Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne muuttaisin Suomessa näillä toiveilla?

Vierailija
07.08.2025 |

Osaatteko suositella sopivaa asuinpaikkaa mulle näillä toiveilla:

- Ei vakavia ja jatkuvasti näkyviä huumeongelmia eli ns. Lapsiperheystävällinen

- Edulliset tai ainakin kohtuulliset vuokrat ( vertailukohtana pääkaupunkiseutu )

- Kesällä ei ole hirveän kuuma ainakaan jatkuvasti ( mun mielestä parhaat kesälämpötilat on 17-24 astetta maksimissaan ja minimiä ei ole )

- Pysyvä lumi tulee viimeistään joulukuussa

- Ei kovin tungetteleva kulttuuri 

- Mielellään meri lähellä

Kiitos. 

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-savossa on tilaa. Meri ei tosin ole lähellä, mutta kaikkea ei voi saada kuten tiedät.

Järviä kyllä riittää. Isohkojakin. Suola puuttuu, mutta on siinäkin jotain merellistä. 

Järvet on ihania mutta mulla on sellainen joku ihme tarve välillä päästä meren rantaan. Tuijotan merta joka tuntuu äärettömältä ja se rauhoittaa mua.

Haluan olla suht lähellä tämän maan reunaa merelle päin. Ehkä se johtuu siitä että olen asunut lähellä merta koko elämäni. 🤔

T: AP

Ymmärrään. Sama minulla. Sitä voi olla vaikea käsittää, jos on kotoisin sisämaasta. 

Vierailija
62/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta Tornioon.

Miksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorgam ja Inari

Nää kuulostavat vähän ehkä jo liian extremeltä mulle. T: AP

Vierailija
64/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Siis pitääkö tämä meri olla miten lähellä? Koti rappusilla? kiven heiton päässä? vartin ajomatkan päässä? "

Maksimissaan 30km päässä. 

Vierailija
65/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Tornioon.

Miksi? 

En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta minusta Tornio on tällä hetkellä Meri-Lapin alueella sellainen virkeä kaupunki. Se rajalla oleva kauppakeskus ja Ikea vaikuttaa, ja Torniossa on myös paremmin töitä kuin esim. Kemissä. Jos vertaa vaikka Kemiin, joka oli joskus ennen pohjoisessa vauras teollisuspaikkakunta, niin Kemi on nykyään taantuva paikkakunta kasvavine ongelmineen, ja Torniossa asuu enemmän sellaisia ihmisiä, joilla menee hyvin. 

Vierailija
66/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasa tai Pietarsaari

Vierailija
67/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiinakaupunki, Uusikaupunki, Rauma, Inkoo, Loviisa. Halvempia alueita löytyy sisämaalta etenkin Itä-Suomesta.

Vierailija
68/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loviisa, Kotka, Hamina

Eikös nämä ole niin etelässä että tulee kesällä liian kuuma ja talvella ei tule lumi ajoissa? T: AP

Vierailija
69/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Tornioon.

Miksi? 

En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta minusta Tornio on tällä hetkellä Meri-Lapin alueella sellainen virkeä kaupunki. Se rajalla oleva kauppakeskus ja Ikea vaikuttaa, ja Torniossa on myös paremmin töitä kuin esim. Kemissä. Jos vertaa vaikka Kemiin, joka oli joskus ennen pohjoisessa vauras teollisuspaikkakunta, niin Kemi on nykyään taantuva paikkakunta kasvavine ongelmineen, ja Torniossa asuu enemmän sellaisia ihmisiä, joilla menee hyvin. 

Kiitos vastauksesta! T: AP

Vierailija
70/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo kriteerit pohjoisessa täyttyy parhaiten. Itse valitsisin Tornion, kakkossijalla Kemi, kolmosena Oulu. Nuo kaikki on kivoja kaupunkeja.

Älä muuta mihinkään kyläpahasiin kaupunkien liepeillä äläkä laitakaupungin lähiöihin, vaan etsi viihtyisä alue keskustasta. Vältä Kemissä erityisesti eteläpuolen lähiöitä Rytikaria yms sekä pohjoispuolella Mäntylän rähjäisimpiä seutuja. Vältä Oulussa etenkin Toppilaa, Tuiran isoja vuokrataloja ja Kaukovainion ostoskeskuksen vuokrataloja. Yleensä missä on paljon isoja kerrostaloja ja vuokra-asuntoja, on myös enemmän huono-osaisuutta ja enemmän ongelmia. 

Kiitos paljon tästä yksityiskohtaisesta vastauksesta. Just tällaisia vastauksia kaipaan. T: AP

Vierailija
71/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu muuten, mutta todella paha ja näkyvä huumeongelma. 🤔 En tiedä, vaikka Kokkola.

Vierailija
72/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että Kemi olis täydellinen ilmaston ja sijainnin puolesta, mutta sitten luin kamalia kommentteja muun muassa huumeongelmien laajuudesta siellä niin säikähdin. 

Toki, vaikeaa arvioida kun asun Vantaalla että kummassa nyt on sitten pahempi tuokin ongelma...

Kemi on varmaan yksi Suomen ankeimmista paikoista.

Vierailija
73/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lämpötila vie pohjoiseen ja huumeongelma sulkee pois Oulun ja Kemin.

Raahe, Kempele, Kalajoki

Etelästä voisi harkita lämpötiloista huolimatta

Uusikaupunki, Kustavi, Tammisaari

Vierailija
74/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi sitä pysyvää lunta tãytyy olla? siinä tapauksessa järvi-suomesta löytyy, mutta se ei ole tietenkään meri-suomea. 

Koska rakastan lunta ja talvea.  Yksi syy muuttaa jossain vaiheessa pois Etelä-Suomesta on ilmastonmuutos jonka edetessä saattaa käydä niin että pysyvää lunta ei täällä ole lainkaan vaan pelkkää pimeyttä, sadetta ja ankeutta. 

Toivoisin myös että päätyisin jonnekin jossa ei ole ollenkaan tai on hyvin vähän hellepäiviä kesäisin koska inhoan hellettä. 

Eli olen jonkinlainen maansisäinen ilmastopakolainen. 

Helteettömiä paikkoja tulevaisuudessa tuskin tulet Suomesta löytämään. Tämä kesä antoi hyvin viitettä, että mihin mennään. Lapissakin paukuteltin yli 30 asteen lämpöjä. Lumi aikaisin ja meri lähellä on a

Se voi olla, mutta edes vähemmän hellepäiviä olis hyvä. Tuulisuus on myös hyvä jos on kuuma. 🤔

Vierailija
75/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkola tietenkin. Merituuli vilvoittaa. Sopivan kokoinen, kaikki lähellä, lapsiystävällinen. Hyvät kulkuyhteydet, pääradan varrella vrt. Vaasa joka ei ole. Vuokra-asuntojen hintataso kyllä turhan korkea, kun tarjontaa niukanlaisesti. Tervetuloa!

Vierailija
76/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunta nimeltä Ii, siellä on se joki.

No hyi. Sisäänlämpiävä tuppukylä. En muuttaisi. 

Eikö sisäänlämpiävä tarkoita just sitä, että eivät ole tungettelevia? Mulla ei ole mitään hinkua tutustua keneenkään. Lapsi tietty jotain kavereita varmaan haluais mutta itse en niin välitä. T: AP

Vierailija
77/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkola tietenkin. Merituuli vilvoittaa. Sopivan kokoinen, kaikki lähellä, lapsiystävällinen. Hyvät kulkuyhteydet, pääradan varrella vrt. Vaasa joka ei ole. Vuokra-asuntojen hintataso kyllä turhan korkea, kun tarjontaa niukanlaisesti. Tervetuloa!

Oulussa asuessa tuli usein vierailtua Kokkolassa. Oikeasti kivan oloinen paikka. Oulussa taas on jotenkin "pysähtynyt" meininki, vaikka kaupunki on paljon isompi.

Vierailija
78/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhäjoki tai Kalajoki, pohjoisempana Oulu ja siellä esim Oulunsalo. 

Eikös Raahe sovi tähän listaan? Minkälainen paikka se on?

Ei. Raahe on tuppukaupunki, syrjässä pääradasta ja vähän kaikesta, paha huumeongelma. Oulunsalo on vl-pitäjä.

Ei kai ne vl-ihmiset ketään haittaa? Ei mua ainakaan. Vai eikö siellä saa asua muita? 😆 T:AP

Vierailija
79/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-savossa on tilaa. Meri ei tosin ole lähellä, mutta kaikkea ei voi saada kuten tiedät.

Täytyy tutkia. Etelä - Savossa on mulla sukulaisia mutta Pohjois - Savoa en tunne yhtään. 

Vähän kyllä ahdistaa se merettömyys. 

Täällä on Kallavesi. 😊 Siilinjärveä ehdottaisin täältä päin, jos ei ihan Kuopioon halua muuttaa. Lapinlahti myös ok, mutta sieltä on vaikeampi julkisilla kulkea 

Kiitos ehdotuksista. En osaa sanoa niihin äkkiseltään mitään. Täytyy tutkia.  Kuopiossa on söpö se murre.

Vierailija
80/105 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pori on hyvä.

Täytyy tutustua. Mulla on se käsitys että siellä on kovat ukkoset. Siinä mun tietämys. 😆 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi