Millä tekosyyllä annat teinisi ajaa mopolla kesäyöt läpeensä?
Kerro nyt, hyvä teinin vanhempi, että miksi annat teinisi häiritä naapuruston yörauhaa päristelemällä mopolla yöaikaan?
Nyt on sitten kesäyöt valvoneella teinillä jet lag kun pitäisi kouluun nousta aamuisin ja naapureilla myös.
Ajatteletko ylipäätään koskaan keitään muita kuin itseäsi ja omia kakaroitasi?
Kommentit (216)
Nuori pitää mopolla ajamisesta ja koska ei ole vielä tarpeeksi ikää, saa ajaa suljetulla tiellä. Ei ole minun ongelmani, jos kesämökkiläiset kuvittelevat sitä tietä ja ranta-aluetta jotenkin omakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ottaa rekkarit ylös ja tehdä lastensuojeluilmoitus kun kyllähän tässä herää huoli elämänhallinnasta. Missä lie ovat vanhempansa ryyppäämässä ja teinit valvomatta.
Me ainakin ollaan ihan kotona nukkumassa. Etkö sinä teininä saanut olla kesäisin myöhään ulkona?
Sain ja olinkin, mutta en pitänyt niin kovaa meteliä että joku olisi siihen kiinnittänyt huomiota ja suuttunut niin että olisi kokenut tarvetta tehdä lastensuojeluilmoitusta tai soittaa poliisille tms.
Hyväksy se että jos annat teinisi häiritä muita, muut alkavat mahdollisesti häiritä teitä.
Muut häiritsivät meitä ennen kun asuttiin puutalossa. Naapurustossa aikuiset pitivät puutarhajuhlaan kesällä niin että lapset eivät lapsiperheissä saaneet nukuttua. Nyt asutaan kivitalossa eikä sisälle kuulu äänet. Itse asiassa, ennen olin todella tarkka siitä että lapset eivät häirinneet muita, nyt olen vuosien saatossa huomannut että kukaan muu ei välitä, joten en minäkään enää.
Vierailija kirjoitti:
Se koululainen nukkuu kesällä päivällä ja on kasvanut silmissä tänä kesänä jos sitä huolehdit. Et kyllä lasua saa tuosta aikaiseksi. Heräsivät tämä aamuna kouluun ihan reippaina. Yöunet on kaikilla hyvät nyt kun helteet on ohi.
Ei kiinnosta sun teinis kasvaminen ja hyvinvointi yhtään vaan mun omat yöunet.
Mutta voin silti tehdä huoli-ilmoituksen jossa teeskentelen että olen huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koululainen nukkuu kesällä päivällä ja on kasvanut silmissä tänä kesänä jos sitä huolehdit. Et kyllä lasua saa tuosta aikaiseksi. Heräsivät tämä aamuna kouluun ihan reippaina. Yöunet on kaikilla hyvät nyt kun helteet on ohi.
Etkö ymmärrä sitä että vaikka lasu olisi täyttä hölynpölyä niin siihen riittää huoli perusteeksi? Jokainen lasu aiheuttaa sen että lastensuojelusta soitetaan teille ja sen puhelun tiedot kirjataan ylös.
Siellä lukee sitten että asia on selvitetty eikä muita toimenpiteitä tule, mutta se merkintä siitä säilyy silti.
No en tietysti voi mitään sille jos joku ritva-marjatta on niin kauhean huolissaan. Sehän voi olla huolissaan ihan mistä vaan jos on tarpeeksi hullu. Sitten tekee ilmoituksen. Sitten soittavat. Kaikkien aikaa kuluu ihan turhaan, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin koko kesä kärsitty kun joku tuleva elämämkoululainen pärisyttänyt illat pitkät mopoaan kuin moottorisahaa konsanaan. Sitten sillä perk.leen kimakkaäänisellä härvelillä pitää ajella takarenkaalla ja poltella kumia tuossa meikäläisen keittiön ikkunan takana niin, että korvissa soi. Jätkä lähtee vikkelään karkuun, kun menen tuohon kävelytielle seisoskelemaan, mutta en nyt jaksa joka yö päivystää jalkakäytävällä ja poliisille on nyt ihan turha soittaa.
Ei musta ainakaan elämänkoululaista tullut pelkkien öisten mopoajeluiden vuoksi. Se vaihe kesti yhden kesän, toisena kesänä se vaihtui sitten pussikaljoihin puistossa. Lasua ei kiinnostanut edes se, vaikka joku kovin koitti, kun muuten oli asiat hyvin :D Omat vanhemmat toki nukkuivat öisin, koska kävivät töissä. Itsekin olen nykyään ihan tavallinen keskituloinen, sallin myös mopot
Senkus sallit, mutta miksi sallit niillä ajamisen öisin?
Eihän se lastensuojelu mitään teekään, mutta ei se koskaan kivaa ole kun niitä ilmoituksia tulee.
Ja ainahan joku voi rekkarin perusteella katsoa kenen se on ja etsiä somesta ja kytätä mitä muuta se nuori tekee ja tehdä aina lasun jos on vähänkin jotain huolestuttavaa siellä.
Vanhempiin ei tehoa mikään muu kuin lastensuojelu tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Nuori pitää mopolla ajamisesta ja koska ei ole vielä tarpeeksi ikää, saa ajaa suljetulla tiellä. Ei ole minun ongelmani, jos kesämökkiläiset kuvittelevat sitä tietä ja ranta-aluetta jotenkin omakseen.
Miten se tähän kuuluu? Jos se on teidän tie niin ajakoot siellä.
Mua häiritsee ihan täällä asutusalueella öiseen aikaan ajaminen.
En ole mikään kesämökkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voin silti tehdä huoli-ilmoituksen jossa teeskentelen että olen huolissani.
No siinä viestissä johon vastasin niin tuntui kiinnostavan. Tee sinäkin ilmoitus jos niin huolestuttaa, saa meille tulla katsomaan millainen elämänhallinta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä sitä että vaikka lasu olisi täyttä hölynpölyä niin siihen riittää huoli perusteeksi? Jokainen lasu aiheuttaa sen että lastensuojelusta soitetaan teille ja sen puhelun tiedot kirjataan ylös.
Siellä lukee sitten että asia on selvitetty eikä muita toimenpiteitä tule, mutta se merkintä siitä säilyy silti.
No en tietysti voi mitään sille jos joku ritva-marjatta on niin kauhean huolissaan. Sehän voi olla huolissaan ihan mistä vaan jos on tarpeeksi hullu. Sitten tekee ilmoituksen. Sitten soittavat. Kaikkien aikaa kuluu ihan turhaan,
Voit tietysti siten etten kiinnitä Ritva-Marjatan huomiota itseesi ja teineihisi.
Mua ei kiinnosta että teidän aikaa kuluu turhaan. Mun aikaa kuluu siihen kun valvon öisin ja heräilen mopojen pärinään.
Kyse on syy-seuraus-suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa oli tällainen kysymys "Kerro nyt, hyvä teinin vanhempi, että miksi annat teinisi häiritä naapuruston yörauhaa päristelemällä mopolla yöaikaan? "
Kukaan ei rajannut pois maaseutua, kyse oli naapurustosta. Se voi käsittää myös 40 kesämökkiä.
Pitäähän pojan päästä kavereiden kanssa rälläämään. Hyvä vaan kun lähtee välillä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ottaa rekkarit ylös ja tehdä lastensuojeluilmoitus kun kyllähän tässä herää huoli elämänhallinnasta. Missä lie ovat vanhempansa ryyppäämässä ja teinit valvomatta.
Me ainakin ollaan ihan kotona nukkumassa. Etkö sinä teininä saanut olla kesäisin myöhään ulkona?
Sain ja olinkin, mutta en pitänyt niin kovaa meteliä että joku olisi siihen kiinnittänyt huomiota ja suuttunut niin että olisi kokenut tarvetta tehdä lastensuojeluilmoitusta tai soittaa poliisille tms.
Hyväksy se että jos annat teinisi häiritä muita, muut alkavat mahdollisesti häiritä teitä.
Muut häiritsivät meitä ennen kun asuttiin puutalossa. Naapurustossa aikuiset pitivät puutarhajuhlaan kesällä niin
Mikä ihmeen selitys tämä nyt on? Jos joku häiritsee yöllä juhlimalla tai millä tahansa metelillä, siihen on oikeus puuttua. Jokaisella on oikeus kotirauhaan.
Mopoilla ajaminen öisin on kovaa meteliä jota ei tarvitse sietää.
Ihmeellisiä tekosyitä.
Asun kivisessä kerrostalossa ylimmässä kerroksessa ja tänne on koko kesän joka ikinen yö monta kertaa yössä kuulunut kova mopojen ääni.
Jotkut puutarhajuhlat kerran pari kesässä on aivan eri asia ja niistäkin voi mennä sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se rytmi nopeasti palautuu, kun koulu alkaa. Nuorena pitää elää ja valvoa öisin, myöhemmin ei enää voi eikä jaksa.
Nuorena pitää elää ja Valvottaa kaikkia muita, eikä anneta muiden elää rauhassa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietysti voi mitään sille jos joku ritva-marjatta on niin kauhean huolissaan. Sehän voi olla huolissaan ihan mistä vaan jos on tarpeeksi hullu. Sitten tekee ilmoituksen.
Ei minuakaan kiinnosta sinun asiasi, usko pois. Jos naapuruston melu häiritsee niin ainoa konsti on muuttaa pois. Jos asut jossain koulun tms. lähellä missä nuoret kokoontuvat, et voi välttyä melulta. Mopolla ajaminen yöllä ei ole laitonta. Kukaan vanhempi ei voi pidellä teini-ikäistä kädestä ja kulkea rajoittamassa, sen kai tietää jokainen. Mopoja on pojilla ollut aina.
Koulut alkoivat tänään, ei syksyllä niinkuin joku irmeli aikaisemmin paasasi. Nuoret menevät koteihinsa aikaisemmin kuin kesälomalla. Eiköhän se siitä ja saattekin sitten miettiä mistä seuraavaksi voisi valittaa ja huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä viestissä johon vastasin niin tuntui kiinnostavan. Tee sinäkin ilmoitus jos niin huolestuttaa, saa meille tulla katsomaan millainen elämänhallinta on.
Ei kiinnosta oikeasti, vaan sitä kiinnostusta ja kuvitelmaa elämänhallinnan puutteesta teeskennellään siihen lasuun jonka oikea syy on se, että halutaan kostaa sille perheelle se meteli mikä mopoista tulee kun niillä ajetaan öisin. Siihen herää, ja se häiritsee ihan oikeasti, käsitätkö?
Vai eikö vain kiinnosta? No, ei muitakaan ehkä kiinnosta mitä ongelmia teille voi tulla lasuista.
Voihan siihen lasuun vaikka kirjoittaa että näki sen teinin ahdistelemassa pikkulapsia vaikka ei olisi nähnytkään. Etkö ymmärrä että perättömilläkin lasuilla voi kiusata muita? Sekään ei toki ole oikein, mutta niin voi silti tapahtua.
Ennen ajettiin kesätyöt läpeensä, nyt kesäyöt!
Minkä takia ne lapset edes pitää kasvattaa tuollaiseen edesvastuuttomuuteen elämään? Lasten tulee istua rauhallisesti ja siististi sisällä vaikkapa lukien kirjaa. Mopot ja prätkät ovat sivistymättömille junteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta oikeasti, vaan sitä kiinnostusta ja kuvitelmaa elämänhallinnan puutteesta teeskennellään siihen lasuun jonka oikea syy on se, että halutaan ko
Jos joku on noin päästään sekaisin niin kyllähän jokainen ymmärtää että se mopolla ajo ei ole tässä se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa oli tällainen kysymys "Kerro nyt, hyvä teinin vanhempi, että miksi annat teinisi häiritä naapuruston yörauhaa päristelemällä mopolla yöaikaan? "
Kukaan ei rajannut pois maaseutua, kyse oli naapurustosta. Se voi käsittää myös 40 kesämökkiä
Onko se naapurustoa jos se on teidän oma tie? Jos se kuuluu siltä tieltä naapurustoon niin öiseen aikaan siitä on lupa valittaa ja poliisi voi siihen puuttua. Millään metelillä ei saa häiritä muiden kotirauhaa.
Joka kerta kun yöllä kuulen viritetyn mopon vinkunan odotan kieli pitkällä sitä kovaa pamausta.
Ei musta ainakaan elämänkoululaista tullut pelkkien öisten mopoajeluiden vuoksi. Se vaihe kesti yhden kesän, toisena kesänä se vaihtui sitten pussikaljoihin puistossa. Lasua ei kiinnostanut edes se, vaikka joku kovin koitti, kun muuten oli asiat hyvin :D Omat vanhemmat toki nukkuivat öisin, koska kävivät töissä. Itsekin olen nykyään ihan tavallinen keskituloinen, sallin myös mopot omille lapsille, jos haluavat. Kyllä itseäkin välillä naapuruston mopoilijat ärsyttää, ja joka vuosi tulee uudet, mutta yritän muistaa itseäni tuon ikäisenä. Maalle voi aina muuttaa jos kanssaihmiset ärsyttää ;) Alkaa ne kadunlakaisijat, jäteautot, hälytysajoneuvot, lumenauraajat ja muutkin äänet aamulla aikaiseen, koiratkin haukkuu pitkin öitä.