Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisi: Autoilijoiden väistämiskulttuuri liittymissä on vaarallinen

Vierailija
07.08.2025 |

Väistätkö sinäkin moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle? Niin ei pitäisi tehdä.

Moottoritielle liittyvän väistäminen vasemmalle kaistalle on yleinen tapa, mutta se voi aiheuttaa vaaratilanteita ja opettaa vääränlaista ajotapaa.

Tieliikennelain mukaan moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja velvollisuus sopeuttaa nopeutensa muuhun liikenteeseen.

Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti.

Kuvittele, että ajat moottori- tai moottoriliikennetien oikeanpuoleista kaistaa.

Havaitset, että jonkin matkan päässä oikealla puolella kulkevalta kiihdytyskaistalta auto on liittymässä moottoritielle. Väistätkö moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle?

Suomen moottoriteillä vasemmalle kaistalle väistäminen on yleinen tapa. Väistämällä tehdään tilaa moottoritielle liittyvälle autoilijalle, kun oikeanpuoleinen kaista jää tyhjäksi.

Näin ei kuitenkaan tarvitse eikä pitäisi tehdä.

Tilan tekeminen kaistaa vaihtamalla on toki kohtelias liike, mutta kaistanvaihdolla voi olla vaarallisia vaikutuksia kovien nopeuksien liikennevirtaan.

Tieliikennelaki on tilanteessa yksiselitteinen: väistämisvelvollisuus on moottoritielle liittyvällä autoilijalla, jonka tulee sopeuttaa ajonopeutensa moottoritiellä jo ajavien ajonopeuteen.

Kommentit (324)

Vierailija
301/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, etteivät vanhukset ymmärrä sen liittymä/kiihdytyskaistan ideaa. Papat ja mummelit köröttelevät siinä, sillä eihän auton kaasua sai pohjaan painaa; auto hajoaa siitä.

Vierailija
302/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteen ummartaminen on huvin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jarruta enkä väistä muita kuin rekkoja ja busseja, jatkan vakkarilla matkaa. Siinä on tilaa yli auton mitta etu- ja takapuolella, ei tartte tulla minun ovenkahvaan.

Vierailija
304/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just eilen joku pölvästi väisti vasemmalle, kun liityin moottoritielle kiihdytyskaistalta. Sinne se jäi köröttelemään ohituskaistaa pitkin, kun oli kiihdyttänyt jo ennen liittymistä hänen edelleen. En tiedä mitä kusta kyseisen kuskin päässä oikein kulki. Onneksi oli hiljainen liikenne niin ei häirinnyt ohituskaistalla kulkijoita 

Tuossa tilateessa voi tulla helposti ohitus oikealta mikä on taas sakon uhalla kielletty. Täytynee ohittaa kun olet itse vielä rampin puolella.

Vierailija
305/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoriteillä on niin pitkät kiihdytyskaistat että liittyminen on henkilöautolla helppoa ilman turhaa väistelyäkin. Toki jos esim rekka liittyy eteen niin ohitan sen normaalisti vasenta kaistaa (jos kaista vapaana).

Ei todellakaan ole. Monessa kohtaa hyvinkin lyhyet, ainakin täällä Hkissä. Usein on myös siinä jotain tietyötä. 

Osta kunnon auto että ehdit ottaa kyytiä tikkari +10 ja sitten vaikka jarruttamalla sopivaan rakoon. Aina löytyy auton mitta tilaa.

Vierailija
306/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidastaminenkin on väistämistä. Jos liittymästä tulee selkeästi hitaampi auto niin onko sillä väliä hidastaako (jos se meinaa väistämisvelvollisena toisen kylkeen tai eteen ajaa) ja luo sille välin liittyä mutta aiheuttaa samalla vaaratilanteen takana tulijoille, vai ennakoiko ja aloittaako ohittamisen ja siirtymisen vasemmalle kaistalle jo ajoissa? Jos ajan vakkarilla niin että todellinen nopeus on 120kmh, ja näen liittymästä tulevan selkeästi hitaamman auton ja huomaan että vasemmalle kaistalle siirtyminen ohittamisen (jonka teen joka tapauksessa) aloittamiseksi on turvallista niin silloin siirryn ohittamaan liittyvän auton (ja usein on muitakin ohitettavia siinä). Voin toki jatkaa sitä 120kmh oikeanpuoleisellakin kaistalla, ja liittyjä sitten painakoot kaasua saavuttaakseen 120kmh nopeuden tai sovittakoot nopeutensa ja menkööt minun taakseni. En kuitenkaan halua ketään kylkeeni. Ja usein esim. rekat tulevat laittomasti omilla isomman oikeuksillaan, ja henkilöauto, vaikka olisi kuinka oikeassa, jää herkästi rekan kuolleeseen kulmaan (eikä rekka tietty kiihdy kuin 80-90kmh), niin silloinkin on turvallisempaa vaihtaa vasemmalle kaistalle (jos vapaa) kuin jarruttaa (eli väistää väistövelvollista) siigen rekan nopeuteen ja kiihdyttää sitten itse taas siitä ohi kun se on oikealla kaistalla jonka saa lainkin mukaan taas ohittaa. 🙃

Liittyjän näkökulmasta ärsyttävimpiä ovat ne, jotka ajavat alle nopeusrajoituksen,  ja hidastelevat että minä pääsisin heidän eteensä vaikka heidän takana ei tule ketään ja olen itse aikonut liittyä heidän taakse (laitan vilkun vasta silloin) ja sovittanut nopeuteni siihen että he menisi ensin kuten kuuluukin. 😮💨

Vierailija
307/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissapäivänä (su) kokeiltiin poliisin ohjetta hidastaa liittymästä tielle pyrkivän kohdalla matkalla Lahdesta Jyväskylään. Kolme kokeilua, kolme kertaa liittymästä tulija itse hidasti vielä enemmän eikä meinannut päästä ajoissa liikennevirtaan. 

Joo, jatkossakin väistän kaistaa vaihtaen ennen liittymää jos vain mahdollista.

Vierailija
308/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä vaan sovitan nopeuteni niin, että se liittyjä voi helposti tulla joko mun eteen tai taakse. Ottaa vaan välillä päähän hinuttajat, jotka ei ymmärrä, kun niille annetaan tilaa vaan miettivät ja miettivät uskaltaako siihen eteen tulla.

Joskus saatan väistää vasemmalle kaistalle, jos rekka on tulossa liittymästä, ettei tarvii kummankaan jarrutella.  Silloin en väistä, jos vasemmalla on paljon liikennettä.

Vierailija
309/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki joustaminen on näköjään pannassa. satakuntalaisessa lehdessä toimittaja perusteli, miksi ei aja edes motarilla enempää kuin 85. Se on kuulemma niin paljon turvallisempaa, ja vaara on "kaahareiden" ja "puskurissa roikkujien" syytä. Kuitenkaan ohitustarpeita olisi olennaisesti vähemmän, jos ajettaisiin rajoitusten lukemien lähellä. Sama väistämisen kanssa. Sen verran pitää autoilijan pään ja peilien pystyä kääntymään, että voi varmistaa ettei ole ketään kuollessa kulmassa

Vierailija
310/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissapäivänä oli urhea suoritus yhdeltä Yarikselta kun se pysähtyikin minun edessä rampille kun ei muka mahtunut sekaan. Minä katselin enemmänkin motarin liikennettä ja sopivaa väliä kun edessä ollut auto pysähtyi. Olin lähellä niitata sitä takaspuskuriin 120 km/h. Olipas sitten hankala löytää uusi rako kun oli itse pysähtynyt ja samalla jänskätti, tuleeko joku rampista konttiin.

Vierailija
311/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoriteillä on niin pitkät kiihdytyskaistat että liittyminen on henkilöautolla helppoa ilman turhaa väistelyäkin. Toki jos esim rekka liittyy eteen niin ohitan sen normaalisti vasenta kaistaa (jos kaista vapaana).

Ei todellakaan ole. Monessa kohtaa hyvinkin lyhyet, ainakin täällä Hkissä. Usein on myös siinä jotain tietyötä. 

Osta kunnon auto että ehdit ottaa kyytiä tikkari +10 ja sitten vaikka jarruttamalla sopivaan rakoon. Aina löytyy auton mitta tilaa.

Kehäkolmosella Tikkurilasta itään kiihdytyskaistan päässä tulee vastaan kaide ja nopeusvalvontatolppa. Todellista liikenneturvallisuuden maksimointia...

Vierailija
312/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toissapäivänä oli urhea suoritus yhdeltä Yarikselta kun se pysähtyikin minun edessä rampille kun ei muka mahtunut sekaan. Minä katselin enemmänkin motarin liikennettä ja sopivaa väliä kun edessä ollut auto pysähtyi. Olin lähellä niitata sitä takaspuskuriin 120 km/h. Olipas sitten hankala löytää uusi rako kun oli itse pysähtynyt ja samalla jänskätti, tuleeko joku rampista konttiin.

No ei ollut ainakaan mun Yaris. Itse joudun aina rampilla ottamaan Yariksellani etäisyyttä niihin muihin esim. bemareihin, volkkareihin, audeihin, skodiin, kun ei ne osaa painaa kaasua samaan nopeuteen muun liikennevirran kanssa. Olisin motissa niiden takana, jos rampilla ei olisi tarpeeksi välimatkaa edellä ajavaan etanaan.

Vierailija
313/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä teille vähän pohdittavaa, jotka väittävät minun tekevän jotain väärin, kun ajan 10km/h alle suurimman sallitun nopeuden:

https://www.satakunnankansa.fi/kolumnit/art-2000011413552.html

Taidanpa tänä vuonna jättää väistämättä autoja kun traktorilla taas teillä ajelen. Joutaa ne perässä körötellä ihan hyvin. 

Traktorinkin pitäisi ajaa ajoväylän oikeassa reunassa, ei puoliksi pientareella, sillä pientareella voi olla jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä. Traktoria ei myöskään saa ohittaa, vaikka menisi kuinka hitaasti, sulkuviivalla eikä risteysalueella. Jos on sulkuviiva ja traktori ajelee puoliksi pientareella ja takana oleva henkilöauto näkee että ei ole vastaantulijoita, traktoria ei silti saa ohittaa ja sulkuviivaa ei silti saa ylittää.  Traktori voi körrötellä siis ihan rauhassa (yleensähän ne eivät ole kovin pitkiä matkoja maantiellä) ja autoilijat varata omiin ajoihinsa tarpeeksi aikaa että ei tarvitse tehdä laittomia ohituksia ha ajaa muuten vaarallisesti. Traktorit ja peräkärryjen kanssa liikkujat voisivat  myös tarkistaa vilkkujensa toimivuuden aina ennen ajoa, koska liian usein näkee niitä millä vilkku ei toimi tai toimii jopa väärin päin. Traktoreissa ja niiden peräkärryissä saisi myös olla isommat vilkut tai lisävilkut alempana, koska ne ovat henkilöautosta katsottuna melko korkealla (vaikka olisi turvaväli kunnossa).

Vierailija
314/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasainen vauhti auttaisi myös liittyjiä liittymään, kun ei muut ala vierellä kiihdyttelemään tai jarruttelemaan. 

Jos ajat ruuhkassa välejä ei ole tarpeeksi yleensä liittyä. Pakko niitä on sitten järjestää, että kukaan pääsee ylipäätään liittymään. 

Vierailija
315/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä teille vähän pohdittavaa, jotka väittävät minun tekevän jotain väärin, kun ajan 10km/h alle suurimman sallitun nopeuden:

Taidanpa tänä vuonna jättää väistämättä autoja kun traktorilla taas teillä ajelen. Joutaa ne perässä körötellä ihan hyvin. 

Traktorinkin pitäisi ajaa ajoväylän oikeassa reunassa, ei puoliksi pientareella, sillä pientareella voi olla jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä. Traktoria ei myöskään saa ohittaa, vaikka menisi kuinka hitaasti, sulkuviivalla eikä risteysalueella. Jos on sulkuviiva ja traktori ajelee puoliksi pientareella ja takana oleva henkilöauto näkee että ei ole vastaantulijoita, traktoria ei silti saa ohittaa ja sulkuviivaa ei silti&nbs

Hitaamman ajoneuvon tulee antaa tietä, jos sen perään alkaa muodostua jonoa.

Vierailija
316/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toissapäivänä (su) kokeiltiin poliisin ohjetta hidastaa liittymästä tielle pyrkivän kohdalla matkalla Lahdesta Jyväskylään. Kolme kokeilua, kolme kertaa liittymästä tulija itse hidasti vielä enemmän eikä meinannut päästä ajoissa liikennevirtaan. 

Joo, jatkossakin väistän kaistaa vaihtaen ennen liittymää jos vain mahdollista.

Yleensä nämä tietä pitkin ajavat kiihdyttää, eikä hidasta. Tiellä on niin paljon "minun eteen ei kukaan tule" kuskeja ja ylinopeutta ajavia, että taakse liittyminen tuntuu huomattavasti turvallisemmalta. Itse liityn aina rinnalla ajavan taakse. 

Vierailija
317/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traktorinkin pitäisi ajaa ajoväylän oikeassa reunassa, ei puoliksi pientareella, sillä pientareella voi olla jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä. Traktoria ei myöskään saa ohittaa, vaikka menisi kuinka hitaasti, sulkuviivalla eikä risteysalueella. Jos on sulkuviiva ja traktori ajelee puoliksi pientareella ja takana oleva henkilöauto näkee että ei ole vastaantulijoita, traktoria ei silti saa

Hitaamman ajoneuvon tulee antaa tietä, jos sen perään alkaa muodostua jonoa.

Niin, lähtökohtaisesti siirtymällä pois tieltä esim. bussipysäkille tai levähdysalueelle. Pientareellekin voi poikkeuksellisesti väistää, mutta ohittaja ei silti saa ylittää sulkuviivaa. Kaikilla teillä ei toki sulkuviivaa tai bussipysäkkejäkään ole.

Vierailija
318/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liityn usein Lahden tielle Hkissä. Liityntäkaista on hyvin lyhyt ja siinä on tietyö 60 km merkkeineen. Ei siinä todellakaan pääse 100 km nopeuteen, enkä sitä edes yritä. Älyttömintä on, että kun on liittynyt, n. 50 metrin päässä nopeusrajoitus vaihtuu 80 km/h. Olisiko järkeä siirtää tuo liikennemerkki liittymäkaistsn edelle? 

Vierailija
319/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traktorinkin pitäisi ajaa ajoväylän oikeassa reunassa, ei puoliksi pientareella, sillä pientareella voi olla jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä. Traktoria ei myöskään saa ohittaa, vaikka menisi kuinka hitaasti, sulkuviivalla eikä risteysalueella. Jos on sulkuviiva ja traktori ajelee puoliksi pientareella ja takana oleva henkilöauto näkee että ei ole vastaantulijoi

Niin, lähtökohtaisesti siirtymällä pois tieltä esim. bussipysäkille tai levähdysalueelle. Pientareellekin voi poikkeuksellisesti väistää, mutta ohittaja ei silti saa ylittää sulkuviivaa. Kaikilla teillä ei toki sulkuviivaa tai bussipysäkkejäkään ole.

Olenko jossain väittänyt, että saa ohittaa ylittämällä sulkuviivan?

Vierailija
320/324 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen traktorin perään kannata jäädä jos tie on tyhjä ja näkyväisyys hyvä. Kerran oli kyllä söpö tilanne, kun vastaantulijoilla oli ohituskaista ja minun suuntaan meni traktori sekä 20 henkilöautoa joista yksi oli poliisi. Vastaan ei tullut ketään, mutta siinä sitä ajeltiin nätisti traktorin perässä ohituskaistaosuus sekä sitä seurannut muu sulkuviiva. Jotain viisi kilometriä...

Saattaahan tuo liikenne olla poliisin silmin aika erinäköistä riippuen siitä ajaako omalla vai firman autolla.