HS:n kirjoitus hämmentää: Umpirasistista aktivismia
"Sosiaalisessa mediassa on ihmetelty Helsingin Sanomien kulttuuritoimittaja Ndéla Fayen esseetä, jossa tämä sanoo päättäneensä olla lukematta valkoisten kirjoja.
Kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahti hämmästelee HS:n tekstiä viestipalvelu X:ssä.
Hesaria avatessa ei koskaan tiedä, avaatko journalistisen uutismedian vai jonkin umpirasistisen vasemmistoaktivistin päiväkirjan. Lustraation hengessä olisi hyvä selvittää, miten tämä antirasistinen mätä levisi medioihin ja julkisiin instituutioihin 2010-luvulla niin nopeasti, Sammallahti toteaa.
Tietokirjailija Katleena Kortesuo pohtii humoristisesti, pitäisikö kirjastoissa jatkossa järjestää teokset tekijän sukupuolen, etnisyyden, ihonvärin ja seksuaalisen suuntautumisen mukaan.
Alaluokkiin yksilöidään myös kirjailijan ikä, pituus, paino ja muut kehon ominaisuudet. Lisäksi kirjastoluokkiin merkitään kirjailijan mahdollinen nepsykirjoisuus, uskonto ja puolue. Tämä auttaa lukijaa löytämään kiinnostavan teoksen äärelle, eikä kenenkään tarvitse enää kiinnittää huomiota mihinkään epärelevanttiin seikkaan kuten kirjan genreen, tyylilajiin tai aihepiiriin, Kortesuo toteaa.
Kuntapoliitikko Jocka Träskbäck (kok.) sanoo, ettei häntä ole koskaan kiinnostanut lukemiensa kirjailijoiden ihonväri tai seksuaalinen suuntautuminen.
Helsingin Sanomien kulttuuritoimituksen mukaan olen toiminut väärin, sillä kirjat täytyy arvottaa juurikin niiden perusteella. Joka päivä oppii jotain uutta, Träskbäck hämmästelee."
https://www.verkkouutiset.fi/a/hsn-artikkeli-hammentaa-umpirasistista-a…
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kokoomuksesta pullahtaa vähän väliä esille näitä Sammallahden tapaisia kaappipersuja?
Millä tavoin hän mielestäsi on väärässä tässä asiassa?
Miksi Sammallahti on kokoomuksessa, mikä mainostaa itseään sivistyspuolueena, vaikka julki tuodaan mielipiteitä, jotka ovat kuin Teboilin persulta?
Tähän on pakko vastata että meidän kylän Teboilin kahvilassa kokoontuu kuntamme poliitikoista yksi demari ja yksi kepulainen joukkoineen lähes päivittäin.
He ovat myös ainoat jotka tankkaavat autonsa ToveriBetroolilla !
Vierailija kirjoitti:
Tarzan kirjat oli hyviä.
Ovat. Minulla on kaikki 26 osaa. Ostin kirjaston poistomyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kokoomuksesta pullahtaa vähän väliä esille näitä Sammallahden tapaisia kaappipersuja?
Oletko koskaan miettinyt, että suurin osa suomalaisista ei ole samaa mieltä vasemmistokuplan kanssa
Oletko koskaan miettinyt että siitä huolimatta myös vasemmistolaiset mielipiteet saavat olla esillä mediassa?
"Oikeistohallitus haluaa TYÖVOIMAISTA maahanmuuttoa! "
Kokoomus haluaa. Pesut ei. He ovat yrittäneet suitsia sitäkin kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Persut on saanut läpikin monia heikennyksiä jotka iskevät myös tavallisiin työssäkäyviin muuttajiin.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan klassikko on ottaa esim. lämpötilatietoja jonkun järjestön sivulta ja uutisoida ne otsikoissa. Olisiko ylivoimaista tarkastaa edes Forecalta tai Ilmatieteenlaitokselta tiedot ensin? "!
Ihan tiedoksi että ilmatieteenlaitos tai Foreca ei ole millään tavalla eri mieltä siitä että ääri-ilmiöt, kuten kovat helteet, lisääntyvät.
Ymmärrätkö itse edes sen vertaa ettei vastauksesi liity mitenkään siihen mihin vastasit?
Etpä tietenkään koska te viheraktivistit vaan copypastaatte jotain sopivalta kuulostavaa roskaa ketjuihin tilaisuuden tullen.
"Vasemmisto vastustaa rajojen sulkemista ja toivottaa tulijoita welcome kyltit kourassaan maahan."
Tieditkö että tuo on klassinen olkiukko.
"Nytkin edellinen hallitus laati lain jonka mukaan myös opiskelija voi tuoda koko sukunsa maahan, samoin se teki edellisen invaasion alla."
No ei laatinut. Opiskelijoiden puolisoilla ja perheillä on varsin tiukat tulovaatimukset eivätkä he voi tulla tänne noin vain. Ja tämä ei ole muuttunut mitenkään sitten edellisen hallituksen. Ihan samoilla säännöillä mennään nytkin kuin muutama vuosi sitten.
Aika moni on tulkinnut (tahallaan) kirjoituksen väärin.
Miettikääpäs, jos yhteiskuntamme olisi rakentunut toisinpäin. Eläisitte valkoisena lapsena, nuorena ja aikuisena mustan enemmistön maassa. Opitte lukemaan. Luette aina vain kirjoja, joissa mustat lapset leikkivät ja seikkailevat. Aikuisena teille luetutetaan mustien historiaa ja luette mustien kirjailijoiden klassikkoromaaneja, joissa kaikki päähenkilöt ovat mustia.
Voisiko olla niin, että jossain vaiheessa paljon lukevana ihmisenä alkaisitte miettiä, että missä ovat ne minun näköiseni ihmiset kirjoissa? Missä ovat kirjat, jotka kertovat minusta ja sukuni ja kansani historiasta? Haluaisin lukea sellaisia kirjoja.
Minusta se on aivan mahdollinen tapa ajatella.
"Ymmärrätkö itse edes sen vertaa ettei vastauksesi liity mitenkään siihen mihin vastasit?"
Sinä selvästi yritit väittää että media uutisoisi ilmastonmuutokseen liittyvistä kovista helteistä vain joidenkin järjestöjen tietojen mukaan ja oikeasti niitä ei olisi ollut. Mutta ihan ne samat kovat helteet näkyvät vaikka ilmatieteenlaitoksen tiedoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt, että suurin osa suomalaisista ei ole samaa mieltä vasemmistokuplan kanssa
Siinä olet kyllä väärässä. Suurin osa suomalaisista olisi halunnut hyvinvointivaltion, ja siksi hallituksen suosio on pohjalukemissa.
Suomi ei tällä mmuutolla pysy kauaa hyvinvointivaltiona. Yritä nyt ymmärtää jo
Siis hallitus vaihtoi hyvinvointivaltion verojen alennukseen, ja se pitäisi hyväksyä,vaikka en muista, että mikään puolue olisi maininnut asiaa vaaliohjelmassaan?
Ai niin, persuillahan ei edes ollut vaaliohjelmaa, kun olisi pitänyt luvata jotain mitä ei halua pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä olet kyllä väärässä. Suurin osa suomalaisista olisi halunnut hyvinvointivaltion, ja siksi hallituksen suosio on pohjalukemissa.
Suomi ei tällä mmuutolla pysy kauaa hyvinvointivaltiona. Yritä nyt ymmärtää jo
Sen hyvinvointivaltion romuttaa olematon talouskasvu ja heikko syntyvyys. Kaikki ei ole m-muuton syytä.
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärrätkö itse edes sen vertaa ettei vastauksesi liity mitenkään siihen mihin vastasit?"
Sinä selvästi yritit väittää että media uutisoisi ilmastonmuutokseen liittyvistä kovista helteistä vain joidenkin järjestöjen tietojen mukaan ja oikeasti niitä ei olisi ollut. Mutta ihan ne samat kovat helteet näkyvät vaikka ilmatieteenlaitoksen tiedoissa.
Lässynlää viherbotti. Mee johonkin muualle jauhamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpäs, jos yhteiskuntamme olisi rakentunut toisinpäin. Eläisitte valkoisena lapsena, nuorena ja aikuisena mustan enemmistön maassa. Opitte lukemaan. Luette aina vain kirjoja, joissa mustat lapset leikkivät ja seikkailevat. Aikuisena teille luetutetaan mustien historiaa ja luette mustien kirjailijoiden klassikkoromaaneja, joissa kaikki päähenkilöt ovat mustia.
Voisiko olla niin, että jossain vaiheessa paljon lukevana ihmisenä alkaisitte miettiä, että missä ovat ne minun näköiseni ihmiset kirjoissa? Missä ovat kirjat, jotka kertovat minusta ja sukuni ja kansani historiasta? Haluaisin lukea sellaisia kirjoja.
Paskanjauhamista.
"Ei tajuta sitä kun kehitysmaista roudataan porukkaa niin kaikkien elintaso laskee."
Kukaan ei "roudaa" tänne mitään. Ja muutenkin elintaso kehittyy lähinnä sen mukaan miten hyvin yritykset osaavat innovoida, kehittää uutta ja kasvaa markkinoilla. Ja siinä on Suomi Nokian jälkeen ollut huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässynlää viherbotti. Mee johonkin muualle jauhamaan.
No kerro toki mitä sitten tarkoitit.
Koska uhriudutaan? Tänään vai vasta huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta samaan aikaan olen sitä mieltä, että kirjailijan oikeus on kirjoitta missä roolissa tahansa ja "kenenä" tahansa. Juuri luin romaanin, joka oli miehen fiktiivinen elämäkerta, kirjoittajana nainen. Aivan loistava kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vasureilla on kaikki päälaellaan.
- Suvait sevaiset ovat vähiten suvait sevaisia.
- Rasismin vastainen taistelu on pahinta rasismia satoihin vuosiin.
- Sukupuolten eriarvoistumisen vähentäminen on oikeasti pahinta epätasa-arvon ajamista.
- Luonnonsuojelukin heillä edesauttaa luontotuhoa.
- Maahan tulleiden unelma on painajainen.
Mikään ei onnistu heiltä ja jokainen asia mistä syyttävät muita on asia mihin itse syyllistyvät pahemmin kuin kukaan toinen.
Ei ole hyväksi nähdä maailmaa noin mustavalkoisena. Sekä oikeistolla että vasemmistolla on omat hyvät pointtinsa mutta myös omat sokeat pisteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanjauhamista.
Sinulta puuttuivat nyt kaikki hyvät argumentit. Toisin kuin kirjoituksesta jota kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Toiset on tosiaan niin sisäänpäinkääntyneitä että haluaa lukea kirjojakin vain itsestään. Minä taas olen itse itseni joten en tarvise tuota tukemaan kirjallisuutta ja luen mielelläni kaikenlaisia tarinoita jotka ei muistuta sitä mitä olen, missä olen ja mitä näen ympärilläni jatkuvasti. Enkä oikein ymmärrä mitä sillä saavutetaan että julistetaan isoon ääneen ettei tietyn värisiä kirjailijoita haluta lukea. Aivothan sen kirjan synnyttää, ei väri.
"Ihan klassikko on ottaa esim. lämpötilatietoja jonkun järjestön sivulta ja uutisoida ne otsikoissa. Olisiko ylivoimaista tarkastaa edes Forecalta tai Ilmatieteenlaitokselta tiedot ensin? "!
Ihan tiedoksi että ilmatieteenlaitos tai Foreca ei ole millään tavalla eri mieltä siitä että ääri-ilmiöt, kuten kovat helteet, lisääntyvät.