Olen käyttänyt Ozempicia reilut 9 kuukautta laihtumisen tukena. Kysy mitä vaan tai kerro kokemuksesi :)
Nykyään Ozempicin ja muiden "laihdutuslääkkeiden" käyttö alkaa olla jo aika tavallista, mutta olen silti omassa lähipiirissäkin huomannut monia harhakäsityksiä asiaan liittyen. Monet ovat myös uteliaita lääkkeen suhteen. Ajattelinkin, että myös palstalla ihmisiä saattaisi kiinnostaa keskustelu lääkkeen käytöstä tai aiheesta kysyminen. Kysymysten ohella ovat tervetulleita myös muiden käyttäjien kokemukset - niin hyvät kuin huonotkin!
Kommentit (57)
Miten paino pysyy kurissa lääkkeen lopetuksen jälkeen?
Hoiditko mitenkään sitä tunnepohjaista syömistä? Onko masennus hellittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeellä on paljon epämiellyttäviä ja terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia.
Saattavat ilmetä vasta pidemmällä käytöllä.
Kauanko ajattelit jatkaa lääkkeen syömistä ja suunnitelmasi jos paino alkaa nousta lääkkeen lopetuksen jälkeen?
Minun lukemani mukaan lääkkeellä on päinvastoin monia hyviä ja terveyttä edistäviä siuvaikutuksia. Hidastaa ikääntymistä ja parantaa sydän-ja verisuonielimiä.
Toinen Ozempicin käyttäjä
Niinkö?
Oletko tsekannut Sharon, Ozzyn vaimo, Osbourne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ja miten usein pistät ? Itse lopetin pistettävän sytostaatin, pistäminen ei sopinut minulle.
Pistän mihin kädet ylettää. Aika usein kylkeen, nivusiin, tissien paikkeille, palleaan tai kasvoissa poskiin.
Ai kamala. Olin leikkauksen jälkeen 4 viikkoa pistoksilla ettei tule veriongelmia ja vatsa oli mustelmilla.
No tyylinsä kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt toista lääkettä kuusi viikkoa. Alussa BMI 23 ja nyt 22. Käytän pienintä määrää vielä pari kuukautta. Suosittelen, mutta lihaskuntoa pitää rasittaa paljon tai paino lähtee lihaksista.
Näillä lääkkeillä on kriteerit, eikä kenellekkään BMI 23 sitä määrätä
Asun ulkomailla ja saatavuus on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko iskelmälaulaja? Kuka niistä. Kerro.
En ole
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mihin ja miten usein pistät ? Itse lopetin pistettävän sytostaatin, pistäminen ei sopinut minulle.
Kerran viikossa pistän vatsan alueelle. Vaihtelen pistopaikkaa viikottain; kummalle puolelle napaa, mihin kohtaan vatsaa jne
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten paino pysyy kurissa lääkkeen lopetuksen jälkeen?
Olen varautunut siihen, että käytän lääkettä lopun elämääni, jos lääkäri vain katsoo sen olevan mahdollista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hoiditko mitenkään sitä tunnepohjaista syömistä? Onko masennus hellittänyt?
Olen käynyt Kelan kuntoutuspsykoterapian. Masennusta ei ole ollut enää vuosiin, joskus 2020-2021 välillä pystyin lopettamaan masennuslääkkeenkin (jota söin varsin pienellä annoksella). Viimeisimmän burn outin jälkeen vaihdoin työpaikkaa, ja tätä nykyä menee henkisesti oikeinkin hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeellä on paljon epämiellyttäviä ja terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia.
Saattavat ilmetä vasta pidemmällä käytöllä.
Kauanko ajattelit jatkaa lääkkeen syömistä ja suunnitelmasi jos paino alkaa nousta lääkkeen lopetuksen jälkeen?
Minun lukemani mukaan lääkkeellä on päinvastoin monia hyviä ja terveyttä edistäviä siuvaikutuksia. Hidastaa ikääntymistä ja parantaa sydän-ja verisuonielimiä.
Toinen Ozempicin käyttäjä
Niinkö?
Oletko tsekannut Sharon, Ozzyn vaimo, Osbourne
Sharon on 72v vanhus, Ozempicilla tai ilman.
Mummolta tuossa kohtaa näyttää jokainen.
Victozalla (sama vaikuttava aine kuin Ozempic) oli sivuvaikutuksena vatsahappojen häviäminen. Alkoi tulla rikkivedyn eli mädän kananmunan hajuisia röyhtäyksiä kun proteiinit ei hajonneet vaan mätänivät. Sitten armoton pahoinvointi.
Taukoa kuuriin ja annoksen pienentäminen auttoi. Samat oireet tulivat pienemmälläkin annoksella noin kuukauden kuluttua. Taas tauko kuuriin ja nyt otettiin joka-aamuiseen käyttöön "betaine hydrochlorid + pepsin" tabletit. Tuon jälkeen oireita tuli ehkä kerran vuodessa ja aina silloin lyhyt tauko lääkkeen käyttöön. Näin mentiin vuosien ajan.
Pahoinvointiin asti ei päätynyt kun katkaisi lääkkeen käytön heti ekan rikkivedyltä haisevan röyhtäyksen kohdalla.
M60
M-1965 kirjoitti:
Victozalla (sama vaikuttava aine kuin Ozempic) oli sivuvaikutuksena vatsahappojen häviäminen. Alkoi tulla rikkivedyn eli mädän kananmunan hajuisia röyhtäyksiä kun proteiinit ei hajonneet vaan mätänivät. Sitten armoton pahoinvointi.
Taukoa kuuriin ja annoksen pienentäminen auttoi. Samat oireet tulivat pienemmälläkin annoksella noin kuukauden kuluttua. Taas tauko kuuriin ja nyt otettiin joka-aamuiseen käyttöön "betaine hydrochlorid + pepsin" tabletit. Tuon jälkeen oireita tuli ehkä kerran vuodessa ja aina silloin lyhyt tauko lääkkeen käyttöön. Näin mentiin vuosien ajan.
Pahoinvointiin asti ei päätynyt kun katkaisi lääkkeen käytön heti ekan rikkivedyltä haisevan röyhtäyksen kohdalla.
Mites katkaiset, kun pistos otetaan kerran viikossa ja tuo oire tulee 3-5 päivää sen jälkeen? Ja näitä röyhtäyksiä seuraa oksentelu samana päivänä.
Kyllä sulla on mennyt kaikkeen ylimääräiseen ruokaan ja mäkkäriin aiemmin enemmän kuussa, kuin nyt ozeen menee, joten varmasti pitkässä juoksussa säästät.