Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin pois työelämästä 58-vuotiaana kun jäin työttömäksi ja pääsin eläkeputkeen.
Nyt ei pääse. Ollaan 595 työmarkkinatuella 69-vuotiaaseen asti.. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen." https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika moni 40-, 50- ja 60-luvulla syntynyt on ehtinyt kokea työnsaannin vaikeudet. Näistä ikäryhmistä jäätiin massoittain työttömäksi 90-luvun lamassa. Ei mitään yt-neuvotteluja. Minä olin äitiyslomalla kun pari tuntia ennen firman loppumista joku oli muistanut minutkin kahvipöydössä ja sitten minullekin soitettiin että hei, tämä firma loppuu tänään ja kaikki on irtisanottu. Iltauutisista sitten sain varmistuksen asiasta, oli sen verran iso firma ja toimpisteitä ympäri maata. Sen jälkeen sain toistaiseksi voimassa olevan työpaikan 2011, missä olen yhä. Sitä ennen kävin kursseja, uuden koulutuksen, työllistämistukitöitä ja 3 kuukauden normaalin työn sijaisena. Pidetty työntekijä olin mutta moni työllistämistukityö oli sellainen että niitä vain ketjutettiin, valtiolla oli laillista kun virkaa hommaan ei vain ollut. Samaan paikkaan pääsi uudestaan kun oli sopivan ajan työttömänä.
Unohdin, yhdessä työllistämispaikassa ennen nykyistä sain vielä jatkaa, mutta se oli määräaikainen ja siitä pääsin nykyiseen.
Kaikessa ystävyydessä sinulle linkittäjä, me samat ihmiset pyörimme näissä, olemme kymmeniä kertoja nähneet linkkisi.
Vierailija kirjoitti:
1960 syntynyt ei ole boomeri. Hän on syntynyt jo ihan eri maailmaan kuin sotien jälkeen 40-luvulla syntyneet.
Pystyn sen sanomaan, itse olen noita suuria ikäluokkia, maalta. Veljieni lapset reilu 10 vuotta nuorempia, 57, 59, 60, 62, syntyneitä. Heillä kaupunkilaislapsina jo ihan erilainen lapsuus, esikoulut, no, yksityiset hoitajat kyllä, äidit kävivät töissä, ( tehdas, kylvettäjä, keittiö). Keskikoulu takana kaikilla+ ammatillinen koulutus
Boomereita ovat 1946-1964 syntyneet.
Ei ollut edes siskollani 1966 syntyneellä mitään esikoulua, äiti edelleen kotirouva.
Hän kävi kyllä jo peruskoulua, minä en päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen voi mökkeillä ja matkustaa, mutta jos sairastuu onkin tenkkapoo.
Ei ole, kun on vakuutus, kuten meillä.
Tuskin. Kun sairasvakuutusta ei saa, jos on joku perussairaus. Ja se korvaa vain jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa ystävyydessä sinulle linkittäjä, me samat ihmiset pyörimme näissä, olemme kymmeniä kertoja nähneet linkkisi.
Miksi sitten edelleen kommentoitte tyhmiä?
Nykyään ollaan palkkatuella hyvinvointialueella sairaaloissa siivoamassa. Palkkatukityö kestää 10 kuukautta ja sitten uusi työtön tilalle. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan palkkatuella hyvinvointialueella sairaaloissa siivoamassa. Palkkatukityö kestää 10 kuukautta ja sitten uusi työtön tilalle. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Eli siivotaan potilashuoneita ja jaetaan ruokaa potilaille.
"Tuolloinhan oli vielä vanhainkotejakin, joihin pääsi vielä aivan hyväkuntoisia vanhuksia. Olivat virkeitä ja heille järjestettiin yhteistä ajankulua ja pelejä."
Joo silloin monen vanhuksen kauhu oli joutua noihin "vaivaistaloihin". Omaiset tuppasivat niihin tunkemaan jos vähänkään uhkasi että joutuisi vanhusta auttelemaan, ja vanhusten kauhu oli omasta kodista pois joutuminen. Oma isoäitikin tungettiin kunnalliskotiin sukulaisten painostuksella jo 65-vuotiaana, kun oli kerran kaatunut kotonaan, vaikkei ollut mitään erityisiä sairauksia tai liikkumisrajoitteitakaan. Siellä se yritti karkailla yms, kunnes lääkittiin zombiksi petiin.
Niin ne on ajat muuttuneet, silloin pelättiin tuommoiseen paikkaan joutumista, nykyään taas kotona makaa vuodeosastotason hoitoon kuuluvia ihmisiä, jotka todellakin haluaisivat hoivakotiin itsekin.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Mitä hemmettiä perikuntien asunnoille tehdään, kun työikäiset ei saa asuntolainaa määräaikaisilla töillä eikä osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla eikä palkkatukitöillä.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Ei pätkätyöllä mitään taloa nykyään osteta. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot. Kattoremontti voi maksaa 16000-23000 euroa. Ja vuoteen 2030 mennessä pitää öljylämmitys vaihtaa toiseen lämmitysmuotoon tai lämmittää kalliilla bioöljyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1960 syntynyt ei ole boomeri. Hän on syntynyt jo ihan eri maailmaan kuin sotien jälkeen 40-luvulla syntyneet.
Pystyn sen sanomaan, itse olen noita suuria ikäluokkia, maalta. Veljieni lapset reilu 10 vuotta nuorempia, 57, 59, 60, 62, syntyneitä. Heillä kaupunkilaislapsina jo ihan erilainen lapsuus, esikoulut, no, yksityiset hoitajat kyllä, äidit kävivät töissä, ( tehdas, kylvettäjä, keittiö). Keskikoulu takana kaikilla+ ammatillinen koulutus
Ei ollut edes siskollani 1966 syntyneellä mitään esikoulua, äiti edelleen kotirouva.
Kyllä esikoulu oli jo kaupungeissa. Se oli maksullinen ja siihen otettiin kotiäitien lapsia tai yksityisessä hoidossa olevia. Se oli kunnan palvelu kuitenkin ja huom. maksullinen.
Tietysti ei kaikki ehkä raaskineet siitä maksaa vaikka lähistöllä olisi ollutkin. Ennemmin lapsi nyhrää keittiön nurkassa kuin valmiyöuksia saamassa. Vrt nykyiset kotikoulut, esikoulunkin voi käydä netissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla oli vähemmän eläkeläisiä ja kotiavustajat hoiti eläkeläisiä ilmaiseksi.
Kotiavustajat irtisanottiin 1990-luvun lamassa ja nyt on kunnan tai kaupungin maksullinen kotihoito.
Tuolloinhan oli vielä vanhainkotejakin, joihin pääsi vielä aivan hyväkuntoisia vanhuksia. Olivat virkeitä ja heille järjestettiin yhteistä ajankulua ja pelejä.
Jossain vaiheessa 90-luvulla kaikki työ arvioitiin uudelleen ja muistan sairaalamaailmasta, miten esim siivoojat kellottivat omaa työtään, miten paljon missäkin hommassa meni. Tuossa vaiheessa kaikki avustava työ, siivous, ruuanlaitto, kuljetus ja huolto ulkoistettiin.
Me hoitotyöntekijät istuimme useamman tunnin konsulttien sairaalamaailmaankin tuoman" ISO 9001 -laatujärjestelmän sertifioinnin" parissa. En tiedä, minne ne kymmenet ja kymmenet m
Tehtaassa oli vielä 90-luvulla kellokalle. Oli sitten niin turha tyyppi kuin vaan olla voi. Vttumainen äijänkäppänä viisastelemassa ja vahtimassa, että naiset raataa. Sen tilalle kun olisi palkannut yhden tomeran naisen, niin heti olisi tuottavuus noussut ja palkkakulut pudonneet.
Omakotitaloa ei voi edes vuokrata, sillä kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysongelmaa oli varaa hoitaa vielä 1990-luvulla eläkeputkilla ja varhaiseläkkeillä, jolloin pääsi eläkkeelle käytännössä esim. 57-vuotiaana. Nyt ei mitään noista ole jäljellä.
Ai että. Täytän tässä kuussa 57 vuotta. Mielelläni jäisin eläkkeelle. Työnteon aloitin 8-vuotiaana, siinä 11-12-vuotiaana kunnolla, maanviljelijän lapsi kun olen.
Niillä lapsuuden ja nuoruuden töillä ole mitään merkitystä. Vain niillä on joista saa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suuret ikäluokat syntyivät vuosina 1945-1950 ja nimenomaan suuret ikäluokat ( ei mitkään boomerit !)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloa ei voi edes vuokrata, sillä kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten edelleen kommentoitte tyhmiä?
Aikalailla tuot noita omia ongelmiasi työkokeiluissa ja pätkätöissä esiin.
Minulle vanhuksena ei ole ongelma ymmärtää että joudun palveluista maksamaan, sinä yrität ilkkua sillä.
Ei ole, kun on vakuutus, kuten meillä.