Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?
1. Köyhälistö (pitkäaikaistyöttömät, dosiaalityilla eläjät)
2. Työväenluokka (ammattikoulu tai opisto, töissä tehtaissa, sähkömiehinä, kampaajina, kynsiteknikkona..)
3. Alempi keskiluokka (AMK tai vastaava, sairaanhoitajat, virkailijat, perustoimistotyöntekijät, insinöörit)
4. Ylempi keskiluokka (yliopisto, asiantuntijat, johtajat, lakimiehet, lääkärit)
5. Eliitti tai yläluokka (perittyä varallisuutta tai merkittävä omaisuus, mahdollisuus elää pääomatuloilla, poliittinen eliitti, suurten yritysten toimitusjohtajat, kulttuuripäättäjät, aateliset)
Kommentit (74)
Mihin opiskelijat lasketaan? Köyhälistö?
No varmaan sitten ylempi keskiluokka. Akateeminen koulutus ja johtotehtävissä. Tulot 8600 euroa kuukaudessa.
Varmaan koulutuksen puolesta alempaan keskiluokkaan ja samalla spesifimmin: luova luokka
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat menee varmaan vielä vanhempien luokan ja opiskelualan mukaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos elävät tuilla. Valmistumisen jälkeen monesta tulee keskiluokkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos elävät tuilla. Valmistumisen jälkeen monesta tulee keskiluokkaisia.
Höpöhöpö. Kuvitellaan kahden lääkärin lapsi, joka parhaillaan opiskelee lääkäriksi. Hän pysyy koko ajan tiukasti samassa luokassa, ainoastaan elämänvaihe vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempi keskiluokka. Kuukausitulot 5000/kk, kotitalouden omaisuus n. 1 miljoona. Tuplamaisteri.
Mistä on miljoonaomaisuus tuolla palkalla tullut?
Ihminen voi sijoittaa tai saada perintöä, esim. metsää jonka realisoi
Vierailija kirjoitti:
No varmaan sitten ylempi keskiluokka. Akateeminen koulutus ja johtotehtävissä. Tulot 8600 euroa kuukaudessa.
Ei ole
Tällä palstalla on vain eliittiä ja ylempää keskiluokkaa
Ei kukaan halua näihin ketjuihin myöntää olevansa köyhälistöä tai duunari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempi keskiluokka. Kuukausitulot 5000/kk, kotitalouden omaisuus n. 1 miljoona. Tuplamaisteri.
Oletko kuullut perinnöistä?
Ylempää keskiluokkaa. Aika lähellä yläluokkaa. Sivistystä, tuloja ja varallisuutta piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on vain eliittiä ja ylempää keskiluokkaa
Kyllä muuten näin on!
Mulla on yliopistotutkinto ja olen ylempää korkeakoulututkintoa vaativissa töissä. Kuukausipalkka n. 5000 (brutto). Puhun seitsemää kieltä, olen asunut useassa eri maassa ja lukenut kirjoja, osaan soittaq kahta eri soitinta. Kaveripiirissäni todella monet ovat ylempää keskiluokkaa.
Toisaalta olen yh, asun lähiössä, olen ylipainoinen. Omaisuutta ei juuri ole, koska haluan että lapset saavat harrastaa ja matkustella. Ulkonäöstäni voisi välillä kuvitella että olen koditon. Arki vie välillä niin mehut että en jaksa pitää itsestäni huolta (lapsista kyllä). Enkä jaksa keskiluokkaiseen tapaan kehittää itseäni.
Että mikähän tämä luokka sitten olisi?
Ylempi keskiluokka.
Kuukausitulot noin 11000 e/kk. Akateeminen, väitellyt, johtotehtävissä. Sivutoimisena ohjaan väitöskirjoja yliopistossa. Puoliso myös akateeminen johtaja. Kolme lasta. Asun pikkukaupungissa omakotitalossa. Lomat vietän omassa mökillä järven rannalla. Asunut nuorempana ulkomailla, matkustellut paljon, mutta nykyään ei enää juuri kiinnosta. Luen, liikun luonnossa
Jos on AMK-tutkinto, mutta tekee ylemmän toimihenkilön töitä, niin mihin luokkaan kuuluu?
(it-alalla ei aina koulutustaso määritä työtehtävien tasoa)
Vierailija kirjoitti:
Jos on AMK-tutkinto, mutta tekee ylemmän toimihenkilön töitä, niin mihin luokkaan kuuluu?
(it-alalla ei aina koulutustaso määritä työtehtävien tasoa)
Ylempi keskiluokka?
Tuosta puuttuu yrittäjät, se olen