Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikat lestadiolaiset

Vierailija
03.08.2025 |

Katselin kuinka lestadiolaiset kävelivät "kokoontumisajoihinsa" sankoin joukoin. En nähnyt yhtään selkeästi ylipainoista. Aloin miettimään heidän hoikkuuden salaisuutta. Voisiko joku lestadiolainen ystävällisesti vastata. 

Kommentit (225)

Vierailija
201/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset eivät jouda istumaan pyllyllään luuri kourassa, tai tv:n ääressä löhöilemässä. Töitä tekevät niin naiset kuin miehetkin. (Hyöty)liikunta kuluttaa kalorit eikä läskiä pysty muodostumaan. 

En tunne heikäläisissä ainuttakaan työtöntä.

Meillä naapurissa on!

Vierailija
202/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40

suuta soukemmalle! Tunnen lestadiolaispariskunnan, jotka saivat ensimmäisen lapsensa 20 vuotishäälahjaksi, liki 4kymppinen vaimo, mies vanhempi.

Poikkeuksiakin varmasti löytyy, ei ole kuitenkaan normi

Ethän sinä voi tietää! 

Sinäkö sitten varmuudella tiedät?

No sen, että useampi pariskunta on vasta yli 10 avioliittovuoden jälkeen saaneet ensimmäisen lapsensa. Yhdessä perheessä olivat yli 10 vuotta sijaisvanhempia ja yllättäin rouva tuli raskaaksi. Onhan näitä jo yhden ihmisen tietoon toistakymmentä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni perhe on vl ja kyllä heillä tytöt ihan kilpailivat, kuka on hoikin. Omia ja toisten syömisiä vahditiin, "ettet vaan liho".

Toinen juttu on se, että kun pienestä pitäen tottuu kotiruokaan ja säännöllisiin ruoka-aikoihin niin ei aikuisenakaa niin herkästi aja autokaistalle, kun tekee mieli suolukkaa.

Olen itsekin ollut lestadiolaisten kanssa tekemisissä ja heitä on myös moneen lähtöön! Mutta se jåhoikkuus on tervettä hoikkuutta, ei mitään syömishäiriöhoikkuutta. Lylleröitä näkee vähemmän ja onko se huono asia?

Kyllä meidän naapurissa on rouva luuta ja nahkaa, posket lommolla. Kaukana hoikkuudesta. Muistuttaa anoreksiaa sairastavaa.

Vierailija
204/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 5 lapsen äidit kävelee korkkareissa minihameessa. Nehän on naisia sen äitiyden päälle.  Onhan lasten äitejä malleina kuin misseinä . Hullujako olette naiset tienaa rahaa. 

Mutta jos et saa meikata, värjätä hiuksia, lävistää saati tatuoida, niin miten saat kiinnittää kaikkien vieraidenkin miesten huomion vartaloosi noilla vetimillä? Sitä minä en ymmärrä. Kun oikein paasataan, että "me kelpaamme Jumalalle sellaisina kuin olemme". Niin joku tuossa ei nyt täsmää.

T. Oulunsalolainen 

Tätä on pohdittu tyrnävällä.

Tämä on sitä ulkokultaisuutta, että esitetään ihan muuta mitä sisimmässä ollaan. Ulkonäkö ei  "muka" merkkaa heidän piireissään mitään, mutta niinpä vaan silmänpalvonta ja turhamaisu

Kiitos tästä!

Vierailija
205/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä on siinä, että jotkut ovat normaalipainoisia. Tuskin seuraavat mitään asiantuntijoiden kuuden päivittäisen syömäkerran suosituksia ja muuta vastaavaa propakandaa.

Minusta taas lestadiolaisten ruokavalio juuri kuulostaa asiantuntijoiden suosituksien mukaiselta, Lihaa max. 200 grammaa viikko, leikkeleitä ei ollenkaan, vatsa täyteen halvoilla juureksilla ja kasviksilla, ei sipsejä, karkkeja tai paistopisteen antimia.

Mistä proteiinit?

Vierailija
206/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pitäisi niin laiha olla?

No, ei pidä, mutta onhan ylipaino epäterveellistä. Kurjaa, jos jo pikkulapsena on kakkostyypin diabetes.

🤭 pikkulapsella ei ole ikinä 2 tyypin diabetestä, se on aina ykköstyyppi. Aikuisella on vaarana 2 tyyppi.

Vierailija
207/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei pidä, mutta onhan ylipaino epäterveellistä. Kurjaa, jos jo pikkulapsena on kakkostyypin diabetes.

🤭 pikkulapsella ei ole ikinä 2 tyypin diabetestä, se on aina ykköstyyppi. Aikuisella on vaarana 2 tyyppi.

Nykyään jo lapsilla on 2 tyypin diabetesta rasvamaksataudin ohella johtuen hallitsemattomasta lihomisesta.

Vierailija
208/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40

suuta soukemmalle! Tunnen lestadiolaispariskunnan, jotka saivat ensimmäisen lapsensa 20 vuotishäälahjaksi, liki 4kymppinen vaimo, mies vanhempi.

Poikkeuksiakin varmasti löytyy, ei ole kuitenkaan normi

Ethän sinä voi tietää! 

No ei ole normi. Normi tuossa 100 000 ihmisen joukossa on ennemminkin tällainen: 20-25v välillä saman ikäisen ihmisen kanssa naimisiin, lapsia 5-10+. On muunkinlaisia pareja ja lapsilukuja tietysti, mutta jos nyt puhutaan nimenomaan normeista.

On minullakin lähisuvussa vl-pariskunta, joka meni naimisiin noin 37v ja ovat nyt viiskymppisinä neljän vanhempia, mutta eivät he edusta vl-normia muussa kuin tuossa, että ovat naimisissa ja viiskymppisinä edelleen ko

Esimerkki pariskunta meni naimisiin naisen ollessa 18 vuotias. Ja on noita samanlaisia esimerkkejä enemmänkin. Niistä jo kirjoitinkin, mutten ikää. Nyt laitoin ton iänki. 

Vierailija
209/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

155

minut pysäytti tuo tarina äideistä, jotka tekevät kaikkensa, jotta raskauksia jäisi välistä. Tupakointi raskauden aikana, jotta lapset pienikokoisia. Sinä mietit terveyttä. Kenen terveyttä?

Ei ole totta tuo tarina. Ainakaan minä en ole koko ikänäni moista kuullut.

t. Yli 50 v vl-äiti

Pääasiassa äidit kertovat tositarinaa esim. perhetyöntekijälle. Minä tunnen paljon ko. äitejä, jotka sanoo, että perheen ja muiden sukulaisten kanssa ongelmista ei puhuta.

Vierailija
210/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä muuttuu heilläkin, ei voi koko ajan palkata sukulaisia. Hyvänä esimerkkinä tämä talotehdas joka meni konkurssiin.

Vierailija
211/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ei juuri käytetä valmisruokia. Siis näitä yksittäispakattuja, puolivalmisteita toki menee ruoanlaitossa. Omakin työkaverini (vl-äiti, teini-ikäisiä vielä kotona), syö äärimmäisen harvoin töissä lounaana valmisruokaa. Yleensä ottaa rasiaan mukaan kotoa eilispäivän ruokaa.

-Annoskoot ovat kohtuullisia. Ruokaa on pitänyt jättää muillekin, joten ei kauhota täytekakusta neljännestä kerralla tai oteta kolmea grillimakkaraa omalle lautaselle.

-Napostelua ei tuntemani vl-perheet harrasta, ruoka syödään ruoka-aikaan. Jos taas jossain syödään eväät, niin yleensä pakkaavat mukaan jotain terveellistä (luokkaa karjalanpiirakka ja jogurtti/banaani).

-Osa urheilee todella paljon. Eräskin tuntemani 15 lapsen äiti juoksee hurjasti ja saattaa pyöräillä 20 km työmatkan. Hän tosin suhtautuu hyvin ylimielisesti muihin, jotka eivät liiku yhtä paljon.

-Tuntemissani perheissä suositaan perinteisiä arkiruokia. On (jauhe)

Olenkohan poikkeus, koska meillä syödään itse valmistettua ruokaa. Nakit, kalapuikot ja verilätyt on ainuita, jotka ostan valmiina ja nuita ei välttämättä syödä ku kerran kuussa. Joka päivä laitan eri ruuan. Viikonloppuna valmistan kaksi lämmintä ruokaa ja molemmat on eri ruokia. Lisäksi aamupala, välipala, iltapala. 

Vierailija
212/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon Pohjanmaalta ja tiedän asiasta jotain. Se on vaan ihan eri mentaliteetti siellä. Nähdään vaivaa asioiden eteen ja pyritään kaikessa parhaaseen mahdolliseen.

Lapset pienestä pitäen hiihtämään, yleisurheiluun, tai vastaavaan, ylipäätään toimintaan. Käytetään aikaa siihen että tehdään kunnollista terveellistä ruokaa ja on säännölliset ruoka-ajat. Meillä on sama elämäntapa verissä vaikka en ole lestadiolainen ja etelään muuttanut. 

Asiat tehdään viimeisen päälle tai ei ollenkaan. Sama juttu töissä, opiskeluissa, ulkoisessa olemuksessa.

Ei vaan kestä mielenlaatu tai kantti löysäilyä missään asiassa. Ja minä vielä pidän itseäni aika rentona ja boheemina. Jostain selkärangasta se ajatusmalli tulee.

Minä olen rento ja boheemi ja silti hoikka. Olen kasvissyöjä, mutta syön myös sokeria, joskus mätänkin. En vaan yksinkertaisesti viihdy ylipainoisessa kehossa, siinä on tukalaa ja hankalaa olla, kaikki ihan hengittämisestä lähtien tuntuu vaikealta.

Vierailija
213/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vaadi yhtään mitään muuta kuin että syö sopivasti, sen jokainen osaa jos haluaa.

Tosi moni ei vain halua, vaan pakko saada herkutella kokoajan ja keksiä tekosyitä lihomiselle .

Eihän terve ihminen syö koko ajan. En tarkoita, että lestadiolaiset olisivat laatuaan. Jo tässä meidän kuppeella on enemmän pyöreitä, ku hoikkia lestadiolaisäitejä. Kyllä heille herkut mm. karkit maistuu. Myöntävät ihan itse, kun on elämäntavoista juteltu.

Vierailija
214/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä on siinä, että jotkut ovat normaalipainoisia. Tuskin seuraavat mitään asiantuntijoiden kuuden päivittäisen syömäkerran suosituksia ja muuta vastaavaa propakandaa.

Minusta taas lestadiolaisten ruokavalio juuri kuulostaa asiantuntijoiden suosituksien mukaiselta, Lihaa max. 200 grammaa viikko, leikkeleitä ei ollenkaan, vatsa täyteen halvoilla juureksilla ja kasviksilla, ei sipsejä, karkkeja tai paistopisteen antimia.

Mistä proteiinit?

No tuosta 200 grammasta lihaa. Keho pystyy myös itse rakentamaan proteiineja aminohapoista, joita saa viljoista. Esim. raamatussa bread of ezekiel pitää sisällään kaikki proteiinin rakennukseen tarvittavat aminohapot.

Jos eläisin itse tuollaisella suomi-dieetillä, eli söisin vain juureksia, kastiketta ja lihaa, söisin varmaan 50-100g lihaa per päivä. Ja käyttäisin lehmän voita. 

Omassa dieetissä päärooliin nousevat papu, kaali ja ruis, mutta en tiedä onko tämä lapsille/lapsiperheelle sopiva. Aikuinen nainen kun ei ole sillä tavalla kasvavassa iässä enää.

Vierailija
215/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni perhe on vl ja kyllä heillä tytöt ihan kilpailivat, kuka on hoikin. Omia ja toisten syömisiä vahditiin, "ettet vaan liho".

Toinen juttu on se, että kun pienestä pitäen tottuu kotiruokaan ja säännöllisiin ruoka-aikoihin niin ei aikuisenakaa niin herkästi aja autokaistalle, kun tekee mieli suolukkaa.

Olen itsekin ollut lestadiolaisten kanssa tekemisissä ja heitä on myös moneen lähtöön! Mutta se jåhoikkuus on tervettä hoikkuutta, ei mitään syömishäiriöhoikkuutta. Lylleröitä näkee vähemmän ja onko se huono asia?

Kyllä meidän naapurissa on rouva luuta ja nahkaa, posket lommolla. Kaukana hoikkuudesta. Muistuttaa anoreksiaa sairastavaa.

Joo no enpä usko ennen kuin näen kuvan. Ylipainoisten mielestä jopa normaalipainoisen alapäässä oleva voi olla anoreksinen, vaikka pitkälle alipainoinenkin voi olla vielä ihan terve.

Vierailija
216/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä proteiinit?

Ei silloin ysärilläkään proteiinista kohkattu. Proteiinipuhe on suoraan verrannollinen ylipainon määrään.  

Vierailija
217/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä muuttuu heilläkin, ei voi koko ajan palkata sukulaisia. Hyvänä esimerkkinä tämä talotehdas joka meni konkurssiin.

Materialistinen kapitalismi on romahduspisteessä. Suuri osa rahasta on siirtynyt digiin.

Vierailija
218/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon Pohjanmaalta ja tiedän asiasta jotain. Se on vaan ihan eri mentaliteetti siellä. Nähdään vaivaa asioiden eteen ja pyritään kaikessa parhaaseen mahdolliseen.

Lapset pienestä pitäen hiihtämään, yleisurheiluun, tai vastaavaan, ylipäätään toimintaan. Käytetään aikaa siihen että tehdään kunnollista terveellistä ruokaa ja on säännölliset ruoka-ajat. Meillä on sama elämäntapa verissä vaikka en ole lestadiolainen ja etelään muuttanut. 

Asiat tehdään viimeisen päälle tai ei ollenkaan. Sama juttu töissä, opiskeluissa, ulkoisessa olemuksessa.

Ei vaan kestä mielenlaatu tai kantti löysäilyä missään asiassa. Ja minä vielä pidän itseäni aika rentona ja boheemina. Jostain selkärangasta se ajatusmalli tulee.

Minä olen rento ja boheemi ja silti hoikka. Olen kasvissyöjä, mutta syön myös sokeria, joskus mätänkin. En vaan yksinkertais

Mistä tiedät, miten vaikeaa on hengittää ylipainoisena? Kerroit olevasi hoikka.

Vierailija
219/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään jo lapsilla on 2 tyypin diabetesta rasvamaksataudin ohella johtuen hallitsemattomasta lihomisesta.

Näin joskus tällaisen perheen vauvanhoitoa ja siellä mies oli se joka oli sitä mieltä, että aina kun vauva pitää äänen, sillä on nälkä.

Käsitystä siitä, että ihminen tarvitsee muita kinvirikkeitä kuin ruokaa, ei ollut. Kauhulla odotan mitä lapsesta tulee, isovanhempansa olivat näitä XXXXXXL-tyyppejä.

Vierailija
220/225 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

155

minut pysäytti tuo tarina äideistä, jotka tekevät kaikkensa, jotta raskauksia jäisi välistä. Tupakointi raskauden aikana, jotta lapset pienikokoisia. Sinä mietit terveyttä. Kenen terveyttä?

Ei ole totta tuo tarina. Ainakaan minä en ole koko ikänäni moista kuullut.

t. Yli 50 v vl-äiti

Pääasiassa äidit kertovat tositarinaa esim. perhetyöntekijälle. Minä tunnen paljon ko. äitejä, jotka sanoo, että perheen ja muiden sukulaisten kanssa ongelmista ei puhuta.

No salassako ne sitten tupakoisivat ja jollakin tupakan hajua kätkisivät, jos oletettu tupakointi ei millään lailla näy tai tuoksu ulospäin?

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi