Mistä lähtien tuotantotyötä on tehty freelancerinä laskutuspalvelun kautta??
Miten tuossa hoituu vakuutukset, vastuut, suojavarusteet jne.? Kuulostaa mun korvaan epäilyttävältä.
https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/tuotantotyontekija-sdsuu-19496592
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Porvarit on sikoja ja kiertää kaikki vastuunsa kanssa ihmisten hyvinvoinnista tällaisten huijaustyöpaikkojen kautta. Eivät tajua edes hävetä. Firman johtajien nimet julkisuuteen, naamat näkyville että osaa vältellä tällaisia lieroja oikeassa elämässä.
Sielläpä ne kyseisen firman kotisivuilla näkyy olevan.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin nyt Jaakon kanssa kirjekaveriksi ja vastasin sille vielä:
Kiitos vastauksesta! Mukava kuulla, että tarkistatte ilmoituksen sisällön. Itse kun olen jo jokusenkymmentä vuotta taloushallinnon, palkkahallinnon ja hr:n parissa työskennellyt - myös siellä tilitoimistossa - niin tiedän, millaisia vipeltäjiä te yrittäjät olette. En ole itse tässä nyt työnhaussa, joten jätän hakematta hr-pestiinne. Olen myös juuri aikuistuneiden lasten äiti ja ottaa aika kovasti päähän se, millä tavalla työnantajat yrittävät juuri työmarkkinoille yrittäviä vedättää. Niin kuin tekin nyt tällä kevytyrittäjyydellä.
Ymmärrän kyllä, että teillä ei ole varaa oikeisiin työntekijöihin, vaan yritätte kiertää työnantajavelvoitteita kevytyrittäjyydellä. Voisitte ostaa työntekijöitä myös henkilöstöpalveluyrityksiltä, mutta 15 eurolla per tunti ette sieltäkään saa.
Tuosta 1
Harmi vaan, että työkokeilija voi osallistua työpaikan normaaleihin työtehtäviin, mutta ei korvata palkattua työvoimaa. Voisivat siis ottaa jonkun ilmaiseksi katsomaan työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Mukava kuulla, että tarkistatte ilmoituksen sisällön. Itse kun olen jo jokusenkymmentä vuotta taloushallinnon, palkkahallinnon ja hr:n parissa työskennellyt - myös siellä tilitoimistossa - niin tiedän, millaisia vipeltäjiä te yrittäjät olette. En ole itse tässä nyt työnhaussa, joten jätän hakematta hr-pestiinne. Olen myös juuri aikuistuneiden lasten äiti ja ottaa aika kovasti päähän se, millä tavalla työnantajat yrittävät juuri työmarkkinoille yrittäviä vedättää. Niin kuin tekin nyt tällä kevytyrittäjyydellä.
Ymmärrän kyllä, että teillä ei ole varaa oikeisiin työntekijöihin, vaan yritätte kiertää työnantajavelvoitteita kevytyrittäjyydellä. Voisitte ostaa työntekijöitä myös henkilöstöpalveluyrityksiltä, mutta 15 eurolla per tunti ette sieltäk
Kyllä työkokeilija saa tehdä oikeita töitä, sehän se idea juuri onkin. Mutta ei tosiaan täysin itsenäisesti, vaan johdon ja valvonnan ja ohjeistuksen alaisena toki.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että teillä ei ole varaa oikeisiin työntekijöihin, vaan yritätte kiertää työnantajavelvoitteita kevytyrittäjyydellä. Voisitte ostaa työntekijöitä myös henkilöstöpalveluyrityksiltä, mutta 15 eurolla per tunti ette sieltäkään saa.
Tuosta 1
Tuliko vielä mukanokkelaa vittuilua vastaukseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että teillä ei ole varaa oikeisiin työntekijöihin, vaan yritätte kiertää työnantajavelvoitteita kevytyrittäjyydellä. Voisitte ostaa työntekijöitä myös henkilöstöpalveluyr
Kyllä työkokeilija saa tehdä oikeita töitä, sehän se idea juuri onkin. Mutta ei tosiaan täysin itsenäisesti, vaan johdon ja valvonnan ja ohjeistuksen alaisena toki.
Mutta näiden pitäisi silti palkata joku jonka ohjauksessa kokeilija kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko vielä mukanokkelaa vittuilua vastaukseksi?
Ei oo vielä kuulunut jatkoa. Varmaan promptaa vielä chatgpt:tä siellä
Löytyy instasta. Näyttääkin olevan ihan lapsi. Nyt mun äidilliset tunteet heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei freelancerina toimimisessa lähtökohtaisesti ole mitään vikaa. Hommat vaan tuppaa olemaan keikkaluonteisia ja sivukulut jää kaikki itselle niin palkkauksen pitää sitten kompensoida sitä.
Joten vilkaisin ilmoituksen kiinnostuksesta. 15€/h. Eli halutaan työntekijä halvemmalla mitä normaalisti. N. 30€/h voisi harkita, kun saan pienipalkkaisessa työssänikin käytännössä enemmän mitä 15€/h olisi kaikkien kulujen jälkeen.
Ei olekaan, jos friikku saa määritellä hintansa itse.
Suomessa friikun pitäisi laskuttaa min. 100 €/h + alv, jotta saa inhimillisen elintason. Kuulostaa isolta summalta, mutta tuosta menee vielä sivukulut. Verojen lisäksi työvälineet, eläkkeet, työterveys ja lomatkin pitää maksaa itse. Ja säästöjä pitää olla, sillä ikinä ei tiedä jos tulee riitatilanne toimeksiantajan kanssa ja se menee vaikka oikeuteen.
Ei jostain kymppitonnin kuukausitulosta paljoa käteen jää.
No onpa taas keksitty nokkela tapa yrittää saada halpaa työvoimaa vältellen mahdollisimman monia työnantajan vastuita. On ihan hauska miten ilmoituksessa mainitaan, että työntekijän pitäisi "ottaa vastuu omasta tontistaan" ja olla sitoutunut, kun työnantaja ei itse tällaista vastuuta ja sitoutumista työntekijöitään kohtaan osoita. Pitäisi vain olla jotenkin innoissaan siitä, että saa olla mukana kehittämässä uutta yritystä ja viemässä sitä eteenpäin, vaikka eihän siitä hyödy kuin johtoportaan pomot.
Ennen vanhaan se oli niin, että yrittäjä itse painoi pitkää päivää ja teki hommaa, kunnes sitten oli varaa palkata työntekijä tai pari. Siinä oli oikeanlaista yrittäjämeininkiä.
Vierailija kirjoitti:
No onpa taas keksitty nokkela tapa yrittää saada halpaa työvoimaa vältellen mahdollisimman monia työnantajan vastuita. On ihan hauska miten ilmoituksessa mainitaan, että työntekijän pitäisi "ottaa vastuu omasta tontistaan" ja olla sitoutunut, kun työnantaja ei itse tällaista vastuuta ja sitoutumista työntekijöitään kohtaan osoita. Pitäisi vain olla jotenkin innoissaan siitä, että saa olla mukana kehittämässä uutta yritystä ja viemässä sitä eteenpäin, vaikka eihän siitä hyödy kuin johtoportaan pomot.
Ennen vanhaan se oli niin, että yrittäjä itse painoi pitkää päivää ja teki hommaa, kunnes sitten oli varaa palkata työntekijä tai pari. Siinä oli oikeanlaista yrittäjämeininkiä.
Tämä yrittäjä onkin Linkedinin mukaan ensisijaisesti visionääri.
Olisin valmis lyömään vetoa, että tuolla on laiminlyöty muitakin työantajavelvoitteita. Ei taida Jaakko tajuta millaiset vastuut hänellä on toimitusjohtajana, jos joku loukkaa töissä itsensä.
Jaakko viskasi kylmän kiven työntekijän niskaan
Vierailija kirjoitti:
Olisin valmis lyömään vetoa, että tuolla on laiminlyöty muitakin työantajavelvoitteita. Ei taida Jaakko tajuta millaiset vastuut hänellä on toimitusjohtajana, jos joku loukkaa töissä itsensä.
Ei niillä voi olla edes työntekijöitä kun eivät kuulu työnantajarekisteriin. Tai ainakaan toivottavasti ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä voi olla edes työntekijöitä kun eivät kuulu työnantajarekisteriin. Tai ainakaan toivottavasti ei ole!
Sekin. Mutta enpä usko, että oikeudessa siitä hyvästä myöskään siliteltäisiin päätä.
Edellisessä työpaikassa oli yksi Jaakko johtotehtävissä ja väliportaan pikkupomot aina uhkaili että minä kun Jaakolle sanon :D
Vierailija kirjoitti:
Tuosta 1
Saitko vastauksen?
Ei yksinyrittäjän tai freelancerin ole pakko järjestää itselleen työterveyshuoltoa. Minimi pitää olla jos on yksikin palkattu työntekijä. Itse teen töitä kotona palkkioperusteisena, en tuntivelotuksella. Mutta jos tekisin tuntiveloituksella, olen laskenut että 45 euroa/tunti riittäisi siihen, että käteen jää n. 25 euroa kun kuluja on aika vähän. Lähinnä jotain laite- ja ohjelmapäivityksiä, mutta ei edes joka vuosi. Matkoja ei tule, sähköä kuluu vähän. Sähköpöytä on jo valmiina.
Niin. Linkkasin tänne palstalle varmaan kuukausi sitten aivan vastaavan ilmoituksen. Lisäksi työnantaja edellytti siinä, että työntekijällä on omasta takaa tuhansien eurojen arvoiset työvälineet ja oma auto, joita käyttää työssä.
Niitä työvälineitä ei työnantaja saisi mistään ilmaiseksi käyttöön, koska ne on kalliita ja niitä myös vuokrataan rahaa vastaan. Kätevä tapa lokkeilla, eli työntekijän kautta ilmaiseksi työkalut ja auto työn tekoon.
Yrittäjistä ja firmoista on tullut entistä röyhkeämpiä Orpon ja Purran hallituskaudella. Hyväksikäyttö ja haista p*ska työehdot ovat lisääntyneet.
Tuosta 15 euron "palkasta" tämä "yrittäjä" maksaa yelin, työterveyshuollon, vakuutukset ja varautuu sairauspoissaoloihin, lomiin ja työttömyyteen. Noiden jälkeen varsinaista palkkaa ei montaa euroa tunnissa sitten enää jääkään. Tiedätte tämän varmasti.
Mitäpä jos kokeilisitte hakea ihan ilmaistyövoimaa työkokeilijoista? Niitä löytyy työkkärin listoilta. Tässä teille ilmainen hr-vinkki.