Yhtä paljon aikaa ja vaivaa vievä kotityö kuin ruoanlaitto?
Emme jaksa enää mieheni kanssa riidellä ruoanlaitosta, joten päätimme että toinen tekee aina ruoan. Nyt pitäisi enää keksiä "vastinparikotityö", minkä toinen aina tekee. Meillä on jo wc:n pesu - pyykkihuolto -pari. Asumme kerrostalossa.
Ideoita, mitä toinen meistä aina tekee, jos toinen aina kokkaa?
Kommentit (85)
Toinen voi avata tvn ja kaljat siinä samalla kun toinen laittaa ranskalaiset ja nakit uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin pariksi imuroinnin. Meillä se on ainakin isompi operaatio kuin ruuanlaitto, kun samalla pitää järjestellä tavarat paikoilleen.
Miksi niitä tavaroita ei voi heti laittaa paikoilleen ettei tarvitsisi järjestellä.
Minä maksan meillä siivojan ja kauppa laskun ja mies tekee ruuan. 😂 Ei tasa-arvo tarkoita sitä että kaikki jaetaan tismalleen tasan vaan rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen.
Pakkoko sen on olla yksittäinen työ? Laittakaa exceliin kaikki kotityöt ja niihin kuluvat ajat ja jakakaa tasan minuuttimäärien mukaan. Ei tarvii turhaan kinata ja vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sen on olla yksittäinen työ? Laittakaa exceliin kaikki kotityöt ja niihin kuluvat ajat ja jakakaa tasan minuuttimäärien mukaan. Ei tarvii turhaan kinata ja vääntää.
Ei jumalauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta.
Joo, parisuhde kuullostaa toiselta päivätyöltä ja sitten ihmetellään, kun se ei houkuta meitä nuoria aikuisia. Superahdistava ajatuskin, että kotona vielä joutuisi täyttämään jotain exceleitä kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Se keitiön siivous ja tiskien laitto. Mikään ei ole vain kokata ja sotkea paikat, mutta sen jälkeen kun on syöty, pitäisi jaksaa siivota keittiö, laittaa tiskit, tiskatakkin jotain käsin, pyyhkiä pöydät jne. Sehän on paljon kovempi hommahan kuin kokkaaminen. Iskäx4
Siivoan samalla kun odotan esim että lihat ruskistuu tai vesi kiehuu. Haudutusvaiheessa on vain se kattila tai pannu enää pesemättä. Minuutissa pesty sekin käsin kun ruoka on syöty
Jokainen perheenjäsen laittaa omat astiat astianpesukoneeseen ja lapset vuorollaan puhtaat kaappiin.
Pöydän pyyhkäisen varmaan 4x päivässä
Sit pitää ottaa aikaa kuinka kauan kestää kun toinen kuorii ja pilkkoo perunoita, mikä kotityö vie saman ajan. Ja kauan toisella kestää vaihtaa lakanat.
Toinen hoitaa ruoat ja toinen pitää asunnon siistinä. Kumpikin pesee omat pyykkinsä.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan valmisteluun menee 15-30minuuttia, siinä ajassa tekee jo monta ruokaa alusta loppuunkin!
Mikä tuossa on niin vaikeaa?
Enemmän mulla menee kämpän imurointiin!
Niin jos tyytyy lämmittelemään eineksiä. Entä jos haluaa tehdä, ja perhe haluaa myös syödä, ravitsevaa ja maistuvaa ruokaa. Sen tekoon menee yli tunti ja viikonloppuisin kun panostaa kunnolla menee kolmatta tuntia.
Miettimään hiukan sinkkuja. He maksaa kaiken yksin kuin tekee kaiken yksin. Aikaa menee yhtä paljon. Parit maksaa puoliksi asuntokulut kuin sähkön. Kyllä kaksin vaan on PUOLET HALVEMPAA KUN KULUT MAKSETAAN PUOLIKSI. Samoin on yksinhuoltajilla heillä on pienet kotiavut ja tukirahat ! ELATUSMAKSUT lapsilsät. Mutta sinkut jälleen yksin maksaa jaksaa. Ehkä voisi olla sinkkujen oma tukiyhdistys ja tukirahat .
Erotkaa, koko parisuhde ja elämä kuulostaa liian hankalalta.
Itse tekisin mieluummin ruuan kuin pyyhin pölyt tai pesen saunan ja kylppärin. Ikkunoiden peseminen on mys yksi inhokki, nytkin ne on olleet pari vuotta pesemättä. Uunin peseminen on myös inhottavaa. Onneksi nykyään pakastimet hoitavat itse sulauksen, se oli tympeä työ.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin mieluummin ruuan kuin pyyhin pölyt tai pesen saunan ja kylppärin. Ikkunoiden peseminen on mys yksi inhokki, nytkin ne on olleet pari vuotta pesemättä. Uunin peseminen on myös inhottavaa. Onneksi nykyään pakastimet hoitavat itse sulauksen, se oli tympeä työ.
Myös uunit puhdistaa nykyään itse itsensä.
Ruuanlaittaja voit tehdä kauppalistat ja se toinen vois hoidella kaupassakäynnit.
Meillä kauppareissuun menee keskimäärin 3 tuntia pitkän matkan takia
Ja kun kokkaamaan ryhdyt, niin valmista kerralla koko päiväksi ja seuraavaksikin sitä safkaa, niin ei tartte olla joka päivä valmistamassa.
Ruuanlaittaja on toinen ja toinen hoitelee tiskit. Näin meillä
Vierailija kirjoitti:
Se keitiön siivous ja tiskien laitto. Mikään ei ole vain kokata ja sotkea paikat, mutta sen jälkeen kun on syöty, pitäisi jaksaa siivota keittiö, laittaa tiskit, tiskatakkin jotain käsin, pyyhkiä pöydät jne. Sehän on paljon kovempi hommahan kuin kokkaaminen. Iskäx4
Kokataan yleensä yhdessä. Toinen pesee ja kuorii esim. juurekset, toinen pilkkoo. Toinen siivoaa tiskipöydän ja kattaa pöydän. Jotain työläämpiä, kuten lasagnea tehdään yhdessä.
Jos toista ei huvita , niin toinen kyllä osaa hoitaa sekä kokkaamisen että keittiön siivoamisen. Ja tehdään isompia määriä, niin vähän varioiden voi syödä toisena päivänä samaa ruokaa, siis tyyliin vaikka paistaa edellisenä päivänä keitetyt perunat pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta ei käy ilmi, montako kertaa AP:n taloudessa kokataan / päivä. Eli tekeekö jompi kumpi aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan vai pelkästään päivällisen. Ja kuuluuko talouteen vain pelkkä pariskunta vai myös lapsia (usein kun lapsille pitää tehdä aamu- ja iltapalatkin vaikka aikuiset hoitaisivat sellaiset itse itselleen).
Tää vaikuttaa aika paljon siihen, minkä "kokoista" vaihtaria voisi ehdottaa sitten toisen osapuolen tehtäväksi.
2x päivässä lämmin ruoka, isompia määriä kun tekee niin harvemmin. Meillä ei ole lapsia (mutta toivotaan niitä).
Ajattelin, että tämä olisi ollut hyvä idea, mutta täällä vihataankin😂 Mutta kiitos tiski-ideasta, se voisi ainakin olla!
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan valmisteluun menee 15-30minuuttia, siinä ajassa tekee jo monta ruokaa alusta loppuunkin!
Mikä tuossa on niin vaikeaa?
Enemmän mulla menee kämpän imurointiin!
Miten tämä liittyy kysymykseen? Ruokaa tehdään joka päivä monta kertaa, harva imuroi useasti päivässä.
Vain uusavuton tekee ruokaa joka päivä. Ja vain uusavuton ei saa ruokaa pöytään vartissa.
Joo, silmät tihruten seurataan jotain reseptiä, että varmasti menee oikein ja kaikki ainekset tulee. Mitään ei osata ilman tarkkaa ohjetta :D
Vain uusavuton tekee ruokaa joka päivä. Ja vain uusavuton ei saa ruokaa pöytään vartissa.