Miksi nykyään joka toinen lapsi on "nepsy"?
Pitääkö näille nepsyille järjestää työelämässäkin yksilölliset systeemit vai mitä ihmettä?
Kommentit (243)
Minä sain asperger-diagnoosin 12-vuotiaana, kun oireilu oli sen verran voimakasta. Tästä on yli 15 vuotta aikaan, ennen tätä "muoti-ilmiötä". Kotona minua hakattiin vanhempieni toimesta milloin mistäkin asiasta ja peloteltiin vaikka millä asioilla, eli kurinpidon puutteesta ei voi olla kyse.
Huonon rotuhygienian lopputulos minäkin olen, mutta sen olen hyväksynyt ja sen kanssa elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö adhd olemaan vieraskorea?
Miehen lukiolaistyttö tai adhd-diagnoosin. Olemme miehen kanssa ihan ihmeissämme. Tyttö on käynyt meillä kahdesti kuukaudessa viimeiset 10 vuotta, eikä mikään ole viitannut adhd:hen. Sanoin tämän tytölle ja hän sanoi olevansa vieraskorea.
Nostan kysymyksen uudelleen: onko mahdollista, että lapsi on adhd ilman, että kaksi kertaa kuukaudessa samassa taloudessa asuva huomaa?
Olen itse siis äitipuoli ja itselläni on yksi aikuinen add-poika ja toinen takuulla adhd, mutta ei ole tutkittu. Olen siis itse sangen perehtynyt ilmiöön.
Miksi kuvittelet, että täältä saat vastauksen? Eihän me ensinnäkään tunneta teidän perhedynamiikkaa. Voi olla, että lapsi esittää teillä, koska ei voi olla oma itsensä ja menee uupuneena kotiin. Voi olla, että diagnoosi on virheellinen. Nykyään annetaan diagnoosiksi ADHD, vaikka olisi ADD ja toisen pään sisään tuskin näet. Voi myös olla, että lapsen isä on itse nepsy. Ei minun isäni ajatellut koskaan, että minulla olisi ADHD, koska hänen mielestään terve lapsi on vilkas lapsi. Ja toisaalta, hän on itse hyvin selkeä ADHD, vaikka ei diagnoosia olekaan.
Meidän lapsista 50% on nepyjä, 50% ei. Eli toinen on, toinen ei.
Toinen oli hyrrä jo vatsassa, toinen ei. Toinen heilui ympäriisä taaperona, toinen ei. Toinen sai hillittömiä raivareita, toinen oli itse tasaisuus. Toisen häiritsi koulussa, toinen ei. Toisella oli vaikea hyväksyä sääntöjä, toiselle ne olivat mieluisia. Toisella on ADHD, toisella ei.
Samassa kodissa ovat kasvaneet, samat vellit ja vitamiinit syöneet. En näe, että tämä olisi jotenkin minun aiheuttamaa.
Mun kaikki neljä lasta onkin Nepsyjä.
Ja mieheni on toimitus johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen lukiolaistyttö tai adhd-diagnoosin. Olemme miehen kanssa ihan ihmeissämme. Tyttö on käynyt meillä kahdesti kuukaudessa viimeiset 10 vuotta, eikä mikään ole viitannut adhd:hen. Sanoin tämän tytölle ja hän sanoi olevansa vieraskorea.
Nostan kysymyksen uudelleen: onko mahdollista, että lapsi on adhd ilman, että kaksi kertaa kuukaudessa samassa taloudessa asuva huomaa?
Olen itse siis äitipuoli ja itselläni on yksi aikuinen add-poika ja toinen takuulla adhd, mutta ei ole tutkittu. Olen siis itse sangen perehtynyt ilmiöön.
Miksi kuvittelet, että täältä saat vastauksen? Eihän me ensinnäkään tunneta teidän perhedynamiikkaa. Voi olla, että lapsi esittää teillä, koska ei voi olla oma i
Niin, tästä juuri pääsemme siihen, että diagnoosi on viime kädessä kulttuurinen, yhteiskunnallinen ja yksilön identiteettiin liittyvä ilmiö.
Minä olen aina ollut vilkas. Minun mieheni on aina ollut vilkas. Totta kai meillä on vilkkaita lapsia. Välillä moni asia menee vaikeamman kautta, mutta ei se haittaa, kun sitä virtaa riittää tehdä asiat vaikeamman kautta. Lapset pärjäävät koulussa erinomaisesti, diagnooseja ei ole kenelläkään meistä. Mutta jos lapsemme olisi adoptoitu toisenlaisiin perheisiin, voi olla että suhtautuminen heihin olisi erilainen. Itse uskon, että identiteettikysymykset kuuluvat vain ihmiselle itselleen. Eli jos isäsi kokee ominaisuutensa normaaleina ja positiivisina, ei sinun pidä häntä diagnosoida muuten kuin ehkä osana omaa itseymmärrystäsi.
Ja 207 oli siis eri kuin tuo aiempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöset nepsyjutut on keksitty sairaus, vanhempien pään sisällä
Kasvatuksen puutetta. Samaa mieltä.
Miten sitten selität esim. sen, että kolmen lapsen perheessä yhdellä on ADHD ja muilla ei ole? Eikö vanhemmat sitten kasvattaneet sitä yhtä, mutta muita kasvattivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että täältä saat vastauksen? Eihän me ensinnäkään tunneta teidän perhedynamiikkaa. Voi olla, että lapsi esittää teillä, koska ei voi olla oma i
Miksi joku, jolla on kokemusta asiasta, ei voisi esittää omaa arviotaan?
Isä ei ole nepsy, ja mitä äidin toimintatapoja tiedän, ei hänkään sellaiselta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani alkoi 19-vuotiaana epäilemään olevansa ADD. Minä sanoin, että et sinä mitään ole. Kolmannen kerran, kun hän sanoi asiasta päätin viedä hänet tutkimuksiin. Neuropsykologin arvio oli, että piirteet ovat selkeitä, vaikkakaan ei vaikeita. En siis tajunnut asiaa, vaikka asuin samassa talossa, vaan pidin poikaa vain laiskana - ja Olen koulutukseltani käyttäytymistietelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöset nepsyjutut on keksitty sairaus, vanhempien pään sisällä
Kasvatuksen puutetta. Samaa mieltä.
Miten sitten selität esim. sen, että kolmen lapsen perheessä yhdellä on ADHD ja muilla ei ole? Eikö vanhemmat sitten kasvattaneet sitä yhtä, mutta muita kasvattivat?
Lapsissa on luonne-eroja. Helppoluonteinen lapsi voi kasvaa ok-käytöksiseksi vaikka hänet kasvatettaisiin sanoittamalla. Omapäinen lapsi sen sijaan ei, vaan hän tarvitsee kurin jotta tottelemattomuus ja riehuminen pysyvät aisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä esim. ADHD-tyypit ovat jo alun perin huomiota hakevia ja vilkkaita ihmisiä. Nyt sitten, kun diagnoosit saa, voi saada huomiota vielä diagnoosistakin.
Harva huutelee diabeteksestaan tai verenpaineestaan. Taitaa nepsyys olla parempi sairaus tai poikkeama.
Ahaa. Ei minun ADHD:sta tiedä kuin lähipiiri.
Yleistyshän tuo olikin. Harva julkkis mainostaa muita sairauksiaan, mutta ADHD on sellainen, josta mielellään kerrotaan. Kun ollaan oltu erilaisia.
Ei ole viety lapsia tutkittavaksi, mutta molemmat selkeitä nepsyjä. Ei käytös muulla selity. Nykyaikana on niin paljon ärsykkeitä, että vain voimakkaimmista kehittyy normaaleja lapsia. Muut sortuvat elon tiellä. Olkaa onnellisia te joilla on vahvat geenit.
Vierailija kirjoitti:
Nämä esim. ADHD-tyypit ovat jo alun perin huomiota hakevia ja vilkkaita ihmisiä. Nyt sitten, kun diagnoosit saa, voi saada huomiota vielä diagnoosistakin.
Harva huutelee diabeteksestaan tai verenpaineestaan. Taitaa nepsyys olla parempi sairaus tai poikkeama.
Sen päivän kun näkisi, kun mammat jonottavat lääkärissä verenpainediagnooseja lapsilleen, ja jos sellaista ei myönnetä niin ei kun valitusta menemään paikalliseen Facebook-ryhmään. :)
Jääräpäiset ihmiset ovat mahdottomia, mikään ei käy. Mistä sairaudesta silloin on kysymys? Onko kasvatus mennyt hunningolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että täältä saat vastauksen? Eihän me ensinnäkään tunneta teidän perhedynamiikkaa. Voi olla, et
Nyt luit viestiä haluamallasi tavalla. ADHD on todella paljon muutakin kuin vilkas. Ja itse asiassa ADHD ei edes aina ole vilkas. Yleensä kaikki lapset tosiaan on vilkkaita ja se on normaalia. Jos kuvitellaan, että ADHD on pelkästään vilkkautta, vähätellään asiaa ja paljon. Pointtina oli se, että nepsyvanhempi ei välttämättä huomaa lapsessaan mitään poikkeavaa, koska on itse samanlainen. En minäkään huomannut adhd-lapsessa ihan mitään poikkeavaa, koska itse olen samanlainen. Itse asiassa kuvittelin, että se "normaali" lapsi ei ole normaali, koska hän käyttäytyy ihan eri tavalla kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että täältä saat vastauksen? Eihän me ensinnäkään tunneta teidän perhedynamiikkaa. Voi olla, et
Lisään vielä, että yksi yleisimmistä harhaluuloista on se, että ADHD on aina energinen ja jaksava. Yleisesti ottaen nimenomaan se energiatason vaihtelu on se ongelma ja mennä ääripäistä toiseen. Jos lapsenne pärjää loistavasti koulussa, ei heillä tietenkään ole diagnoosia. Eivät he edes pääsisi tutkimuksiin julkiselle, koska niiden oireiden tulee haitata merkittävästi elämää. Eli en nyt edes ymmärrä, että mikä sinun pointtisi on. Olette energinen ja vilkas perhe? Okei, kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että täältä saat vastauksen? Eihän me ensinnäk
Lisään vielä, että yksi yleisimmistä harhaluuloista on se, että ADHD on aina energinen ja jaksava. Yleisesti ottaen nimenomaan se energiatason vaihtelu on se ongelma ja mennä ääripäistä toiseen. Jos lapsenne pärjää loistavasti koulussa, ei heillä tietenkään ole diagnoosia. Eivät he edes pääsisi tutkimuksiin julkiselle, koska niiden oireiden tulee haitata merkittävästi elämää. Eli en nyt edes ymmärrä, että mikä sinun pointtisi on. Olette energinen ja vilkas perhe? Okei, kiva.
sehän meitä ihmetyttääkin, kun tuo lapsi on ysin oppilas. Pärjää loistavasti koulussa, on ahkera eikä mikään alisuoriutuja.
Ei, emme me miehen kanssa ole energinen ja vilkas perhe. Eikä tuo lapsikaan ole. Ja hänellä on adhd-diagnoosi, ei add.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet,
Ilmeisesti tässä on sitten kaksi perhettä keskustelemassa. Nykyään kaikki on adhd-diagnoosin alla. Ei enää erikseen anneta add-diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Kai te kaikkea kyseenalaistavat vähän koulutetut tiedätte, että ensimmäinen diagnoosi ja kuvaus ADHD:sta löytyy länsimaisesta lääketiede kirjallisuudesta 1700-luvulta?
Että sellainen uusi keksintö tämä nepsyhomma.
Jos olet tutustunut diagnostisiin kriteereihin, niin tiedät että ADHD on käytännössä kuvaus käyttäytymisestä eri konteksteissa. Ei ole yllättävää, että päälle puhumista, lyhytjänteisyyttä motorista levottomuutta, suurpiirteisyyttä ja hajamielisyyttä on tunnistettu kautta aikojen. ADHD-piirteet ovat hyvin kattavasti edustettuna myös monissa persoonallisuusteorioissa.
Kai te kaikkea kyseenalaistavat vähän koulutetut tiedätte, että ensimmäinen diagnoosi ja kuvaus ADHD:sta löytyy länsimaisesta lääketiede kirjallisuudesta 1700-luvulta?
Että sellainen uusi keksintö tämä nepsyhomma.