Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Vauvoja syntyy niin vähän, ettei Kela ole jakanut yhtäkään vuoden 2025 äitiyspakkausta

Vierailija
06.08.2025 |

https://yle.fi/a/74-20176033

Edellisen vuoden pakkauksia on jakamatta kymmeniä tuhansia. Uudet jäävät varastoon pölyttymään eikä vuodelle 2026 tilata mitään.

Kommentit (261)

Vierailija
21/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne tekee vielä lapsia joilla on isot perityt varallisuudet ja ovat immuuneja työmarkkinoiden romahtamiselle ja sosiaaliturvan romuttamiselle. se on aika pieni osa väestöä

Ja vaikka olisi miljoona euroa niin ei niitä lapsia silti tule koska synnytys kivut ym.

Vierailija
22/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismin satoa. Elämää ei arvosteta ainoastaan rahaa millä asiaa koitetaan perustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi lopettaa kokonaan tuo, Made in China tuotteita täynnä koko laatikko... Rahana avustukset pelkästään, ja sen pitäis olla huomattavasti enemmän kuin tuo 170e mikä nykyään katsotaan määräksi jos haluaa avustuksen rahana. Esimerkiksi 500e vois jo tuntua siltä että lapsiin halutaan panostaa, vauvan tarvikkeet vie paljon rahaa.

Ajatella että Purra  lupasi ihan pallon kustantaa pakkaukseen lasten  teko houkuttimiseksi....  on se kyllä moukka.🤣🤣🤣

Itse olet moukka kun et ymmärrä että lapsi iloitsee pallosta. Kaikki pitää vääristää omassa vihan ja katkeruuden hapattamassa pääkopassa. 

Vierailija
24/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen on vapaaehtoista.

Ihmiset ei halua lisääntyä koska heillä on parempaakin tekemistä. He tekevät sitä mikä tekee heidät onnelliseksi. Lapsien hankkiminen ei tee. Oma valinta, turha sitä on muiden ulista.

Sivusta on helppo huudella toisten ihmisten lisääntymiseen liittyen, koska:

- ei tarvitse itse olla raskaana muiden lapsia

- ei tarvitse itse synnyttää muiden lapsia

- ei tarvitse itse kasvattaa muiden lapsia

- ei tarvitse itse maksaa muiden lapsia

Tekopyhää ja idiotismia siis arvostella toisia heidän valinnoistaan.

Vai luuleeko joku olevansa täällä taikamaailman kuningatar joka saa päättää kuinka monta lasta hänen alamaiset prinsessat synnyttää? Herätys,  kellään ei ole valtaa toisen kehoon...

Eli ihmiset kokee että on "parempaa tekemistä" muu kuin olla vanhempi. toisin sanoen meillä on aikuisia jotka ei ole aikuisia. Jääneet teinin tasolle.

Vierailija
25/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne tekee vielä lapsia joilla on isot perityt varallisuudet ja ovat immuuneja työmarkkinoiden romahtamiselle ja sosiaaliturvan romuttamiselle. se on aika pieni osa väestöä

Tämä. Miksi tekisin lapsen, kun omat työni voivat loppua koska tahansa ja sosiaaliturvasta ei ole takeita? Pahimmassa tapauksessa olisin rahaton enkä pystyisi huolehtimaan lapsesta.

Ja millä sen lapsen olisi tarkoitus aikuisena elättää itsensä? Työpaikkoja on jo nyt liian vähän, ja 20v päästä niitä on varmaan vielä vähemmän.

N28

Tuossa iässä ei lapsia enää tehdä. olet 10 vuotta myöhässä.

Vierailija
26/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatkohan pariskunnat ymmärtäneet, että tällaisessa talous-, ilmasto- sekä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa ei haluta jälkikasvua kokemaan näitä kärsimyksiä?

Jos katsotaan viimeisiä milleniaaleja jotka aikuistuneet kymmenen vuotta sitten, maastahan on tullut helvetti jos vertaa johonkin 80-lukuun.

Vai että oikein helvetti. Sori mutta eipäs nyt sentään liioitella. Me suomalaiset emme tiedä ihmishelvetistä yhtään mitään.

Vierailija
27/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, tämä maa tappaa itse itsensä sukupuuttoon lyhytnäköisillä leikkauksilla ja hirveällä yhteiskunnallisella ilmapiirillä johon järkevä nuori nainen ei ketään synnytä.

Väestö ei kasva enää mitenkään muuten kuin tuomalla tänne kehitysmaista aikuisia miehiä ja heillekään ei ole töitä, että se siitä hyödystä.

On se vaan väärin, että valtio ei takaa kaikille ylemmän keskiluokan elintasoa omakotitaloineen ja muuta mitä nuoret aikuiset haluavat perhe-elämän viettämistä varten.

Kerrostaloon ja varsinkaan autottomana ei tietenkään kukaan tee lapsia.

Vierailija
28/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi 2020-luvun alussa vauvoja syntyi odotettua enemmän. Sen takia Kelassa arvioitiin, että kehitys jatkuu. Niin ei käynytkään, minkä takia viime vuoden äitiyspakkauksia on edelleen jakamatta.

Tässä näkyy juuri se, että ihmiset jättää vauvoja tekemättä, koska on kaikkea muuta tekemistä. Koronan aikaan maailma sulkeutui ja se muu tekeminen lähti, joten vauvoja syntyi enemmän. 

Kävi ku muilleki eläinlajeille ois käyny. Urokset ja naaraat suljettiin samaan tilaan niin ne alko parittelemaan.

Sovitut avioliitot ja laitetaan 15 vuotiaat asumaan yhdessä.

Vierailija
29/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tämän just kaupassa. Taksikortit on otettu pois, niin vanhukset sen varassa, kuskaako viisikymppinen lapsi kauppaan. Ensin siis vanhainkodit pois, ja kotihoito tilalle. Nyt kotihoito pois, ja omat lapset hoitavat. 

Vierailija
30/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, tämä maa tappaa itse itsensä sukupuuttoon lyhytnäköisillä leikkauksilla ja hirveällä yhteiskunnallisella ilmapiirillä johon järkevä nuori nainen ei ketään synnytä.

Väestö ei kasva enää mitenkään muuten kuin tuomalla tänne kehitysmaista aikuisia miehiä ja heillekään ei ole töitä, että se siitä hyödystä.

Ja me verotetaan lapsiperheet nälkäkuoleman partaalle ja sit halutaan tuoda tänne kehitysmaista ei-valkosia aikusia miehiä tilalle. Me tehdään ite tää sukupuutto.

Ei tieteenkään ole viisasta tehdä lapsia köyhyyteen ja epävarmuuteen.  👍🏻👍🏻👍🏻

Joka ikiinen lapsi on tehty epävarmuuteen mutta jos sitä ei kestä niin ei ole kypsä aikuinen.

Vierailija
31/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Negatiivisten ja masentuneiden ihmisten ei kannata lisääntyä, ketjustakin huomaa. 

Masentuneella on usein suhteellisuudentaju kadoksissa, ja toki Suomessa on myös oikeasti viimeisen 15 vuoden aikana reilusti kohonneet standardit sille mitä kaikkea pitää olla jotta voi lisääntyä. 

muistan kun 2000 luvulla oli näitä emoja ja gootteja sekä hevareita ja punkkareita. Ne on nyt siinä iässä kun pitäisi olla vanhempi. No silti ne jutut on samaa tasoa. Olen myös milleniaali ja nörtti ja edelleen etsin nuorta vaimoa jonka kanssa perustaa perhe.

-milleniaali.

Vierailija
32/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi lopettaa kokonaan tuo, Made in China tuotteita täynnä koko laatikko... Rahana avustukset pelkästään, ja sen pitäis olla huomattavasti enemmän kuin tuo 170e mikä nykyään katsotaan määräksi jos haluaa avustuksen rahana. Esimerkiksi 500e vois jo tuntua siltä että lapsiin halutaan panostaa, vauvan tarvikkeet vie paljon rahaa.

Ajatella että Purra  lupasi ihan pallon kustantaa pakkaukseen lasten  teko houkuttimiseksi....  on se kyllä moukka.🤣🤣🤣

Purra voi tunkea pallonsa johonkin mihin aurinko ei paista.

Vierailija
33/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatkohan pariskunnat ymmärtäneet, että tällaisessa talous-, ilmasto- sekä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa ei haluta jälkikasvua kokemaan näitä kärsimyksiä?

Jos katsotaan viimeisiä milleniaaleja jotka aikuistuneet kymmenen vuotta sitten, maastahan on tullut helvetti jos vertaa johonkin 80-lukuun.

Vai että oikein helvetti. Sori mutta eipäs nyt sentään liioitella. Me suomalaiset emme tiedä ihmishelvetistä yhtään mitään.

No kerroppa boomeri milleniaalille, että miltä meidän tulevaisuus Suomessa näyttää?

Vierailija
34/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei halua lisääntyä koska heillä on parempaakin tekemistä. He tekevät sitä mikä tekee heidät onnelliseksi. Lapsien hankkiminen ei tee. Oma valinta, turha sitä on muiden ulista.

Vai luuleeko joku olevansa täällä taikamaailman kuningatar joka saa päättää kuinka monta lasta hänen alamaiset prinsessat synnyttää? Herätys,  kellään ei ole valtaa toisen kehoon...

Kyllä sinä sinun puolisosi kehoon käytät valtaa, kun haluat seksiä.

Vierailija
35/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaan väärin, että valtio ei takaa kaikille ylemmän keskiluokan elintasoa omakotitaloineen ja muuta mitä nuoret aikuiset haluavat perhe-elämän viettämistä varten.

Kerrostaloon ja varsinkaan autottomana ei tietenkään kukaan tee lapsia.

Sotaa ei saa ikinä toivoa mutta se voisi tehdä ihan hyvää meidän arvoille.

Vierailija
36/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa boomeri milleniaalille, että miltä meidän tulevaisuus Suomessa näyttää?

Voinko vastata boomerin puolesta vaikka olen milleniaali ja lukenut historiaa? Voin todeta että te molemmat olette oikeassa.

-eri

Vierailija
37/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismin satoa. Elämää ei arvosteta ainoastaan rahaa millä asiaa koitetaan perustella.

Ateismi on erittäin hyvä suuntaus, mutta rahan ottaminen tilalle tietenkin aika ankeaa.

Vierailija
38/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no mä oon neljän lapsen isä. Lapsien tekemättömyys varastaa meiltä kaikilta.

Niin montakos lasta olitkaan kantanut ja synnyttänyt? Entäs kuinka monen kohdalla pidit vähintään puolet vanhempainvapaista? Uskallanko kysyä, oletko maksanut heidän elatuksestaan vai jääkö siitäkin päävastuu synnyttäjälle?

Vierailija
39/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no mä oon neljän lapsen isä

Mitä jos heillä homma on 50/50?

Vierailija
40/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on erittäin hyvä suuntaus, mutta rahan ottaminen tilalle tietenkin aika ankeaa.

Siltä tuntuu kun ei ole kohta ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi