Yhtä paljon aikaa ja vaivaa vievä kotityö kuin ruoanlaitto?
Emme jaksa enää mieheni kanssa riidellä ruoanlaitosta, joten päätimme että toinen tekee aina ruoan. Nyt pitäisi enää keksiä "vastinparikotityö", minkä toinen aina tekee. Meillä on jo wc:n pesu - pyykkihuolto -pari. Asumme kerrostalossa.
Ideoita, mitä toinen meistä aina tekee, jos toinen aina kokkaa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan valmisteluun menee 15-30minuuttia, siinä ajassa tekee jo monta ruokaa alusta loppuunkin!
Mikä tuossa on niin vaikeaa?
Enemmän mulla menee kämpän imurointiin!
Niin jos tyytyy lämmittelemään eineksiä. Entä jos haluaa tehdä, ja perhe haluaa myös syödä, ravitsevaa ja maistuvaa ruokaa. Sen tekoon menee yli tunti ja viikonloppuisin kun panostaa kunnolla menee kolmatta tuntia.
Hahhahhaaa!
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin mieluummin ruuan kuin pyyhin pölyt tai pesen saunan ja kylppärin. Ikkunoiden peseminen on mys yksi inhokki, nytkin ne on olleet pari vuotta pesemättä. Uunin peseminen on myös inhottavaa. Onneksi nykyään pakastimet hoitavat itse sulauksen, se oli tympeä työ.
Onhan se sulatus tosiaan tympeä työ, eihän siinä tarvitse mitään edes tehdä, jää sulaa ihan itsekseen.
Meillä oli niin että vuorotyötä tekevä isä teki enimmäkseen ruuan ja muuten koko päivän töissä ollut äiti teki vapaapäivien ruuat . Nimittäin pitkät työmatkat vei aikaa ja työaika koko päivän. Useimmin toinen tuli töistä toinen lähti . Lapset oppi itsenäisesti aamulla kouluun äidin auttamana. Aamupalan laittoi äiti ehti juuri ennen töihin lähtöä. Isä teki ruuan kun heräsi yövuoron unten jälkeen päivällä ja syötiin illalla kun äiti tuli , sitten isä lähti yötyöhön. Maksoivat puoliksi paitsi tietysti isä autoasiat . Mökkirahaa tuli meidän lasten kesätöistä ja työstä koulun jälkeen. Kuin meidän tuttavien perheen lapset teki aina työtä kioskilla ja tekivät kotityöt myös me tehtiin kotityötä . Koulun jälkeen roskat ulos ja mattojen tamppausta kuin perunat kiehumaan isän avuksi . Elikkä hyvin toimivat perheet. Kun joku oli sairaana isovanhemmat useimmin tuli hoitamaan. Isovanhemmat teki ruokaa jos meistä lapsista joku sairasti. Yövuorossa ei ole ruokalat auki mutta itsekin vuorotyössä tilattu ruoka valmiiksi työpaikalle keittiöstä etukäteen . Tai omat eväät . Kaikki kävi kaupassa yhtä paljon kuin auttoi tiskaukset . Kun vieraita tuli kylään kaikki teki yhdessä tarjoilut ja siivosi . Lapset on hyviä imuroimaan. Siivoavat omat sotkunsa itse kuin pyyhkivät pölyt. Lapset tekee myös itse leipävälipalat. Meidän tuttava perheellä oli 7 lasta ja heillä oli tiukka budjetti ruuan suhteen ja kotitöiden. Tiukat kellon ajat päivät milloin mitäkin tehtiin yhdessä. Oli pyykkipäivä kuin lakanan vaihtopäivä samalla yhteen menoon 9 sänkyä. Mies oli myymäläpäällikkö päivät töissä. Kävi syömässä perheen kanssa. Heillä oli leivonta päivä myös ja viinimarjoista itse tehdyt mehut. Aina tuoretta pullaa mehun kanssa. Kaikki terveitä. Yksi perhe myi auton että heidän poika sai ensin mopon sitten moottoripyörän. Toiset myi auton että tytär pääsi opiskelemaan ja toiset myi mökin että poika pääsi opistoon. Kaikki sujuu. Kun lapset tekee kotityötä heille myös annetaan joko viikkoraha tai kerta rahaa. Toki lapset saa muutenkin joka päivä , mutta heillä on se oma yksityisyys. Tiedetään että lapsi voi säästää possuun vaikka pyörärahan. Elikkä lapsen ei todella tarvitse varastaa muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sen on olla yksittäinen työ? Laittakaa exceliin kaikki kotityöt ja niihin kuluvat ajat ja jakakaa tasan minuuttimäärien mukaan. Ei tarvii turhaan kinata ja vääntää.
Ei jumalauta.
Joo, parisuhde kuullostaa toiselta päivätyöltä ja sitten ihmetellään, kun se ei houkuta meitä nuoria aikuisia. Superahdistava ajatuskin, että kotona vielä joutuisi täyttämään jotain exceleitä kotitöistä.
Mitä ahdistavaa siinä on? Se että ei pääse enää kinastelemaan ja pätemään sillä, että on tehnyt niin paljon enemmän kuin toinen? Tuo systeemi on enemmänkin vapauttava ja helpottava, kun hommat on jaettu tasan eikä niistä tarvitse neuvotella eikä vääntää enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan valmisteluun menee 15-30minuuttia, siinä ajassa tekee jo monta ruokaa alusta loppuunkin!
Miten tämä liittyy kysymykseen? Ruokaa tehdään joka päivä monta kertaa, harva imuroi useasti päivässä.
Ketkä tekee ruokaa monta kertaa päivässä ja miksi? Onko joka aterialla eri ruoka? No sitten en ihmettele, että vie aikaa, mutta hölmöähän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkihuolto??
-Pyykkikorina toimii pesukone
-Pesukoneesta pyykit henkareille kuivumaan suihkuverhon kiskoon
-Pyykkien kuivuttua ne siirretään henkareissa tangolle kaappiin
Pyykkien käsittelyaika n. 5 min per koneellinen
t. iloinen poikamies
Toimii varmaan iloisella poikamiehellä, joka pesee vain omia vaatteitaan. Ja jos omistaa vain yhtä väriä ja samalla lämpötilalla pestäviä vaatteita.
Itse en ainakaan heittäisi lakanoita ja merinovillaista vaatetta samaan pesuun ja väreistäkin pidän. Valkoinen ja punainen eivät päädy samaan pesuun. Puoliso ei kuulemma välitä vaaleanpunaisesta.
Meillä tehdään sunnuntaina yhdessä isompi satsi ruokaa. Usein esim. keitto ja joku pata tai laatikko ja niistä sitten syödään perjantaihin asti ja perjantai-iltana sitten taas jotain spessumpaa. Ei tarvitse riidellä ja aina on ruokaa jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään sunnuntaina yhdessä isompi satsi ruokaa. Usein esim. keitto ja joku pata tai laatikko ja niistä sitten syödään perjantaihin asti ja perjantai-iltana sitten taas jotain spessumpaa. Ei tarvitse riidellä ja aina on ruokaa jääkaapissa.
Syötte viisi päivää vanhaa ruokaa??
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tee uunissa haudutettuja ruokia, karjalanpaisti, laatikkoruoat, padat ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötte viisi päivää vanhaa ruokaa??
Juu perjantaina lounaaksi, jos vielä jäljellä. Huolehditaan nopeasta viilennyksestä eikä ruokaa seisoteta lämpimässä. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, vaan tällä menetelmällä on menty jo 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy kysymykseen? Ruokaa tehdään joka päivä monta kertaa, harva imuroi useasti päivässä.
Kuka tekee ruokaa monta kertaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Eineksillä pärjää ihan hyvin, eikä vie aikaa tai vaivaa.
Kateeksi käy.
Voit keskittyä tärkeämpiin asioihin elämässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Se keitiön siivous ja tiskien laitto. Mikään ei ole vain kokata ja sotkea paikat, mutta sen jälkeen kun on syöty, pitäisi jaksaa siivota keittiö, laittaa tiskit, tiskatakkin jotain käsin, pyyhkiä pöydät jne. Sehän on paljon kovempi hommahan kuin kokkaaminen. Iskäx4
Ei meillä sotketa paikkoja kun ruokaa laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain uusavuton tekee ruokaa joka päivä. Ja vain uusavuton ei saa ruokaa pöytään vartissa.
Laatikko-ja pataruoat eivät valmistu vartissa, eivätkä kyllä keitotkaan.
Monet asiat kannattaa tehdä yhdessä, jos asunnossa on siihen tilaa. Kuten joku jo ehdotti, niin toinen voi osallistua ruuanlaittoon pesemällä, kuorimalla, pilkkomalla, mitä nyt tarvitaankaan. Jos ei osaa, niin siinäpä oppii samalla. Myös siivous on nopeampaa, jos toinen järjestelee tavaroita. Lattioiden pesussa toinen imuroi, toinen voi nostella lattialta tavarat alta pois ja käärii imuroidut matot ja pesee lattian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tee uunissa haudutettuja ruokia, karjalanpaisti, laatikkoruoat, padat ym.
Ei kai siihen pilkkomiseen ja ainesten pataan laittamiseen juuri 30 minuuttia pidempään mene. Uuni tekee loput. Itsellä ainakin pata ruuat ovat niitä nopeimpia ruokia, joihin ei puolta tuntia enempää aktiivista aikaa mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain uusavuton tekee ruokaa joka päivä. Ja vain uusavuton ei saa ruokaa pöytään vartissa.
Laatikko-ja pataruoat eivät valmistu vartissa, eivätkä kyllä keitotkaan.
Ei valmistu ei. Mutta istuuko joku esim. 2h uunin vieressä katsomassa kun se laatikkoruoka valmistuu?
Itse en kyllä luottaisi kehenkään hoitamaan noita asioita puolestani, mutta kaupassakäynti ainakin vie aikaa ja on hiton ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sen on olla yksittäinen työ? Laittakaa exceliin kaikki kotityöt ja niihin kuluvat ajat ja jakakaa tasan minuuttimäärien mukaan. Ei tarvii turhaan kinata ja vääntää.
Ei jumalauta.
Mikä tässä oli niin kauheaa?
Systeemin alussa listataan kotityöt ja niihin kuluva aika ja jaetaan hommat kahteen samansuuruiseen kokonaisuuteen. Minna tekee tällä viikolla kokonaisuuden A (imurointi, ruoanlaitto, roskien vieminen) ja Matias kokonaisuuden B (pyykkihuolto, ruokakauppa, lakanoiden vaihto), seuraavalla viikolla tehdään toisinpäin. Kotitöistä riitelyyn kuluva aika 0 minuuttia ja 0 sekuntia.
Älä nyt viitsi!