Kesäkilot iski
Liikaa liikkumattomutta kiitos helteen, liikaa olutta kiitos helteen ja liikaa kaloripitousta ruokaa, sekin laitetaan helteen syyksi. Minähän olen viaton.
Perhejuhlat 23.8 ja jo alkukesästä hankin tilanteeseen sopivan asun. Tänään kävin vaa'alla 63,8kg. Gulp. Sovitin asuani. Kutistunut. Pitää laihtua 3kg, mutta aikaa on liian vähän. Kokeillaan nyt kuitenkin muutama gramma pudottaa ettei tarvitsisi vaatekauppaan lähteä.
Miten teillä muilla? Tuliko kesäkiloja ja jos, millä keinoin ne pudotatte vai pidättekö ne talven pakkasten varalle?
Kommentit (90)
Kuivunut helteillä. Ihan hyvä lopputulos. Kroppa tuli tsemppaamatta.
Uusi päivä ja uusi paino eli 63,3kg. Tuijotin lukemaa hölmönä, puhdistin olemattomat silmälasini ja tuumin vaaan olevan rikki, sillä 500gr yhdessä päivässä ei ole todellista. Sitten älysin, että viikonlopun oluet ja lonkerot vaikuttivat vielä maanantain painoon eli tämänpäiväinen lie sitten se oikea painoni.
Lueskelin 8/16 pätkäpaastosta ja tuumin, että ollaanpa 16 tuntia syömättä ja juomatta mitään kaloripitoista. Persilleenhän se meni heti kättelyssä kun aamulla kumosin muutamankin tuopillisen kahvia maidon kera. Toinen kosahdus oli sitten kun olisin saanut syödä vasta 10.30, mutta jo kympiltä olin sitä mieltä että pyörryn ja vatsani kuivuu kokoon ellen pian ja mieluummin heti saa ruokaa. Perheenjäsen oli tehnyt salaattia, mutta onneksi huomasin siihen laitetun runsaasti juustoa ja makkaraa joten ei kiitos, nej tack.
Päätin tehdä munakkaan. Yksi muna, 2 tomaattia, pakastevihannessekoitusta, kaprista, jotain "enpätiijä" maustetta ja lautaselle paksulti lehtisalaattia ja persiljaa. Pikku fiba tapahtui kun en tsekannut salaatinlehtiä eli mukaan tuli myös reippaasti multaa, mutta pikkuisen se vaan hampaissa rouskui. Ei tullut munakasta vaan tuli mössö joka oli kuitenkin todella herkullisen makuista. Jatkoon! Koska olen vain heikko ihminen, söin vielä ruisleipäpalasen jossa päällä koskenlaskijaa. Leipähän nyt tunnetusti on paholaisen keksintö.
Tuleeko syys- tai talvikilot? Eipä ole koskaan tullut, mutta mistäpä tuon tietää. Voihan ne vaania tuossa nurkan takana ja hyökätä kimppuun heti kun olen nämä kesäkilot saanut karistettua. Kyllä ne lähtee. Tuskin 3 viikossa eli joutunen rättikauppaan, mutta kyllä ne kuitenkin lähtee. En ole muuten saanut joulukilojakaan, vaikka perinteinen jouluruoka minulle maistuukin, mutta toisaalta, en mässäile konvehteilla, tortuilla tai edes piparkakuilla. Enhän ole normaalisti sokerirotta, vaikka helteillä sokeriakin tuli vedeltyä naamaan.
Nyt olo on kylläinen, mutta kohta ei ole. Tänäänkin täytyy vatsaa huijata kalorittomilla tai mahdollisimman vähäkalorisilla juomilla. Itse tiedän etten kuole nälkään vaikka olisin koko päivän ravinnotta, mutta vatsani oppi kesälomalla uusia pahoja tapoja joista sen on vaikea päästä eroon.
Kivaa päivää kaikille, kesäkiloilla ja ilman!
Taas unohtui tuo Ap. Toisaalta samapa tuo. Joka tapauksessa. Ap
Oltiin käymässä miehen vanhempien kotona. Anoppi katseli mua pitkään. "Siehän näytät hyvältä kun oot vähän vahvona. Taijattii olla pieniin päin". En ollut. Kesän tuoma soma kaljamaha 😁
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa hauskasti :)
Mä luulen että olen pysynyt aika lailla samassa painossa. Ruoka ei maistunut helteellä, mutta kylmät ja alkoholipitoiset juomat kyllä! Ehkä pysyin tällä combolla kutakuinkin tasapainossa.
Samaa mietin. Näin jo hänet lukitun jääkaapin ovea riuhtomassa teippi suun edessä :) :) :).
Olen 64v. Viimeisten neljän vuoden aikana tullut 20kg. Oikeasti, pikkuhiljaa. Osaksi yksi lääkitys, osaksi vaihdevuodet, osaksi saamattomuus. Kukaan ei kertonut, että vaihdevuosien aikaan pitää vähentää syömistään. Luulin, että sama ruokamäärä on ok.
Toisaalta: hyvä ruoka ja juoma on elämän ihania nautintoja. Kävin kerran jo kuoleman porteilla, teho-osastolla asti. Kun siitä toivuin, olen armollinen itselleni. Toki kesäkoltut istuisi hoikempana paremmin...
Joo, totta niin iski. Olen laihtunut melkein 7,5 kiloa kesän alusta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, totta niin iski. Olen laihtunut melkein 7,5 kiloa kesän alusta.
👏 Hyvä sinä
Ehdit vielä pudottaa tarpeeksi. Harmi, että liikunnan lisäys ei nyt onnistu. Tiedät, mitä olet syönyt väärin/liikaa, ja muutat nämä asiat, niin siitä se lähtee. Multa lähtenyt jo 5 kg ihan sillä, että oon lisännyt liikuntaa ja tehnyt pieniä kohdennettuja muutoksia ruokavalioon. On ollut jopa yllättävän helppoa näin alkuun, jatkossa vaikeutuu varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitustavasta kyllä tunnistaa. Hauskaa luettavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitustavasta kyllä tunnistaa. Hauskaa luettavaa!
Ap, kirjoita lisää, on tosi mukavaa luettavaa :)
Mitä? Kirjoitin tänään pitkän höpötelmän, mutta se on kadonnut viestien taivaaseen. Oliko asiaton? Tuskin, mutta ei paljoa asiaakaan. Oliko kirosanoja? Kyllä teki mieli kiroilla, mutta en sitä tehnyt. Jotain vikaa siinä sitten kuitenkin oli. Huono laatu vissiin.
Olin muutaman pv:n marjankeruuapuna tyylillä pyrstö jakkaralle ja siirtymät könkäten. Tervetassuisemmat keräsivät puskien ala- ja yläoksilta. Ei ollut läppäriä mukana, enkä näillä nakkisormillani kännykällä kirjoittele. Kateellisena katsoin kun suvun nuori naputteli viestejään nopeasti kahdella peukalolla. Tuohon en pysty, mutta minäpä osaan 10-sormijärjestelämän kun olen käynyt konekirjoituskurssin.
Tänään vaaalla mietin masentuako, kiroilla kuin turkkilainen rantarosvo vai mennä peilin eteen katsomaan millainen syntisäkki sieltä kurkistaa. Paino 63,8kg! Tämä eukko niin lähtee rättiostoksille. Perheenjäsen vinkkasi, että jätä koltun vetoketju auki ja käytä jakkua tai lykkää iso huivi selän peitoksi. Kiitos. Tuo kikka ei tullutkaan omaan mieleeni. Harmillista ettei perheenjäseniä, tai ketään, saa edes pikkasen tirvaista nokkaan. Mieli teki. Mokomakin viisastelija.
En kuitenkaan ole mässäillyt, en polkenut korkin päälle, enkä lipitellyt kuin 0% saunaolutta. On muuten pirun pahaa, mutta onhan se eka päivä hirressäkin se vaikein eli kai siihen tottuu. Tunnustan, että tuli ehkä syötyä ei-niin-vähäkalorista ruokaa, mutta syy on iäkkään sukulaiseni joka on todella hyvä ruoanlaittaja ja leipoja. Voi että, sekin punaherukkapiiras! Yritin kyllä syödä kuin pieni peipponen, nokkaista yhden jyvän ja lennähtää koivun oksalle laulelemaan, mutta mummeli totesi "syö nyt kunnolla kun olet tuollainen läpipasko". Olisipa mekkoni samaa mieltä.
8/16 tai jotain siihen suuntaan on hyvä tyyli jatkoa ajatellen, mutta nyt se ei auta, eikä auta mikään muu paitsi jos eläisin pelkällä auringon valolla ja hörppisin aamukastetta ratamonlehdeltä. Toisaalta, onko se nyt niin kamala paikka jos joutuu ostamaan numeroa suuremman rievun? Kyllä minä nuo muutamat ylikilot saan pois ajallaan, kun pääsen taas pitkille kävely- ja pyörälenkeille. Syön normaalisti enkä kuin kesälomalla, ja liikun enemmän. Heinäkuussahan en kovinkaan montaa askelta ottanut. Ap Kappas, muistin tuon, B-vitamiini siis tehoaa.
Sukulaiseni sanoi, että kun nainen täyttää 60v, saa hän synttärilahjaksi 10kg jotka iskeytyvät kroppaan heti eikä vähän ajan päästä. Jos tuohon ei reagoi, ollaan pohjattomassa suossa eli kiloja rapisee koko ajan lisää. Tarvitsee siis tsekkailla mitä suuhunsa pistää ja yrittää liikkua edes vähän vaikka se olisikin harvinaisen vastentahtoista "veran maku suussa" menoa. Allekirjoitan tuon täysin, sillä minäkään en enää ole kananuorikko. Jos olisin nuorempi, olisin aivastanut kerran ja nuo muutamat kesäkilot olisivat kadonneet sen siliän tien.
Mitä enemmän ikää, sen vaikeampi on pysyä ns. normaalipainossa. Mutta toisaalta, onko se pakko? Jos viihtyy kropassaan, eikä ole terveydellisiä huolia, niin olkoon jokainen sen kokoinen kuin haluaa. Esim. opiskelukaverini oli ja on pyöreä kuin pulla, mutta niin äärimmäisen kaunis tapaus. Olisi vaikeaa kuvitella häntä yhtään laihempana. Myös jo edesmennyt mummoni ja pari tätiäni ovat pullukoita, mutta se niin heille sopii, eikä terveydellisiä tai liikunnallisia ongelmia ole tullut. Mummonikin eli pitkälti yli 90v.
En kuitenkaan heitä pyyhettä kehään vaan pyrin tiputtamaan edes nuo 500gr jotka tällä viikolla tulla tupsahtivat. Ihan vaan tulivat, minullahan ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Päätin alkaa kirjaamaan ylös mitä ja monelta syön, jotta voin esittää maailman pahuutta kirkuvalle vatsalleni mustaa valkoisella ettei se voi mitenkään olla vain tyhjä luttana. Toivottavasti aivot pysyy kanssani samoilla linjoilla, sillä jos itsekin alan kuvitella kuihtuvani kuin kedon kukkanen 2kk sateettoman jakson jälkeen, niin huonosti käy.
Muuten, miten te kesäkiloja saaneet tai te joilla ylimääräiset kilot ovat saaneet jo pysyvämmän jalansijan, aiotte kiloja pudottaa tai olla pudottamatta? Ap
Höpöhiilarit minimiin, kevyitä keittoruokia, säännöllinen ateriarytmi, makeat boikottiin ja vatsantoiminta kuntoon kuidulla. Kyllä lähtee 👍
Pienemmät annoskoot. Ei ruokaa klo 18 jälkeen ja jokailtainen tunnin kävelylenkki, niin asu sopii päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät annoskoot. Ei ruokaa klo 18 jälkeen ja jokailtainen tunnin kävelylenkki, niin asu sopii päälle.
Lues koko ketju. Ap:l ei ny liikunta onnaa "teloi itteesä".
Ilmoittauduin keväällä syksyn puolimaratonille ja olen noudattanut koko kesän juoksuohjelmaa. Treenaamisen vuoksi jäi alkoholin käyttö vähemmälle, mutta muuten ruokien puolesta normaali kesä. Helteillä olin lomalla ja tein lenkit todella aikaisin aamulla. Pitkiä lenkkejä edeltävänä päivänä söin joko pullaa, karkkia tai jätskiä illalla. Tulos -3 kiloa kesän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittauduin keväällä syksyn puolimaratonille ja olen noudattanut koko kesän juoksuohjelmaa. Treenaamisen vuoksi jäi alkoholin käyttö vähemmälle, mutta muuten ruokien puolesta normaali kesä. Helteillä olin lomalla ja tein lenkit todella aikaisin aamulla. Pitkiä lenkkejä edeltävänä päivänä söin joko pullaa, karkkia tai jätskiä illalla. Tulos -3 kiloa kesän aikana.
Arvostan 👏
Äkkii ne kilot tulee. Muuten iha ok kesä syömist, mut ke ja pe työkamuje kans ensi terdel oluel ja sen jälkee pizzal tai pastal. Toki normii enemmä jätskii ja limpparii. +4kg ja kaik vattan seudul.
Ap
Onpa hauska lukea kirjotuksiasi. Minäkin tunnen monta kaunista pyöreää naista, mutta kaihoten katson joskus yo-kuvaani -30kg, noin 45v sitten. Voi, mikä kaunotar. Kuva on mustavalkoinen, tahdoin niin. Kaunotar tähyää luottavaisena tulevaisuuteen, ei näy taivaanrannassa uhkaavia kymmeniä kiloja. Työelämässä olin myös välillä raskaassakin työssä, sai syödä ihan reilusti ja tosiaan, nuorena ei kiloja kertynyt.
Voi tsiisus. Kun joskus päätän tormentautua, näen uniakin ruoasta. Helteet onneksi loppui, söin paljon salaatteja, valkoviini toki kuului menuuseen. +-0. Ja saunailtana olutta ja grillimakkaraa. Nyt kun ilmat viilenivät, suunnittelen taas lenkkeilyä. Aiemmin kiersin 14km lenkin kävellen, keräsin raitin varrelta tölkit. Monta kertaa viikossa. Siis jopa tienasin terveellisillä elintavoilla euroja! Nyt keksin (mitättömiä) tekosyitä, kun en lenkille lähde. 'Harmillisesti' mustikat ja kantarellit on tuossa puolen kilsan päässä, ei kerry kilometrejä siitäkään.
No. Katsotaan, miten painonvartiointi onnistuu, vai päästäisinkö edes jonkun kilosen karkuun... vaikka ennen jouluherkkuja suklaineen.
Se yks, +20kg
Mutta toisaalta: tärkeintä kai on, ettei kerry lisää, jos ei vähennys onnistukaan. Kaupoissakin lupaillaan runsaasti plussaa ja bonusta!
Kohta iskee syksykilot ja talvikilot odottaa jo nurkan takana vuoroaan.