Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?

Vierailija
03.08.2025 |

1. Köyhälistö (pitkäaikaistyöttömät, dosiaalityilla eläjät)

2. Työväenluokka (ammattikoulu tai opisto, töissä tehtaissa, sähkömiehinä, kampaajina, kynsiteknikkona..)

3. Alempi keskiluokka (AMK tai vastaava,  sairaanhoitajat, virkailijat, perustoimistotyöntekijät, insinöörit)

4. Ylempi keskiluokka (yliopisto, asiantuntijat, johtajat, lakimiehet, lääkärit)

5. Eliitti tai yläluokka (perittyä varallisuutta tai merkittävä omaisuus, mahdollisuus elää pääomatuloilla, poliittinen eliitti, suurten yritysten toimitusjohtajat, kulttuuripäättäjät, aateliset)

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7. Olen Jeesuksen suurlähettiläs

Vierailija
42/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yliopistotutkinto ja olen ylempää korkeakoulututkintoa vaativissa töissä. Kuukausipalkka n. 5000 (brutto). Puhun seitsemää kieltä, olen asunut useassa eri maassa ja lukenut kirjoja, osaan soittaq kahta eri soitinta. Kaveripiirissäni todella monet ovat ylempää keskiluokkaa.

Toisaalta olen yh, asun lähiössä, olen ylipainoinen. Omaisuutta ei juuri ole, koska haluan että lapset saavat harrastaa ja matkustella. Ulkonäöstäni voisi välillä kuvitella että olen koditon. Arki vie välillä niin mehut että en jaksa pitää itsestäni huolta (lapsista kyllä). Enkä jaksa keskiluokkaiseen tapaan kehittää itseäni. 

Että mikähän tämä luokka sitten olisi?

Aika huono palkka sitten, jos olet  yliopstotutkinnon suorittanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka. Tulot yli 10000 euroa kuussa, tohtorin tutkinto.

Vierailija
44/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka. Kuukausitulot 5000/kk, kotitalouden omaisuus n. 1 miljoona. Tuplamaisteri.

Mistä on miljoonaomaisuus tuolla palkalla tullut?

No, ei kummoinen palkka 

Vierailija
45/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin luokkaan taiteilijat kuuluu? Luokittelen itseni ja perheeni älymystöön.

Vierailija
46/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun papistoon. Olen ylipappina omassa Saatanalle pyhitetyssä kirkossani.

Vierailija
47/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alaluokan eliittiä. Pitkäaikaistyötön, mutta on säästöjä, luottotiedot puhtaat, velaton, asun kantakaupungissa hyvässä kämpässä, jne. Lapsuudenperhe oli ylempää keskiluokkaa.

Vierailija
48/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on AMK-tutkinto, mutta tekee ylemmän toimihenkilön töitä, niin mihin luokkaan kuuluu?

(it-alalla ei aina koulutustaso määritä työtehtävien tasoa)

Ylempi keskiluokka?

Aloituksessa määriteltiin AMK-tutkinto alempaan keskiluokkaan, asiantuntijat ylempään.

Vierailija
49/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. 

Vierailija
50/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 80 opintoviikkoa yhteiskuntatieteitä yliopistossa ja siitä 15 opinviikkoa sosiologiaa ja sosiaalityön johdantojakso kirkasti minulle, että ei yksittäistä kansalaista voi sijoittaa yksiselitteisesti mihinkään luokkaan.

Ylimpään tai alimpaan luokkaan minua ei millään kriteerillä saa sovitettua, kun Suomessa hevosharrastus ja metsästys eivät ole eliitin harrastuksia niin kuin Englannissa. Enkä köyhälistöäkään ole.

Aloittajan luokittelu määrittelee jollakin tavalla taloudellista asemaa, ei sosiaaliluokkaa, johon vaikuttaa muukin kuin työ ja tulot.

Vierailija
51/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin opiskelijat lasketaan? Köyhälistö?

Kyllä, jos elävät tuilla. Valmistumisen jälkeen monesta tulee keskiluokkaisia. 

Höpöhöpö. Kuvitellaan kahden lääkärin lapsi, joka parhaillaan opiskelee lääkäriksi. Hän pysyy koko ajan tiukasti samassa luokassa, ainoastaan elämänvaihe vaihtuu.

Vanhempien koulutustaso periytynee lapsille nykyään vahvemmin kuin peruskoulun alkuaikoina, kun moni pääsi opiskelemaan sukunsa ensimmäiseksi maisteriksi. Sosiaalinen asema ei kuitenkaan periydy enää samalla tavalla kuin silloin, kun pappissäädyssä naitiin toisista pappissuvuista, talonpoikaissäädyssä talonpoikia eikä loikittu säädystä toiseen.

Vierailija
52/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ammatti tai tulot ratkasee? Entäs jos on rikkaasta suvusta ja sitä kautta varakas vaikka onkin pienituloinen?

En tykkää tuosta luokittelusta, asiat ei ole niin yksinkertaisia aina.

Vierailija
53/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkee töihi

Vierailija
54/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin opiskelijat lasketaan? Köyhälistö?

Kyllä, jos elävät tuilla. Valmistumisen jälkeen monesta tulee keskiluokkaisia. 

Höpöhöpö. Kuvitellaan kahden lääkärin lapsi, joka parhaillaan opiskelee lääkäriksi. Hän pysyy koko ajan tiukasti samassa luokassa, ainoastaan elämänvaihe vaihtuu.

Vanhempien koulutustaso periytynee lapsille nykyään vahvemmin kuin peruskoulun alkuaikoina, kun moni pääsi opiskelemaan sukunsa ensimmäiseksi maisteriksi. Sosiaalinen asema ei kuitenkaan periydy enää samalla tavalla kuin silloin, kun pappissäädyssä naitiin toisista pappissuvuista, talonpoikaissäädyssä talonpoikia eikä loikittu säädystä toiseen.

Jos vanhemmat on lääkäreitä ja itse on lääkäri, hyvin todennäköisesti vanhempien ja omat kaverit on aikalailla samanlaista porukkaa

Vierailija
55/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outo luokittelu. En sovi noista oikein mihinkään. On kaksi erilaista koulutusta, perittyä varallisuutta, mutta tämänhetkinen työpaikka korkeintaan kohtuullinen ja palkka alle keskitason.

Vierailija
56/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noihin luokitteluihin sovi melkein kukaan muuta kuin kaikista stereotyyppisimmät ihmiset. Ihmisellä voi olla esimerkiksi akateemiset vanhemmat mutta itsellä ammattikoulutus, mutta toisaalta taas itsellä oma yritys ja vaikka perittyä omaisuuttakin.

Vierailija
57/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokaton

Vierailija
58/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokkaisesta lapsuudenkodista noussut keskiluokkaan. Asiantuntijatehtävät, esimiesasema, ja palkka n 4300 kk. 

Vierailija
59/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6. Olen täysin omassa luokassani.

Niin minäkin.

Vierailija
60/74 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5