Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Ap. Tarkoitus oli painottaa että silloin olikin varaa päästää ihmisiä eläkkeelle. Tai ei ollut.
En tehnyt avausta kateudesta. Itse olen työelämässä ja pidän työstäni. Olen ollut 40 vuotta töissä.
Voisi tosiaan pikemminkin ALENTAA eläkeikää, jotta nuoremmilla olisi työpaikkoja enemmän. Mitä järkeä on koko ajan nostaa sitä? V-n tyhmää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko edelleen hengissä ja vetävät eläkettä? Omilla appivanhemmilla lähes sama juttu: 58 v ja 60 v hyville eläkkeille 1990-luvulla. Anoppi on vielä elossa.
Jos anoppi elää ensi vuoteen, on ollut 30 vuotta työeläkkeellä. Teki työuransa päiväkodissa lastenhoitajana kunnalla.
Anopin eläke tuskin on mikään sellainen päätä huimaava. Jos pitää jotain veikata niin ehkä joku noin 1300 € bruttona. Eli vain muutaman satasen enemmän kuin takuueläke olisi. En olisi kateellinen.
240 000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeensaaja on 78-vuotias.
Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Tarkoitus oli painottaa että silloin olikin varaa päästää ihmisiä eläkkeelle. Tai ei ollut.
En tehnyt avausta kateudesta. Itse olen työelämässä ja pidän työstäni. Olen ollut 40 vuotta töissä.
Ei silloinkaan olisi pitänyt olla varaa tällaiseen kermaperseilyyn. Nyt se kostautuu meille nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaas kun saavutatte sen 55 vuoden iän ja jokapaikkaa kolottaa ja vähän väliä tulee uusia vaivoja joihin ette tule saamaan edes sairuslomaa.
Siinävaiheessa luovuttaisitte mieluusti työpaikan nuoremmille.
Nykyisin eläkeikä lasketaankin 'töistä hautaan' menetelmällä joten eläkkeet jää joko saamatta tai sit hoivalaitos kiittää ja kuittaa ne kaikki.
Minä olen 65 ja iloisesti töissä.
Työurani aloitin 51 vuotta sitten.
Älä valehtele. Sinun ikäisellä ei voinut alkaa työelämä 14-vuotiaana. Vai lasketko nyt jotain kesätöitä yms?
Vierailija kirjoitti:
Voisi tosiaan pikemminkin ALENTAA eläkeikää, jotta nuoremmilla olisi työpaikkoja enemmän. Mitä järkeä on koko ajan nostaa sitä? V-n tyhmää!
Niinpä. Nykyinen hallitus on itse asiassa tehnyt lukuisia typeriä päätöksiä jotka ovat pahentaneet työttömyyttä. Vuorotteluvapaan poistaminen oli niistä ehkä kaikista päättömiin koska sillä olisi saatu työttömiä töihin ja työllisille mahdollisuus lepohetkeen ja olisi kaupan päälle säästetty myös hieman rahaa koska vuorotteluvuorvaus on pienempi kuin työttömyyskorvaus. Myös eläkkeeseen pitäisi mielestäni kehittää joku mahdollisuus jolla nuoremmatkin pääsisivät siitä nauttimaan ihan niin kuin ennen vanhaan.
Minun äitini pääsi 60-v eläkkeelle vuonna 2012. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että oma eläkeikä on melkein 66 vuotta, ja tämä yhdessä sukupolvessa. Ja eläke melkein sama, vaikka palkkani on huomattavasti parempi kuin äidilläni. No olen sentään ainoa perillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaas kun saavutatte sen 55 vuoden iän ja jokapaikkaa kolottaa ja vähän väliä tulee uusia vaivoja joihin ette tule saamaan edes sairuslomaa.
Siinävaiheessa luovuttaisitte mieluusti työpaikan nuoremmille.
Nykyisin eläkeikä lasketaankin 'töistä hautaan' menetelmällä joten eläkkeet jää joko saamatta tai sit hoivalaitos kiittää ja kuittaa ne kaikki.
Minä olen 65 ja iloisesti töissä.
Työurani aloitin 51 vuotta sitten.
Älä valehtele. Sinun ikäisellä ei voinut alkaa työelämä 14-vuotiaana. Vai lasketko nyt jotain kesätöitä yms?
Kyllä se voi. Isäni kuoli ja oli pakko saada rahaa.
Voisiko joku selittää että mikä tässä on ongelma jos eläkkeelle jäädessään on elämää jäljellä semmoiset 30-40 vuotta?
Keneltä tuo olisi muka pois? Ja auta armias jos eläköityvä on kaiken lisäksi vielä jokseenkin fyysisesti terve, niin tämä tuntuu olevan se oikein paha juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko edelleen hengissä ja vetävät eläkettä? Omilla appivanhemmilla lähes sama juttu: 58 v ja 60 v hyville eläkkeille 1990-luvulla. Anoppi on vielä elossa.
Jos anoppi elää ensi vuoteen, on ollut 30 vuotta työeläkkeellä. Teki työuransa päiväkodissa lastenhoitajana kunnalla.
Anopin eläke tuskin on mikään sellainen päätä huimaava. Jos pitää jotain veikata niin ehkä joku noin 1300 € bruttona. Eli vain muutaman satasen enemmän kuin takuueläke olisi. En olisi kateellinen.
Ei sinne päinkään. Saa ainakin noin 2000 e eläkettä käteen. Teki rahakkaita yövuoroja 4 viimeistä vuotta. Oli vuoropäiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Nykyinen hallitus on itse asiassa tehnyt lukuisia typeriä päätöksiä jotka ovat pahentaneet työttömyyttä. Vuorotteluvapaan poistaminen oli niistä ehkä kaikista päättömiin koska sillä olisi saatu työttömiä töihin ja työllisille mahdollisuus lepohetkeen ja olisi kaupan päälle säästetty myös hieman rahaa koska vuorotteluvuorvaus on pienempi kuin työttömyyskorvaus. Myös eläkkeeseen pitäisi mielestäni kehittää joku mahdollisuus jolla nuoremmatkin pääsisivät siitä nauttimaan ihan niin kuin ennen vanhaan.
Vuorotteluvapaa ei työllistänyt niin paljon kuin ajateltiin. Toisaalta oma vv-sijaiseni työllistyi meille. OVE-eläke on edelleen käytössä, mutta kuinka pitkään.
Isäni jäi 53 -vuotiaana. On nyt 84 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaa ei työllistänyt niin paljon kuin ajateltiin. Toisaalta oma vv-sijaiseni työllistyi meille. OVE-eläke on edelleen käytössä
Koulumaailmassa se oli todella hyödyllinen työllistäjä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää että mikä tässä on ongelma jos eläkkeelle jäädessään on elämää jäljellä semmoiset 30-40 vuotta?
Keneltä tuo olisi muka pois? Ja auta armias jos eläköityvä on kaiken lisäksi vielä jokseenkin fyysisesti terve, niin tämä tuntuu olevan se oikein paha juttu.
Eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien eläkemaksuista. Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljrdia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen eläkejärjestelmä ei ole rakennuttu niin, että eläkeläinen eläisi vielä kymmeniä vuosia, vaan keskimäärin elettiin n. 10 vuotta eläkkeelle jäännin jälkeen. Kyllähän se tulee kalliiksi maksaa vaikkapa parin tonnin eläkettä 30 vuotta ja ihminen ei tee mitään sen eläkkeen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaa ei työllistänyt niin paljon kuin ajateltiin. Toisaalta oma vv-sijaiseni ty
Niin, koulumaailmassa minäkin olin vuorotteluvapaalla, mutta kun työmarkkinat on todella paljon laajempi kuin vain koulumaailma.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaa ei työllistänyt niin p
En ole väittänyt sen oöevan koko työelämä. Itse olin ensin vuorotteluvapaan sijaosena, sain heti uuden sijaisuuden ja nyt taas vuodelsi uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaa ei työllistänyt niin paljon kuin ajateltiin. Toisaalta oma vv-sijaiseni työllistyi meille. OVE-eläke on edelleen käytössä
Vuorotteluvapaa työllistää yhtä monta henkilöä kuin vapaalle pääsee koska edellytyksenä vapaalle oli se että palkattiin joku toinen henkilö työpaikalle. Toki Se saattoi olla niin että vapaalle lähteneen tehtäviin siirrettiin joku muu talon sisältä ja sijainen sitten sijaisti tätä henkilöä mutta kuitenkin.
Ei mikään järjestelmä kestä tällaista joutilaiden vuosikymmenten elättämistä ja lomailua.