Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään joka toinen lapsi on "nepsy"?

Vierailija
07.08.2025 |

Pitääkö näille nepsyille järjestää työelämässäkin yksilölliset systeemit vai mitä ihmettä? 

Kommentit (243)

Vierailija
1/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tämä näkyy jo työelämässä: joudutaan kertomaan nuorille työntekijöille, että kyllä, töihin pitää tulla joka päivä ja aamulla, ei silloin kun itseä huvittaa jne. On kaikenmaailman ahdistusta ja muuta vaivaa

Vierailija
2/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt DEI kurssille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis loogisestihan näin on, koska geenithän leviävät. Eli nepsyys on leviävä ilmiö. Mutta välillä tuntuu oudolta: sukulaistyttö sai lääkkeet, koska ei pärjää eliittilukiossa.

Tunnen tytön hyvin ihan pienestä asti. Koskaan, ei ikinä, minulle ole tullut mieleen, että hän voisi olla adhd. Pikemminkin autisti perfektionisminsa vuoksi. 

Vierailija
4/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria alkaa päätyä eläkkeelle mielenterveysongelmien vuoksi yhä enemmän. Lapsena nepsy, aikuisena mielenterveyseläkeläinen. Nyt eläkeiässä olevien piti vaan pärjätä. Ei ollut tukitoimia ja koulussa joutui arestiin, jos käyttäytyi huonosti.

Vierailija
5/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut. Esim puolet sun suvusta. 

Vierailija
6/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis loogisestihan näin on, koska geenithän leviävät. Eli nepsyys on leviävä ilmiö. Mutta välillä tuntuu oudolta: sukulaistyttö sai lääkkeet, koska ei pärjää eliittilukiossa.

Tunnen tytön hyvin ihan pienestä asti. Koskaan, ei ikinä, minulle ole tullut mieleen, että hän voisi olla adhd. Pikemminkin autisti perfektionisminsa vuoksi. 

Onko nepsyys siis dominoivasti periytyvä? 

Vierailija
7/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perfektionismi on hyvin tyypillistä ADHD:ssä. 

Vierailija
8/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit ei leviä. Sulla on outo käsitys genetiikasta. Ei ne mikään pisaratartunta ole.

Vierailija
9/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perfektionismi on hyvin tyypillistä

Adhd:n pitäisi olla alisuoriutuja. Tuo tyttö ei ole alisuoriutuja kuin eliittilukiossa. Tavallisessa lukiossa olsi erittäin hyvä. 

Vierailija
10/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit ei leviä. Sulla on outo käsitys genetiikasta. Ei ne mikään pisaratartunta ole.

Oletko kuullut sheddingistä?

Vierailija
11/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria alkaa päätyä eläkkeelle mielenterveysongelmien vuoksi yhä enemmän. Lapsena nepsy, aikuisena mielenterveyseläkeläinen. Nyt eläkeiässä olevien piti vaan pärjätä. Ei ollut tukitoimia ja koulussa joutui arestiin, jos käyttäytyi huonosti.

Uliuli, ja nyt spämmit tietämätöntä paskaa vauva.fihin kun olet katkera marttyyri.

Vierailija
12/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nepsyys siis dominoivasti periytyvä? 

Ei. 

Vierailija
13/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semantiikkaa

Vierailija
14/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöset nepsyjutut on keksitty sairaus, vanhempien pään sisällä

Vierailija
15/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöset nepsyjutut on keksitty sairaus, vanhempien pään sisällä

Kasvatuksen puutetta. Samaa mieltä. 

Vierailija
16/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perfektionismi on hyvin tyypillistä

Adhd:n pitäisi olla alisuoriutuja. Tuo tyttö ei ole alisuoriutuja kuin eliittilukiossa. Tavallisessa lukiossa olsi erittäin hyvä. 

Tytöt ei oireile ulospäin joten diagnoosi on add. Kyse on keskittymishäiriöstä, joka voi olla joko keskittymättömyyttä (häirikköpojat) tai liiankin syvää keskittymistä (perfektionistityttö, joka kiskoo kymppejä).

Oireiden erilaisuus on kasvatusperäistä; pojille sallitaan huono käytös.

Vierailija
17/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata/jakseta kasvattaa, helpompi keksiä joku tuollainen ja vedota siihen. 

Vierailija
18/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tämä näkyy jo työelämässä: joudutaan kertomaan nuorille työntekijöille, että kyllä, töihin pitää tulla joka päivä ja aamulla, ei silloin kun itseä huvittaa jne. On kaikenmaailman ahdistusta ja muuta vaivaa

No minun nepsy-nuoreni on erittäin säntillinen työntekijä. On aina ajoissa, koska pitää rutiineista tiukasti kiinni. Saanut työstään pelkästään hyvää palautetta, vaikka jotkut asiat onkin ilmeisesti oppinut vähän hitaammin. Mutta kun oppii, niin on todella tarkka ja tunnollinen työntekijä.

Vierailija
19/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on nyt muotia.

Vierailija
20/243 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurituksen puutetta. Kasvavat kieroon ja sitten tarvitaan jotain diagnoosia selittämään pashaa käytöstä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi