Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne muuttaisin Suomessa näillä toiveilla?

Vierailija
07.08.2025 |

Osaatteko suositella sopivaa asuinpaikkaa mulle näillä toiveilla:

- Ei vakavia ja jatkuvasti näkyviä huumeongelmia eli ns. Lapsiperheystävällinen

- Edulliset tai ainakin kohtuulliset vuokrat ( vertailukohtana pääkaupunkiseutu )

- Kesällä ei ole hirveän kuuma ainakaan jatkuvasti ( mun mielestä parhaat kesälämpötilat on 17-24 astetta maksimissaan ja minimiä ei ole )

- Pysyvä lumi tulee viimeistään joulukuussa

- Ei kovin tungetteleva kulttuuri 

- Mielellään meri lähellä

Kiitos. 

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo kriteerit pohjoisessa täyttyy parhaiten. Itse valitsisin Tornion, kakkossijalla Kemi, kolmosena Oulu. Nuo kaikki on kivoja kaupunkeja.

Älä muuta mihinkään kyläpahasiin kaupunkien liepeillä äläkä laitakaupungin lähiöihin, vaan etsi viihtyisä alue keskustasta. Vältä Kemissä erityisesti eteläpuolen lähiöitä Rytikaria yms sekä pohjoispuolella Mäntylän rähjäisimpiä seutuja. Vältä Oulussa etenkin Toppilaa, Tuiran isoja vuokrataloja ja Kaukovainion ostoskeskuksen vuokrataloja. Yleensä missä on paljon isoja kerrostaloja ja vuokra-asuntoja, on myös enemmän huono-osaisuutta ja enemmän ongelmia. 

37 jatkaa. Huomsin että olit kysynyt näkyykö Torniossa huumeongelma kuten Kemissä. Noista kolmesta oman kokemukseni mukaan Torniossa on vähiten näkyviä huumeongelmia. Torniossa on sievä keskusta ja kävelymatka kaikkeen. Myös Kemin keskusta on kompakti, viiht

Joku muu tais kysyä sitä mutta joo, kyllä se mua kiinnostaa. Joo oon lukenut siitä Valkeasta uutisia, mutta ei mua haittaa se että jossain kaupan edessä notkuu joitain päihdeongelmaisia keskustassa tms. En vain jaksais enää asua samassa rapussa heidän kanssaan,  enkä sitä että joka puolella saa pelätä jotain sekoilua.  Varsinkin nyt kun se peukku lisääntyy ja tekee ihmisistä tosi arvaamattomia, harhaisia ja aggressiivisia. 

T: AP

Vierailija
82/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on tärkeämpi, meri vai lumi?

Lumi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois Suomi ja pohjois Karjala. Merestä joutuu tosin tinkimään ainakin pohjois Karjalassa. Lapin turisti keskuksetkaan ei ole halpoja, mutta jos ei ihan siitä turistirysän keskeltä niin voi saada vähän edullisemmin. Niillä alueilla tulijoiden on todellakin elettävä maan tavalla, joka on tosi isoa plussaa.

Vierailija
84/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yhdessä vaiheessa hain töitä Joensuusta, ja mikäli paikan olisin saanut, olisi ollut muutto tuonne edessä. Katselin tuolloin alustavasti asuntojen hintoja, ja muutama ihan varteenotettava kohde tuli vastaan. Joensuu on vesistöjen ympäröimä ja sisämaassa. Eli mahdollisuudet "aikaisempaan" talveen on olemassa. Merta siellä ei tosin ole. 

Vierailija
85/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ääh, no jos jokin noin 30 km saa olla, niin riittää kun menet Espoon Nuuksioon tai pk-seudun länsipuolen kehyskuntiin. Kyllä Lohjanharjun pohjoispuolisella alueella on aina joka vuosi lunta. Vihdissä on laskettelukeskuskin. Nurmijärvellä on aina joka talvi paljon lunta. Länsi-Uudeltamaalta pääsee kesällä kätevästi vaikka Hankoon rivieralle. "

Mä asun jo Vantaalla. Olen asunut myös Espoossa, Helsingissä ja Sipoossa. Kyllä kaikkialla näissäkin on lunta talvisin ollut mutta kyllähän se voi muuttua tulevaisuudessa. 

Haluan pois pääkaupunkiseudulta ja niin pohjoiseen että lumi tulee aikaisin ja pysyy maassa mahdollisimman pitkään myös tulevaisuudessa. Ja haluan että on mahdollisimman kylmä mahdollisimman pitkään. 

Haluan ihan kunnolla pois täältä Uudeltamaalta jos rupean muuttamaan. Ei huvita mikään Nurmijärvi eikä Lohja yhtään. 

Kiitos kuitenkin. 

Vierailija
86/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasa tai Pietarsaari

Pärjääkös niissä jos ei ruotsi taivu yhtään?

Vierailija
87/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippuvuoret voisi olla hyvä vaihtoehto, kaukana kaikesta saastasta. Jos vain työpaikan saisi sieltä.... Oman alan töitä ei ole.

Vierailija
88/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkolaa suosittelen. Meri lähellä ja luntakin tulee.

Vierailija
89/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulu muuten, mutta todella paha ja näkyvä huumeongelma. 🤔 En tiedä, vaikka Kokkola.

Kokkolaa ehdotti tekoälykin. Enää kaivataan kokkolalaisia kertomaan kokemuksiaan. 

Vierailija
90/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että Kemi olis täydellinen ilmaston ja sijainnin puolesta, mutta sitten luin kamalia kommentteja muun muassa huumeongelmien laajuudesta siellä niin säikähdin. 

Toki, vaikeaa arvioida kun asun Vantaalla että kummassa nyt on sitten pahempi tuokin ongelma...

Kemi on varmaan yksi Suomen ankeimmista paikoista.

Näin olen kuullut, mutta asun Vantaalla pahamaineisessa lähiössä ja viihdyn täällä kuitenkin suht hyvin että sillee vähän vaikeaa arvioida. 🤷

Täytyis itse käydä melkeinpä katsomassa, että onko se nyt niin ankea. Monesti ihmiset vähän liioittelevat. 

Vierailija
91/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkola tietenkin. Merituuli vilvoittaa. Sopivan kokoinen, kaikki lähellä, lapsiystävällinen. Hyvät kulkuyhteydet, pääradan varrella vrt. Vaasa joka ei ole. Vuokra-asuntojen hintataso kyllä turhan korkea, kun tarjontaa niukanlaisesti. Tervetuloa!

Kiitos paljon. Jos on tarkempia aluesuosituksia niin kuulen niistä mielelläni lisää. 

Vierailija
92/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahe

Vierailija
93/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkola tietenkin. Merituuli vilvoittaa. Sopivan kokoinen, kaikki lähellä, lapsiystävällinen. Hyvät kulkuyhteydet, pääradan varrella vrt. Vaasa joka ei ole. Vuokra-asuntojen hintataso kyllä turhan korkea, kun tarjontaa niukanlaisesti. Tervetuloa!

Oulussa asuessa tuli usein vierailtua Kokkolassa. Oikeasti kivan oloinen paikka. Oulussa taas on jotenkin "pysähtynyt" meininki, vaikka kaupunki on paljon isompi.

Kohta sinne Kokkolaan tulee joku iso muuttoaalto kun kaikki lukee täältä että se on kiva paikka. 😆 Kokkola nousuun! 

Vierailija
94/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippuvuoret voisi olla hyvä vaihtoehto, kaukana kaikesta saastasta. Jos vain työpaikan saisi sieltä.... Oman alan töitä ei ole.

Tää kommentoija on nyt joku muu kuin minä. Mutta jos voisin muuttaa ulkomaille, muuttaisin Islantiin. T: AP

Vierailija
95/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raahe

Sielläkin kuulemma hirveä huumeongelma. 

Kauheaa ajatella että Suomessa on monessa paikassa vaikea huumeongelma. 😔

Vierailija
96/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tähän mennessä vastauksistanne. Tulen taas myöhemmin lukemaan lisää jos niitä vielä tulee. 

Tähän mennessä Kokkola kiinnostaa eniten. 

Vierailija
97/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusta voin sanoa, että kyllä sitä joulukuussa yleensä on lumi, eikä ikäni aikana ole tainnut olla yhtään joulua ilman lunta - yhden muistan lapsuudesta, kun lumi satoi juuri aatoksi, mutta se oli harvinaista. Suhteessa muuhun maahan aika vähäsateinen paikka, tosin. Oulussa aina tuulee, joten yleensä ne kovimmatkaan helteet eivät ole pahimpia. Vuokrat tuntuvat kyllä lähteneen käsistä ja niitä minäkin muutin pakoon. Olen yleensä asunut aika huonomaineisissa alueilla, niin huumeongelmia kyllä näkyy. Vanhemmalla väellä se on yleensä alkoholi ja sitä näkee enemmän keskustassakin. Kukaan ei kyllä tungettele, mutta en tiedä, onko Suomessa nyt yleensäkään sellainen kulttuuri, vai olenko tottunut johonkin pohjoiseen jurokulttuuriin. Jos raha ei olisi este, olisin varmaan mieluummin asunut Kempeleessä.

Täällä idässä taas on todella kuuma! Ei merituulta viilentämässä ja noiden helteiden aikana aina tuntui olevan ainakin pari astetta Oulua enemmän mittarissa. Järviä onneksi on, niin ei tarvitse kuitenkaan merta ikävöidä. Minulle talvet olleet parempia juuri siksi, kun ei ole sitä inhottavaa viimaa. Lunta tuli älyttömästi, vaikka oli kuulemma vähäluminen talvi täällä. En tosin muista, mihin aikaan, mutta kyllä ne taisivat ennen joulukuuta maahan jäädä. Vuokrat eivät ole juuri mitään, mutta huumeongelmat ovat ainakin tässä pienessä kaupungissa pahat. Tungettelusta en osaa sanoa, näissä pienissä paikkakunnissa eivät ulkopuoliset taida kauheasti kiinnostaa.

Vierailija
98/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Pohjanmaan rannikkokaupunki?

Vierailija
99/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulukaa Ouluun.<3

Vierailija
100/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Ukrainaan rakennettu viimevuonna se uusi laskettelukeskus, varmaan hieno ja edullinen kohde 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän