin sanoin, maksan kyllä koulutusmaksun ja tarvikkeet, jotka ovat alallani kalliita. En ole enää oppivelvollinen, joten en saa ilmaiseksi. Toisin kun monet luulevat, koulutus ei usein ole Suomessa ilmaista enää sen jälkeen kun oppivelvollisuus on suoritettu.

Ap

Vierailija
142/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin tytär tekee only fans videoita ja lisäksi ostaa ja myy kirppis tavaraa netistä hyvällä voitolla. Tienaa sen verran että saa maksettua PK seudulla yksiön vuokran , saa toki normaalit tuet päälle mutta ei tarvitse ottaa lainaa yhtään .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on aina ollut. Milloin opiskelijat ovat alkaneet kuvitella, että opiskelu ja ennen kaikkea opiskelijan asuminen ja muu eläminen olisi ilmaista? 

Ei eläminen ilmaista olekaan. Mutta sitä tässä vain ihmetten, että minkä ihmeen takia TYÖTTÖMÄT kotona makaajat saa kaiken ilmaiseksi, mutta opiskelija ei? Eikö se toisin päin pitäisi mennä?

Ap

Koska opiskelu on oma valinta, työttömyys harvoin on.

No käytännössä ei nykyään enää oikein ole valinta, koska ei ole oikeutettu sosiaaliturvaan, jos ei opiskele. Toki jos pääsee töihin, mutta kuten varmaan olet kuullut, meillä on massatyöttömyys, ja työpaikkoja ei riitä kaikille.

Kyllä minä olen aina saanut täydet tuet vaikka en ole ikinä opiskellut.

Vierailija
144/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just oli ylellä juttua muslimeista jotka eivät ota lainaa opiskelun aikana koska vakaumus kieltää sen.

Hyvin ne pärjäävät, kun on motivaatiota.

Pärjäävät, koska on töitä ja sukulaisia auttamassa. Kaikki ei töitä löydä eikä sukulaiset auta valitettavasti. Pärjäisivätkö hekään sellaisessa tilanteessa?

Ap

Perusta yritys ja myy vaikka käsitöitä tai leivonnaisia kotoa käsin, sillä tienaat jo helposti 200€/kk ylimääräistä, mainostaa voit somessa.

Kokemuksesta voin sanoa, että ne tulot ei edes kata mainoskuluja. Puhumattaan ajasta ja työstä mitä tuohon käyttää.

Vierailija
145/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki maksaa asumisen ja elämisen opintolainalla 850€/ kk. Mutta mieti, jos valmistut ajoissa niin Kela maksaa 40 % kaikista lainoista pois. Missä muussa lainassa sinun puolesta maksetaan lähes puolet lainasta ilmaiseksi pois? Eli sillä lailla aika ok homma vielä ja etuoikeus asua Suomen kaltaisessa hyvinvointi yhteiskunnassa.

Työttömän ei tarvitse ottaa yhtään lainaa. Kaikki rahat saa pitää itsellä.

Vierailija
146/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi maksaa sinun koulutuksesi ???

Mitä minä siitä saan ?

Vierailija
147/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole aika hieno opintotuki sekin? Muualla tutkinnot maksavat vähintään 10 000/lukukausi. 

Kuten tuolla jo aiemmin sanoin, maksan kyllä koulutusmaksun ja tarvikkeet, jotka ovat alallani kalliita. En ole enää oppivelvollinen, joten en saa ilmaiseksi. Toisin kun monet luulevat, koulutus ei usein ole Suomessa ilmaista enää sen jälkeen kun oppivelvollisuus on suoritettu.

Ap

Mikä ala? Joku taideala? 

Yliopistot ja AMK ovat ilmaisia. 

Vierailija
148/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä siitä saan ?

Sinä saat siitä sen, että valmistumisen jälkeen löydän helpommin töitä ja alan veroja maksamalla maksamaan sinun terveydenhuoltoasi ym. Vai maksatko elämiseni mielummin niin, että makaan kotona loppuelämäni tekemättä mitään yhteiskunnan eteen?

Ap

Vierailija
149/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksi nytOta opintolaina niin kuin on kaikki muutkin joutuneet ottamaan tai mene töihin.

T: 90- lamassa  opintolaina niskassaan valmistunut ja 2024  vuonna jatkokoulutuksesta ( yliopisto) valmistunut täyttä työviikkoa opiskelujen aikaan tehnyt

Vierailija
150/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valtion kuulu maksaa opiskelijalle täyttä elämää. Yli 500 € on jo iso summa ilmaista rahaa. 

Vierailija
151/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei valtion kuulu maksaa opiskelijalle täyttä elämää. Yli 500 € on jo iso summa ilmaista rahaa. 

Työttömälle laiskottelijalle ei mitään ongelmaa maksaa? Onneksi olen työtön enkä opiskelija, mukavaa nostella tukia, saa nukkua pitkään ja ryypätä päivät pitkät :D

Vierailija
152/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paska olet asuntoja hakemaan jos et YHTÄÄN asuntoa löytänyt alle 700 euron. Minä löysin HELSINGISTÄ HETI 45 asuntoa YHDELTÄ vuokranantajalta. 

Vierailija
153/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, typeräähän tuo on. Tällaista se on kun oikeistolaiset pällit äänestetään valtaan.

Vierailija
154/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki maksaa asumisen ja elämisen opintolainalla 850€/ kk. Mutta mieti, jos valmistut ajoissa niin Kela maksaa 40 % kaikista lainoista pois. Missä muussa lainassa sinun puolesta maksetaan lähes puolet lainasta ilmaiseksi pois? Eli sillä lailla aika ok homma vielä ja etuoikeus asua Suomen kaltaisessa hyvinvointi yhteiskunnassa.

Pitää paikkansa vain korkeakouluopiskelijana. Plus se summa ei ole aina todellisuudessa 40% vaan se lasketaan johonkin maksimilainasummaan asti, eli jos nostat lainaa enemmän hyvityskin tippuu. Sitä ei myöskään ole sidottu indeksiin, joten hyvitys myös tippuu lisää joka vuosi.

Vierailija
155/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa kaikista lainoista. Unohdit omavastuun osuuden. Ja kaikki eivät elämäntilanteen yms. vuoksi pysty valmistumaan vuotta keskimääräistä nopeammin.

Vierailija
156/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIhän opintotuella koskaan ole tarkoitettukaan maksella kalliita vuokria. Itse olin kesätöissä ja säästin siitä. Ja otin pienen opintolainan. 

Ne opintolainat eivät ole enää pieniä. 850e kuuden vuoden yliopisto-opintojen ajan tekee yli 60 000 e velkapotin, ja vaikkei ottaisi kuin puolet siitä (mennään jo hyvän alle toimeentulotukinormin siinäkin tapauksessa että onnistuisi jostain löytämään alle 500e asunnon), niin siltikin lainaa tulee yli 30 000e, mikä on järkyttävä velkasumma. Kesätöitäkään ei enää ole samalla tavalla tarjolla. Opiskelijoiden tuista on leikattu säännöllisesti joka välissä.

Se, mitä on ollut joskus ja mitä sinä olet aikoinasi tehnyt, sitä maailmaa ei vain enää ole.

Jep ja sitten kun tulee näitä uutisia, etteivät ihmiset pystykään maksamaan opintolainojaan tulee v i ttuilua siitä, että opiskelijat ovat olleet niin tyhmiä, kun eivät ole ymmärtäneet että laina täytyy maksaa takaisin.

Vierailija
157/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paska olet asuntoja hakemaan jos et YHTÄÄN asuntoa löytänyt alle 700 euron. Minä löysin HELSINGISTÄ HETI 45 asuntoa YHDELTÄ vuokranantajalta. 

Ymmärrätkö, mitä tarkoitan löytämisellä? Kyllähän niitä LÖYTYY hakemalla. Mutta eri asia on, että PÄÄSEEKÖ. En ole PÄÄSSYT vaikka olen kuinka lähettänyt hakemuksia. Kuinka moneen asuntoon sinä olet PÄÄSSYT noista 45 asunnosta?

Ap

Vierailija
158/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opiskelijat ei ole mitään teinejä, jotka asuvat ensimmäistä kertaa elämässään omillaan. Aika härskiä, että kaikkien odotettaisiin muuttavan johonkin k usisiin soluihin (joita ei edes ole läheskään tarpeeksi)

Vierailija
159/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä siitä saan ?

Hyi miten olet tyhmä. Ilmankos persujen kannatus romahti rökääleesti pohjamutiin. 

Vierailija
160/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muualla? Jenkeissä joo, mutta on niitä kuule muitakin maita. Taitaa olla samanlainen valhe, kun väitetään Suomessa olevan ilmainen terveydenhuolto, joka on täysin voittamaton verrattuna mihin tahansa muuhun maahan. Ja tämähän ei pidä paikkaansa, vaan todella monessa muussa maassa on oikeasti täysin ilmainen terveydenhuolto.