Onko kukaan ollut paikalla kun eläin lopetetaan?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän aikaa sitten kissa tuli kipeäksi ja jätin sen eläinlääkärille että ne ottaa verikokeet ja selvittää mikä on vikana. Sitten soitettiin, että kissa on niin kipeä että mitään toivoa ei ole ja paras olisi lopettaa ja eläinlääkäri kysyi haluanko olla paikalla. Vastasin kyllä, kissa tuskin ymmärtää että nyt elämä loppuu, mutta tuntuisi jotenkin julmalta antaa kissan kuolla yksin. Ehkä jotkut ei halua olla paikalla kun sitä kerran kysyttiin.
Ehkä joillain omistajilla on esimerkiksi työ, josta ei voi kesken kaiken lähteä ja hän joutuu siinä sitten päättämään, haluaako olla paikalla hyvästelemässä lemmikkinsä ja samalla mahdollisesti pitkittää tämän kärsimystä tunneilla.
Mietin itsekin, että kun eutanasiasuositus lemmikilleni annettiin oliko itsekästä, etten halunnut sitä heti siinä vielä tehtävän vaan vein lemmikin kotiin, jonne eläinlääkäri tuli muutaman tunnin päästä. Kotieutanasialla halusin kuitenkin tarjota myös puolisolleni sekä perheen toiselle lemmikille tilaisuuden hyvästelyihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut molemmilla kerroilla paikalla, kun vanhat kissani on lopetettu. Ensin nukutettu, sitten annettu sydämen pysäyttävä lääke. Kissojen kannalta meni kauniisti, ihmiselle jäi ikävä, joka ei vaan tunnu menevän ohi.
Ja lisään vielä, että jos näiden olisi annettu kuolla luonnollisesti, loppuvaihe olisi ollut eläimille kivulias ja täynnä kärsimystä, kun kipulääkityskään ei enää tehonnut.
Mitä hin sitä eläinlääkäriä siinä tarvitaan?!
Ihan normi hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu useampaankin otteeseen. Haluatko tietää jotain?
Meneekö se aina niin että eläin nukahtaa rauhallisesti?
Olen ollut viiden oman lemmikin lopetuksessa mukana ja kaikki ovat menneet rauhallisesti. Myös kuulemma kuudennen kohdalla, joka sai yöllä tehohoidossa pahat komplikaatiot ja jouduttiin (olin antanut tähän kirjallisen luvan) tekemään hätäeutti niin, etten ehtinyt paikalle.
Tuotantoeläinpuolella olen nähnyt melko rajujakin tapauksia, mutta se touhu nyt muutenkin on rumaa alusta loppuun.
Tuotantoeläinpuolella lähtö on nopea ja kivuton, mutta käytössä ei ole nukutusaineita ihan siksi, että niillä terästetty liha ei kelpaa myyntiin. Kumpi sinusta on julmempaa: piikki lihaan ja minuuttien odotus vai nopea laukaus ja lähtö samantien?
Kaksi kertaa olen ollut kissaa viemässä lopetukseen, ensimmäisellä kerralla eläinlääkäri pyysi minua poistumaan odotushuoneeseen, ihmettelin asiaa mutten mitään sanonut. Jälkeenpäin ajatellen näytin kai itkuiselta, mummo oli juuri kuollut, ei edes vielä haudattu ja sitten vielä jouduin kissakin viemään lopetettavaksi.
Toisella kerralla oli silittelemässä kissaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläin pitää ottaa sillä oletuksella, että KOKO MATKA kuljetaan yhdessä, kuolemaan asti. Sellaiset ihmiset ovat surkeita pelkureita jotka pettävät lemmikkinsä, jos eivät ole paikalla, pidä sylissä tai tassusta kiinni kuoleman tullessa.
Lemmikille me ollaan koko maailma. Lemmikki ei ansaitse kuolla peloissaan vieraiden ihmisten käsissä.
Eläimet eivät myöskään ansaitse elää koko elämäänsä itsekkäiden ihmisten orjina "lemmikkeinä"
Olen ollut koiran lopetuksessa eläinlääkärissä paikalla, eikä se ollut mikään kaunis näky. Väitettiin että lääkkeillä menee taju ja sitten vaan rauhallisesti nukahtaa pois. Ei se niin mennyt.
olen ollut. Kani oli pakko lopettaa sairauden takia. Ei ollut hoitoa. Antoivat kanille jotain sellaista hyvän olon aiheuttavaa ainetta. Sen jälkeen antoivat nukutuslääkkeen ja sitten lopulta sen lopetuspiikin. Lähti ihan rauhallisen oloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläin pitää ottaa sillä oletuksella, että KOKO MATKA kuljetaan yhdessä, kuolemaan asti. Sellaiset ihmiset ovat surkeita pelkureita jotka pettävät lemmikkinsä, jos eivät ole paikalla, pidä sylissä tai tassusta kiinni kuoleman tullessa.
Lemmikille me ollaan koko maailma. Lemmikki ei ansaitse kuolla peloissaan vieraiden ihmisten käsissä.
Eläimet eivät myöskään ansaitse elää koko elämäänsä itsekkäiden ihmisten orjina "lemmikkeinä"
Ei liity tämä mielipiteesi ketjun aiheeseen mutta selvä? Minä ja kolme kissaorjaani lähetetään terveisiä. Juuri söimme ja on päikkäreiden aika. Orjat kehrää korvan juuressa.
Olen lukenut, että hengitysvaikeuksista kärsivän kissan lopetus ei aina suju rauhaisasti. Onneksi meillä meni niin hyvin kuin se suinkin voi mennä. Yhdessä oltiin loppuun asti ja sydämeni särkyi sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut siinä luulossa, että suurin osa on paikalla, kun lemmikki lopetetaan
Raukkamaiset omistajat eivät ole.
Tämä! Tuttu eläinlääkäri sanoi, että traumaattisimpia eutanasiatapauksia eläinlääkärille ovat olleet ne, joissa esim. koiria lopetetaan ilman omistajaa. Kuulemma se pelko ja kauhu, levottomuus, rimpuilu ja sydäntäsärkevä valitus, kun koira itkee ihmistensä perään. Siksi pyydän. Olkaa läsnä loppuun saakka. Rauhoittakaa ja lohduttakaa omaa eläintänne. Pitäkää sylissä tai olkaa vieressä. Silittäkää, puhukaa lempeästi. Antakaa sille hyvä kuolema ilman pelkoa ja kaipausta. Mielestäni olemme sen rakkaillemme velkaa. Terveisin yli kymmenen eläimensä eutanasiasta mukana ollut, vaikka sydän särkynyt joka kerta.
Olen. Olen itsekkin lopettanut koirani, haulikolla ohtaan vain.
Maatalossa jo lapsena näimme eläinten teurastusta ja paloittelua. Kesäpossu oli joulupöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaksi lemmikkiä saatellut sylissä viimeiselle matkalle.
Meillä molemmat kerrat meni hyvin, nukahtivat nopeasti nukutukseen ja sitten pistettiin lopetusaine.
Ihan sama juttu minulla (kissa ja koira), sylissä sain pitää ja silitellä ja halata poislähteviä.
🥲
Jouduin joskus nuorena pitämään sylissä mun lempipossua, joka oli hyvin sairas ja omistaja ampu sen. Raukka pieni 🐷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eläimet lopetetaan eikä anneta luonnollisesti kuolla? Eihän ihmisiäkään lopeteta kun on kipuja tms.
Eläimillä on etuoikeus olla kärsimättä turhia, toisinkuin ihmisillä.
On raukkamaista antaa eläimen kitua kuoliaaksi.
Miten kaikki tsiljoonat luonnoneläimet?
Etkö muka ymmärrä eroa luonnoneläimellä ja eläimellä, joka on asunut kotonasi useita vuosia? Ihan tosissaan et pysty päättelemään, miten se voisi olla eri asia?
Entä tuotantoeläimet? Kauhun vallassa yrittävät paeta, kun aavistavat kohtalonsa. Kerran oli järkyttävä dokumentti Euroopan teurastamoista.
Sääntö oli, että eläimen on itse käveltävä kuljetuksesta teurastilaan. Silloin saadaan hyvä hinta. Yhdeltä naudalta oli katkennut jalka ja se riippui enää nahkasuikaleen varassa. Teuraskuljettaja löi ja potki sitä ja kaivoi sen silmää ulos päästä, jotta se kipuja paetakseen raahautuisi omin jaloin. Nauta rimpuili jalantyngän varassa hirveissä tuskissa kohti kuolemaansa.
3 kissaa olen ollut loppuun asti katsomassa. Kissa nukahtaa esilääkitykseen, joka annetaan piikkinä kehoon. Nukkuvalta kissalta lääkäri ottaa suonen auki ja siihen menee hengen vievä lääke. Tappava lääke voidaan antaa vain nukutuksessa. Minun kissoiltani on suoni löytynyt helposti. Kissa näyttää nukkuvalta kuolleenakin. Sitten lääkäri tutkii vielä. Siihen se on sitten jätettävä ja tuhkan saa sitten hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu useampaankin otteeseen. Haluatko tietää jotain?
Meneekö se aina niin että eläin nukahtaa rauhallisesti?
Kyllä menee. Ensin saa nukutuslääkettä ja sen jälkeen lopetukseen lääkettä.
Oikeastaan ne saavat diapamia jolloin nukahtaa ja sitten kaliumkloridia että sydän pysähtyy. Olen ollut jo niin monen koiran lopetuksessa etten kaikkia edes muista. Anopilla kun sattuu olemaan kenneli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eläimet lopetetaan eikä anneta luonnollisesti kuolla? Eihän ihmisiäkään lopeteta kun on kipuja tms.
Koska ne eivät ymmärrä mistä kipu johtuu ja vaan kärsivät. Ihmisille voisi toivoa samaa mahdollisuutta, mutta ihmisen eutanasia on monimutkaisempi juttu ja sitä voidaan väärinkäyttää. Eläintä kohtaan ei kellään ihmisellä yleensä ole mitään vendetaa.
Itselleni tuli vähän ikävänä yllätyksenä, että ennen viimeistä piikkiä annettavan rauhoittavan piikin antaminen sattui kissaa ja aiheutti sille pahoinvointia. Olin hetkeä aiemmin antanut kissalle herkkutahnaa (hoitajan luvalla) ja rauhoittavan jälkeen kissa oksensi kaiken pois. Kerron tämän siksi, että muut osaisivat varautua, ettei lemmikille kannata ainakaan juuri ennen lopetusta antaa syötävää. On myös hyvä varautua siihen, että eläin reagoi rauhoituspiikin hetkelliseen kipuun.
Rauhoittavan antamisen jälkeen kaikki meni muuten hyvin ja olen tyytyväinen, että olin paikalla. Kissa sai nukahtaa ikiuneen sylissäni ja silittelin sitä ja juttelin loppuun asti. Ikävä on edelleen kova, vaikka aikaa tästä on yli vuosi.