Miksi nykyään joka toinen lapsi on "nepsy"?
Pitääkö näille nepsyille järjestää työelämässäkin yksilölliset systeemit vai mitä ihmettä?
Kommentit (243)
Yksi tekijä on se mitä vanhemmat suuhunsa ym. ovat tunkeneet, kemikaaleja toisensä perään,on väriaineita, säilöntäaineita, natruimglutamaattia, aspartaamia, nittriittiä ym..
Lääkkeitä mielialaan, huumeita, viinaa.
Ultrapresseoitua ruokaa.
Lista on pitkä
Sitten lapsena epäjohdonmukainen kasvatus, o pieni lapsi saa tehdä päätökset
Tajusin vähän aikaa sitten, että mun äitihän on nepsy. Tosi vaikea tyyppi ollut aina. Ei siis mikään nykyilmiö, vaan nykyisin osataan diagnosoida paremmin kuin ennen.
Miksi täällä sallitaan jatkuvasti haukkua ihmisiä, joilla on sairaus? Olkaa onnellisia, jos olette itse välttyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä näkyy jo työelämässä: joudutaan kertomaan nuorille työntekijöille, että kyllä, töihin pitää tulla joka päivä ja aamulla, ei silloin kun itseä huvittaa jne. On kaikenmaailman ahdistusta ja muuta vaivaa
No minun nepsy-nuoreni on erittäin säntillinen työntekijä. On aina ajoissa, koska pitää rutiineista tiukasti kiinni. Saanut työstään pelkästään hyvää palautetta, vaikka jotkut asiat onkin ilmeisesti oppinut vähän hitaammin. Mutta kun oppii, niin on todella tarkka ja tunnollinen työntekijä.
Nyt ei puhuta mistään hyllyttämisestä
Ystävieni nepsy - lapset ja he itse ovat useampi DI:tä. Yksi maisteri tekee tohtorinväitöstä haastavasta tieteenalasta. Itse olen tienannut vuosia ylimmässä tulodesiilissä AuDHD:na ja menestynyt koulussa ja urallani.
Luin täältä, kuinka silloin ja silloin kannattaa hankkia nepsydiaknoosi lapselle???????Ihmettelin syvästi ja ihmettelen edelleen?
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tietämättömälle, mikä on tämä nepsy.
Nepsy = NEuroPSYkiatrinen eli henkilöllä hermoston langoitus poikkeaa tavanomaisesta aiheuttaen ongelmia.
Tuo on vain teoria. Tosiasiassa lääketiede ei kykene analysoimaan sitä, että millainen hermoston langoitus ihmisellä on. Nepsydiagnoosit perustuvat ihmisen käytöksen arvioimiseen. Esimerkiksi jos lapsi on levoton ja/tai kuriton niin hänelle on tullut tavaksi antaa adhd-diagnoosi.
Paskapuhetta. Meidän lapsi on nepsy ja ainoa hänen luokallaan. Koko koulussa ehkä 10 sellaista ja monta sataa oppilasta. Ei joka toinen ole nepsy. Lieviä piirteitä on tietysti laajemmin
Vierailija kirjoitti:
Kurituksen puutetta. Kasvavat kieroon ja sitten tarvitaan jotain diagnoosia selittämään pashaa käytöstä
Sinä kasvoit kieroon hakkaamalla.
Persujen ulinaketju ilmiannettu. Jälleen kerran hieno esimerkki Dunning & Krugerin tutkimasta ilmiöstä, ylivertaisuusvinoumasta = tyhmyri on niin tyhmä ettei edes tajua omaa tyhmyyttään.
Neuroepätyypillisiä oli sinunkin lapsuudessasi. Saatat itse olla sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tekijä on se mitä vanhemmat suuhunsa ym. ovat tunkeneet, kemikaaleja toisensä perään,on väriaineita, säilöntäaineita, natruimglutamaattia, aspartaamia, nittriittiä ym..
Lääkkeitä mielialaan, huumeita, viinaa.
Ultrapresseoitua ruokaa.
Lista on pitkä
Sitten lapsena epäjohdonmukainen kasvatus, o pieni lapsi saa tehdä päätökset
Autismi ja adhd ovat todellisia ilmiöitä. Se että myös kasvatuksen puuttuminen tuottaa adhd - tyyppistä oirehdintaa ei poista todellisia nepsy - tapauksia.
Minun kakkosluokallani peruskoulussa oli seinällä plus ja miinuslista. Luokan adhd:lla miinusten rivi ulottui paperin reunaan kun muilla ehkä pari plussaa ja miinusta. Tuohon aikaan adhd:n sijaan puhuttiin ylivilkkaasta lapsesta. Nyt siis kyse 9-vuotiaista lapsista aikana kauan ennen älykännyköitä.
M60
Vierailija kirjoitti:
On se jännää, kun minun nuoruudessani ei juuri nepsyjä eikä näppyjä ollut. Syntynyt 60-luvulla. Minkäänlaista suuren suurta älyllistä vajautta esiintynyt koulussakaan. Joku ei vain oppinut ja sille oli sitten apukoulu. Päästä pääsi eläkkeelle silloin vasta, kun se puuttui kokonaan. Silloin oikeat sairaat sai eläkkeen. Lue raaja tms. Viat, mitkä oikeasti hankaloittivat työntekoa. Esim. Selkävikaisen sukulaisen olisivat pakolla laittaneet eläkkeelle mutta ei mennyt. Halusi tehdä töitä. Vuosikymmeniä myöhemmin pääsi eläkkeelle mutta silti painaa töitä, kuin robotti. Se on halusta kiinni. Tottakai kaikki on nepsyjä ja napsuja, kun annetaan mahdollisuus! Veikkaan 90% noista oleva todellisuudessa täysin työkykyistä kansaa! Ei vain vielä ole kunnolla ollut nälkä eikä kasvatettu kunnolla! Liian paljon paapotaan nykyään! Silitellään pumpulissa päätä ettei vain mieli pahastu. Voi perkele! Ihan rehellisesti sanon.
Isäni on syntynyt 40-luvulla. Enoni 30-luvulla. Iso osa nepsyistä pärjää oikein hyvin, KUNNES elämässä tulee liikaa vaikeuksia ja homma romahtaa. Naisilla se on usein vaihdevuodet. Estrogeenivaje pahentaa nepsyoireet moninkertaisiksi. Miehellä se voi olla ero.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria alkaa päätyä eläkkeelle mielenterveysongelmien vuoksi yhä enemmän. Lapsena nepsy, aikuisena mielenterveyseläkeläinen. Nyt eläkeiässä olevien piti vaan pärjätä. Ei ollut tukitoimia ja koulussa joutui arestiin, jos käyttäytyi huonosti.
Kuka tässä maassa tekee työt tulevaisuudessa? Kyllä se persujen esilläpitämä ja ajama väestönvaihto on pakko tehdä, kuka nämä mieleltään heikot suomalaiset muuten hoitaisi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä sallitaan jatkuvasti haukkua ihmisiä, joilla on sairaus? Olkaa onnellisia, jos olette itse välttyneet.
Ei keskushermoston epätyypillisyys ole sairaus vaan ominaisuus. Suurin osa ihmiskunnan innovaatioista on tehty epätyypillisillä aivoilla.
Kun taas nämä aidantolppaa tyhmemmät persut eivät kykene luomaan mitään uutta.
Vanhojen vanhempien lapsilla on suurempi todennäköisyys nepsyyteen. Eli eiköhän ole kyse lastensaanti-iän nousemisesta.
Kiltit lapset maskaavat. Sillä pärjää, mutta hinta on kova. Se vie hirveästi energiaa ja on romahdusherkkä koska tahansa. Eli diagnoosi auttaisi lievempiäkin.
Vierailija kirjoitti:
On se jännää, kun minun nuoruudessani ei juuri nepsyjä eikä näppyjä ollut. Syntynyt 60-luvulla. Minkäänlaista suuren suurta älyllistä vajautta esiintynyt koulussakaan. Joku ei vain oppinut ja sille oli sitten apukoulu. Päästä pääsi eläkkeelle silloin vasta, kun se puuttui kokonaan. Silloin oikeat sairaat sai eläkkeen. Lue raaja tms. Viat, mitkä oikeasti hankaloittivat työntekoa. Esim. Selkävikaisen sukulaisen olisivat pakolla laittaneet eläkkeelle mutta ei mennyt. Halusi tehdä töitä. Vuosikymmeniä myöhemmin pääsi eläkkeelle mutta silti painaa töitä, kuin robotti. Se on halusta kiinni. Tottakai kaikki on nepsyjä ja napsuja, kun annetaan mahdollisuus! Veikkaan 90% noista oleva todellisuudessa täysin työkykyistä kansaa! Ei vain vielä ole kunnolla ollut nälkä eikä kasvatettu kunnolla! Liian paljon paapotaan nykyään! Silitellään pumpulissa päätä ettei vain mieli pahastu. Voi perkele! Ihan rehellisesti sanon.
Minun lapsuudessani heitä oli. Olen syntynyt -68. Pahimmat tapaukset olivat erityisluokalla, mutta meidänkin luokalla oli poika, joka tuli aina myöhässä, muistan vieläkin sen aloitekyvyttömyyden. Selkeä add.
Aina on ollut,ennen vain ei ollut diagnoosia.
Esim. Mun 77v iskä on selkeä adhd, perity mulle ja mun veljelle mutta vasta kun lapseni sai diagnoosin aloin miettiä että hetkinen,onkohan minullakin adhd.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tietämättömälle, mikä on tämä nepsy.
Nykyään on muotia kehitellä psykiatrisia diagnooseja ja sepittää lapsille sairauden tunnetta sekä lääkitä. Osa tekee tätä työkseen.
Tiedän (arvostettu yliopisto Suomessa) ainakin yhden tällaisen, jolla kirjaimia ja vaatii itselleen kaikkia lisäoikeuksia myös töissä.
Ihminen on jäätävä draamakuningatar, jenkki, joka vaatii erikoispalveluja vammaiselle lapselleen, vaatii lehtien palstoilla opettajien kääntävän Wilma-viestit enkuksi. Itselleen on raivonnut oman työhuoneen, muut ylempiarvoisetkin avokonttorissa. On sisustanut omalla häiriintyneellä tavallaan, vaati myös lasit ym työnantajalta. Tekee muutaman tunnin työviikkoa.
Olen aivan varma, että 1939 syntynyt isäni olisi saanut alapsuudessaan adhd-diagnoosin. Hän oli lapsena täysin rasvilli, joka juoksi Helsingin katoilla ja kavereiden kanssa katsoi, kuka uskaltaa olla heikoilla jäillä kauiten. Koulu meni täysin penkin alle. Hän tuplasi lukion ensimmäisen kahteen kertaan. Jne jne jne. Äitinsä huokaili vanhana, että kyllä minä yritin hänet kasvattaa.
Aikuina, millaisena minä hänet lapsuudestani muistan, oli hän täysi sählä. Teki kotitoimistossaan töitä öitä myöten.
Lyhenne neuropsykiatrisesta ja sillä viitataan neuropsykiatrisiin sairauksiin, kuten ADD, ADHD ja autismin kirjo.