Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon

Vierailija
03.08.2025 |

Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?

Kommentit (393)

Vierailija
161/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin lähinnä sitä, että onko nykyään oikeasti muodissa rakentaa kompaktin kokoisia kenkäboxeja vieri viereen, ja jokainen talo maksaa isossa kaupungissa 300-400 tuhatta euroa. Käyn siis lenkillä metsässä, ja poluille pääsee kulkemalla tämän tyylisen asuinalueen läpi. En itse pystyisi kuvittelemaan, että viihtyisin asuinalueella. Plussaa toki on, että alueella on paljon lapsiperheitä ja ympäristö olisi perheen pienemmille ystävällinen, mutta muuten ei tulisi kyllä mieleenkään.

Vierailija
162/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyvät töissä, hoitavat taloutensa järjevästi.

Turhaa kadehdit.

No jaa. Aikamoista korttitaloja on viritetty kun pitää olla elintaso tappiin viritetty. Siihen yhdet yt-potkut tai sairastuminen niin a vot. Pankithan antaa lainaa aika avokätisesti vaikka kuinka "stressitehtaillaan". Itse sain lainalupauksen yksin yli 300 t euroa. En todellakaan ottanut vaan otin 130 t. 

Etkö ole kuullut, että lainankin voi vakuuttaa mm.  työttömyyden tai sairastumisen varalta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkarahaa se on, ei kannata kadehtia.

Itse asun vuokralla, eikä velkaa yhtään - tuo taloudellista vapautta.

Minua ahdistaisi pyyhkiä 1700 eurolla takamusta joka kuukausi! Sen verran yli todellisten asumiskulujen omakotitaloamme vastaavan vuokraaminen maksaisi! Ei ole varaa asua vuokralla. En todellakaan koe tuollaista vapaudeksi vaan sulaksi hulluudeksi!

tulot 140ke/v

Vierailija
164/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Velkarahaa se on, ei kannata kadehtia. Itse asun vuokralla, eikä velkaa yhtään - tuo taloudellista vapautta."

Taloudellista vapautta se tuo vain siinä tapauksessa, että vuokra on todella, todella halpa. Valitettavasti kämppäkin on sitten sen mukainen. 

Vierailija
165/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellainen harha et osta ensin pieni, maksele sitä 10 vuotta, myy ja osta isompi, maksele sitä 10 vuotta, myy ja osta... ja olet maksellut 30 vuoden aika korkoja useamman yksiön hinnat moninkerroin .....ja se 6 huoneen omakotitalo siinä 30 vuoden aikana odotellessa kallistuu. Elikkä oletko maksanut siitä 6 huoneen omakotitalosta lopulta kaksinkertaisen hinnan?

Vierailija
166/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sellainen harha et osta ensin pieni, maksele sitä 10 vuotta, myy ja osta isompi, maksele sitä 10 vuotta, myy ja osta... ja olet maksellut 30 vuoden aika korkoja useamman yksiön hinnat moninkerroin .....ja se 6 huoneen omakotitalo siinä 30 vuoden aikana odotellessa kallistuu. Elikkä oletko maksanut siitä 6 huoneen omakotitalosta lopulta kaksinkertaisen hinnan?

Tosiaan nämä arvoarviot ensinnäkin olettavat että siitä talosta saa jotain myydessään ja sen lisäksi kaikki nuo säätämiset, korkokulut, remppakulut ym. Iloisesti unohdettu laskelmista aivan kaikki.

Vierailija
167/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa kadehdit.

No jaa. Aikamoista korttitaloja on viritetty kun pitää olla elintaso tappiin viritetty. Siihen yhdet yt-potkut tai sairastuminen niin a vot. Pankithan antaa lainaa aika avokätisesti vaikka kuinka "stressitehtaillaan". Itse sain lainalupauksen yksin yli 300 t euroa. En todellakaan ottanut vaan otin 130 t. 

Etkö ole kuullut, että lainankin voi vakuuttaa mm.  työttömyyden tai sairastumisen varalta? 

Höpö. Siinä on aikaraja! Aika lyhyt sellainen.

Vierailija
168/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla kirjoittaa niin pienituloista porukkaa, että kun hyvätuloinen kertoo omista tuloistaan/omistuksistaan jne, ei sitä kukaan usko, vaan väittää heti trolliksi tai kommentoi: ja sitten heräsit.

Niinpä en turhaan kerro, kuinka paljon meidän vuositulot ovat ja paljonko meillä on sijoituksia, asuntoja jne. Mutta elämä hymyilee meille.

Vierailija
169/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin lähinnä sitä, että onko nykyään oikeasti muodissa rakentaa kompaktin kokoisia kenkäboxeja vieri viereen, ja jokainen talo maksaa isossa kaupungissa 300-400 tuhatta euroa. Käyn siis lenkillä metsässä, ja poluille pääsee kulkemalla tämän tyylisen asuinalueen läpi. En itse pystyisi kuvittelemaan, että viihtyisin asuinalueella. Plussaa toki on, että alueella on paljon lapsiperheitä ja ympäristö olisi perheen pienemmille ystävällinen, mutta muuten ei tulisi kyllä mieleenkään.

Nykytalot ovat pieniä. Rakentamiskulut ja määräykset muuttuneet siten, että jossain asuntomessuilla suurin talo oli 160m2 luokkaa, kun 20v sitten sellainen oli pienin talo messuilla.

Vierailija
170/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun me 35-vuotiaina rakennettiin talo, oli edellinen asunto jo maksettu ja velaton ja sen arvo oli noussut parinkymmentä tuhatta. Kohtuullisella kk-maksulla otettiin 15 vuoden laina. Nyt kun ollaan 50v, talo on velaton. Helposti ehtisi ennen eläkeikää maksaa vielä yhden 15 vuoden lainan, saataisiin aika hulppea talo, kun nykyisen arvo 300.000e. Mutta päädyttiinkin muuttamaan keskustaan kerrostaloon ja panostetaan (perityn) kesämökin remontointiin

Vierailija
171/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraluukku lähiössäkö on kivempi?

Vierailija
172/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin nuoripari asuu just tuollaisessa uudessa talossa. Järkytyin kun kuulin tuttavan kautta, että talo on maksanut 500 000. Pihassa 2 uudenkarheaa henkilöautoa ja vielä mökkikin.

Ei voi kun ihmetellä kuinka ihmisillä on varaa. Asutaan siis 70-luvun rivarissa ja tämäkin lainan lyhennyksen kuluu vielä 15v eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Vierailija
173/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on vakuuttunut, että pimeällä työllä ja muilla hämärähommilla yksikin tuttu on talonsa rahoittanut, kun ei Suomessa saa sellaisia palkkoja, että uusia taloja rakennettaisiin. Huijareita siis koko aduinaluea täynnä uusine taloineen...

Vierailija
174/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka tapissa! Ihmiset ei ymmärrä enää rahasummia. 500k€ tai miljoona euroa velkaa on sellainen määrä ettei sitä työssäkäyvä pehmitä! 

Vierailija
175/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin nuoripari asuu just tuollaisessa uudessa talossa. Järkytyin kun kuulin tuttavan kautta, että talo on maksanut 500 000. Pihassa 2 uudenkarheaa henkilöautoa ja vielä mökkikin.

Ei voi kun ihmetellä kuinka ihmisillä on varaa. Asutaan siis 70-luvun rivarissa ja tämäkin lainan lyhennyksen kuluu vielä 15v eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Jos ne on vaikka lääkäreitä molemmat, niin hyvin on varaa

Vierailija
176/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun me 35-vuotiaina rakennettiin talo, oli edellinen asunto jo maksettu ja velaton ja sen arvo oli noussut parinkymmentä tuhatta. Kohtuullisella kk-maksulla otettiin 15 vuoden laina. Nyt kun ollaan 50v, talo on velaton. Helposti ehtisi ennen eläkeikää maksaa vielä yhden 15 vuoden lainan, saataisiin aika hulppea talo, kun nykyisen arvo 300.000e. Mutta päädyttiinkin muuttamaan keskustaan kerrostaloon ja panostetaan (perityn) kesämökin remontointiin

Meillä sama, tosin asutaan edelleen talossa eikä mitään aikeitakaan muuttaa muualle. Asumiskustannukset velattomasta, omalla tontilla kaava-alueella olevasta maalämpötalosta on todella pienet, ei taitaisi saada vastiketta maksettua samalla hinnalla osakkeessa. Rahaa jää automaattisesti säästöön hyvin, onpahan sitten mistä ottaa jos pitää alkaa jotain paikkaa remppaamaan (kun sitä aina täällä hoetaan). Todennäköisesti kuitenkin alle parinkymmenen vuoden sisään halutaan pienempään niin tuskin meidän aikana vielä niitä isoja remppoja tarvii tehdä (esim putket). 

Vierailija
177/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te sitä autolainaakin pelkäätte? Meillä ollut aina autonvaihdon yhteydessä pari vuotta rahoituksella, yleensä korottomalla lainalla joka lyhennelty jonkun satasen kuukaudessa ihan huomaamatta. 

Mun nettopalkka on 2200 eikä bruttokaan kauas tuosta mediaanista jää enkä todella lyhentäisi sillä minkäänlaista autolainaa.

Sä etkä muutkaan kaltaisesi eivät ymmärrä olevansa surkean pienituloisia. Jos muistat markka-ajan niin kokeilepa rahamuseon rahanarvolaskurilla miten mitätön tuo 2200 e nettosi on markkoina. Euro ei todellakaan ole enää, 5,94573 mk vaan on pudonnut muistaakseni jo alle 4,5 mk.

Vierailija
178/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te sitä autolainaakin pelkäätte? Meillä ollut aina autonvaihdon yhteydessä pari vuotta rahoituksella, yleensä korottomalla lainalla joka lyhennelty jonkun satasen kuukaudessa ihan huomaamatta. 

Mun nettopalkka on 2200 eikä bruttokaan kauas tuosta mediaanista jää enkä todella lyhentäisi sillä minkäänlaista autolainaa.

Sä etkä muutkaan kaltaisesi eivät ymmärrä olevansa surkean pienituloisia. Jos muistat markka-ajan niin kokeilepa rahamuseon rahanarvolaskurilla miten mitätön tuo 2200 e nettosi on markkoina. Euro ei todellakaan ole enää, 5,94573 mk vaan on pudonnut muistaakseni jo alle 4,5 mk.

Näinhän olen usein sanonut palstan keskusteluissa etttei 2200 nettopalkka ole kummoinenkaan niin eikös sinne tule vielä köyhemmät kiekumaan kilpaa kuinka olen hyvätuloinen

Vierailija
179/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaanhan ei tietenkään tekisi näin jos jo parikymppisenä saisi 400 000e lainaa 0% omarahoitusosuudella.

Vaan saako? Nouseehan niiden pientenkin asuntojen arvo, ei vain sen unelmien okt:n.

Aloitin asuntolainan maksun v 79 ja 1. kerran laina lyheni v98. Silloin kun korot oli 13-16% maksoin varmasti pari asuntoa tuplasti mutta arvokin nousi aika hyvin joten en jäänyt ihan tyhjin käsin. Oli sopivasti omarahoitusosuus okt:n rakentamiseen kasassa

Vierailija
180/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa kadehdit.

Höpö. Siinä on aikaraja! Aika lyhyt sellainen.

Vakuutuksia saa muutenkin kuin asuntolainaan sidottuina. Mulla ei enää edes ole asuntolainaa mutta silti olen vakuuttanut itseni työttömyyden, vakavan sairauden ja kuoleman varalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi