Minne muuttaisin Suomessa näillä toiveilla?
Osaatteko suositella sopivaa asuinpaikkaa mulle näillä toiveilla:
- Ei vakavia ja jatkuvasti näkyviä huumeongelmia eli ns. Lapsiperheystävällinen
- Edulliset tai ainakin kohtuulliset vuokrat ( vertailukohtana pääkaupunkiseutu )
- Kesällä ei ole hirveän kuuma ainakaan jatkuvasti ( mun mielestä parhaat kesälämpötilat on 17-24 astetta maksimissaan ja minimiä ei ole )
- Pysyvä lumi tulee viimeistään joulukuussa
- Ei kovin tungetteleva kulttuuri
- Mielellään meri lähellä
Kiitos.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-savossa on tilaa. Meri ei tosin ole lähellä, mutta kaikkea ei voi saada kuten tiedät.
Täytyy tutkia. Etelä - Savossa on mulla sukulaisia mutta Pohjois - Savoa en tunne yhtään.
Vähän kyllä ahdistaa se merettömyys.
T: AP
Ehkä Kuopion Saaristokaupunginosa? Ei kyllä ole kovin halpaa, vaikka on silti kaukana Helsingin hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
ap pistä noi tärkeys järjestykseen niin sieltä se vastaus alkaa tulemaan.
Mä en tunne niin hyvin Suomea, niin toivoin vähän että tänne tulis porukkaa kehumaan omaa paikkakuntaansa niin voisin saada vähän hajua että millaista missäkin on. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-savossa on tilaa. Meri ei tosin ole lähellä, mutta kaikkea ei voi saada kuten tiedät.
Täytyy tutkia. Etelä - Savossa on mulla sukulaisia mutta Pohjois - Savoa en tunne yhtään.
Täällä on Kallavesi. 😊 Siilinjärveä ehdottaisin täältä päin, jos ei ihan Kuopioon halua muuttaa. Lapinlahti myös ok, mutta sieltä on vaikeampi julkisilla kulkea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäjoki tai Kalajoki, pohjoisempana Oulu ja siellä esim Oulunsalo.
Eikös Raahe sovi tähän listaan? Minkälainen paikka se on?
Ei. Raahe on tuppukaupunki, syrjässä pääradasta ja vähän kaikesta, paha huumeongelma. Oulunsalo on vl-pitäjä.
Vierailija kirjoitti:
miksi sitä pysyvää lunta tãytyy olla? siinä tapauksessa järvi-suomesta löytyy, mutta se ei ole tietenkään meri-suomea.
Koska rakastan lunta ja talvea. Yksi syy muuttaa jossain vaiheessa pois Etelä-Suomesta on ilmastonmuutos jonka edetessä saattaa käydä niin että pysyvää lunta ei täällä ole lainkaan vaan pelkkää pimeyttä, sadetta ja ankeutta.
Toivoisin myös että päätyisin jonnekin jossa ei ole ollenkaan tai on hyvin vähän hellepäiviä kesäisin koska inhoan hellettä.
Eli olen jonkinlainen maansisäinen ilmastopakolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoo on aina varma valinta.
Se vaikuttaa kivalta mutta se on niin lähellä pääkaupunkiseutua että siellä taitaa asuminen olla aika kallista ja onko siellä omaa rauhaakaan?
Oon käynyt siellä vain turistina että en tiedä sen enempää.
Porvoo ei täytä mitään toivomuksistasi muuta kuin meri lähellä. Kaikki muut on - t. ex-porvoolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi sitä pysyvää lunta tãytyy olla? siinä tapauksessa järvi-suomesta löytyy, mutta se ei ole tietenkään meri-suomea.
Koska rakastan lunta ja talvea. Yksi syy muuttaa jossain vaiheessa pois Etelä-Suomesta on ilmastonmuutos jonka edetessä saattaa käydä niin että pysyvää lunta ei täällä ole lainkaan vaan pelkkää pimeyttä, sadetta ja ankeutta.
Toivoisin myös että päätyisin jonnekin jossa ei ole ollenkaan tai on hyvin vähän hellepäiviä kesäisin koska inhoan hellettä.
Eli olen jonkinlainen maansisäinen ilmastopakolainen.
Helteettömiä paikkoja tulevaisuudessa tuskin tulet Suomesta löytämään. Tämä kesä antoi hyvin viitettä, että mihin mennään. Lapissakin paukuteltin yli 30 asteen lämpöjä. Lumi aikaisin ja meri lähellä on aika mahdoton yhdistelmä. Veden ollessä lämmintä tulevat sateet vetenä tai räntänä. Meren läheisyys tarkoittaa myös tuulista säätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi meren läheisyys + pysyvä lumi jo joulukuussa voi olla kyllä haastava yhtälö. Varsinkin kun tiedetään, että merenrantakaupunkeja pohjoisempana on tyyliin Raahe, Oulu, Kemi ja Tornio. Oulussakaan ei ole sanottua, että se pysyvä lumi tulisi joulukuussa.
Joo ei varmaan montaa paikkaa olekaan, mutta niistä muutamista olis kivaa kuulla niissä asuvien tai asuneiden näkemyksiä. T: AP
Laihia
Merelle tosin hiukan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo kriteerit pohjoisessa täyttyy parhaiten. Itse valitsisin Tornion, kakkossijalla Kemi, kolmosena Oulu. Nuo kaikki on kivoja kaupunkeja.
Älä muuta mihinkään kyläpahasiin kaupunkien liepeillä äläkä laitakaupungin lähiöihin, vaan etsi viihtyisä alue keskustasta. Vältä Kemissä erityisesti eteläpuolen lähiöitä Rytikaria yms sekä pohjoispuolella Mäntylän rähjäisimpiä seutuja. Vältä Oulussa etenkin Toppilaa, Tuiran isoja vuokrataloja ja Kaukovainion ostoskeskuksen vuokrataloja. Yleensä missä on paljon isoja kerrostaloja ja vuokra-asuntoja, on myös enemmän huono-osaisuutta ja enemmän ongelmia.
37 jatkaa. Huomsin että olit kysynyt näkyykö Torniossa huumeongelma kuten Kemissä. Noista kolmesta oman kokemukseni mukaan Torniossa on vähiten näkyviä huumeongelmia. Torniossa on sievä keskusta ja kävelymatka kaikkeen. Myös Kemin keskusta on kompakti, viihtyisä ja kävelymatka kaikkeen, eikä huumeongelma Kemissäkään minusta näy ydinkeskustassa vaan noissa köyhissä lähiöissä, joista sanoin että kannattaa välttää. Oulussa on enemmän näkyviä ongelmia myös ihan keskustassa Valkean liepeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noi Tornion huumeongelmat, onko niitä samaan malliin kuin Kemissä? Rovaniemi on myös samasta syystä pois laskuista, ja lisäksi siellä on vuokrataso pilvissä ja turismin takia (AirBnB-asunnot) kamalan vaikea saada asuntoa.
Riippuu ihan suositukset myös siitä, miten pientä paikkakuntaa voisit ajatella. Eli käviskö tyyliin Pudasjärvi tai Kuusamo? Tosin tosta "tungettelevasta kulttuurista" nyt en mene vannomaan millään paikkakunnalla...
-meri lähellä
"mielellään meri lähellä" antaa ymmärtää, että tästä vaatimuksesta voi myös joustaa
No, sanotaanko näin että tuntuu hankalalta joustaa siitä, mutta se " lähellä " ei tarkoita että pitää ikkunasta nähdä meri tai edes että se on kävelymatkan päässä. Sanotaanko, että riittää että meri on maksimissaan 30km päässä.
Kumpi on tärkeämpi, meri vai lumi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noi Tornion huumeongelmat, onko niitä samaan malliin kuin Kemissä? Rovaniemi on myös samasta syystä pois laskuista, ja lisäksi siellä on vuokrataso pilvissä ja turismin takia (AirBnB-asunnot) kamalan vaikea saada asuntoa.
Riippuu ihan suositukset myös siitä, miten pientä paikkakuntaa voisit ajatella. Eli käviskö tyyliin Pudasjärvi tai Kuusamo? Tosin tosta "tungettelevasta kulttuurista" nyt en mene vannomaan millään paikkakunnalla...
-meri lähellä
"mielellään meri lähellä" antaa ymmärtää, että tästä vaatimuksesta voi myös joustaa
No, sanotaanko näin että tuntuu hankalalta joustaa siitä, mutta se " lähellä " ei tarkoita että pitää ikkunasta nähdä meri tai edes että se on kävelymatkan päässä. Sanotaan
Ääh, no jos jokin noin 30 km saa olla, niin riittää kun menet Espoon Nuuksioon tai pk-seudun länsipuolen kehyskuntiin. Kyllä Lohjanharjun pohjoispuolisella alueella on aina joka vuosi lunta. Vihdissä on laskettelukeskuskin. Nurmijärvellä on aina joka talvi paljon lunta. Länsi-Uudeltamaalta pääsee kesällä kätevästi vaikka Hankoon rivieralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Kuopion Saaristokaupunginosa? Ei kyllä ole kovin halpaa, vaikka on silti kaukana Helsingin hinnoista.
Viimeisen päälle yliarvostettu. Poikani asui siellä kolme vuotta, muutti 15 km etelän suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järviä kyllä riittää. Isohkojakin. Suola puuttuu, mutta on siinäkin jotain merellistä.
Järvet on ihania mutta mulla on sellainen joku ihme tarve välillä päästä meren rantaan. Tuijotan merta joka tuntuu äärettömältä ja se rauhoittaa mua.
Haluan olla suht lähellä tämän maan reunaa merelle päin. Ehkä se johtuu siitä että olen asunut lähellä merta koko elämäni. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järviä kyllä riittää. Isohkojakin. Suola puuttuu, mutta on siinäkin jotain merellistä.
No ei se ole tuo Perämerenkään vesi kovin suolaista, melkein menee järvivedestä sekin.
En mä sitä ajatellut juoda. En välttämättä edes ui siinä. Mun vain täytyy päästä katsomaan, haistamaan ja kuuntelemaan sitä välillä. T: AP
Eikös Raahe sovi tähän listaan? Minkälainen paikka se on?