Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen käyttänyt Ozempicia reilut 9 kuukautta laihtumisen tukena. Kysy mitä vaan tai kerro kokemuksesi :)

Vierailija
03.08.2025 |

Nykyään Ozempicin ja muiden "laihdutuslääkkeiden" käyttö alkaa olla jo aika tavallista, mutta olen silti omassa lähipiirissäkin huomannut monia harhakäsityksiä asiaan liittyen. Monet ovat myös uteliaita lääkkeen suhteen. Ajattelinkin, että myös palstalla ihmisiä saattaisi kiinnostaa keskustelu lääkkeen käytöstä tai aiheesta kysyminen. Kysymysten ohella ovat tervetulleita myös muiden käyttäjien kokemukset - niin hyvät kuin huonotkin!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on tippunut?

Vierailija
2/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on tippunut?

Aika tasan 34 kg.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus ja paino (ennen painonpudotusta)? Sukupuoli ja ikä?

Vierailija
4/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pituus ja paino (ennen painonpudotusta)? Sukupuoli ja ikä?

170 cm ja noin 144 kg. Nainen, 34 v.

Ap

Vierailija
5/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole hullun kallista?

Vierailija
6/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse painoin 2017 vielä 123 kg. Ikä vanha.Sitten painoi tippui vähitellen ja oli 106 kg 2021 tammikuussa. Diabeteksen takia sain Ozenpicia ja paino putosi 5 kk ssa painoon 89 kg.siis kokonaispufotus 34 kg josta ilman O ta 17 kg ja saman verran O lla. Putin hermostutti ja lihoin 5 kg. Nyt paino on pysynyt noin 93 kg 3v. O pitää hyvin sokerit kurissa. En tiedä vaikuttaako se enää nälkään. Mutta olen kuitenkin 30 kg laihempi kuin 1åv sitten. Vielä haluan miinus 10 kg.

Sonja 

Vierailija
7/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipainoa on kertynyt, joku sairaus syynä? Onko ylipainon mukana tullut liitännäissairauksia kuten diabetes, verenpainetauti yms? 

Vierailija
8/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mi äkin olen lihonut sotauutisten takia. Muuten hyvä Sonja!

Vierailija
9/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole hullun kallista?

Ozempic maksaa noin 116 euroa / neljän viikon annos. Eihän se halpaa ole, muttei myöskään ihan tolkuttoman kallista.

Ap

Vierailija
10/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonja jatkaa: jokainen raskaus toi 10 kg.

Vierailija
11/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipainoa on kertynyt, joku sairaus syynä? Onko ylipainon mukana tullut liitännäissairauksia kuten diabetes, verenpainetauti yms? 

Ei ole suoranaisesti sairauden syytä. Toki jossain kohtaa oli diagnoosi masennuksestakin. Mutta siis burn out ja tunnesyöminen olivat suurimmat tekijät ylipainon kertymisen taustalla. Olen ihan lapsesta asti ollut ahmintaan taipuvainen ja sokerin perään. Ei onneksi ehtinyt liitännäissairauksia tulla.

Ap

Vierailija
12/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuttanut ruokailutottumuksiasi? Entä harrastatko liikuntaa? 

Vierailija
13/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös käytössä laihdutuksen jälkeisen painon ylläpitoon. Toimii ihan hyvin. Kun lopetan, tulee aina mielihaluja, joten pitää kai pistää tätä loppuelämä. 163 cm 63 kg N.

Vierailija
14/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sivuvaikutuksia on ollut, oletko käynyt tarkastuttamassa silmäsi ajoittain ettei pysyvä näön menetys uhkaa, en tiedä antaako se mitään oireita ennakkoon, sen takia en itse oikein uskalla sitä kokeilla, on silmänpaine sairaus ennestään enkä halua pysyvää näön menetystä

Vierailija
15/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muuttanut ruokailutottumuksiasi? Entä harrastatko liikuntaa? 

Olen kyllä. Ei Ozempic mitenkään maagisesti laihduta, vaan painonpudotukseen vaaditaan elämäntapojen muutosta. Lähinnä herkkujen syöminen on merkittävästi vähentynyt. Muutenkin ruoan annoskoot ovat vähän pienentyneet (eivät tosin mitenkään valtavasti). Liikuntaa harrastan 3-6 päivänä viikossa nykyään.

Ap

Vierailija
16/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako se makean himoon? Tuliko alussa tai onko siitä jotain haittavaikutuksia?

Vierailija
17/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on vaikka kuinka paljon ihan ilmaisia kalorinseurantasivustoja. Ei ole mitään sen yksinkertaisempaa kuin päättää tahtooko laihtua vai pitää sama paino, vai lihoa ja merkata syömisensä sinne. Sivu kertoo paljonko kaloreita on päivässä tarpeen syödä. Minäkin syön muka lihottavia lääkkeitä, mutta ei ne lääkkeet lihota, vaan yli kulutuksen syöminen. Vaatii ainoastaan itsekuria, ei penniäkään rahaa.

Vierailija
18/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeellä on paljon epämiellyttäviä ja terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia.

Saattavat ilmetä vasta pidemmällä käytöllä.

Kauanko ajattelit jatkaa lääkkeen syömistä ja suunnitelmasi jos paino alkaa nousta lääkkeen lopetuksen jälkeen? 

Vierailija
19/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä sivuvaikutuksia on ollut, oletko käynyt tarkastuttamassa silmäsi ajoittain ettei pysyvä näön menetys uhkaa, en tiedä antaako se mitään oireita ennakkoon, sen takia en itse oikein uskalla sitä kokeilla, on silmänpaine sairaus ennestään enkä halua pysyvää näön menetystä

Sivuvaikutusten suhteen olen päässyt hyvin vähällä. Ihan satunnaisesti on ollut närästystä, ja annosnoston yhteydessä olin huonovointinen pari viikkoa. Se ohittui sillä, että pienensin Ozempicin annosta. Yksittäisiä kertoja on tullut pahoinvointia, jos olen syönyt liikaa makeaa / rasvaista yhdeltä istumalta. 

Näköä käyn tarkastuttamassa pari kertaa vuodessa. Minulla on Synsamille sopimus, jossa saan uudet linssit aina näön muuttuessa. Näköni on jo useamman vuoden muuttunut jatkuvasti, toki vain pikkuhiljaa. Miinuslinssit ovat vaihtumassa ikänäköön :D

Ap

Vierailija
20/57 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako se makean himoon? Tuliko alussa tai onko siitä jotain haittavaikutuksia?

Minulla on auttanut erinomaisen hyvin mielitekoihin. Makeanhimoa on harvemmin, ja silloinkin se on samalla tasolla kuin "normaalilla ihmisellä", ja mieliteon voi halutessaan ohittaa. Tuossa aiemmassa viestissä luettelin haittavaikutuksia jo vähän. Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat vatsavaivat. On toki hyvä tiedotaa, että Ozempicilla on raportoitu myös harvinaisia, mutta vaarallisia sivuvaikutuksia - niin kuin monilla muillakin lääkkeillä. Ja ylemmästä viestistäni unohdin mainita sen, että hiukset ovat nyt laihtumisen myötä vähän ohentuneet. Itseäni se ei erityisemmin haittaa. Hiukseni ovat hyvin paksut, ja nyt ohentuneinakin varmaan edelleen paksummat kuin keskivertosuomalaisella.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi