Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään joka toinen lapsi on "nepsy"?

Vierailija
07.08.2025 |

Pitääkö näille nepsyille järjestää työelämässäkin yksilölliset systeemit vai mitä ihmettä? 

Kommentit (243)

Vierailija
181/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta työssä päiväkodissa, kaikkea näki 

Vierailija
182/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö adhd olemaan vieraskorea? 

Miehen lukiolaistyttö tai adhd-diagnoosin. Olemme miehen kanssa ihan ihmeissämme. Tyttö on käynyt meillä kahdesti kuukaudessa viimeiset 10 vuotta, eikä mikään ole viitannut adhd:hen. Sanoin tämän tytölle ja hän sanoi olevansa vieraskorea.

Erikoista, että mitään ei ole kotona huomattu, mutta sinänsä voi olla. Minäkin olen. Olen tyttö ja minut on opetettu käyttäytymään ns. oikein. Mutta sitä ei ulkopuoliset näe, että tällaisen jälkeen olen todella uupunut ja kuormittunut. 

Minä olen luullut, että nepsy on nepsy sen takia, ettei pysty toimimaan toisin. Eli käytöshäiriöisen ja nepsyn ero on siinä, että kasvatuksella muutetaan käytöshäiriöisen toiminta, mutta nepsyyn ei tehoa mikään. 

&nbs

Suosittelen tutustumaan aiheeseen. En oikein jaksa lähteä selvittämään asiaa ihmiselle, jonka taustatiedot on tuota tasoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen laiskuustauti (nepsy) hoidettiin työllä ja kurilla. Kas kummaa, tuli tavallisia työssä käyviä ja kunnollisia kansalaisia. 

Minun ADHD ei hävinnyt kurilla ja väkivallalla. Ehkä olisi pitänyt lyödä vielä lujempaa? 

Vierailija
184/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen laiskuustauti (nepsy) hoidettiin työllä ja kurilla. Kas kummaa, tuli tavallisia työssä käyviä ja kunnollisia kansalaisia. 

Minun ADHD ei hävinnyt kurilla ja väkivallalla. Ehkä olisi pitänyt lyödä vielä lujempaa? 

Niin lujaa ettâ et olisi siinä enää kirjoittamassa

Vierailija
185/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen lukiolaistyttö tai adhd-diagnoosin. Olemme miehen kanssa ihan ihmeissämme. Tyttö on käynyt meillä kahdesti kuukaudessa viimeiset 10 vuotta, eikä mikään ole viitannut adhd:hen. Sanoin tämän tytölle ja hän sanoi olevansa vieraskorea.

Erikoista, että mitään ei ole kotona huomattu, mutta sinänsä voi olla. Minäkin olen. Olen tyttö ja minut on opetettu käyttäytymään ns. oikein. Mutta sitä ei ulkopuoliset näe, että tällaisen jälkeen olen todella uupunut ja kuormittunut. 

Minä olen luullut, että nepsy on nepsy sen takia, ettei pysty toimimaan toisin. Eli käytöshäiriöisen ja nepsyn ero on siinä, että kasvatuksella muutetaan käytöshäiriöisen toiminta

Tällä logiikalla masennus lähtee kun ottaa vaan itseään niskasta kiinni ja halvaantunut voi jättää pyörätuolin, kun vaan päättää haluta kävellä. Siitähän se on kiinni. 

Vierailija
186/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oikeilla tukitoimilla ja lääkityksellä olen pärjännyt aikuiselämässä vallan mainiosti ja maksan takuulla enemmän veroja kuin sinä. 

Vierailija
187/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis loogisestihan näin on, koska geenithän leviävät. Eli nepsyys on leviävä ilmiö. Mutta välillä tuntuu oudolta: sukulaistyttö sai lääkkeet, koska ei pärjää eliittilukiossa.

Tunnen tytön hyvin ihan pienestä asti. Koskaan, ei ikinä, minulle ole tullut mieleen, että hän voisi olla adhd. Pikemminkin autisti perfektionisminsa vuoksi. 

Onko nepsyys siis dominoivasti periytyvä? 

VOI EIII! HYPERÄLYKKYYS ON PERIYTYVÄÄÄ! AAAAARGH. MITÄ TYÖNANTAJAT NYT TEKEVÄT. MIETTIKKÄÄ MITEN VOIMME SUOJELLA TYÖNANTAJIAAA

T. P. Orpo

Vierailija
188/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tulee tätä ketjua lukiessa sellainen olo, että ihan jokainen on diagnoosista riippumatta omasta mielestään arvokkaampi ja älykkäämpi kuin muut. Onhan se tavallaan hyvä, että oma itsetunto on kunnossa, mutta miksi sitten pitää pyrkiä kyttäämään muita?

Vierailija
189/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
190/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena sanon, että vaikka itsellä on vaikeamuotoinen ADHD niin loppujen lopuksi olen huomattavasti tasapainoisempi ja ennen kaikkea täysi Kärkinen verrattuna sinuun. Ehkä pahimpia onkin ne, jotka ei tajua hakea apua ja jäävät ilman diagnoosia. 

Vierailija
191/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsyys, kun mikään tavanomainen ei riitä. 

Mikäli nepsyys olisi ollut muotia sotien jälkeen olisi jälleenrakennus jäänyt tekemättä ja eläisimme kuten kehitysmaissa...eipä olisi silloin enää nepsyjäkään.

Hei pipolääkkeet hyppikää nyt on synkkää aikaa...

Vierailija
192/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tämä tieteellinen artikkeli menee yli dissaajien hilseen, mutta fiksummat saavat käsityksen, miksi autistin maailma todella on erilainen ja reaktiot myös.

https://www.duodecimlehti.fi/duo16150

Vierailija
193/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tämä tieteellinen artikkeli menee yli dissaajien hilseen, mutta fiksummat saavat käsityksen, miksi autistin maailma todella on erilainen ja reaktiot myös.

Autismi on autismia. Mutta ei se tarkoita sitä, että 10-vuotias on autisti koska hän käyttää suuren osan vapaa-ajastaan tietokirjijen lukemiseen ja ei ole kovin sosiaalinen.

Niin kuin sekään ei tarkoita että 4-vuotias on adhd koska hän ei jaksa pysyä pitkiä aikoja paikallaan ja saattaa karata tms.

Vierailija
194/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on nepsy, mutta hyvin säntillinen eikä esim. myöhästy mistään. Tekee huolellisesti mitä pitääkin. 

Vierailija
195/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois vaiht toi nimi jotenki halveeraava kun kuitenkin ihminen.

Vierailija
196/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsyys, kun mikään tavanomainen ei riitä. 

Mikäli nepsyys olisi ollut muotia sotien jälkeen olisi jälleenrakennus jäänyt tekemättä ja eläisimme kuten kehitysmaissa...eipä olisi silloin enää nepsyjäkään.

Hei pipolääkkeet hyppikää nyt on synkkää aikaa...

Mä en käsitä näitä kommentteja. Miksi juuri nepsyihin tämä muodikkuus ja muut typerät kommentit? Esimerkiksi ADHD tuo elämään ihan valtavasti haasteita pahimmillaan. Ihanko oikeasti ajattelet, että joku haluaa olla nepsy? Ajatteletko, että masentunut haluaa masentunut? Neliraajahalvaantunut haluaa olla halvaantunut, kun saa ihan luvan kanssa laiskotella? 

Tätä nyt ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta parhaimmillaan lääke auttaa aivoja toimimaan sillä tavalla kuin ne toimii ns. nentillä ihan luonnostaan. Kun sain ensimmäiset lääkkeet niin ajattelin, että voi jumalauta miten helppoa on nentin elämä. Se ero oli mullistava. Ja ei, se ei anna mitään kiksejä tai pärinöitä. 

Vierailija
197/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi on autismia. Mutta ei se tarkoita sitä, että 10-vuotias on autisti koska hän käyttää suuren osan vapaa-ajastaan tietokirjijen lukemiseen ja ei ole kovin sosiaalinen.

Niin kuin sekään ei tarkoita että 4-vuotias on adhd koska hän ei jaksa pysyä pitkiä aikoja paikallaan ja saattaa karata tms.

Sulla ei sitten keskittyminen riittänyt edes lukemaan, että mistä tuo artikkeli kertoi. 

Vierailija
198/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä esim. ADHD-tyypit ovat jo alun perin huomiota hakevia ja vilkkaita ihmisiä. Nyt sitten, kun diagnoosit saa, voi saada huomiota vielä diagnoosistakin.

Harva huutelee diabeteksestaan tai verenpaineestaan. Taitaa nepsyys olla parempi sairaus tai poikkeama.

Vierailija
199/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan kysymyksen uudelleen: onko mahdollista, että lapsi on adhd ilman, että kaksi kertaa kuukaudessa samassa taloudessa asuva huomaa?

Olen itse siis äitipuoli ja itselläni on yksi aikuinen add-poika ja toinen takuulla adhd, mutta ei ole tutkittu. Olen siis itse sangen perehtynyt ilmiöön. 

Vierailija
200/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä esim. ADHD-tyypit ovat jo alun perin huomiota hakevia ja vilkkaita ihmisiä. Nyt sitten, kun diagnoosit saa, voi saada huomiota vielä diagnoosistakin.

Harva huutelee diabeteksestaan tai verenpaineestaan. Taitaa nepsyys olla parempi sairaus tai poikkeama.

Ahaa. Ei minun ADHD:sta tiedä kuin lähipiiri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi