Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään joka toinen lapsi on "nepsy"?

Vierailija
07.08.2025 |

Pitääkö näille nepsyille järjestää työelämässäkin yksilölliset systeemit vai mitä ihmettä? 

Kommentit (243)

Vierailija
161/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushoidoilla saadut lapset ovat tutkitusti sairaampia. 

Vierailija
162/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä maa on syvällä suossa... Eihän näillä pää mukamas kestä normaalia elämää. 

Kyllä, työelämä on vällillä todella perseestäut silti sinne mennään ja ajallaan!

Mitäpä, jos ei määritettäisi toisten puolesta, mikä on normaalia elämää. Lähipiirissä on valtava määrä nepsyjä, jotka itsehoidolla ja tuurilla vointia tukevalla perhe ja elämäntilanteella ovat pärjänneet valtavan hyvin ja olleet maksamassa suuret määrät veroja. Se, että dopamiini, serotoniini ja oksitosiini ja estrogeeni käyttäytyvät "normaalista" poikkeavalla tavalla, on vain yksi kehon fysiologinen potentiaalisesti haittaava ominaisuus kuin mikä tahansa muukin, vaikkapa alttius kakkostyypin diabetekseen tai sydän ja verisuonitauteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla nepsy on trendi. AH-DH on jo epämuodikasta.

Vierailija
164/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan saanut nykyään adhd-diagnoosin mutta vanhemmat piti kuria ja antoi välillä selkään enkä ole nyt aikuisena ns. sairas mitenkään. Töissä käyn kuten muutkin ihmiset valmistamassa rekkareita. 

Vierailija
165/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ja autismi ovat usein päällekkäiset, mikä monimutkaistaa asiaa entisestään, kun et ole ihan sitä etkä myöskään tätä, mutta molempien oireet kuormittavat elämää, joka monilla naisilla menee työkyvyttömyyden puolelle vaihdevuosissa. 

Ja muutenkin testit on laadittu miehille eikä naisille. 

Onhan se diagnoosi huojentavaa tieto, kun ei tarvitse enää ihmetellä, miksi ei energian tuotto ja käyttö toimi kuten "muilla" ja miksi ajatukset sinkoilevat ja kulkevat ihan omia rahojaan. Eikä sosiaalinen kömpelyys johtua siitä, että olisi jotenkin väärällä tavalla. 

Vierailija
166/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukea luulet tästä vanhempien saavan? Rahallistako? Turha olla kateellinen. 

Aivan uskomatonta myös, että yhdessä kommentissa vihjaillaan, että lasta hakkaamalla voisi "parantaa" nepsy-lapsen.

Suomessa on paljon pahoinvoivia aikuisia. Todella surullista. 

Nepsyys on vaan uusi nimi kurittomuudelle. Kurinpitoa taas pidetään hakkaamisena.

Vierailija
167/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskat tai vialliset vanhemmat, ei muuta syytä

Vierailija
168/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö adhd olemaan vieraskorea? 

Miehen lukiolaistyttö tai adhd-diagnoosin. Olemme miehen kanssa ihan ihmeissämme. Tyttö on käynyt meillä kahdesti kuukaudessa viimeiset 10 vuotta, eikä mikään ole viitannut adhd:hen. Sanoin tämän tytölle ja hän sanoi olevansa vieraskorea.

Erikoista, että mitään ei ole kotona huomattu, mutta sinänsä voi olla. Minäkin olen. Olen tyttö ja minut on opetettu käyttäytymään ns. oikein. Mutta sitä ei ulkopuoliset näe, että tällaisen jälkeen olen todella uupunut ja kuormittunut. 

Minä olen luullut, että nepsy on nepsy sen takia, ettei pysty toimimaan toisin. Eli käytöshäiriöisen ja nepsyn ero on siinä, että kasvatuksella muutetaan käytöshäiriöisen toiminta, mutta nepsyyn ei tehoa mikään. 

Minäkin olen uupunut, kun joudun skarppaamaan, mutta ei se minusta nepsyä tee. 

Vierailija
169/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen lukiolaistyttö tai adhd-diagnoosin. Olemme miehen kanssa ihan ihmeissämme. Tyttö on käynyt meillä kahdesti kuukaudessa viimeiset 10 vuotta, eikä mikään ole viitannut adhd:hen. Sanoin tämän tytölle ja hän sanoi olevansa vieraskorea.

Erikoista, että mitään ei ole kotona huomattu, mutta sinänsä voi olla. Minäkin olen. Olen tyttö ja minut on opetettu käyttäytymään ns. oikein. Mutta sitä ei ulkopuoliset näe, että tällaisen jälkeen olen todella uupunut ja kuormittunut. 

Minä olen luullut, että nepsy on nepsy sen takia, ettei pysty toimimaan toisin. Eli käytöshäiriöisen ja nepsyn ero on siinä, että kasvatuksella muutetaan käytöshäiriöisen toiminta, mutta nepsyyn ei tehoa mikään. 

Asia kiteytyy siihen, että mitä tarkoittaa pystyminen. Nykyisin ei haluta pakottaa eikä painostaa, joten pystymisen merkitykseksi on tullut lähinnä se, että onko ihmisellä halua siihen toimintaan vai ei.

Vierailija
170/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen luullut, että nepsy on nepsy sen takia, ettei pysty toimimaan toisin. Eli käytöshäiriöisen ja nepsyn ero on siinä, että kasvatuksella muutetaan käytöshäiriöisen toiminta

Hmmm. En ole samaa mieltä. Minulla on aikuinen poika, jokla ei ole diagnoosia, mutta luulen, että hän sellaisen saisi aika helposti. Jos vauvana hänen neljä raajaansa vispasivat niin kovaa, että sanoin hänen kohta lähtevän lentoon. Isompana hän liikkui koko ajan, vaihtoi asentoa ja pyöri. Nykyäänkin hän nousee kävelemään varmaan vartin välein. Ei siihen pakottaminen eikä painostaminen auta, että sanoo, että ole paikallaan.  Sama

Vierailija
171/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene juntti takaisin sinne hitsauspillin ääreen.

Vierailija
172/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin varmaan saanut nykyään adhd-diagnoosin mutta vanhemmat piti kuria ja antoi välillä selkään enkä ole nyt aikuisena ns. sairas mitenkään. Töissä käyn kuten muutkin ihmiset valmistamassa rekkareita. 

Juu, upseerin lapsena meillä oli todella tiukka kuri ja säännöt. Väkivaltaakin oli yllinkyllin. Lapsuus oli siis aika helvettiä. Eipä saanut isäni hakattua minusta ADHD:ta pois. On se kumma juttu,

Vierailija
173/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen laiskuustauti (nepsy) hoidettiin työllä ja kurilla. Kas kummaa, tuli tavallisia työssä käyviä ja kunnollisia kansalaisia. 

Kaskummaa; itsemurhia, alkoholismia, perheväkivaltaa, ahdistusta, elåmänmittaista tuskaa. Voi kun on ollut ihana maailma.

Vierailija
174/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian lepsu kasvatus. Lapsen mieltä ei saa pahoittaa eikä mitään esim. kotityötä vaatia. Lapset pidetään pumpulissa ja toisaalta kehutaan ilman syytä. Todellisuus iskee näihin mukuloihin kovaa koulussa ja työssä, kun kaikki ei sujukaan heidän mielensä mukaan. Pitää noudattaa jonkun random-aikuisen sääntöjä! Vähemmästäkin ahdistuvat.

On myös olemassa oikeasti sairaita lapsia, mutta osa on pilalle kasvatettu

Vierailija
175/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian lepsu kasvatus. Lapsen mieltä ei saa pahoittaa eikä mitään esim. kotityötä vaatia. Lapset pidetään pumpulissa ja toisaalta kehutaan ilman syytä. Todellisuus iskee näihin mukuloihin kovaa koulussa ja työssä, kun kaikki ei sujukaan heidän mielensä mukaan. Pitää noudattaa jonkun random-aikuisen sääntöjä! Vähemmästäkin ahdistuvat.

On myös olemassa oikeasti sairaita lapsia, mutta osa on pilalle kasvatettu

Varmasti näinkin. Mutta musta tuntuu, että sulla ei ole sitten tippaakaan kokemusta tai edes käsitystä oikeasta nepsystä tai adhd:sta. Samaa macho/kovuus-sontaa, millä tämäkin maa saatu vedettyä todella pahaan solmuun, ja täyteen ahdistuneita, tahdottomia ihmisiä. Onneksi olkoon vaan, itse vaikutat aika heikolta yksilöltä samassa laumassa muiden kanssa määkimiselläsi. 

Vierailija
176/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa joskus dokumentteja jäljellä olevien paimentolaisten tai metsästäjä-keräilijöiden elämästä.

Joka ikinen lapsi käyttäytyy täydellisesti. Mitään nepsyja ja muita ei näy mailla eikä halmeilla.

Jotain tärkeää kasvatuksesta on menetetty, Se ei toimikaan niin kuin teoriat sanovat, vaan niin kuin tuhansien ja tuhansien vuosien kokemus sanoo. Kasvatukseen täytyu panostaa. Nykyään vanhemmat vilkaisevat lastaan kännykän takaa ehkä kerran viikossa sunnuntai-aamuna.

Vierailija
177/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen laiskuustauti (nepsy) hoidettiin työllä ja kurilla. Kas kummaa, tuli tavallisia työssä käyviä ja kunnollisia kansalaisia. 

Kaskummaa; itsemurhia, alkoholismia, perheväkivaltaa, ahdistusta, elåmänmittaista tuskaa. Voi kun on ollut ihana maailma.

Jostain syystä nuorison pahoinvointi ja mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet koko ajan, vaikka kasvatuksessa remmin käyttö on poistunut ja tilalle on otettu adhd-diagnoosit.

Vierailija
178/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa joskus dokumentteja jäljellä olevien paimentolaisten tai metsästäjä-keräilijöiden elämästä.

Joka ikinen lapsi käyttäytyy täydellisesti. Mitään nepsyja ja muita ei näy mailla eikä halmeilla.

Jotain tärkeää kasvatuksesta on menetetty, Se ei toimikaan niin kuin teoriat sanovat, vaan niin kuin tuhansien ja tuhansien vuosien kokemus sanoo. Kasvatukseen täytyu panostaa. Nykyään vanhemmat vilkaisevat lastaan kännykän takaa ehkä kerran viikossa sunnuntai-aamuna.

Päivän huonoin. Voitko todellakin verrata simppeliä, muinaista maailmaa nykypäivän kaikkea liikaa maailmaan? Saati noita todella pieniä yhteisöjä länsimaalaiseen yhteiskuntaan? Tiedätkö, mitä noissa yhteisöissä tehdään poikkeaville lapsille, vaikka vammaisille? Ei mitään kovin kaunista kerrottavaa.

Vierailija
179/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä nuorison pahoinvointi ja mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet koko ajan, vaikka kasvatuksessa remmin käyttö on poistunut ja tilalle on otettu adhd-diagnoosit.

Se on kuule aivan täysin näidenkin kirjoittajien sukupolven vika. Katso itse peiliin, olet osa todella pahaa ongelmaa. Kaltaistesi takia asiat ovat näin.

lisäksi, kuinka hyvin sinulle itselläsi menee, olet täällä kirjoittelemassa ei edes itse keksimääsi yli-ihmissontaa kesäisenä torstai-iltapäivänä. Joten et kovin pitkälle ole päässyt et. Uudelleen, katso peiliin, sillä taitaa olla kovin ruma ihminen katsomassa takaisin. Voivoiv sinua reppanaa.

Vierailija
180/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuule aivan täysin näidenkin kirjoittajien sukupolven vika. Katso itse peiliin, olet osa todella pahaa ongelmaa. Kaltaistesi takia asiat ovat näin.

lisäksi, kuinka hyvin sinulle itselläsi menee, olet täällä kirjoittelemassa ei edes itse keksimä

Mene itkemään peilikuvallesi täältä et tukea saa itsesääliisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän