toimeentulotuen vastuulliseksi muuttaminen?
Onkohan tuo muutos todella tulossa ja mitähän se käytännössä mahtaa tarkoittaa?
Vähentyykö sitten työttömien työttömyysturvan saajien ahdistelu, vai ajetaanko heitä sitten kahdelta suunnalta ilmaiseen orjatyöhön (ensin toimeentulotuen hakemisen takia ja sitten työttömyysturvan)?
Ahdistaa tällainen köyhimpien ajojahti, työpaikkoja ei synny vähävaraisia ruoskimalla.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollainen työvelvoite tulisi, niin koskisiko se kaikkia toimeentulotuen saajia? Yhtä lailla niitä, jotka elävät pelkällä tt-tuella, niitä jotka saavat sitä kuussa muutaman kympin ja niitä, jotka saavat satunnaisesti esim. terveydenhuollon laskuihin?
Mitenkähän tuo kaikki käytännössä järjestettäisiin? Joku julkisen puolen työpaikka, jonne voi mennä vaikka pari kertaa vuodessa tekemään työtä muutaman päivän, jotta saa hampaidensa paikkaukset kuitattua? :)
Koskee työkykyisiä toimeentulotuen saajia.
Minä en puhunut työkyvystä, vaan toimeentulotuen määrästä, joka vaihtelee todella paljon yksilöstä ja kotitaloudesta toiseen.
Jos saa vaikka tt-tukea 30 €/kk, niin millaista työpäanosta tältä henkilöltä edellytettäisiin?
Tai jos tosiaan saa hyvin satunnaisesti vaikka hammaslääkäri- tai poliklinikkamaksuihin, niin pitääkö niidenkin eteen tehdä töitä?
Tällaisia vähän tt-tukea saavia on tosi paljon, joten miten tuo käytännössä toimisi?
Itse luulen, että jos tuollainen uudistus tulee, niin se koskee vain pelkän tt-tuen varassa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollainen työvelvoite tulisi, niin koskisiko se kaikkia toimeentulotuen saajia? Yhtä lailla niitä, jotka elävät pelkällä tt-tuella, niitä jotka saavat sitä kuussa muutaman kympin ja niitä, jotka saavat satunnaisesti esim. terveydenhuollon laskuihin?
Mitenkähän tuo kaikki käytännössä järjestettäisiin? Joku julkisen puolen työpaikka, jonne voi mennä vaikka pari kertaa vuodessa tekemään työtä muutaman päivän, jotta saa hampaidensa paikkaukset kuitattua? :)
Minä en puhunut työkyvystä, vaan toimeentulotuen määrästä, joka vaihtelee todella paljon yksilöstä ja kotitaloudesta toiseen.
Jos saa vaikka tt-tukea 30 €/kk, niin millaista työpäanosta
*työpanosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehköön syödäkseen jotakin.
Alapeukuttajat ovat niitä kotelossa kasvatettuja kotiin ruokittuja.
Enpä olisi ikinä uskonut, että kommunismia ryhtyy maassa toteuttamaan äärioikeistolainen hallitus. Kommunismissahan on täystyöllisyys eli kaikki pannaan puuhastelemaan jotain näennäistä ja tulot on olemattomat.
Itäinen naapuri tätä kokeili. Lopputulos on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
On tulossa. Toimeentulotukityöt tulevat julkisen yksikköihin eli päiväkotiin, kouluihin, museoihin jne.
Ja tammikuussa tulee potkulaki, joka koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Yksi lapsuudenystävä on joka on "aina" ollut fattalla. Hänellä taitaa olla maatalousalan ammattikoulutus joskus vuosikymmenten takaa. Hän on pikkudiileri, joskus välittää jotain epämääräistä pienelektroniikkaa ja tietenkin on itsekkin käyttäjä. Meinaat että tämä äijä menee johonki päiväkotiin tai kouluun töihin, vaikka ihan rento ukkeli onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa vaikka tt-tukea 30 €/kk, niin millaista työpäanosta
Ikävä kyllä suomessa eivät nämä haastatellut professoritkaan näytä ymmärtävän mikä toimeentulotuki edes on. Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, eivätkä kaikki ttt:n saajat ole työttömiä. Ja ne jotka saa, niin ne on suurimmaksi osaksi noita alle satasen "potteja". Mikä on toki ihan kiva raha pienituloiselle. Ei ainakaan yhtenä viikkona tarvi olla huolissaan nälästä.
Toki harhaanjohtava uutisointi on tarkoituksellista, että saadaan puurot ja vellit sekaisin. Normot eivät ole tunnettuja ajattelukyvystään semmoisia asioita kohtaan mitkä eivät itseä koske.
Niinpä. Jos työtön asuu työssäkäyvän puolison kanssa niin hän ei saa toimeentulotukea. Sen sijaan toimeentulotukea saa moni eläkeläinen. Että eläkeläiset töihin vaan.
Byrokratia on valtavaa yrityksissä ja yrittämisessä. Myös työntekijän aikataulut ja määräykset. Kyllä pitäisi ennemmin helpotuksia saada, varsinkin jos asioita voi säätää ja on varamiehiä. Ja tuella oleville riittävä raha.
hallitus haluaa esittää että saa aikaan jotakin ja siksi on kuin piikki lihassa työttömien kimpussa, eikä heillä riitä älyä eikä järkeä tajuta mitä seurauksia tällaisilla tukien muutoksilla on vähävaraisen elämässä. Jos tuet katkeaa jatkuvasti, miten odotetaan että köyhä pärjää ihan mitenkään? kulut eivät lakkaa juoksemasta siksi aikaa että kela pohtii saatko tuen vaiko et
Vierailija kirjoitti:
On tulossa. Toimeentulotukityöt tulevat julkisen yksikköihin eli päiväkotiin, kouluihin, museoihin jne.
Ja tammikuussa tulee potkulaki, joka koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Eiköhön oikeiston silmissä siintele, että museon lippumyyjäksi tulee toimeentuloasiakas. Ja miksei työtön taidehistoriaa opiskellut järjestä kiertokäyntejä Ateneneumissa, jne.
näin suomi pitää huolta heikompi osaisista = tarjoamalla pakotteita että joko menet ilmaiseksi orjaksi ja saat tasan sen vähimmäistuen tai jos et suostu niin et saa mitään. Ei palkkaa vaan TUEN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sabotoisin tuotantoa mahdollisimman paljon.
Samoin olen ajatellut. Ensimmäisen 5 minuutin aikana hajoaisi firnan kallein investointi.
Luuletko tuolla pääseväsi pälkähästä. Tuskin sinua edes päästetään lähellekään mitään koneita tai laitteita. Huomaat lakaisevasia lattioita ja peseväsi vc-pyttyjä🤣
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos työtön asuu työssäkäyvän puolison kanssa niin hän ei saa toimeentulotukea. Sen sijaan toimeentulotukea saa moni eläkeläinen. Että eläkeläiset töihin vaan.
Eläkeläiset eivät ole työttömiä. Heitä ei koske työttömän velvoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhön oikeiston silmissä siintele, että museon lippumyyjäksi tulee toimeentuloasiakas. Ja miksei työtön taidehistoriaa opiskellut järjestä kiertokäyntejä Ateneneumissa, jne.
Voispa taideteoksille käydä hassusti, kun syrjäytetty post-modernisti artesaani vähän päättää alkaa ehostamaan. Gallen-Kallela onkin jo vähän elähtäny ja tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin olen ajatellut. Ensimmäisen 5 minuutin aikana hajoaisi firnan kallein investointi.
Luuletko tuolla pääseväsi pälkähästä. Tuskin sinua edes päästetään lähellekään mitään koneita tai laitteita. Huomaat lakaisevasia lattioita ja peseväsi vc-pyttyjä🤣
Perinteisen WC pytyn saa aikuinen mies helposti irti ihan lihasvoimilla. Sitte vaan sulkuventtiili täysin auki ja sadan tonnin vesivahingot taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteisen WC pytyn saa aikuinen mies helposti irti ihan lihasvoimilla. Sitte vaan sulkuventtiili täysin auki ja sadan tonnin vesivahingot taattu.
Voiko aikuinen mies lapsellisempaa kommenttia kirjoittaa, voi ziizuz🙈. Aivan oikein, että joudut pakko töihin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehköön syödäkseen jotakin.
Persut on kobilla. Möyhäämistä somessa ei lasketa työksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön persu hinkkaa vessanpyttyjä kun ei muuta osaa? Maaseudun joutilaille passeli homma.
Ap, vastikkeellinen oli sana jota hait.
"Roskat ja marjat odottaa keräijäänsä ja talvella vaikka lumityöt. Eivätkös tukiensaajat ole usein valittamassa, kun ei ole sellaista ja sellaista palvelua. Voivat nyt itse mennä tuottamaan sen kaipaansa palvelun."
"näin suomi pitää huolta heikompi osaisista = tarjoamalla pakotteita että joko menet ilmaiseksi orjaksi ja saat tasan sen vähimmäistuen tai jos et suostu niin et saa mitään. Ei palkkaa vaan TUEN!"
Aikoinaan töissä oli näitä "työkokeilussa" olevia, jotka oli melk pakotettu sinne. Eräskin sanoi mulle hampaat irvessä että "Hyvä luoja mä vihaan tätä työtä" Teki niin minimin kuin pystyi. Yksi lopetti koska ei voinut juosta tupakalla koko aikaa. En tiedä, paljono rahaa saivat.
Ja tuo kysyjä, lumia luomaan, roskia keräämään, lähtisitkö itse? Vastaa rehellisesti, luulen että sanot "En lähde"!
Eikös ne "lentokenttätyömaatkin" joista Irwin lauloi, tuomittu ihmisarvoa loukkaviksi tms, en muista ihan, olin niin nuori silloin, mutta nehän kait kiellettiin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki toimeentulotukea saavat eivät ole työkykyisiä. Esim. puoliksi halvaantunut jolla muistissakin ongelmia. Asuu hoivakodissa ja eläke niin pieni, että saa lisäksi toimeentulotukea.
Tää pitäisi tosiaankin muistaa. Itselläni on hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta ja saan pidettyä itseni jotenkuten hengissä, siinäpä se. Mitään ylimääräistä en jaksa saati tarvitse elämääni.
Kunhan rupeisivat ensin hoitamaan kuntoon, niin voidaan katsella sen jälkeen.
Todellisuudessa työkyvyttömät pitäisi päästää eläkkeelle, edes väliaikaiselle. Sitä voitaisiin vaikka vuoden, kahden välein katsoa että mikä on tilanne.
Kaikista ei ole edes niihin kevyempiin hommiin.
Alapeukuttajat ovat niitä kotelossa kasvatettuja kotiin ruokittuja.