Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina

Vierailija
03.08.2025 |

Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.

Kommentit (700)

Vierailija
341/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoremmat ei ole suostuneet päättäjiksi? Eduskuntavaaleissa nuoret ei suostu äänestämään, joten olisiko vika vaikka ihan itsessä.

Olen tosin sitä mieltä, että peruskoulu (sen loivat 1930-luvulla syntyneet) oli iso, iso virhe koko maalle. Jos meillä olisi edelleen mahdollisuus käydä koulua opiskelu- eikä ajanvietemielessä, Suomi olisi aivan toisenlainen maa kuin nyt. 1940-luvun sukupolvea on syyttäminen päivähoitolaitoksesta ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Kyllä, sekin pitäisi poistaa ja maksuton varhaiskasvatus olisi mennyttä. Jostain syystä 1960-luvulla syntyneet vastustavat huumeiden vapauttamista, vaikka nuorempien mielestä kyseessä on harmiton ajanvietto.

Joten päättäjät ovat tehneet kaikenlaista, jonka ansiosta 2000-luvulla syntyneet voivat valittaa, etteivät koskaan pääse eläkkeelle. Töihin heillä ei ole mitään kiirettä.

J

Olen boomeri, syntynyt 1960 ja kyllä minä sain opintotukea.

Ja minua vanhemmat boomerit opiskeli hyvin luhyessä aiassa tutkintoja jotka minun aikanani oli jo mahdoton suorittaa samassa ajassa. 

Kaikilla boomereilla oli rajaton opiskeluoikeudet toisin kuin nykyään.

Työpaikallani 90-luvulla oli ihmisiä jotka suoritteli loppuun tutkintoja joista osa aloitettu jopa 60-luvun puolella.

Töitä oli. Itsekin löysin oman alan työpaikan toisena lukuvuonna. Mitään orjuuden kaltaisia harjoittelupaikkoja ei tyrkytetty.

Vierailija
342/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut töissä 29 vuotta. Aloitin tosiaan 14-vuotiaana palkkatyöt koulun ohessa. Alkuun minulle ei edes tehty oikeaa työsopimusta kun työ ylitti lakisääteiset tunnit. 

Olen nyt 43-vuotias. 

Töissä pitäisi jaksaa vielä melkein toinen mokoma, 27 vuotta. En kykene kuvittelemaan, että kukaan maksaisi osaamisestani niin vanhana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja niin ahkeria olivat että...

Niin ahkeria olivat, ettei ketään tarvinnut palkata korvaamaan heitä, vaan eläköityneiden työt vain jaettiin muiden kesken useimmissa firmoissa. 

Ja kahden työt sujuvat suit-sait niiltä, jotka jäivät töihin?

Ei, vaan töitä oli vähemmän, siksi vanhimmat työntekijät tuupattiin eläkeputkeen ennen aikojaan.

Ei niitä töitä nytkään ole. Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. Pitää olla eläkeikään asti 595 työmarkkinatuella ja myydä omaisuus ja ostaa niillä rahoilla ruokaa. 

Vierailija
344/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kirjoittelee johtaja äksien jälkeläiset jotka kuvittelevat että onhan jokaisen boomerin eläke liki kymppitonnin. Kun mun vanhemmilla kerta on.

Taas tuota häiriintynyttä alentuvaa solvaamista.

Näinhän tuo keskustelu kulkee.  Kaikilla isot eläkkeet, hienot omakotitalot, kotirouva-äiti kun mun vanhemmillakin on hyvät eläkkeet ja vauraudet.

Vierailija
345/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkää eläkkeelle valittajat. Jäin eläkkeelle vuosi sitten. Työvuosia kertyi 51. Ensimmäisistä kuudesta vuodesta ei kertynyt eläkettä lainkaa. Hyvin on minulla mennyt.

Vanhempani kuolivat ennen eläkeikäänsä. Samoin 3 veljeäni.

Jatkossa omaiset hoitavat eläkeläisiä. 

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
346/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysongelmaa oli varaa hoitaa vielä 1990-luvulla eläkeputkilla ja varhaiseläkkeillä, jolloin pääsi eläkkeelle käytännössä esim. 57-vuotiaana. Nyt ei mitään noista ole jäljellä. 

Ai että. Täytän tässä kuussa 57 vuotta. Mielelläni jäisin eläkkeelle. Työnteon aloitin 8-vuotiaana, siinä 11-12-vuotiaana kunnolla, maanviljelijän lapsi kun olen.

Vierailija
347/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeistä ei voi leikata, mutta eläkeläisten hoidosta voi leikata ja terveydenhoidosta.

Vierailija
348/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkää eläkkeelle valittajat. Jäin eläkkeelle vuosi sitten. Työvuosia kertyi 51. Ensimmäisistä kuudesta vuodesta ei kertynyt eläkettä lainkaa. Hyvin on minulla mennyt.

Vanhempani kuolivat ennen eläkeikäänsä. Samoin 3 veljeäni.

Jatkossa omaiset hoitavat eläkeläisiä. 

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Vierailija
349/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi eläkeläisten kotihoidosta 16,2 miljoonaa euroa pois. 

Vierailija
350/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen voi mökkeillä ja matkustaa, mutta jos sairastuu onkin tenkkapoo. 

Vierailija
351/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu palkasta on niin iso, että veroja ei voi nostaa. Joten on koko ajan leikattava rahaa terveydenhoidosta ja eläkeläisten hoidosta. 

Valtio lopettaa eläkeläisten hoitokoteja, tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta eli ei ole välttämättä hoitajaa yöllä. 

Vierailija
352/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä oli kymmeniä vuosia Finlaysonilla, mutta sitten tehdas lopetettiin ja kaikki tietysti pihalle eri tavoin. Isä pääsi 56-v eläkkeelle 1984. Joi itsensä hautaan kahdessa vuodessa. Eli eipä tuo tullut valtiolle kalliiksi.

Äiti sen sijaan pääsi eläkkeelle ennen kuin täytti 65 ja eli yli yhdeksänkymppiseksi.

Voi luoja sitä valituksen määrää. Toivottavasti itsestäni ei tule sellaista.

Täällähän on jo valittajien ammattikuorot vauhdissa,  olette nyt jo kuin äitisi.

Tämä, kehdataankin haukkua vanhempiaan.

Perinnöt kyllä kelpaa jotka on pienistä eläkkeistä säästetty ajatellen lasten parasta.

Suosittelen lahj

Voi kulta pieni!  Niinhän se tosiaan  olikin, ei suinkaan vuokraslummeissa esim maaltamuuton aikaan ihmiset asuneet ja jokainen tehdasduunari ja pakukuski rakensi hienon okt ja rouvat kulki turkeissa kynnet  pitkinä kotirouvina.

Juu, etenkin täällä pääkaupungissa paskakuskikin rakennutti omakotitalon keskustaan meren rannalle ja elätti yksin perheensä.

"Liisankadulla samassa talossa kuin Matti Makkosen ruumisarkkuliike, vessa, vesiposti, keittokomero ja huone."

Vierailija
353/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhteisöllistä asumista, missä eläkeläiset on keskenään illalla ja yöllä. 

Vierailija
354/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla oli vähemmän eläkeläisiä ja kotiavustajat hoiti eläkeläisiä ilmaiseksi. 

Kotiavustajat irtisanottiin 1990-luvun lamassa ja nyt on kunnan tai kaupungin maksullinen kotihoito. 

Tuolloinhan oli vielä vanhainkotejakin, joihin pääsi vielä aivan hyväkuntoisia vanhuksia. Olivat virkeitä ja heille järjestettiin yhteistä ajankulua ja pelejä.

Jossain vaiheessa 90-luvulla kaikki työ arvioitiin uudelleen ja muistan sairaalamaailmasta, miten esim siivoojat kellottivat omaa työtään, miten paljon missäkin hommassa meni. Tuossa vaiheessa kaikki avustava työ, siivous, ruuanlaitto, kuljetus ja huolto ulkoistettiin.

Me hoitotyöntekijät istuimme useamman tunnin konsulttien sairaalamaailmaankin tuoman" ISO 9001 -laatujärjestelmän sertifioinnin" parissa. En tiedä, minne ne kymmenet ja kymmenet mapit lopulta päätyivät tuon pohdinnan tuloksena. Toki myönnän, että on hyvä välillä pohtia omaa työtään, mutta tuossa konsultti varmaan mietti vain omaa kukkaroaan, ymmärtämättä sairaalan arjesta mitään.

Vierailija
355/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamamiestaloja rakennettiin talkoilla sodan jälkeen. Osa on tehty vanhoista purkulaudoista joten ei niistä kauheasti kannata maksaa. 

Vierailija
356/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960 syntynyt ei ole boomeri.  Hän on syntynyt jo ihan eri maailmaan kuin sotien jälkeen 40-luvulla syntyneet.

Pystyn sen sanomaan, itse olen noita suuria ikäluokkia, maalta.   Veljieni lapset reilu 10 vuotta nuorempia, 57, 59, 60, 62, syntyneitä. Heillä kaupunkilaislapsina jo ihan erilainen lapsuus, esikoulut, no, yksityiset hoitajat kyllä, äidit kävivät töissä, ( tehdas, kylvettäjä, keittiö).  Keskikoulu takana kaikilla+ ammatillinen koulutus 

Vierailija
357/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin pois työelämästä 58-vuotiaana kun jäin työttömäksi ja pääsin eläkeputkeen.

Vierailija
358/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä oli kymmeniä vuosia Finlaysonilla, mutta sitten tehdas lopetettiin ja kaikki tietysti pihalle eri tavoin. Isä pääsi 56-v eläkkeelle 1984. Joi itsensä hautaan kahdessa vuodessa. Eli eipä tuo tullut valtiolle kalliiksi.

Äiti sen sijaan pääsi eläkkeelle ennen kuin täytti 65 ja eli yli yhdeksänkymppiseksi.

Voi luoja sitä valituksen määrää. Toivottavasti itsestäni ei tule sellaista.

Täällähän on jo valittajien ammattikuorot vauhdissa,  olette nyt jo kuin äitisi.

Tämä, kehdataankin haukkua vanhempiaan.

Perinnöt kyllä kelpaa jotka on pienistä eläkkeistä säästetty

Duunari kykeni hankkimaan itselleen omakotitalon ja mökin vaikka vaimo olisi kotirouva.

Ei ollut mitäön vuokraslummeja vaan uusia hienoja lähiöitä.

Serkkuni muuttivat Kontulaan. Upouusi talo, hieno leikkipiha, uimahalli ja upea ostoskeskus. Luonto lähellä, bussi suoraan Rautatientorille.

Vierailija
359/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika moni 40-, 50- ja 60-luvulla syntynyt on ehtinyt kokea työnsaannin vaikeudet. Näistä ikäryhmistä jäätiin massoittain työttömäksi 90-luvun lamassa. Ei mitään yt-neuvotteluja. Minä olin äitiyslomalla kun pari tuntia ennen firman loppumista joku oli muistanut minutkin kahvipöydössä ja sitten minullekin soitettiin että hei, tämä firma loppuu tänään ja kaikki on irtisanottu. Iltauutisista sitten sain varmistuksen asiasta, oli sen verran iso firma ja toimpisteitä ympäri maata. Sen jälkeen sain toistaiseksi voimassa olevan työpaikan 2011, missä olen yhä. Sitä ennen kävin kursseja, uuden koulutuksen, työllistämistukitöitä ja 3 kuukauden normaalin työn sijaisena. Pidetty työntekijä olin mutta moni työllistämistukityö oli sellainen että niitä vain ketjutettiin, valtiolla oli laillista kun virkaa hommaan ei vain ollut. Samaan paikkaan pääsi uudestaan kun oli sopivan ajan työttömänä.  

Vierailija
360/700 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintamamiestaloja rakennettiin talkoilla sodan jälkeen. Osa on tehty vanhoista purkulaudoista joten ei niistä kauheasti kannata maksaa. 

Lasten tehtävä oli oikoa purkutalojen lautojen nauloja, ne laitettiin noihin rintamamiestaloihin. Voi rintamamiestalosta ehkä 20000  euroa maksaa.