Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja.
Kerrostalossa ja rivitalossa osakas on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista.
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1960 syntynyt ei ole boomeri. Hän on syntynyt jo ihan eri maailmaan kuin sotien jälkeen 40-luvulla syntyneet.
Pystyn sen sanomaan, itse olen noita suuria ikäluokkia, maalta. Veljieni lapset reilu 10 vuotta nuorempia, 57, 59, 60, 62, syntyneitä. Heillä kaupunkilaislapsina jo ihan erilainen lapsuus, esikoulut, no, yksityiset hoitajat kyllä, äidit kävivät töissä, ( tehdas, kylvettäjä, keittiö). Keskikoulu takana kaikilla+ ammatillinen koulutus
Boomereita ovat 1946-1964 syntyneet.
Suomessa suuret ikäluokat syntyivät vuosina 1945-1950 ja nimenomaan suuret ikäluokat
Nykyisin suurimmat ikäluokat ovat 1980-luvulla syntyneitä, Sorry vaan, muutt valtaosa niistä, jotka sodan jälkeen syntyivät, ovat jo manan majoilla.
"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä ja hoitajia."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html
Hallitus helpottaa lupa-asioita.
Paikallinen sopimisella voi ottaa palomiehiä ulkomailta töihin tessiä alemmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1960 syntynyt ei ole boomeri. Hän on syntynyt jo ihan eri maailmaan kuin sotien jälkeen 40-luvulla syntyneet.
Pystyn sen sanomaan, itse olen noita suuria ikäluokkia, maalta. Veljieni lapset reilu 10 vuotta nuorempia, 57, 59, 60, 62, syntyneitä. Heillä kaupunkilaislapsina jo ihan erilainen lapsuus, esikoulut, no, yksityiset hoitajat kyllä, äidit kävivät töissä, ( tehdas, kylvettäjä, keittiö). Keskikoulu takana kaikilla+ ammatillinen koulutus
Suomessa suuret ikäluokat syntyivät vuosina 1945-1950 ja nimenomaan suuret ikäluokat
Nykyisin suurimmat ikäluokat ovat 1980-luvulla syntyneitä, Sorry vaan, muutt valtaosa niistä, jotka sodan
Käsite boomer tarkoittaa edelleen 1946-1964 syntyneitä vaikka olisi osa jo kuollutkin😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin suurimmat ikäluokat ovat 1980-luvulla syntyneitä, Sorry vaan, muutt valtaosa niistä, jotka sodan
Ei ole. Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa.
Eikös Satonen lähtenyt rekrytoimaan hoitajia ulkomailta heti, kun paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025?
Suomen suurin ikäluokka vuonna 2020 oli vuonna 1983 syntyneet.
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
Vierailija kirjoitti:
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
Hoitajia voi ottaa paikallisella sopimisella ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaas kun saavutatte sen 55 vuoden iän ja jokapaikkaa kolottaa ja vähän väliä tulee uusia vaivoja joihin ette tule saamaan edes sairuslomaa.
Siinävaiheessa luovuttaisitte mieluusti työpaikan nuoremmille.
Nykyisin eläkeikä lasketaankin 'töistä hautaan' menetelmällä joten eläkkeet jää joko saamatta tai sit hoivalaitos kiittää ja kuittaa ne kaikki.
Minä olen 65 ja iloisesti töissä.
Työurani aloitin 51 vuotta sitten.
Minä olen 66 ja todella iloisesti töissä.
Työurani aloitin 52 vuotta sitten.
No, eläkeläiset pääsevät kohta maksamaan naapuriensa yhtiölainoja, kun potkulaki tulee voimaan.
Ei 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuki riitä, kun pitää ostaa myös ruokaa lapsille.
Jatkossa saa irtisanoa, jos tulee joku sairaus. Ei voi saikuttaa yhtään eikä saa alisuoriutua töissä, muuten menettää omaisuutensa.
Muijan vanhemmat jäi eläkkeelle jo alle 50 v. Äijä oli ensin työttömänä paljon ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
No, eläkeläiset pääsevät kohta maksamaan naapuriensa yhtiölainoja, kun potkulaki tulee voimaan.
Ei 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuki riitä, kun pitää ostaa myös ruokaa lapsille.
No minä omistan koko taloyhtiön, eikä täällä asu muita kuin minä ja lapseni. Ei haittaa.
Isäni olisi päässyt eläkkeelle jo 49 vuotiaana tuolloin. Päätti kuitenkin luopua eläkejärjestelyistä ja jatkoi työn tekoa. Teki jopa työkeikkoja eläkkeelle pääsyn jälkeen. Nykyään on päälle kasikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä omistan koko taloyhtiön, eikä täällä asu muita kuin minä ja lapseni. Ei haittaa.
Jos yhtiölainoja ro ei makseta eräpäivänä pankille taloyhtiö voi mennä konkurssiin ja kaikki menettävät asuntonsa.
Osa taloyhtiöistä pääkaupunkiseudulla ei saa remonttilainaa pankista ja menevät purettavaksi. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot