VR jätti somevaikuttajan lapsen heitteille
Reelsin löytyy instasta ja Ylellä juttu aiheesta.
https://yle.fi/a/74-20175473?fbclid=IwY2xjawMBd3BleHRuA2FlbQIxMQBicmlkE…
Surulliset musat löydetty instareelsin taustalle ja kerrotaan värisevällä äänellä traagista tarinaa kun aivan kun joku olisi sairastunut tai kuollut. Otan osaa kärsimykseenne jos ei osata lukea matkustusehtoja jossa sanotaan että lapsi matkustaa aina vanhempien vastuulla, sen kun klikataan ok luettu ja syytetään ja valitetaan perään. 😁
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Äiti lähti ajamaan Oulusta kohti Seinäjokea, jonne taksikuski oli luvannut lapsen viedä. Perillä Tauriainen oli puoli kahdeltatoista, ja lapsi odotti Seinäjoella hyvävointisena.
Miksi tämä on kuvailtu kuin lapsi olisi pelastettu joltain autiolta saarelta viikkokausien odotuksen jälkeen? :D
Hypotermia voi iskeä kesälläkin, jos taksin ilmastointi on liian viileällä.
Curling äiti
Jos lapsi on 16v ja haluaa matkustaa yksin, niin sitten hänelle voi kertoa, että hän on sen verran iso, että ongelmatilanteissa suu pitää saada auki. Tuntuu, että moni nykynuori on ihan sormi suussa, jos pitäisi PUHUA ihmisille, eikä viestitellä niille somessa.
Olin itsekin ujo ja arka nuori, ja varmasti vastaavassa tilanteessa olisin soittanut ensin äidille tai isälle. Ja he olisivat varmaan minulle sanoneet, että mene kysymään muilta, en minä osaa täältä auttaa. Tuokin äiti olisi voinut ohjeistaa, että mene kyselemään ihmisiltä - joku toinen matkustajakin olisi varmasti auttanut nuorta jos VR on viestinnässään kädetön.
Tässäkin tehdään juttua kuin kyseessä olisi alakouluikäinen lapsi, eikä lukiolainen...
No voisin olla hiukan kärttyisä, jos ostaisin junalipun, junaradan sähköt hajoaisi, bussiin ei pääsisi eikä kukaan ohjeistaisi mitään. Jos lapseni joutuisi yksin vastaavaan tilanteeseen, niin olisin kyllä erittäin pahalla päällä.
Ilmeisesti moni vastaaja täällä pitää tuota ihan kivana tilanteena, ja mikäs siinä sitten, voi vaikka päästää muut edellä busseihin, että saa nautiskella.
Onneksi taksi oli luotettava. Nykyään ei ole turvallista ajaa taksilla ainakaan joka seudulla.
VR ei ole tiedottanut matkustajille, miten toimia.
Nuorena reissatessa tuli kaikenlaisia tilanteita, mutta aina joku auttoi. Jos ei junan henkilökunta, niin muut matkustajat. Olin 18-vuotiaana reilaamassa kuukauden. Kännyköitä ei silloin vielä ollut, läheteltiin postikortteja kotiin. Pidän aika kamalana, jos ei kukaan ole auttanut tuossa tilanteessa.
Mun 16- tyttärellä, joka on aika herkkä eikä kovin pärjäävä, olisi voinut käydä samoin. Olisi varmasti soittanut äidilleen ja oisin selvittänyt asiaa ja lähtenyt hakemaankin mistä vaan. En ikipäivänä olisi kuitenkaan syyttänyt VR:ää siitä enkä IKIPÄIVÄNÄ olisi häpäissyt teinitytärtäni kertomalla asiasta missään somessa.
Vierailija kirjoitti:
Äiti lähti ajamaan Oulusta kohti Seinäjokea, jonne taksikuski oli luvannut lapsen viedä. Perillä Tauriainen oli puoli kahdeltatoista, ja lapsi odotti Seinäjoella hyvävointisena.
Miksi tämä on kuvailtu kuin lapsi olisi pelastettu joltain autiolta saarelta viikkokausien odotuksen jälkeen? :D
Sano muuta. Aivan kuin tää äiti olis nähnyt hetkensä tulleen ja vetänyt kunnon uhriutumisshown käyntiin välittömästi. Mitä nyt tuli juuri kouluun palaava lapsi nolattua siinä samalla. Nää on näitä minulla on oikeus -tyyppejä jotka valittaa aivan kaikesta kun juuri heidän eteensä ei levitetty sitä punaista mattoa. Hitto mitä sekoilua.
Olis kyllä 16-vuotiaana hävettänyt joutua tuollaiseen mediakeskiöön ja vieläpä juuri koulujen alkaessa. Nyt ei äiti ajatellut loppuun asti.
Somevaikuttaja = yli- ikäinen pissis, joka ei osaa oikeastaan yhtään mitään
Millaisia mahtaa näiden lapsista tulla, jos kotona opetetaan, että kaikesta voi loukkaantua ja kaikki on muiden syytä.
No jos on somettaja niin tällainenhan on just hyvä skuuppi ärsyke.
Oletan, että jutun 16 vuotias "lapsi" on ehkä tavanomaista avuttomampi ja josta ei vain kerrota? Itse reissasin jo tuon ikäisenä itsenäisesti ja olisin kuollut häpeästä, jos äiti olisi ajanut 300 km päästä auttamaan tilanteesta.
Huolestunut helikopteriäiti voi sekoittaa "lapsen" pakkaa entisestään kuin keskittyisi ratkomaan tilannetta niin, että lapsi saadaan eteenpäin. MobilePayn kautta voi saada äidiltä rahaa helposti, jonka jokaisen teini-ikäisen pitäisi tietää, ja sillä keinoin vaikka ajaa taksilla johonkin suuntaan.
Jos teini on holhottavaa sorttia se pitää saattaessa sopia junan henkilökunnan kanssa, että hänellä on vaikka jokin lappu kaulassa "ei pärjää yksin" tai ettei jätetä yksin kaaoksen sattuessa. On vain niin, että jos "lapsi" on aikuisen mittainen teiniangstin valtaama tapaus, kuulokkeet korvilla, ei sellaisia tee mieli höösätä, koska keksinäinen vuorovaikutus voi olla erittäin yksitavuista ja torjuvaa. Ymmärtäisin, jos jutun lapsi olisi ollut seitsemän vuotta ja itku kurkussa huutanut apua. Äidillä olisi ollut syytä tuohtua ja vaatia julkisesti VR:n päätä vadille. Nyt on kiikun kaakun olisiko äidin oman maineen nimissä järkevää pitää suu kiinni ja miettiä voisiko lasta kannustaa itsenäisemmäksi. Kaikki kodin kullannuput eivät näyttäydy sellaisina vieraille.
Olin 12-vuotias, matkustin bussilla nuoremman sisaruksen (alle kouluikäinen) kanssa pienemmältä paikkakunnalta Tampereelle. Äitimme toi meidät bussille, osti liput ja sanoi kuljettajalle, että meitä ollaan Tampereella vastassa. No eipä näkynyt vastaanottajaa, kun bussi oli Tampereella. Kuski meinasi jäädä meidän kanssa odottamaan, mutta sanoin, että olen kyllä täysin varma, että tätimme on tulossa meitä vastaan. Lopulta kuski uskoi tämän ja menimme ostamaan kioskista evästä, 15 minuuttia myöhemmin täti tulikin. Edes alle kouluikäinen ei kokenut tilannetta pelottavaksi. Myöhemmin kuljimme samaisen sisaruksen kanssa kahdestaan Tukholmassa ennenkuin olin itse 18. Eikä hetkeäkään ollut sellainen olo, ettemme olisi tienneet, mihin ja mitä kautta olemme menossa. Nämä molemmat matkat siis paljon ennen kännykkäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää ei sanota, mutta käyetään sanaa teini, eli on vähintään 13-vuotias ja jäänyt juna-asemalle kaupunkiin ilmeisesti ja sillä on puhelin.
En minä tuota maailmaa järkyttävänä katastroofina pitäisi. VR on ehkä sössinyt homman, jos ei ole osattu kertoa mihin bussiin olisi pitänyt mennä, mutta ainoa hätä oli se että olisi pitänyt odottaa seuraavaa bussia. Kiesus sentään, siellä on varmaan vessa ja ruokapaikka tai kauppaa, se lapsukainen olisi voinut ihan hyvin odottaa siellä eikä olisi nälkään kuollut odottaessa.
Katsokaa noiden instasta toi reelsi missä kertoo lisää. 16 vuotias. Naurattaa toi tyyli millä toi on tuotu esiin koko keissi.
Jumalauta, 16 vuotias eikä osaa mennä oikeaan bussiin eikä edes suutaan saa auki että kysyisi.
Tuossa tapauksessa varmaan oli kyse ihan tavallisesta teinistä, mutta on pakko kuitenkin sanoa, että on lapsia ja teinejä, jotka "eivät saa suutaan auki", koska heillä voi olla jokin sairaus, joka esimerkiksi tekee vieraille puhumisesta erittäin vaikeaa tai mahdotonta. On esimerkiksi sellainen kuin valikoiva puhumattomuus, jossa lapsi ei pysty puhumaan jossakin tilanteessa tai joillekin ihmisille, vaikka haluaisi.
En tunne kyseistä teiniä, mutta äitinsä mainosti häntä neuvokkaaksi nuoreksi, joten luulisi olevan kyky avata suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauriainen kertoo, ettei teini kuitenkaan päässyt bussin kyytiin, vaikka tämä näytti kuskille lippua, jossa matkustajan kerrottiin olevan lapsi. Hän ihmettelee lapsen käännyttämistä pois.
- Bussikuski oli sanonut, ettei lipulla pääse bussiin. Lapsella oli lipussaan väärän junan numero ja bussi oli tarkoitettu toisen junan matkustajille. Tällaista ohjeistusta ei missään siellä ollut annettu, Tauriainen kertoo.
Ymmärtääkseni tilanne on ollut todella kaoottinen. Ja tosiaan matkustusehdoissa sanotaan että alaikäinen on vanhempien vastuulla. Siellä on ollut tiedotuksen kanssa isoja ongelmia kyllä, mutta mikä saa ihmisen uhriutumaan noin kun mitään ei oikeasti ole edes sattunut?
Vain ja ainoastaan julkisuus. Se tuo leivän tuon ihmisen pöytään.
Niinhän se tuo kun teikäläiset klikkailee somevaikuttajien tarinoihin. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on 16v ja haluaa matkustaa yksin, niin sitten hänelle voi kertoa, että hän on sen verran iso, että ongelmatilanteissa suu pitää saada auki. Tuntuu, että moni nykynuori on ihan sormi suussa, jos pitäisi PUHUA ihmisille, eikä viestitellä niille somessa.
Olin itsekin ujo ja arka nuori, ja varmasti vastaavassa tilanteessa olisin soittanut ensin äidille tai isälle. Ja he olisivat varmaan minulle sanoneet, että mene kysymään muilta, en minä osaa täältä auttaa. Tuokin äiti olisi voinut ohjeistaa, että mene kyselemään ihmisiltä - joku toinen matkustajakin olisi varmasti auttanut nuorta jos VR on viestinnässään kädetön.
Tässäkin tehdään juttua kuin kyseessä olisi alakouluikäinen lapsi, eikä lukiolainen...
Tuossa tapauksessa olisi ilmeisesti riittänyt, että kysyy ohjeita. Jos rata on poikki, se on poikki ja silloin odotetaan ohjeita tai kysytään, jos ohjeita ei tule. Tuossa kuitenkin niitä busseja oli hankittu ja jatkoyhteydet järjestyivät, kun vain odotti. Ja lapsikin oli jo niin iso, että monet samanikäiset osaavat jo itse huolehtia useimmista asioistaan.
Ymmärtäisin valituksen, jos kyse olisi siitä tapauksesta, jonka työkaveri kertoi. Oli matkalla Ruotsissa, kun ratavaurion takia kaikki junat peruttiin. Asiasta ei tiedotettu mitenkään laitureilla, eikä siellä ollut opastavaa henkilökuntaa. Se vähäinen junayhtiön henkilökunta, joka asemalla oli, lähti karkuun henkilökunnan tiloihin.
Paljon pahempi ongelma on sattunut omalle kohdalle useampaan kertaan ihan Helsingissä, kun metroliikenne katkaistiin parin aseman kohdalta. Matkustajat neuvottiin jatkamaan matkaa bussilla, mutta henkilökunta ei millään tavalla auttanut lapsia, vammaisia tai muuten huonosti liikkuvia vanhuksia, joille toisen yhteyden löytäminen ei ollut helppoa. Yhdessä tapauksista keskustasta tulevat matkustajat poistettiin metrosta Kulosaaressa, josta olisi sitten pitänyt jatkaa Itäväylän bussilla. Meidän koulusta kotiin matkalla ollut alakouluikäinen lapsemme ei päässyt Kulosaaressa bussiin, koska kiireiset aikuiset kiilasivat edelle, eikä pysäkillä ollut henkilökunta ohjannut ihmisiä jonoon, jotta busseihin päästäisiin saapumisjärjestyksessä. Sillä kerralla matkustin itse bussilla Kulosaareen lasta hakemaan ja näin sen tilanteen. Metroasemalla vartija ohjasi ihmisiä bussipysäkille ja bussipysäkillä HSL:n ihmiset seisoivat vastaamassa kysymyksiin, mutta eivät mitenkään tarkkailleet, onko matkustajien joukossa apua tarvitsevia. Eivät olleet huomanneet, että siellä oli lapsi, joka oli odottanut bussiin pääsyä 1.5 tuntia.
Moni alakouluikäinen kulkee ihan sujuvasti tutulla metrolla, raitiovaunulla tai bussilla, mutta harvinaisissa poikkeustilanteissa he eivät välttämättä osaa itse etsiä vaihtoehtoja. Sama koskee tietysti joitakin muitakin matkustajaryhmiä. Siksi HSL:llä pitäisi olla suunnitelma, miten poikkeustilanteissa käynnistetäään apua tarvitsevien matkustajien opastus jatkoyhteyksiin.
VR on yleensä selvinnyt poikkeustilanteista riittävän hyvin, vaikka parantamisen varaa onkin.
Ihan syystä valitti. Kusipää ei huomioi lasta. Muuten Vr on vaikea nykyään päästä perille mihinkään. Onneksi on auto.
Vierailija kirjoitti:
Olin 12-vuotias, matkustin bussilla nuoremman sisaruksen (alle kouluikäinen) kanssa pienemmältä paikkakunnalta Tampereelle. Äitimme toi meidät bussille, osti liput ja sanoi kuljettajalle, että meitä ollaan Tampereella vastassa. No eipä näkynyt vastaanottajaa, kun bussi oli Tampereella. Kuski meinasi jäädä meidän kanssa odottamaan, mutta sanoin, että olen kyllä täysin varma, että tätimme on tulossa meitä vastaan. Lopulta kuski uskoi tämän ja menimme ostamaan kioskista evästä, 15 minuuttia myöhemmin täti tulikin. Edes alle kouluikäinen ei kokenut tilannetta pelottavaksi. Myöhemmin kuljimme samaisen sisaruksen kanssa kahdestaan Tukholmassa ennenkuin olin itse 18. Eikä hetkeäkään ollut sellainen olo, ettemme olisi tienneet, mihin ja mitä kautta olemme menossa. Nämä molemmat matkat siis paljon ennen kännykkäaikaa.
Aivan eri tilanne. Ei pisteitä sulle.