Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

66v tätini kuoli. Ei mitään omaisuutta vaikka teki töitä yli 40 vuotta.

Vierailija
05.08.2025 |

Niin se vaan Suomessa helposti menee, että mikäli teet pienipalkkaista työtä, et saa säästöön mitään. 

Kuten tätini, oli töissä eka jossain ravintolassa ja sitten suurkeittiöllä keittäjänä Työvuosia tuli yli 40, pari vuotta sitten pääsi eläkkeelle ja nyt ikävä kyllä kuoli. 

Asui vuokrakämpässä koko elämänsä. Joskus oli joku mies elämässä mukana mutta ei enää vuosiin. 

Ainoa omaisuus mitä tädiltä.jäi, on 15 vuotta vanha Toyota Yaris, pari tonnia rahaa, huonekalut plus muu irtaimisto. 

Sellainen elämä oli hänellä. 

Kommentit (283)

Vierailija
81/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tädillä ei ollut omia perillisiä miksi olisi pitänyt haalia omaisuutta 

Vierailija
82/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ihan suoraan aloitukseen liittyen mutta matalapalkkatyötä ei arvosteta yhtään ja niiden tekijät on alinta kastia mitä maailmasta löytyy. Mutta, jos ne työt jätettäisiin tekemättä, tulisi välittömästi täysi kaaos. Laitoshuoltajat, yms... Kertoo aivan kaiken paljonko niitä töitä ja niiden töiden tekijöitä arvostetaan. Pahimpana ääripäänä esimerkiksi nämä 9€/pv, ja loputtomat työkokeilut. Vanha harjoittelija työnnetään takaisin kortistoon ja taas uusi tilalle kolmeksi kuukaudeksi, ja taas seuraava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt olet pettynyt, kun ei jäänyt perittävää?

Siis jumalauta, oletteko te typeryksiä vai botteja? En tiedä, kumpi pahempi.

Ei ole kenenkään etu tässä maassa, jos pienistä palkoista ei jää yhtään mitään käteen muille kuin ihan taitavimmille. Takokaa kalloonne. 

Vierailija
84/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lapsia, tuohan on ihan ok. Itse en haluais, että lapseni perii tonnin, kun tiedostaa, että suuri osa perii satoja tuhansia, itsekin olen jo nelikymppisenä toiselta vanhemmalta perinyt.

Vierailija
85/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin täti edes yritti säästää suuria summia koska tiesi että käärinliinoissa ei ole taskuja 

Vierailija
86/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen sukulainen kuolee ja hänen omaisuutensa on nyt se päällimmäinen ajatus mielessä.. 

Aika köyhää. Henkisesti. 

Vierailija
87/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin itse haluan, että eläkkeellä on mahdollista tehdä muutakin kuin syödä kaurapuuroa. Enemmän tuo on omaa taloudellista osaamattomuutta, kun pienituloisuutta. 

Täti ehti olla kaksi vuotta eläkkeellä. Mun työkaveri ehti olla muutaman kuukauden kun halvaantui. Ei elämästä tiedä. Turha on odotella sitä eläkettä ja eläkeikää. Sitku on eläkkeellä, tekee sitä ja sitä. Kannattaa elää jo ennen sitä ja tehdä asioita mistä haaveilee.

Yksi asia mistä haaveilin/haaveilen, on edes jonkinasteiden taloudellinen riippumattomuus, eli etten ole rahan vuoksi pakotettu tekemään jotain, esim jumittamaan paskassa työpaikassa jos ei satu uutta työtä olemaan saatavilla tai että on mahdollisuus pitää vaikka vuoden parin sapattivapaa. Ja tämmöistä varten pitää sitten säästää. Ihan kiva ajatus, että tämmöiset haaveet pitää vaan "toteuttaa", mutta niin näille kuin monille muillekin haaveille on olemassa jonkinlaiset (taloudelliset) reunaehdot. 

Vierailija
88/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen mieluummin että tuo kertoo siitä, että tätisi on käyttänyt rahat omaan elämäänsä.  Eikö se ole hyvä?

Perikunta pääsee helpommalla kun ei tarvitse myydä asuntoa. 

Öhhöh, eli kiva kun rikastutti jotain porvaria, jolle maksoi vuokraa.

Vierailija
89/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsia, tuohan on ihan ok. Itse en haluais, että lapseni perii tonnin, kun tiedostaa, että suuri osa perii satoja tuhansia, itsekin olen jo nelikymppisenä toiselta vanhemmalta perinyt.

Ei pidä paikkansa. Perivät paljon vähemmän kun harvalla on vaan se yksi lapsi. Meiltä ei paljon jää mutta ovat saaneet asua kotona pitkään ja säästää rahansa. Siinä se perintö ja nuorena se raha parempi kuin 60-vuotiaana.

Vierailija
90/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen taas yrittänyt hokea vanhemmilleni, että matkustelisi ja nauttisi nyt eläkkeelle päästyään kaikesta ansaitusta työstä. Tai jos on pakko säästää niin säästävät vaikka sitten mahdolliseen hoitopaikkaan, jos sellaista joskus tulevat tarvitsemaan. Se on mielestäni paras sijoitus. Miksi kenenkään pitäisi tehdä rahaa toista varten? 

Vierailija
91/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras olisi tilanne, jolloin edesmenneen viimeinen lounas olisi velaksi ostettu.  Silloin menisi kaikki raha omaksi hyväkseen.

Vierailija
92/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tyytyä tuollaiseen työhön eikä pidä asua vuokralla opintojen jälkeen.

Mikä vttu sinä olet puuttumaan toisten ihmisten elämänvalintoihin. Kaikki eivät opiskele, ja sitä paitsi jonkun on tehtävä ne paskahommat jotka eivät sinulle kelpaa.

Senkö takia sinä teet paskahommia jotka ei muille kelpaa kun jonkun on nekin tehtävä??? Oletpa todellinen uhrautuva ihmiskunnan sankari! Kiitos sinulle kun annoit elämäsi.

Vierailija
93/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen taas yrittänyt hokea vanhemmilleni, että matkustelisi ja nauttisi nyt eläkkeelle päästyään kaikesta ansaitusta työstä. Tai jos on pakko säästää niin säästävät vaikka sitten mahdolliseen hoitopaikkaan, jos sellaista joskus tulevat tarvitsemaan. Se on mielestäni paras sijoitus. Miksi kenenkään pitäisi tehdä rahaa toista varten? 

Totta 

ei mun vanhempien kannata säästää 

yksityislääkäreille vaan ja elämiseen ne rahat 

Vierailija
94/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja ja sun lapset perii sun perinnön. Yleensä lapset on  jo eläkeiässä kun vanhemmat kuolee.

Vierailija
95/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut pienituloinen, omistusasunnoissa aina asunut, kasvattanut kaksi lastakin, nyt asun uudehkossa velattomassa 80 m2 rivarikolmiossa yksi , on hyvä auto, sisustus viimeisen pääli ja rahaa pankissa. Tätisi oli tuhlari ja asui vuokralla, keräsi omaisuutta toiselle. 

Eli sinäkin olet saanut asunnon perintönä vai miten jos olet aina omistusasunnossa asunut?

Ei ne luuserit tajua, että töitä tekemällä pystyy ostamaan omistusasunnon ja muutakin.

Mutta jos on aina asunut niin jostain se pääoma ensimmäiseen asuntoon on tullut. Ei kukaan saa lainaa ensimmäistä palkkaa vastaan ilman hyviä vakuuksia tai pääomaa käsirahaan.  

Vierailija
96/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista ole säästämään pienistäkin tuloista. Itsellä 35-vuotiaana nyt n. 100 000 e varallisuus, suurin osa ihan palkkatuloista säästettyä ja sijoitettua.

Vierailija
97/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on elänyt ihan oman elämän, miksi perintöä pitäs jäädä? Jos ollut ruokaa ja katto pään päällä.

Vierailija
98/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikista ole säästämään pienistäkin tuloista. Itsellä 35-vuotiaana nyt n. 100 000 e varallisuus, suurin osa ihan palkkatuloista säästettyä ja sijoitettua.

Näistä olisi kiinnostavaa kuulla esimerkkiä. Millasia tuloja on ollut ja paljonko säästänyt. Näissä tietenkin auttaa, jos on kumppani tai kämppis. Ja missä päin Suomea asuu. Moni kuitenkin on sinkku ja jakaa kaikki kulut yksin.

Vierailija
99/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki edes yritä säästää.

Vierailija
100/283 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saanut perittävää ja mustamaalaat tätisi säälittäväksi ihmiseksi. Hyvä sulle.