Helpottaako traumat sekopäisestä vanhemmasta, kun vanhempi kuolee?
Kommentit (78)
Te joilta sekopäinen vanhempi on kuollut, millaisia tunteita herätti?
Vierailija kirjoitti:
Te joilta sekopäinen vanhempi on kuollut, millaisia tunteita herätti?
Ei miltään. Äiti tosin ei oo vielä kuollut ja se oli se pahempi. Toivottavasti kuolee pian.
Väkivaltainen alkoholisti isä oli. Ei helpota. Vaikka traumoja aiheuttanut ihminen kannettiin hautaansa, en ollut edes helpottunut. Sama viha jäi ja on. Hän käytti myös sukulaisten hyvää tahtoa hyväksi vanhetessaan heittäytymällä avuttomaksi- kuka auttaa? En voi koskaan selvittää asioita kuolleen kanssa miksi tämä viha jäi.
Välillä kaduttaa, että olin niin lempeä sekopäävanhemmalle hänen tehdessä kuolemaa. En kaivanut hänen vanhoja temppujaan esiin, vaan pidin seuraa ja tuin häntä. Niinpä hän ei joutunut ikinä ottamaan vastuuta teoistaan.
Joillakin helpottaa, toisilla ei. Toisella minun vanhemmista olemus muuttui rennoksi, iloiseksi ja puheliaaksi sen jälkeen kun kummatkin vanhemmat oli kuolleet. Perinnönkin pisti ilolla kaikkeen mistä piti. Eikä isovanhempani edes ollut sekopäitä, pikkaisen vain hönöjä ainakin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Välillä kaduttaa, että olin niin lempeä sekopäävanhemmalle hänen tehdessä kuolemaa. En kaivanut hänen vanhoja temppujaan esiin, vaan pidin seuraa ja tuin häntä. Niinpä hän ei joutunut ikinä ottamaan vastuuta teoistaan.
Oma vikasi jos palvelit kusipäätä loppuun saakka.
Ei mutta pelko siitä että häiriköinti vielä jatkuisi häviää.
Oma hullu juoppo isäni kun kuoli oli se vain helpotus. Ongelmat loppui siihen. Niin karua kuin se onkin se on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vikasi jos palvelit kusipäätä loppuun saakka.
Sinähän se ilopilleri olet.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta pelko siitä että häiriköinti vielä jatkuisi häviää.
Joo, tätä juuri mietin omalla kohdallani. Että sentään tietää, että häiriköinti loppuu. -Ap
Ei helpota, näin kokemusasiantuntijana sanoisin, että teet asiat selväksi eläessä ja jos tuntuu niin vahingoita kovalla kädellä kun vielä ehdit. Hautakiveä on turha hakata lekalla palasiksi....
Ehkä kannattaa käsitellä niitä asioita ennen kuin hän kuolee.
Ei helpota. Viimeinenkin toivo paremmasta valuu pois. Kenellekkään et myöskään voi olla vihainen niistä asioita tai vaatia selitystä... Näin valitettvasti mulla meni.
Vierailija kirjoitti:
Sekopäät ei oikein ole sellaisia asioiden käsittelijöitä. :D
Akuutit ongelmat, kuten kännihäiriköinti, manipulointi yms loppuu kuin seinään, mutta muistot tietysti jää. Omasta päästä kiinni on paljonko niiden antaa vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lempeyttä ei pitäisi joutua katumaan, sehän on ihana piirre ihmisessä. Ainakin voit ajatella, että olet itse käyttäytynyt hyvin läheistäsi kohtaan ja ollut tukena vaikealla hetkellä silloinkin, kun hän ei ehkä olisi sitä ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekopäät ei oikein ole sellaisia asioiden käsittelijöitä. :D
Siis jälkeläisen kannattaa käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei helpota, näin kokemusasiantuntijana sanoisin, että teet asiat selväksi eläessä ja jos tuntuu niin vahingoita kovalla kädellä kun vielä ehdit. Hautakiveä on turha hakata lekalla palasiksi....
Minä en lähde kohtaamaan narsisti vanhempaani. Tiedän ettei se johda mihinkään hyvään. odotan päivää milloin saan viranomaisilta virallisen vahvistuksen että hän on menehtynyt muuten en asiaa usko.
Pikkuhiljaa. Ensin olin tosi onnellinen, kunnes tajusin, että olin sisäistänyt pajon hänen toksisesta puheestaan, mikä piti käsitellä. Sitten viime aikoina sisarus on alkanut osoittaa samoja oireita kuin vanhempi. Taakka on kuitenkin pienempi kuin hänen ollessaan elossa.
Ei helpota