Minne muuttaisin Suomessa näillä toiveilla?
Osaatteko suositella sopivaa asuinpaikkaa mulle näillä toiveilla:
- Ei vakavia ja jatkuvasti näkyviä huumeongelmia eli ns. Lapsiperheystävällinen
- Edulliset tai ainakin kohtuulliset vuokrat ( vertailukohtana pääkaupunkiseutu )
- Kesällä ei ole hirveän kuuma ainakaan jatkuvasti ( mun mielestä parhaat kesälämpötilat on 17-24 astetta maksimissaan ja minimiä ei ole )
- Pysyvä lumi tulee viimeistään joulukuussa
- Ei kovin tungetteleva kulttuuri
- Mielellään meri lähellä
Kiitos.
Kommentit (105)
Paikkakunta nimeltä Ii, siellä on se joki.
pienet kylät
- Edulliset tai ainakin kohtuulliset vuokrat ( vertailukohtana pääkaupunkiseutu )
periaatteessa kaikkialla paitsi ei etelän isot kaupungit
- Kesällä ei ole hirveän kuuma ainakaan jatkuvasti ( mun mielestä parhaat kesälämpötilat on 17-24 astetta maksimissaan ja minimiä ei ole )
jälleen pohjois suomi
pohjois suomi
eli ei itä suomi
ei jää mitään muuta kuin Tornio- oulun välimaasto ja joku kyläpahanen kuten Ranua.
Vierailija kirjoitti:
pienet kylät
jälleen pohjois suomi
pohjois suomi
eli ei itä suomi
ei jää mitään muuta kuin Tornio- oulun välimaasto ja joku kyläpahanen kuten Ranua.
Ranualla ei ole sitä merta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pienet kylät
jälleen pohjois suomi
pohjois suomi
eli ei itä suomi
Ranualla ei ole sitä merta.
Siis pitääkö tämä meri olla miten lähellä? Koti rappusilla? kiven heiton päässä? vartin ajomatkan päässä?
Tää on hyvä ketju. Ap pyytää kohteliaasti apua ja porukka haluaa auttaa mutta itse aloittaja lähtee marjametälle.
Lappeenranta. Ei ole merta, mutta on Saimaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä ketju. Ap pyytää kohteliaasti apua ja porukka haluaa auttaa mutta itse aloittaja lähtee marjametälle.
No sori tein ruokaa ja lapsi vei huomion. Nyt onkin tullut mukavasti vastauksia mitä perata. Kiitos ja pahoittelut, että kesti palata tähän.
T: AP
Vierailija kirjoitti:
Kemi? tjks sellainen jumalan selän takana.
Jumalan selän takana voi olla turvallinen olo. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mites noi Tornion huumeongelmat, onko niitä samaan malliin kuin Kemissä? Rovaniemi on myös samasta syystä pois laskuista, ja lisäksi siellä on vuokrataso pilvissä ja turismin takia (AirBnB-asunnot) kamalan vaikea saada asuntoa.
Riippuu ihan suositukset myös siitä, miten pientä paikkakuntaa voisit ajatella. Eli käviskö tyyliin Pudasjärvi tai Kuusamo? Tosin tosta "tungettelevasta kulttuurista" nyt en mene vannomaan millään paikkakunnalla...
No, mulla ei ole ajokorttia niin sen paikkakunnan täytyis olla sellainen että kävellen tai julkisilla pääsee kauppaan. En tunne noita paikkoja, mutta olen ymmärtänyt että pienillä paikoilla saattaa olla pitkät välimatkat palveluihin jos mitään palveluja ees on. Täytyy tutkia noita. Kiitos ehdotuksista. T: AP
Vierailija kirjoitti:
Utsjoki?
Olis kiva jos porukka vähän kertois näistä paikoista. 🤔 T: AP
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-savossa on tilaa. Meri ei tosin ole lähellä, mutta kaikkea ei voi saada kuten tiedät.
Täytyy tutkia. Etelä - Savossa on mulla sukulaisia mutta Pohjois - Savoa en tunne yhtään.
Vähän kyllä ahdistaa se merettömyys.
Vierailija kirjoitti:
Porvoo on aina varma valinta.
Se vaikuttaa kivalta mutta se on niin lähellä pääkaupunkiseutua että siellä taitaa asuminen olla aika kallista ja onko siellä omaa rauhaakaan?
Oon käynyt siellä vain turistina että en tiedä sen enempää.
Pyhäjoki tai Kalajoki, pohjoisempana Oulu ja siellä esim Oulunsalo.
Kyllä nuo kriteerit pohjoisessa täyttyy parhaiten. Itse valitsisin Tornion, kakkossijalla Kemi, kolmosena Oulu. Nuo kaikki on kivoja kaupunkeja.
Älä muuta mihinkään kyläpahasiin kaupunkien liepeillä äläkä laitakaupungin lähiöihin, vaan etsi viihtyisä alue keskustasta. Vältä Kemissä erityisesti eteläpuolen lähiöitä Rytikaria yms sekä pohjoispuolella Mäntylän rähjäisimpiä seutuja. Vältä Oulussa etenkin Toppilaa, Tuiran isoja vuokrataloja ja Kaukovainion ostoskeskuksen vuokrataloja. Yleensä missä on paljon isoja kerrostaloja ja vuokra-asuntoja, on myös enemmän huono-osaisuutta ja enemmän ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunta nimeltä Ii, siellä on se joki.
No hyi. Sisäänlämpiävä tuppukylä. En muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan suositukset myös siitä, miten pientä paikkakuntaa voisit ajatella. Eli käviskö tyyliin Pudasjärvi tai Kuusamo? Tosin tosta "tungettelevasta kulttuurista" nyt en mene vannomaan millään paikkakunnalla...
Meri onkin tosi lahella Kuusamossa.
No se riippuu siitä, miten mielellään AP on valmis joustamaan tuosta "mielellään meri lähellä" vaatimuksestaan.
No, mua kyllä ahdistaa jos meri on niin kaukana etten pääse sen äärelle tarvittaessa. T: AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noi Tornion huumeongelmat, onko niitä samaan malliin kuin Kemissä? Rovaniemi on myös samasta syystä pois laskuista, ja lisäksi siellä on vuokrataso pilvissä ja turismin takia (AirBnB-asunnot) kamalan vaikea saada asuntoa.
No, mulla ei ole ajokorttia niin sen paikkakunnan täytyis olla sellainen että kävellen tai julkisilla pääsee kauppaan. En tunne noita paikkoja, mutta olen ymmärtänyt että pienillä paikoilla saattaa olla pitkät välimatkat palveluihin jos mitään palveluja ees on. Täytyy tutkia noita. Kiitos ehdotuksista. T: AP
No sitten tuo aiemmin ehdotettu Kuusamo. Lomasesongin ulkopuolella ei tarvitse ainakaan pelätä että jää auton alle, kuollut kylä oli kun viimeksi siellä syksyllä olin. Edellisestä vierailusta oli lähes 20v, silloin oli vielä vilkas kylä.
Muuta Tornioon.