Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haimasyöpä, kokemuksia ja tukea kaivataan

Vierailija
07.08.2025 |

Miesystävän isällä 70 v todettiin haimasyöpä, joka on levinnyt maksaan. Isä on hyväkuntoinen, eikä hänestä ainakaan vielä huomaa muuta kuin kellertävän ihon. Ilmeisesti ennuste on kovin huono, varsinkaan kun ei voida leikata.Miesystävä ja isä suhtautuvat asiaan alkushokin jälkeen toiveikkaana ja niin kuin sairautta ei olisikaan. Isä jatkaa arkeaan kuten ennenkin ja kumpikaan ei halua puhua asiasta. Minun roolini on varmaan olla taustalla ja tukena, vaikka itse haluaisin puhua asiasta enemmän..

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolema tulee 6kk - 12 kk sisään! nyt kannattaa tehdä paperit valmiiksi jota asioiden hoitaminen on helpompaa perikunnalla. 

Levinnyt haimasyöpä on kuoleman tuomio, kyse vain ajasta. Jokainen meistä lähtee joskus

Mitkä ihmeen paperit? Mistä sinä puhut? Kun ihminen kuolee, hänen perillisensä hoitavat asiat. Antakaa nyt hyvät ihmiset vakavasti sairaan edes elää elämänsä loppuun. Asiat ehtii hoitaa sitten kun häntä ei enää ole.

Näinkö pihalla ihmiset on? Läheisten surutyö on helpompaa kun kuoleva on realisti ja hoitaa asiat kuntoon ennen kuin aika jättää.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/nama-3-tarkeaa-asiaa-on-hyva-hoita…

Perikunnalle jää kyllä tekemistä vaikka kuoleva oman osansa tekisikin siitä ei tartte huolehtia

Vierailija
102/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nukutuksestakin voi herätä kipushokin takia, kuten saattohoitolääkäri Juha Hänninen on todennut. Miksi eutanasiaa ei vain sallita?? 

Kaikki eivät sitä halua. Ja salliminen johtaa painostukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nukutuksestakin voi herätä kipushokin takia, kuten saattohoitolääkäri Juha Hänninen on todennut. Miksi eutanasiaa ei vain sallita?? 

Kaikki eivät sitä halua. Ja salliminen johtaa painostukseen.

Ensiksi pitäisi myöntää ihmisille yksilönvapaudet. Kaikki lääkäritkään ei sellaista ymmärrä. Eutanasiaa ei voi sallia, koska meillä viranomaiset sakottaa ihmisiä jos kansalainen myrkyttää itseään itse hankituilla myrkyillä. Kristinuskossa ennen itsemurhaa pidettiin syntinä.

Oma mummoni sai hyvää morfiinia, hänellä oli haimasyöpä ja syöpää löytyi pesäkkeinä melkein kaikkialta, myös aivoista.. Hän kertoi että oli aina halunut kokeilla morfiinia nuorempana, mutta pysyttäytyi pilvessä. Syöpää sairastaessa hän sitten vihdoin kokeili morfiinia hallituissa olosuhteissa ja tykkäsi morfiinin vaikutuksista. Oli kuulemma kovaa ja hyvää kamaa. Kun tiesi kuolevansa syöpään, niin ehdotti että voisi antaa yliannostuksen sitä. Tähän lääkäri ei suostunut.

Eivät suostuneet siihen, mutta käytännössä minä olisin voinut olla henkilö, joka olisi voinut antaa mummolleni kuolettavan annoksen kahden kesken huoneessa. Niin ei kuitenkaan tapahtunut, mutta olisi voinut sopivissa olosuhteissa tapahtua. Mummo oli kova Black Sabbath fani. Mummo nyt kuitenkin menehtyi aikaisemmin kuin Ozzy. Mummoa harmitti kun jää paljon hevikeikkoja näkemättä ja ei enää pääse Tuskaankaan. 

Hän oli kaikesta hevistä pitävä mummeli. Hevihän on mummojen musaa ja sitä me kuunneltiin hänen viimeisillä päivillään paljon hoitohuoneessa. 

Morfiini sai hänet nukkumaan paljon ja hän kertoi kauniita tarinoita unista joita hän näki. 

Mulla on tosi kova ikävä välillä mummoa, mutta hän oli jo aika vanha, 76 vuotias mummeli. 

Toivotaan että jonkinlainen eutanasia sallittaisi Suomessakin lähitulevaisuudessa. Eihän sellainen kiduttaminen ole tätä päivää.