Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina

Vierailija
03.08.2025 |

Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.

Kommentit (700)

Vierailija
381/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1960 syntynyt ei ole boomeri.  Hän on syntynyt jo ihan eri maailmaan kuin sotien jälkeen 40-luvulla syntyneet.

Pystyn sen sanomaan, itse olen noita suuria ikäluokkia, maalta.   Veljieni lapset reilu 10 vuotta nuorempia, 57, 59, 60, 62, syntyneitä. Heillä kaupunkilaislapsina jo ihan erilainen lapsuus, esikoulut, no, yksityiset hoitajat kyllä, äidit kävivät töissä, ( tehdas, kylvettäjä, keittiö).  Keskikoulu takana kaikilla+ ammatillinen koulutus 

Boomereita ovat 1946-1964 syntyneet.

Ei ollut edes siskollani 1966 syntyneellä mitään esikoulua, äiti edelleen kotirouva. 

Hän kävi kyllä jo peruskoulua, minä en päivääkään.

Suomessa suuret ikäluokat syntyivät vuosina 1945-1950 ja nimenomaan suuret ikäluokat ( ei mitkää

Boomeri on 1946-1964 syntynyt.

Eikä minunkaan elämäni millään tavoin poikennut lapsena tao teininä vuonna 1950 syntyneen veljeni elämästä.

Paitsi että häntä suosittiin koska oli poika.

Vierailija
382/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitteetyö inisette? Käykää töissä ja naattikaa elämästä. Leukojen louskuttelusta teille tullee vain paha mieli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt on pätkätyötä. Ei voi vuokrata sähkölämmitteistä rivitaloa eikä omakotitaloa, jos meinaa, että rahat riittää ruokaan. Pakko asua kerrostalossa tai sitten sellaisessa rivitalossa, missä on joko kaukolämpö tai maalämpö ja lämmitys kuuluu vuokraan. 

Vierailija
384/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1960 syntynyt ei ole boomeri.  Hän on syntynyt jo ihan eri maailmaan kuin sotien jälkeen 40-luvulla syntyneet.

Pystyn sen sanomaan, itse olen noita suuria ikäluokkia, maalta.   Veljieni lapset reilu 10 vuotta nuorempia, 57, 59, 60, 62, syntyneitä. Heillä kaupunkilaislapsina jo ihan erilainen lapsuus, esikoulut, no, yksityiset hoitajat kyllä, äidit kävivät töissä, ( tehdas, kylvettäjä, keittiö).  Keskikoulu takana kaikilla+ ammatillinen koulutus 

Boomereita ovat 1946-1964 syntyneet.

Ei ollut edes siskollani 1966 syntyneellä mitään esikoulua, äiti edelleen kotirouva. 

Hän kävi kyllä jo peruskoulua, minä en päivääkään.

Suomessa suuret ikäluokat syntyivät vuosina 194

Ainoa ero oli että hänen aikanaan kylässä oli kolme koulua. Minun aikanai enää yksi. Kävimme kuitenin samaa koulua me kaksi.

Vierailija
385/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa ystävyydessä sinulle linkittäjä, me samat ihmiset pyörimme näissä, olemme kymmeniä kertoja nähneet linkkisi. 

Miksi sitten edelleen kommentoitte tyhmiä? 

Aikalailla tuot noita omia ongelmiasi työkokeiluissa ja pätkätöissä esiin.

Minulle vanhuksena ei ole ongelma ymmärtää että joudun palveluista maksamaan, sinä yrität ilkkua sillä.

Olen saanut kaikista kiitettävät työtodistukset eli parhaat mahdolliset. Cv on 2 sivua ja AMK tutkinto. 

Vierailija
386/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi teille eläkeläisille, että myös virastojen puhelinpalvelussa on työttömiä määräaikaisia työntekijöitä teitä palvelemassa. Paljon on esim. vuoden työsopimuksia. Ja tammikuusta alkaen saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella ja valtiolla. 

Vierailija
387/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi teille eläkeläisille, että myös virastojen puhelinpalvelussa on työttömiä määräaikaisia työntekijöitä teitä palvelemassa. Paljon on esim. vuoden työsopimuksia. Ja tammikuusta alkaen saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella ja valtiolla. 

Sen huomaa. Yritin Ilmariselta saada tolkullista vastausta siinä onnistumatta.

Vierailija
388/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa ystävyydessä sinulle linkittäjä, me samat ihmiset pyörimme näissä, olemme kymmeniä kertoja nähneet linkkisi. 

Minulle vanhuksena ei ole ongelma ymmärtää että joudun palveluista maksamaan, sinä yrität ilkkua sillä.

8

Olen saanut kaikista kiitettävät työtodistukset eli parhaat mahdolliset. Cv on 2 sivua ja AMK tutkinto. 

Niin?  Siksi siis olet osannut vaikuttavan linkkikokoelman kasata.   Hyvä tyttö olet.

Vierailija
389/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.

Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."

https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…

Vierailija
390/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Niin?  Siksi siis olet

Juu, olen ollut valtion virastoissa töissä puhelinpalvelussa + kaupunkien virastoissa ja yksityisellä. 

Vierailija
391/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuolloinhan oli vielä vanhainkotejakin, joihin pääsi vielä aivan hyväkuntoisia vanhuksia. Olivat virkeitä ja heille järjestettiin yhteistä ajankulua ja pelejä."

Joo silloin monen vanhuksen kauhu oli joutua noihin "vaivaistaloihin". Omaiset tuppasivat niihin tunkemaan jos vähänkään uhkasi että joutuisi vanhusta auttelemaan, ja vanhusten kauhu oli omasta kodista pois joutuminen. Oma isoäitikin tungettiin kunnalliskotiin sukulaisten painostuksella jo 65-vuotiaana, kun oli kerran kaatunut kotonaan, vaikkei ollut mitään erityisiä sairauksia tai liikkumisrajoitteitakaan. Siellä se yritti karkailla yms, kunnes lääkittiin zombiksi petiin.

Niin ne on ajat muuttuneet, silloin pelättiin tuommoiseen paikkaan joutumista, nykyään taas kotona makaa vuodeosastotason hoitoon kuuluvia ihmisiä, jotka todellakin haluaisivat hoivakotiin itsekin. 

Eivät kaikki olleet "vaivaistaloja", itselläni on kokemuksena harjoittelujakso Riistavuoren vanhainkodista 1970-luvulta. Siellä oli osastoja, missä oli hyväkuntoisia vanhuksia, joilla ei tietysti tänäpäivänä olisi mitään mahdollisuutta päästä sinne. Vanhukset pystyivät vielä askartelemaan ja tekemään käsitöitä ja joulumyyjäisissä oli monenlaista kaunista käsityötä myytävänä.

Vierailija
392/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011344993.html

Vierailija
393/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan.

Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle. "

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
394/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eläkeläisen aikuinen lapsi alisuoriutuja esim hoitaja joka saikuttaa?

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Vierailija
395/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
396/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Vierailija
397/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Vierailija
398/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potkulaki etenee.

Asiallinen syy riittäisi potkuihin - tätä se tarkoittaa työntekijälle.

Uudessa laissa varoitusta ei tarvitsisi antaa, jos työntekijän olisi pitänyt ilman varoitustakin ymmärtää menettelynsä vakavuus ja moitittavuus. 

Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen. 

Ei tarvitse tehdä enää kokonaisarviointia. "

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011055773.html

Vierailija
399/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa, josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
400/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus eikä tarvitse järjestää yt-neuvotteluita eikä antaa varoitusta vaan saa irtisanoa heti. 

Ei tarvitse enää katsoa olisiko työpaikalla jotain muuta työtä mitä pitää tehdä.