Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?
1. Köyhälistö (pitkäaikaistyöttömät, dosiaalityilla eläjät)
2. Työväenluokka (ammattikoulu tai opisto, töissä tehtaissa, sähkömiehinä, kampaajina, kynsiteknikkona..)
3. Alempi keskiluokka (AMK tai vastaava, sairaanhoitajat, virkailijat, perustoimistotyöntekijät, insinöörit)
4. Ylempi keskiluokka (yliopisto, asiantuntijat, johtajat, lakimiehet, lääkärit)
5. Eliitti tai yläluokka (perittyä varallisuutta tai merkittävä omaisuus, mahdollisuus elää pääomatuloilla, poliittinen eliitti, suurten yritysten toimitusjohtajat, kulttuuripäättäjät, aateliset)
Kommentit (74)
Alempi keskiluokka (Sairaanhoitaja), naimalla ylempään keskiluokkaan. Aviomies lääkäri, nostaa meidän tulotason ylimpään tulodesiiliin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noihin luokitteluihin sovi melkein kukaan muuta kuin kaikista stereotyyppisimmät ihmiset. Ihmisellä voi olla esimerkiksi akateemiset vanhemmat mutta itsellä ammattikoulutus, mutta toisaalta taas itsellä oma yritys ja vaikka perittyä omaisuuttakin.
Olet ylempää keskiluokkaa, paitsi jos yrityksesi menestyy niin hyvin että se nostaa sinut eliittiin. Tai jos se peritty omaisuus tai vaikka aateluus nostaa.
Tällä hetkellä köyhällistö, tulevaisuudessa eliitti.
Ylempi keskiluokka. Hyvä liksa ja rento duuni. Ovet on auki myös muualle jos tulee tarve vaihtaa.
Alimpaan. Ei ole koulutusta, ei ole koskaan ollut työpaikkaa, asun pienessä vuokra-asunnossa, juon kaljaa.
Vielä hetken 2 mutta 1 edessä loppuvuodesta :(
Vierailija kirjoitti:
Noin 80 opintoviikkoa yhteiskuntatieteitä yliopistossa ja siitä 15 opinviikkoa sosiologiaa ja sosiaalityön johdantojakso kirkasti minulle, että ei yksittäistä kansalaista voi sijoittaa yksiselitteisesti mihinkään luokkaan.
Ylimpään tai alimpaan luokkaan minua ei millään kriteerillä saa sovitettua, kun Suomessa hevosharrastus ja metsästys eivät ole eliitin harrastuksia niin kuin Englannissa. Enkä köyhälistöäkään ole.
Aloittajan luokittelu määrittelee jollakin tavalla taloudellista asemaa, ei sosiaaliluokkaa, johon vaikuttaa muukin kuin työ ja tulot.
No sosiaalityöntekijä tässä eli yhteiskuntatieteiden maisteri. Kyllä tässä ihan omassa työssäkin näkyy yhteiskuntaluokkien erot. Ihan miten asioita hoidetaan ja millaisia asioita arvostetaan eroaa hyvinkin paljon eri yhteiskuntaluokissa eikä se ole pelkästä palkkapussista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokka määräytyy varallisuuden perusteella, ei koulutuksen tai ammatin
Raha ratkaisee
Ei mene yksiselitteisesti näin, tätä on tutkittu. Luokkahypyn ylöspäin tehnyt voi olla täysin pihalla uuden luokan arvoista, näkemyksistä ja mieltymyksistä. Korostuu silloinkin vaikka rahat olisi omalla työllä ansaittu. Eli henkilö ei tarkoita pahaa mutta voi esimerkiksi työyhteisössä olla täysin kuutamolla keskustelussa. Sama myös toisin päin, esimerkiksi työttömyyden osuessa kohdalle ei vain puhu samaa kieltä viranomaisten kanssa jotka ovat tottuneet kohtaamaan ihmisiä täysin erilaisista lähtökohdista. Eikä mikään aktivointi tai vertaistuki auta jos muilla on mietteissä lähinnä se että mistä saa rahaa viikonlopun baarireissuun tai tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempi keskiluokka. Kuukausitulot 5000/kk, kotitalouden omaisuus n. 1 miljoona. Tuplamaisteri.
Mistä on miljoonaomaisuus tuolla palkalla tullut?
En ole tuo kirjoittaja, mutta omassa kotitaloudessa on 500k velaton asunto josta puolet minun. Lisäksi sain vanhemmiltani ennakkoperintönä metsää joiden arvo tällä hetkellä on n. miljoona euroa (riippuu metsähehtaarin hinnasta, ja tämä olisi viimeaikaisten kauppatietojen perusteella ehkäpä jopa alakanttiin). Velkaa ei ole ja olen sijoittanut metsäkaupoista tulleita rahojani rahastoihin. Mulla on niiden ansiosta 400k sijoitussalkku. Puolisolla on myös jonkinlainen sijoitussalkku, mutta pelkästään mun omaisuuteni on 1,65meur.
Käyn osa-aikaisesti töissä terveyssyistä. Palkka on nelisen tonnia kuussa. Ihan keskinkertainen maisteri maakuntayliopistosta. En usko, että kukaan arvaisi omaisuuteni määrää, koska tosiaan en palkkatyöllä tällaisia olisi ikinä kerryttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Eliittiin tietty
Sama
Hei.
Rehellisesti olen onnellinen rahvas.
Muita tietojahan ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 80 opintoviikkoa yhteiskuntatieteitä yliopistossa ja siitä 15 opinviikkoa sosiologiaa ja sosiaalityön johdantojakso kirkasti minulle, että ei yksittäistä kansalaista voi sijoittaa yksiselitteisesti mihinkään luokkaan.
Ylimpään tai alimpaan luokkaan minua ei millään kriteerillä saa sovitettua, kun Suomessa hevosharrastus ja metsästys eivät ole eliitin harrastuksia niin kuin Englannissa. Enkä köyhälistöäkään ole.
Aloittajan luokittelu määrittelee jollakin tavalla taloudellista asemaa, ei sosiaaliluokkaa, johon vaikuttaa muukin kuin työ ja tulot.
No sosiaalityöntekijä tässä eli yhteiskuntatieteiden maisteri. Kyllä tässä ihan omassa työssäkin näkyy yhteiskuntaluokkien erot. Ihan miten asioita hoidetaan ja millaisia asioita arvostetaan eroaa hyvinkin paljon eri yhteiskuntaluokissa eikä se ole pelkästä palkkapussista kiinni.
Sitä tarkoitin: ei yhteiskuntaluokka ole kiinni vain tuloista niin kuin aloittaja esittää. Ehkä sinä kykenet luokittelemaan asiakkaasi ja tuttavasi, mutta ei ole ihan helppoa meillä muilla, kun joku jo aiemmin tässä ketjussa mainituilla kriteereillä olla jokseenkin selvästi ylempää, jollakin toisella alempaa luokkaa
IT-alalla melkein jopa iippo on ylempi toimihenkilö. Se kuulostaa mukavalta, mutta ei se isoa palkkaa tai hohdokasta hommaa takaa. Sanovat että syynä on se, että ylemmillä toimihenkilöillä voi teettää palkattomia ylitöitä niin paljon kuin sielu sietää. Minäkin olin ylempi toimihenkilö parikymmentä vuotta, mutta en mikään isotuloinen herra. Enkä aikakaan sillä perusteella ylemmän keskiluokan jäsen, perhetaustan perusteella ehkä.