Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde emotionaalisesti välttelevän kanssa

Vierailija
06.08.2025 |

Miesystävälle tunteiden osoittaminen, niistä puhuminen ja koskettaminen & hellyyden osoittaminen on todella vaikeaa. Sanoo rakastavansa ja muuten on ihana mies, mutta on näiden asioiden kanssa todella lukossa. Näin on kuulemma ollut aina. Tunneilmaisu on todella niukkaa muutenkin kuin minun kanssani.Paitsi kun hän on humalassa, silloin on hellempi, suutelee yms.

Itse taas olen tunteellinen ja koskettaminen ja hellyys on suorastaan elinehto. 

Näiden erojen takia suhteessa on ollut paljon vaikeuksia, väärinkäsityksiä ja omalta puoleltani eroajatuksia.

Onko kokemuksia, voiko tällainen mies muuttua iän myötä tunteiltaan avoimemmaksi?Vai onko minun vaan tyydyttävä siihen että suhde on tältä osin köyhä? Mitä itse voisin tehdä asiaa edistääkseni?

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi muuta kuin yrittää sietää tuollaista miestä, ei hän tule siitä muuttumaan koska ei kykene muunlaiseen. Luulen, että mies kärsii itsekin tilanteesta vaikka ei sitä koskaan näytä. Yleensä noilla on hyvin huono itsetunto loppujenlopuksi. 

Tai erota. 

Vierailija
82/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä läheisriippuvaisten naarasnalkuttimien kokoontumisajot täällä kommenttipalstalla oikein on käynnissä?

Ketään ei voi omistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi muuta kuin yrittää sietää tuollaista miestä, ei hän tule siitä muuttumaan koska ei kykene muunlaiseen. Luulen, että mies kärsii itsekin tilanteesta vaikka ei sitä koskaan näytä. Yleensä noilla on hyvin huono itsetunto loppujenlopuksi. 

Tai erota. 

Just näin. 

Vierailija
84/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger? 

Vierailija
85/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siitä miksikään muutu. Hän kuristuu ajan saatossa jatkuviin yrityksiisi lähentyä ja sinä kuihdut kun tarpeisiisi ei vastata.

Vierailija
86/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nainen ja en kykene pussailuun tai halailuun, koska se ahdistaa. Ei mulla ole huonoja kokemuksia halailusta tms. edes lapsuudesta, mutta jotenkin se iholle tuleminen on ahdistanut aina ja kuulema ihan pienestä asti. Lapsemme kyllä saa olla mun sylissä, mutta kaipaan hänenkin kanssa välillä sitä, että ei ole ihan ihokontaktissa koko aikaa. Perhepedissä nukutaan silti yhä 3v myöhemmin, enkä ole koskaan nukkunut paremmin, eli kainalossa nukkuminen on tosi ok kuitenkin 😅 En tosin osaa sanoa rakkaudentunnustuksia, outoa kyllä, mutta olen opetellut lapselle sanomaan joka ilta yöunille laittaessa, että rakastan. Miehelle olen tainnut kerran sanoa 10v aikana, mies on sanonut useammin.. Eli olen aika kylmä ja etäinen, mutta olen silti tosi seksuaalinen ihminen. 

Vierailija
87/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaiset vammaiset epäihmiset edes ryhtyvät parisuhteeseen? Parisuhteeseen ja ihmisyyteen kuuluu läheisyyden kaipuu, tunteet, hellyys ja kosketus. Pysykää sinkkuina jos ette kykene normaaliin läheisyyteen

Vierailija
88/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...ja omalta puoleltani eroajatuksia".

Ehta Palstamamma. Isolla P:llä.

Vierailija
89/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn kuvauksessa puhutaan kerrankin aidosti huonosta parisuhteesta josta pitäisi erota useammin ja aiemmin.

Sitten taas ihan tavallisista normaaleista parisuhteista eroillaan nykyään niin helposti. Tietenkään tuo ei koske väkivaltaa, päihteitä, pettämistä tai vakavia mt-ongelmia sisältäviä suhteita.

Vierailija
90/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lueskella asiatekstiä eri kiintymysmalleista ja niiden ilmenemisestä käytöksessä. Tai minua ne ainakin auttoivat ymmärtämään itseä ja perheemme dynamiikkaa. 

Vierailija
91/114 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe! UP!

Vierailija
92/114 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Hyviä näkemyksiä tullut. 

Vierailija
93/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn kuvauksessa puhutaan kerrankin aidosti huonosta parisuhteesta josta pitäisi erota useammin ja aiemmin.

Sitten taas ihan tavallisista normaaleista parisuhteista eroillaan nykyään niin helposti. Tietenkään tuo ei koske väkivaltaa, päihteitä, pettämistä tai vakavia mt-ongelmia sisältäviä suhteita.

Mistä ihmeestä tiedät, että nykyään eroavat parit ovat tavallisista ja normaaleista parisuhteista? Voit tietää vain omien erojesi syyt. Ehkä niissä mielestäsi tavallisissa ja normaaleissa parisuhteissa on nimenomaan ap:n kuvaamia ongelmia tai muita todella hajottavia, kuten uskottomuus. Itse uskon enemmänkin, että iso osa suomalaisista on parisuhteessa vältteleviä ja tunteitaan ilmaisemattomia ja päätyvät siksi eroomaan.. ja siksi näyttää, että ihan tavallisista ja normaaleista parisuhteista erotaan liian helposti. 

Vierailija
94/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ensimmäistä kertaa välttelevän miehen kanssa parisuhteessa. Olen ollut aiemmin satuttavassa suhteessa, jossa ei voinut luottaa ollenkaan, toinen petti jätti, aneli takaisin, monta kertaa. Luulin, että se olisi hirveintä mitä on ja siitä satoin sentään lopulta erota ja jättää kaiken sen taakseni iäksi. Nykyinen mies jaksoi esittää lämmintä ja läheisyysestä pitävää yli vuoden, puhua romanttisia, kunnes sai minut nalkkiinsa ja ehdotti yhteenmuuttoa ja perheenperustamista. Hän oli kyllä ujo mutta en arvannut tällaista tulevaksi. Lasten jälkeen vaimeni lopullisesti. En saa enää mitään vastakaikua. Jos kysyn, että eikö hän vain pidä minusta enää, hän järkyttyy, että miten saatan ajatella niin. Mitään selitystä ei käytökselleen kuitenkaan anna. Hän on risasta lapsuudenperheestä missä on varmaan jäänyt näkymättömäksi ja tuntenut itsensä arvottomaksi. Minä riudun. Tällanen ei ole mikään parisuhde. Tämä ei ole edes huono parisuhde, vaan tämä ei ole yhtikäs mikään. Nyt meillä on pari lasta, enkä kertakaikkiaan voi erota. En halua olla erossa lapsistani, jotain vuoroviikkosysteemiä. Se särkisi minun ja lasten sydämen. En halua pitää lapsia erossa isästäänkään. Enkä edes voisi olla yksin lasten kanssa, koska ei ole minkäänlaista turvaverkkoa itsellä, ei ketään. Toki onhan se mahdollisuus, että tuo kummallinen mies lähtee kävelemään ja sille en sitten mitään voi.. Sitten menetän lapset ja he minut, ainakin isolta osin. Mutta en itse en voi sellaista kohtaloa olla päättämässä, se tulee sitten annettuna. 

Vierailija
95/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttelevästi kiintyneet ovat todella raskasta parisuhdeseuraa ja suomalaisista näitä on suuri osuus sekä naisista että miehistä.

Kyllä siitä voi kehittyä suuren tahtotilan ja yhdessä työskentelyn kautta, mutta kuten joku jo yllä sanoi, nämä eivät yleensä itse näe mitään ongelmaa mitä työstää. Heille riittää etäinen ja haalea suhde, eivätkä ymmärrä, miksi toinen on niin vaativa ja "mikään" ei riitä. 

Niin. Miksi nämä kylmiöt eivät seurustele keskenään.... no kun ei se käy. Tulee vilu.

Vierailija
96/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisin selitys on näissä se, että miehen on mahdotonta saada vastakaikua niiltä naisilta joista viehättyisi ihan täysillä.

Eihän tuo miehen vika ole vaan naisten nirsouden vika.

Ei ole. Se kiintymystyyppi on ihmisessä itsessään, ei siinä toisessa osapuolessa. Mies olisi välttelevästi kiintynyt myös unelmanaiseensa.

Nimenomaan. Ja olisi koko ajan pahana, kun nainen onkin elävä ihminen, eikä vastaakaan kunnolla hänen unelmaansa. Kauhea tilanne.

Vierailija
97/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi vastaa hormonaalisesti samaa tilaa kuin äidin sylissä imetettävänä oleminen. Se ei siis ole ihmisen normaalitila.

Miehillä ja naisilla on erilainen hormonitoiminta. Naisilla estrogeeni tekee lempeäksi, helläksi, rakastavaksi. Miehillä testosteroni pakottaa taistele-pakene tilaan joka päivä. 

Lopeta etsimästä lapsenkaltaista rakkautta aikuisesta miehestä. Jos haluat hellyyttä, synnytä lapsi. Tai ota lemmikki ja kastroi se. No tyttökissaa ei tarvitse.

Samoin kiintymyssuhdeteoria pätee vain emoon ja poikaseen, ei testo-siittäjä-koiraaseen.

Niin joo ja tervetuloa todellisuuteen :)

Miehiä, jotka puhuvat, halaavat, pussaavat ja haluavat olla helliä on paljonkin. Olet todellisuutesi kanssa väärässä.

Olen tullut kuitenkin siihen tulokseen, että Suomessa on erityisen paljon välttelevästi kiintyneitä aspergermiehiä, joille hellyys ja kommunikointi ovat vaikeita asioita. Ehkä meillä on vain geeneissä assiutta, tai sitten käytös johtuu sodista. En tiedä, mutta vaikeaksi se menee ylläpitää yksin suhdetta, jos ei voi keskustella seurustelukumppaninsa kanssa tai hän ei osaa sanoa rakastavansa. 

Vierailija
98/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä voisit tietää mitä siellä toisten parisuhteessa on ongelmana? Usein lojaali ex jättää osan kertomatta, tai jopa häpeää parisuhteen ongelmia. En tunne ketään, joka on eronnut kevyesti "normaalista parisuhteesta". Taustalla on aina olleet painavat syyt erota.

Vierailija
99/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä voisit tietää mitä siellä toisten parisuhteessa on ongelmana? Usein lojaali ex jättää osan kertomatta, tai jopa häpeää parisuhteen ongelmia. En tunne ketään, joka on eronnut kevyesti "normaalista parisuhteesta". Taustalla on aina olleet painavat syyt erota.

Ihmiset eroilevat nykyään niin heppoisesti. Ei tehdä työtä itsensä kanssa parisuhteen eteen.

Vierailija
100/114 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eroilevat nykyään niin heppoisesti. Ei tehdä työtä itsensä kanssa parisuhteen eteen.

Jaahah no sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi