Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja niin ahkeria olivat että...
Niin ahkeria olivat, ettei ketään tarvinnut palkata korvaamaan heitä, vaan eläköityneiden työt vain jaettiin muiden kesken useimmissa firmoissa.
On tapahtunut myös valtava murros automaation ja netin myötä. Monia työtehtäviä on kadonnut sen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ahkeria olivat, ettei ketään tarvinnut palkata korvaamaan heitä, vaan eläköityneiden työt vain jaettiin muiden kesken useimmissa firmoissa.
Ja kahden työt sujuvat suit-sait niiltä, jotka jäivät töihin?
On pakko ja koneet hoitavat hommia. Esim. varastoissa on robotteja siirtämässä tavaroita sekä kaupoissa on automaattikassat ja robotit tuovat tavarat kotiin. Vaatteet ostetaan verkkokaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysongelmaa oli varaa hoitaa vielä 1990-luvulla eläkeputkilla ja varhaiseläkkeillä, jolloin pääsi eläkkeelle käytännössä esim. 57-vuotiaana. Nyt ei mitään noista ole jäljellä.
Eläkeputkeen pääsi 57-vuotiaana vielä vuonna 2019.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaas kun saavutatte sen 55 vuoden iän ja jokapaikkaa kolottaa ja vähän väliä tulee uusia vaivoja joihin ette tule saamaan edes sairuslomaa.
Siinävaiheessa luovuttaisitte mieluusti työpaikan nuoremmille.
Nykyisin eläkeikä lasketaankin 'töistä hautaan' menetelmällä joten eläkkeet jää joko saamatta tai sit hoivalaitos kiittää ja kuittaa ne kaikki.
Niin luovutettaisiinnin! Vaan eipä ole sitä mahdollisuutta.
2 tuttua jäi tasan 10 vuotta sitten opettajan työstä eläkkeelle, eli 60 vuotiaana.
Toki piti suostua hieman pienempään eläkkeeseen, mutta ei se ero kovin suuri ollut ja tuossa iässä esimerkiksi 5 vuotta on valtava ero monella, vaikkapa kunnon ja terveyden suhteen ja pystyy tekemään laajemmin asioita ja nauttimaan vapaasta laadukkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysongelmaa oli varaa hoitaa vielä 1990-luvulla eläkeputkilla ja varhaiseläkkeillä, jolloin pääsi eläkkeelle käytännössä esim. 57-vuotiaana. Nyt ei mitään noista ole jäljellä.
Eläkeputkeen pääsi 57-vuotiaana vielä vuonna 2019.
Puhutaan nykyisestä tilanteesta.
Mun mummo on ollut eläkkeellä jo 37 vuotta. Nyt 95v ja vasta viime vuosina tahti vähän hiipunut.
No joo, enpä kadehdi niitä 90-luvulla eläkkeelle pässeitä. Ovat jo haudassa, tai viimeisiään vetelevät. Mitä sitä vainajia kadehtimaan, elämä on mukavampaa.
Itse nyt 59-vuotiana enköhän vielä sen vajaan kymmenen vuotta ole työelämässä, jos vain hommia tarjotaan. Näyttää nuo lapsetkin saaneen työelämän syrjästä kiinni.
Minunkin vanhempani ovat olleet kohta 30 vuotta eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
No joo, enpä kadehdi niitä 90-luvulla eläkkeelle pässeitä. Ovat jo haudassa, tai viimeisiään vetelevät. Mitä sitä vainajia kadehtimaan, elämä on mukavampaa.
Itse nyt 59-vuotiana enköhän vielä sen vajaan kymmenen vuotta ole työelämässä, jos vain hommia tarjotaan. Näyttää nuo lapsetkin saaneen työelämän syrjästä kiinni.
90-vuotiaat ovat olleet jo 40 vuotta eläkkeellä. Meidän suvussa on 1980- luvulla eläkkeelle jääneitä.
Isäni jäi eläkkeelle vuonna 1987 53 vuoden ikäisenä. Ensin hänellä oli työkyvyttömyyseläke ja se muuttui myöhemmin työeläkkeeksi. Olisiko ollut silloin 63-vuotias. Vielä on elossa.
Raskas työ kulutti kehon ja useita leikkauksia on tehty niin käteen kuin selkään. Mutta niin tuo vain vieläkin jaksaa monenlaista omakotitalossaan puuhata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko edelleen hengissä ja vetävät eläkettä? Omilla appivanhemmilla lähes sama juttu: 58 v ja 60 v hyville eläkkeille 1990-luvulla. Anoppi on vielä elossa.
Jos anoppi elää ensi vuoteen, on ollut 30 vuotta työeläkkeellä. Teki työuransa päiväkodissa lastenhoitajana kunnalla.
Anopin eläke tuskin on mikään sellainen päätä huimaava. Jos pitää jotain veikata niin ehkä joku noin 1300 € bruttona. Eli vain muutaman satasen enemmän kuin takuueläke olisi. En olisi kateellinen.
Ideana oli tosiaan tehdä 5-kymppisillä tilaa nuoremmille työmarkkinoilla. Tuo ajatushan olisi itse asiassa oikein hyvä nytkin! Miksi eläkkeelle pääsee nykyisin niin vanhana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta avustavaa ammattia on kadonnut kokonaan, tietotekniikan ja ohjelmistojen kehittymisen myötä. Omalla alallani ei ole rakennuspiirtäjiä, kopioijia eikä lähettejä, esimerkiksi. Manuaalisen postinkin määrä on vähentynyt roimasti. Joten joo, suit-sait ne hommat hoidetaan omalla koneella, joihin ennen tarvittiin avuksi kolme avustavaa.
Minä olen 51 v. ja kevyessä työssä. En kaipaa vielä eläkkeelle, mutta meillä on yt:t päällä ja yhä huononevia näkymiä odotetaan tulevina vuosina. Jos jää lyhyt tikku käteen, niin ei hyvä heilu. Tässä iässä ei uuden työpaikan saaminen ole helppoa, mutta eläkkeeseenkin on vielä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
2 tuttua jäi tasan 10 vuotta sitten opettajan työstä eläkkeelle, eli 60 vuotiaana.
Toki piti suostua hieman pienempään eläkkeeseen, mutta ei se ero kovin suuri ollut ja tuossa iässä esimerkiksi 5 vuotta on valtava ero monella, vaikkapa kunnon ja terveyden suhteen ja pystyy tekemään laajemmin asioita ja nauttimaan vapaasta laadukkaammin.
Opettajilla oli tosiaan tämä mahdollisuus jos oli aloittanut virassaan ennen tiettyä päivää vuonna 1993 niin saattoi valita itselleen eläkeiän joka on 60 vuotta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että nuorimmat tätä etuutta nauttimaan pääsevät ovat syntyneet noin vuonna 1968.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 51 v. ja kevyessä työssä. En kaipaa vielä eläkkeelle, mutta meillä on yt:t päällä ja yhä huononevia näkymiä odotetaan tulevina vuosina. Jos jää lyhyt tikku käteen, niin ei hyvä heilu. Tässä iässä ei uuden työpaikan saaminen ole helppoa, mutta eläkkeeseenkin on vielä matkaa.
Minä opiskelin uuden ammatin kun olin 54 nyt vaihdoin alaa ja olen 64
tavoite-eläkeikäni on vasta 1.9.2026 ja ylin 1.11.2029.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Siistejä sisätöitä oli pilvin pimein! Pankkineitejä, postivirkailijoita, sihteerejä, lähettejä jne. jne. , jotka katosivat internetin ja tehostamisen myötä 2000-luvun aikana. Olipa raskasta! Työpaikoilla oli varaa pitää paljon enemmän työntekijöitä kuin nyt. Suomessa on krooninen noin 400 000 työpakkan vaje jatkuvasti.
Juu, kaikki sihteeri- ja lähtettihommat kaikki hoitavat omien töidensä lisäksi. Ja oma substanssityökuvakin on sellainen jota parikymmentä vuotta sitten olisi hoitanut kaksi tai kolme eri henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan elävältä yli 8-kymppinen vanhenpani näyttääja jäi eläkkeelle 90-luvulla. Siinä on 30 vuotta ehditty pötköttää eläkkeellä.