66v tätini kuoli. Ei mitään omaisuutta vaikka teki töitä yli 40 vuotta.
Niin se vaan Suomessa helposti menee, että mikäli teet pienipalkkaista työtä, et saa säästöön mitään.
Kuten tätini, oli töissä eka jossain ravintolassa ja sitten suurkeittiöllä keittäjänä Työvuosia tuli yli 40, pari vuotta sitten pääsi eläkkeelle ja nyt ikävä kyllä kuoli.
Asui vuokrakämpässä koko elämänsä. Joskus oli joku mies elämässä mukana mutta ei enää vuosiin.
Ainoa omaisuus mitä tädiltä.jäi, on 15 vuotta vanha Toyota Yaris, pari tonnia rahaa, huonekalut plus muu irtaimisto.
Sellainen elämä oli hänellä.
Kommentit (283)
Pienistäkin tuloista kannattaa laittaa säännöllisesti sivuun jonkin verran ja aloittaa säästäminen tarpeeksi nuorena. Jos sijoittaa 50 euroa joka kuukausi rahastoon 40 vuoden ajan, siitä tulee aika iso potti. Jos sijoituksen tekee joka palkasta heti alusta lähtien, sitä ei edes huomaa. Se näkyy vain 50 € pienempänä nettopalkkana ja siihen sopeutuu, kun siitä tulee tapa.
Pitkällä aikavälillä osakerahastot ovat tuottaneet noin 7-9 % vuodessa. Viisikymppiä kuussa 40 vuoden ajan 8 % tuotolla kerryttää 175 000 €. Siinä on mukava potti eläkepäiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tilanne, jos tyydyt siihen ajatukseen, ettet voi saavuttaa mitään. Olen aina ollut selvästi alle keskituloinen. Nytkin tienaan bruttona 2500€/kk, mutta silti minulla on velaton vajaa sadantonnin kaksio 46-vuotiaana. Parikymmentä vuotta asuntovelallinen olin. Ihmettelin aina, että miksi maksaa 700 eurolla kuukaudessa vuokraa, kun sen voi laittaa omaankin asuntoon. Moni vaan tyytyy ajatukseen, että en minä pysty, ja sitten ovat ikänsä vuokralordin talutushihnassa.
Tai sitten omaa varallisuutta ei haluta sijoittaa mureneviin betoniseiniin. Mieluummin 100 000 e sijoituksissa, joista ne saa helposti ulos kuin odottelee vuosikausia meneekö se oma murju kaupaksi vai ei. Ilmaista asuminen ei ikinä omistusasunnossakaan ole, vastikkeet nousee ja jossain vaiheessa tulee kalliita putkiremontteja ym.
No tuohan nyt oli täysin typerä vertaus. Ei noilla tuloluokilla ole mahdollista hommata parissa kymmenessä vuodessa sadantonnin sijoituksia, koska raha menee muuhun, kuten asumiseen. Mutta siihen asumiseen voit nimenomaan sijoittaa oman asunnon ostamalla, koska joudut joka tapauksessa siitä asumisesta ikäsi maksamaan. Se kulu ei häviä sinulta, oli asumismuoto mikä tahansa.
Joillekin raha ei pesämunaa.
Kädestä suuhun elävät monet.
Tilipäivää seuraavana jo tili tyhjä.
Oliskosn rahat lähetetty amerikkalaiselle rakkaalle öljyynporauslautalle?
Jota ei koskaan nähnyt. Jota ei oikeesti edes ollut olemassa.