Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde emotionaalisesti välttelevän kanssa

Vierailija
06.08.2025 |

Miesystävälle tunteiden osoittaminen, niistä puhuminen ja koskettaminen & hellyyden osoittaminen on todella vaikeaa. Sanoo rakastavansa ja muuten on ihana mies, mutta on näiden asioiden kanssa todella lukossa. Näin on kuulemma ollut aina. Tunneilmaisu on todella niukkaa muutenkin kuin minun kanssani.Paitsi kun hän on humalassa, silloin on hellempi, suutelee yms.

Itse taas olen tunteellinen ja koskettaminen ja hellyys on suorastaan elinehto. 

Näiden erojen takia suhteessa on ollut paljon vaikeuksia, väärinkäsityksiä ja omalta puoleltani eroajatuksia.

Onko kokemuksia, voiko tällainen mies muuttua iän myötä tunteiltaan avoimemmaksi?Vai onko minun vaan tyydyttävä siihen että suhde on tältä osin köyhä? Mitä itse voisin tehdä asiaa edistääkseni?

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedin aikanaan puolisen vuotta tuollaista kumppania. Hän oli seksuaalisesti todella aktiivinen ja intohimoinen, otti minut huomioon, suuteli jne. Oli huomaavainen muutenkin, kiltti ja kunnollinen. Halasi ja silloin tällöin pussailikin. Ei halunnut kuitenkaan koskaan nukkua lähekkäin, ei näyttänyt tunteitaan eikä puhunut niistä juurikaan. Ei viesteissäkään vastannut sydämeen sydämellä yms. 

Kysyin häneltä asiasta, ja hän sanoi olevansa vain varovainen. 

Minä tulin siihen tulokseen, että hän ei pidä minusta yhtä paljon kuin minä pidin hänestä ja laitoin suhteen poikki. 

Vierailija
2/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain, jos hän tunnistaa asian ja haluaa vilpittömästi työstää sitä. Tässä vaan on lähes aina se ongelma, ettei tunnista, koska ongelma on siinä toisessa, joka "jatkuvasti haluaa liikaa" ja hän "nyt vaan on sellainen". 

Suosittelen ottamaan asian reilusti keskusteluun, mutta jos jäät yksin asiasi kanssa, pohdi eroa ihan vakavasti. Pahimmassa tapauksessa tulet elämään koko loppuelämäsi emotionaalisessa puutteessa. Haluatko todella sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin (ja välillä vieläkin olen) tuollainen mies.

Ikä ei itsessään auta tai muuta mitään, vaan se ongelma ja siihen johtaneet syyt täytyy aktiivisesti tunnistaa ja alkaa tekemään asioille jotain. Ainoa, mitä sinä pystyt tekemään, on olla tukena jos hän jonkinlaiseen prosessiin itsensä kanssa alkaa. Silloinkin vaan täytyy muistaa ensisijaisesti oma hyvinvointi. Jos toinen ei tee mitään, on ihan turha odotella vieressä muutossa.

Vierailija
4/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vaivautua. Näitä miehiä on nähty ihan tarpeeksi. Älä ota toisen ongelmia kannettavaksesi.

Vierailija
5/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naiset tykkää halimisesta tai läheisyydestä. Naiset ovat kylmiä parisuhteissa. Kokemusta on.

Vierailija
6/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parisuhteessa yli neljä vuotta keski-ikäisen miehen kanssa, joka ei kyennyt sanomaan "minä rakastan sinua". Ei ollut sitä sanonut aiemmissakaan suhteissa, vaikka oli ollut naimisissakin. Ei siinä sitten lopulta hyvin käynyt.

Vierailija
7/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen mies, seksiä kyllä on, se on hyvää ja mies on muuten huomioiva. Olen oppinut elämään asian kanssa. Mies antaa kuitenkin tulla kainaloon, pussata ja halata, joten vaikka hän ei itse suuremmin kaipaa fyysistä läheisyyttä, niin en nyt kauheasti kärsi siitä, vaikka itselleni se onkin tärkeää. Ei kävisi mielessäkään erota tämän asian takia, jos joku toinen mies nyt tykkäisikin helliä, niin hänessä on todennäköisesti vikaa jossain muussa asiassa.

Vierailija
8/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelevästi kiintyneet ovat todella raskasta parisuhdeseuraa ja suomalaisista näitä on suuri osuus sekä naisista että miehistä.

Kyllä siitä voi kehittyä suuren tahtotilan ja yhdessä työskentelyn kautta, mutta kuten joku jo yllä sanoi, nämä eivät yleensä itse näe mitään ongelmaa mitä työstää. Heille riittää etäinen ja haalea suhde, eivätkä ymmärrä, miksi toinen on niin vaativa ja "mikään" ei riitä. 

Vierailija
9/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttelevästi kiintyneet ovat todella raskasta parisuhdeseuraa ja suomalaisista näitä on suuri osuus sekä naisista että miehistä.

Kyllä siitä voi kehittyä suuren tahtotilan ja yhdessä työskentelyn kautta, mutta kuten joku jo yllä sanoi, nämä eivät yleensä itse näe mitään ongelmaa mitä työstää. Heille riittää etäinen ja haalea suhde, eivätkä ymmärrä, miksi toinen on niin vaativa ja "mikään" ei riitä. 

Ei suhde kyllä välttämättä ole etäinen ja haalea, jos mies ei halua hirveästi kiehnätä toisessa kiinni. Meillä on oikein hyvä ja läheinen suhde, vaikka mies ei fyysisestä hellyydestä niin paljon pidäkään. Eri asia jos ei edes puhuta eikä huomioida toista muutenkaan.

Vierailija
10/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olette olleet yhdessä?

Vierailija
11/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällainen luonteenpiirre tule esiin seurusteluaikana? Vai onko mies hellä ja kosketteleva seurustellessa ja yhteenmuuton tai avioliiton alkaessa muuttuu yhtäkkiä? Seurusteluaikana nämä asiat punnitaan. 

Vierailija
12/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suhde kyllä välttämättä ole etäinen ja haalea, jos mies ei halua hirveästi kiehnätä toisessa kiinni. Meillä on oikein hyvä ja läheinen suhde, vaikka mies ei fyysisestä hellyydestä niin paljon pidäkään. Eri asia jos ei edes puhuta eikä huomioida toista muutenkaan.

Otsikossakin puhutaan emotionaalisesta etäisyydestä, mutta olet silti onnistunut jumitumaan johonkin kiehnäämiseen? 

Vierailija
13/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus taas: Miten MINÄ voisin muuttaa miestä, koska MINÄ haluan eri asioita

🙄🥱🥱🥱🥱

Vierailija
14/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi vastaa hormonaalisesti samaa tilaa kuin äidin sylissä imetettävänä oleminen. Se ei siis ole ihmisen normaalitila.

Miehillä ja naisilla on erilainen hormonitoiminta. Naisilla estrogeeni tekee lempeäksi, helläksi, rakastavaksi. Miehillä testosteroni pakottaa taistele-pakene tilaan joka päivä. 

Lopeta etsimästä lapsenkaltaista rakkautta aikuisesta miehestä. Jos haluat hellyyttä, synnytä lapsi. Tai ota lemmikki ja kastroi se. No tyttökissaa ei tarvitse.

Samoin kiintymyssuhdeteoria pätee vain emoon ja poikaseen, ei testo-siittäjä-koiraaseen.

Niin joo ja tervetuloa todellisuuteen :)

Vierailija
15/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällainen luonteenpiirre tule esiin seurusteluaikana? Vai onko mies hellä ja kosketteleva seurustellessa ja yhteenmuuton tai avioliiton alkaessa muuttuu yhtäkkiä? Seurusteluaikana nämä asiat punnitaan. 

Mikä miesystävä sinun mielestäsi on, jos ei seurustelukumppani? 

Vierailija
16/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin parisuhteessa yli neljä vuotta keski-ikäisen miehen kanssa, joka ei kyennyt sanomaan "minä rakastan sinua". Ei ollut sitä sanonut aiemmissakaan suhteissa, vaikka oli ollut naimisissakin. Ei siinä sitten lopulta hyvin käynyt.

Olen pian 8 vuotta seurustellut miehen kanssa, joka vaivaantuneesti sai sanottua joskus harvoin,  että rakastan sinua. Yritin kauan sanoa, että minulle ei koskaan tarvitse sanoa noita sanoja jos se osoitettaisi minulle käytännössä. Juurikaan mitään hellyyttä ja kosketuksia ei ole, halaustakin pitää erikseen pyytää.. sieltä suusta voi päästää ihan mitä hyvänsä, mutta jos et tunne itseäsi rakastetuksi käytännössä, niin sanat on turhia.. ehkä jollekkin ne riittää..

Vierailija
17/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä ei itsessään auta tai muuta mitään, vaan se ongelma ja siihen johtaneet syyt täytyy aktiivisesti tunnistaa ja alkaa tekemään asioille jotain. Ainoa, mitä sinä pystyt tekemään, on olla tukena jos hän jonkinlaiseen prosessiin itsensä kanssa alkaa. Silloinkin vaan täytyy muistaa ensisijaisesti oma hyvinvointi. Jos toinen ei tee mitään, on ihan turha odotella vieressä muutossa.

Joo tosi fiksua yrittää "työstää" kivitalosta pomppulinnaa xD

Miehen hormonitoiminta ei yksinkertaisesti ole mikään hellä pusuttelija lussuttelija. Jos olisi, tämä ei olisi maskuliininen mies vaan vauva. Vauvat, pienet lapset, kisut ja muut vauvan kokoiset lemmikkieläimet ovat tällaisia. Sekä naiset tietysti, mutta hekään eivät välttämättä aina kaikille

Kivekset ja lihakset tuottavat testosteronia, munasarjat ja rasvakudos estrogeenia -----------------------------------> selvittäkää miten nämä vaikuttavat käytökseen ja mielialaan.

Poikalapset eivät tuota testosteronia 3kk-murrosikä.

Jos siis haluat lussuttelumiehen, ota joku erittäin pullea.

Vierailija
18/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisin selitys on näissä se, että miehen on mahdotonta saada vastakaikua niiltä naisilta joista viehättyisi ihan täysillä.

Eihän tuo miehen vika ole vaan naisten nirsouden vika.

Vierailija
19/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tosi fiksua yrittää "työstää" kivitalosta pomppulinnaa xD

Miehen hormonitoiminta ei yksinkertaisesti ole mikään hellä pusuttelija lussuttelija. Jos olisi, tämä ei olisi maskuliininen mies vaan vauva. Vauvat, pienet lapset, kisut ja muut vauvan kokoiset lemmikkieläimet ovat tällaisia. Sekä naiset tietysti, mutta hekään eivät välttämättä aina kaikille

Kivekset ja lihakset tuottavat testosteronia, munasarjat j

Erittäin pulleat miehet ovat feminiinisempiä, sillä rasvakudos tuottaa estrogeeniä. Testomiehet eli hoikat ja lihaksikkaat ovat sen sijaan enemmän jatkuvasti testosteronin vaikutuksen alaisena.

Vierailija
20/114 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan onnistuttu kumppanin kanssa kasvamaan yhdistelmästä välttelevästi kiintynyt + ahdistuneesti kiintynyt siihen, että molemmat ovat nykyään suhteellisen turvallisesti kiintyneitä. Vaati yksilöterapiaa molemmille sekä valtavasti keskustelua ja vastaantulemista, sekä pari suurta elämänkriisiä joissa osoittautui, että toiseen voi ja pitää luottaa. 

Eli mahdollista on, jos molemmat ovat valmiita työskentelemään asian eteen ja ymmärtämään toisen näkökulmia sekä molemmilla on todella vahva tahtotila olla yhdessä. Helppoa se ei ole ja jos toinen ei näe mitään kehitettävää, ei mitään voi kehittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi