Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Näin ruman ei olisi pitänyt syntyä," ajattelin lapsena

Vierailija
06.08.2025 |

Jutussa toimittaja avautuu BDD:stä eli kehonkuvahäiriöstä. Luulen, että omalla lapsellani on tämä sama sairaus ja sitten rupesin miettimään, että mitähän sitä tuli omaan päiväkirjaan raapusteltua samassa iässä eikä se kyllä lempeää luettavaa ollut. Ehkä itsellänikin siis on tämä sama BDD? Olisin kaivannut muutakin kuin toimittajan omaa vuodatusta tähän vaan kai tämä on nykymedian linja.

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011237984.html

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut nyt vaan on ihan oikeasti rumia ja kyllähän lapsikin sen itsekin tajuaa ellei ole heikkolahjainen. Ei se ole mikään kehonkuvanhäiriö jos ruma tajuaa olevansa ruma. 

Kauneus ja rumuus ovat aina katsojan silmässä. Erittäin harvoin olen nähnyt ihmisen, joka on mielestäni ruma. Nämä rumatkin ovat yleensä jotain uutissivustojen väkivaltarikollisia. 

Minä näen päivittäin ihmisiä jotka ovat rumia. 

Vierailija
22/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tyhmän ei pitäisi elää. Tämmöistä ajattelen aikuisena.

Sun ympärillä on vaan ilkeitä ja ajattelemattomia ihmisiä. Ethän sä muuten itseäsi soimaa. 

Olen ihan omasta mielestä tyhmä. Työtön, hyödytön ja täysin turha ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuo, puhkesi murrosiässä joskus 13-vuotiaana. Muistan kuinka tein silloin itsestäni piirroskuvan, johon merkitsin kaikki epäkohdat ja edelleenkin pidän itseäni valtavan rumana ja epämuodostuneena. 

Ja tämä ei todellakaan ole mikään "yhyy, onpa paha mieli" -ongelma vaan pahimpina päivinä se aiheuttaa itsetuhoisuutta ja estää poistumasta kotoa.

Juu, vaikeuttaa vakavasti asioiden hoitamista, terveydestä huolehtimisesta, ihmisien kanssa oloa ylipäätään. Itse kärsin tästä ja vaikka haluaisin tehdä kaikkea, en vaa pysty.

Vierailija
24/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilin lapsena että tulisin isona kauniiksi ja joku hyväksyisi minut. Ja en olisi yksin. No olen yksin elävä keski-iässä. Mutta lapsena pelkäsin ylipainoa ja oli jo pieni syömishäiriö 10v, rasvakerros vatsassa sai ajattelemaan että olen liian tukeva. Luokassa oli laihoja lapsia paljon.

Vierailija
25/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on BDD, on ollut siis ihan lapsesta. Todennäköisesti tuo on ainakin itselläni aivolähtöistä koska hahmotan muidenkin kasvojenpiirteet oudosti. En voi olla esimerkiksi valokuvissa ollenkaan tai seurauksena on AINA parin kuukauden masennus- ja ahdistuskausi jonka aikana mm. mittailen itseäni mitalla ja vertailen itseäni ihan maanisesti googlella löytyviin random ihmisten kuviin tuntikausia päivässä... tai pahimmillaan osastoreissu, jos aivot vetää täystilttiin. Olen joutunut tekemään erikoisjärjestelyitä että en näe vaikkapa passikuvaani tai ajokortin kuvaa ollenkaan.

Vierailija
26/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa sitä oikeasti rumaa. Jolla on epäsymmetrinen naama, koukkunenä, pienet silmät, tummat silmänaluset, akne, vinot hampaat, hörökorvat... miettikää uskaltaako sellainen poistua kotoa? 

Vierailija
27/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneus on symmetriaa, viestii terveydestä ja hyvistä geeneistä. Se on geometriaa ja biologiaa. 

Rumat piirteet viestivät heikommista geeneistä ja sairauksista. Esimerkkinä se Habsburgien epämuodostunut kuningassuku.

Ei siinä tarvitse mikään häiriö olla että erottaa esteettiset viehättävyyserot. Kyllä ihminen valitsee kumppaniksikin mahdollisimman terveen ja viehättävän näköisen, jotta jälkikasvu saa parhaat geenit.

Vierailija
28/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama

Vierailija
29/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin mielelläni monia tyttöjä kehonkuvan häiriöissä.

Vierailija
30/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut nyt vaan on ihan oikeasti rumia ja kyllähän lapsikin sen itsekin tajuaa ellei ole heikkolahjainen. Ei se ole mikään kehonkuvanhäiriö jos ruma tajuaa olevansa ruma. 

Tätä häiriötä sairastavat vaan eivät ole oikeasti yhtään rumia. Anorektikkokaan ei ole lihava vaikka kuvittelee olevansa.

Väitätkö siis että kyseistä häiriötä ei voi ruma sairastaa? :)

Vierailija
31/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ihan samoja fiiliksiä, mutta olenkin ihan fyysisesti ruma. Aika vähän tälle on tehtävissä ja laskee elämänlaatua kovasti. Mielestäni rumia lapsia ei kannata tuoda tähän maailmaan ollenkaan, eli jos ei ole tarjota normaaleja geenejä lapselle (myös tytöillä normaaliksi ja riittäväksi miellettyä ulkonäköä), kannattaa jättää niiden tekeminen välistä kokonaan.

Vierailija
32/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on BDD, on ollut siis ihan lapsesta. Todennäköisesti tuo on ainakin itselläni aivolähtöistä koska hahmotan muidenkin kasvojenpiirteet oudosti. En voi olla esimerkiksi valokuvissa ollenkaan tai seurauksena on AINA parin kuukauden masennus- ja ahdistuskausi jonka aikana mm. mittailen itseäni mitalla ja vertailen itseäni ihan maanisesti googlella löytyviin random ihmisten kuviin tuntikausia päivässä... tai pahimmillaan osastoreissu, jos aivot vetää täystilttiin. Olen joutunut tekemään erikoisjärjestelyitä että en näe vaikkapa passikuvaani tai ajokortin kuvaa ollenkaan.

Tunnistan tämän liian hyvin. Valokuvat on olleet myös mulle todella vaikea asia. 

Vierailija
33/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä alapeukkuja. Antaisin positiivista palautetta ja rohkaisisin tyttöjä olemaan oma itsensä. Löydän kauneutta myös rumuuden keskellä.

Vierailija
34/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenki moni poika ois nussinu tota

Vierailija
35/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä alapeukkuja. Antaisin positiivista palautetta ja rohkaisisin tyttöjä olemaan oma itsensä. Löydän kauneutta myös rumuuden keskellä.

Sulla siis käänteinen BDD.

Vierailija
36/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa on veriripuli. 

Vierailija
37/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa on ZDD. Säälikää mua :(

Vierailija
38/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä häiriötä sairastavat vaan eivät ole oikeasti yhtään rumia. Anorektikkokaan ei ole lihava vaikka kuvittelee olevansa.

Väitätkö siis että kyseistä häiriötä ei voi ruma sairastaa? :)

Ruman kohdalla se ei ole häiriö vaan faktan tunnistaminen.

Vierailija
39/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tollasia naisten säälinkalastelujuttuja oikeesti jaksaa lukea? Toiset naisetko?

Vierailija
40/73 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄÄLLÄ OLLAAN 👺

T:👹

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi