Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Auto ja auto. Monella on liesing auto, ei huolta tai nykyään käytetyt autot ovat uuden näköisiä. Asunnosta velkaa hirmuisesti. Sitten kun ollaan myymässä niin ilmoituksessa näkyy myös kiinnitykset.
Tosin kauhistelen mykyistä rakentamista. Vaikka mihin kalloinkoloon tai rutakkoon niin muhkeita rakennuksia ja mahdottoman korkeat huoneet ja laatikkoja ovat tai sitten uusi muoti lehtikuusesta latoja.
Kiinnityksillä ei ole mitään tekemistä velan määrän kanssa. Jos minä laittaisin taloni myyntiin niin siinä kerrottaisiin että kiinnityksiä on 250 000 eurolle. Minkäänlaista lainaa niihin ei kuitenkaan kohdistu, ne luovutetaan vapaina ostajalle. Jos ostaja tarvitsee lainaa, hän voi käyttää kiinnityksiä lainan vakuutena. Ihan perustietoa kiinteistöjen kohdalla.
Sairastuminen, ero tai työttömyys niin koko korttitalo sortuu
Me ostettiin asunto n 10 v sitten 100% lainalla. Kummallakin hyvät työpaikat, opintolainaa 0 e, 3 pientä lasta ja appivanhemmat takasivat.
Toisen palkka menee lainaan, toisella maksetaan kiinteistömaksut, sähkölaskut, vakuutukset, ruuat jne. Otettiin vielä max laina-aika, 25 v, ei olla edes puolessa välissä. Nyt lapsia on 4 ja esim ruokapöytä on koottu 3 eri pöydästä. Ulkolaisia kolikoita pinottu jalkojen alle, ovat samassa tasossa ja pöydät kiinni toisissaan vöillä, jotka saatu kierrätyskeskuksen ilmaisosastolta.
Meillä taikasana on appuvanhemmat. Ei juurikaan oltu saatu taloudellista apua, mutta lukemattomia kertoja lastenhoitoapua ja tietty lainan takaus.
Lääkärit insinöörit eläinlääkärit. Monet talot on sijaisvanhemmus sijoitus koteina ja vammaisten. Heistä taas saa tukirahoja. Sitten on yk tuet kelan päälle. Lapsilisät. Tehän ette osaa laskea mutta keskimäärin yksi lapsi tuottaa lapsilisänä vuodessa 1200 € . Kyllä sillä nyt muutaman leivän ostaa ja sähkölaskun maksaa. Piltti purkkeja ja maitoa. Sitten vammaiset saa eläkkeen ja myös lapsilsät . Rahaa on ettei paskalle taivu vanhan ajan sananlasku. Lasten kotihoitaja palkka on 1600-1800€ kk. Kotihoidon tuki erikseen jotain 400€ kk. Enemmistö vuokralla asuvista omakotitaloissa maksaa sen asunnon hinnan siinä 10 vuodessa. Asumistuella. Toisin paikoin taas jos perheessä on mies töissä kotihoidon tuki maksaa ja lapsilisät kulut. Jää lääkärin palkka talon maksuun ja auton mökin. Monet avioparin ostaa puoliksi asunnon tai talon hinta on silloin puolet. Yksinhuoltajat saa ELATUSMAKSUT lapsilisät huoltaja vähennykset asumistuet. Autot ostetaan useimmin jo nuorena sitten vaihdetaan parempaan. Osamaksulla. Autoja voi ostaa kaupasta osamaksulla ei niitä varastaa tarvi. Jos käyt työssä ja puolisosi niin puolet ja puolet. Useimmat talot on vuokra tontilla myös he maksavat vuodessa vuokrasumman siitä. Osalla on oma tontti. Mistä maksetaan kiinteistövero. Kiinteistöveron lisäksi on sähkö vesi jätehuolto maksut tiemaksu. Mutta riippuu kulutuksesta. Jos asut vuokralla maksat toisen asunto osakkeen tai talon. Siksi monet päättää rakentaa oman. Sehän jää lapsille. Mutta ihminen voi olla onnellinen ihan missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.
Me ostettiin talo ennen lapsia. Hinta 360 000€. Työelämässä olimme olleet 13 vuotta ja ennestään minulla oli asunto-osake (arvo 70 000€) ja molemmilla säästöjä asiantuntijatöistä muutamia kymppitonneja. Rahaa säästyi koska ei oltu perheellisiä siinä vaiheessa. Viimeinen vuosi ennen asunnon hankintaa oltiin vuokralla ja säästettiin kumpikin n. 1000e/kk. Toinen auto myytiin ja saatiin siitä rahaa.
Loppujen lopuksi velkaa piti ottaa okt:hen vain 175 000€. Eli oma rahaa oli kerätty lähes 185 000 eli n. 90 000€ nuppi.
Olin asuntosäästäjä ensimmäisestä palkasta lähtien, neljä vuotta töissä ja hankin ensiasunnon, ei opintolainaa, olimme työelämässä pitkään ennen perheenperustamista, molemmat asiantuntijatöissä - näillä keinoin saatiin haluamamme talo ilman takaajia.
Vierailija kirjoitti:
No kun tämä. Ei se ole mitään luksusta tai vapautta että joutuu painamaan duunia että saa velat maksettua. Jos yksi palkki katkeaa, koko kyhäelmä sortuu.
Meillä on maltillinen asuntolaina, ajamme järkevän hintaisella autolla.
Jokainen kuitenkin tavallaan, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.250t kämppä ja 130t tulot ja pidätte itseänne köyhinä? Olisitte varmaan saaneet 300t:n lainan, ilman lapsia siihen olisi ollut varaakin.
En pidä itseäni köyhänä. Enkä ole kenellekään kateellinen, lähinnä haluaisin tietää miten ihmiset onnistuneet tuossa.
Ja varmaan oltaisiin saatu enemmänkin lainaa, mutta tämä meille maksimi, jotta rahaa jää myös muuhun. Ja siis ihan tavalliseen elämään kuluu rahat, näillä tuloilla ei ainakaan me ostella kalliita autoja, vaatteita ja 10000 euron matkoja ulkomaille. Meillä tosin lapsilla kalliit harrastukset, mutta siis näitä kalliita harrastuksia tuntuu olevan monien muidenkin lapsilla ja silti rahaa kalliisiin taloihin, autoihin ja matkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa.
Ovat voineet sijoittaa ja säästää aivan nuoresta asti. Korkoa korolle. Moni tavallisessa ja jopa pienipalkkaisessa työssä oleva on yllättävän varakas pääomatulojen ansiosta. Varakkuutta luovat myös perinnöt. Monen nyt 30-40-vuotiaan vanhemmat saivat aikoinaan omakotitaloja haltuunsa lähes ilmaiseksi, ja jos menehtyivät sopivasti asunto-talohintakuplan aikaan, perikunnat sai myynnistä hyvin rahaa.
Olen itse tyypillinen esimerkki. Sekä minä että mies vaatimattomista oloista, palkat alle keskipalkan mut vaatimattomien olojen vanhempamme olivat aloittaneet sijoittamisen jo lukioikäisinä ja kituuttaneet perheen perustamisen ohella joka kuukausi jotain osakesalkkuun. Lopputulos on yli miljoonan salkut, kun menehtyivät.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on hyvin aivopesty ainakin Helsingissä siihen, että kerrostalokuutio on ainoa oikea vaihtoehto asua ihmiselle. Omakotitaloja rakennettu niin vähän, että niiden hinnat ovat pilvissä.
Ei toi oo mikään aivopesu vaan puhdas bisnes. Toki sä voit alkaa rakentamaan ok-taloja ja myymään niitä samalla kun naapuritontin rakennuttaja tekee kerrostalon ja saa siitä voittoa 30x sen mitä sä.
Alat vaan tekemään. Vapaa maailma.
Mun veli voitti joskus 1990-luvun alussa 3x Suomen suurimmat ravipelivoitot. Niillä rakensi varallisuutensa mut ei tuosta moni edes tiennyt. Tuskin tietää vieläkään.
Yrittäjä tienaa sen 100.000e vuodessa helposti ja hyvänä vuonna tuplat
Kyllä ainakin ennen oli helppo saada lainaa, nykyään ei. Että ehkä sillai sitten, auto on lainalla, ite en enää alkais ostamaan, koska en haluais rahoja laittaa pakollisiin remontteihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun tämä. Ei se ole mitään luksusta tai vapautta että joutuu painamaan duunia että saa velat maksettua. Jos yksi palkki katkeaa, koko kyhäelmä sortuu.
Voihan kaikkeen myös halutessaan varautua, toki sekin maksaa. Meillä on työttömyyttä, vakavaa sairautta ja kuolemaa varten vakuutukset.
Pääkaupunkiseudulla on myös paljon maalaisten oopera-asuntoja Etelä-Helsingissä ja vauraissa esikaupungeissa. Maalaiset ovat täyttäneet kaupungin eikä kaupungissa syntyneillä ole välttämättä varaa kummoiseen asumiseen. Vasemmisto taisi jossain vaiheessa järjestää ihan safarin noihin esikaupunkeihin.
Tuli mieleen eräskin n. 30v. tinder-nainen, joka asui kahdestaan koiransa kanssa 300m2 kivitalossa Espoossa. Jostain pohjoisesta lähtöisin. Nautti kuulemma ulkoilusta metsän rauhassa poissa kaupungin vilinästä ja kuulemma helpompi siirtyä lentokentälle sieltä autolla :0 Olin silleen, että wooot.
Eihän nykyään nuoret edes pariudu joten tuollaisten hulppeiden perhepytinkien myynti jää kyllä sitten haaveeksi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan kaikkeen myös halutessaan varautua, toki sekin maksaa. Meillä on työttömyyttä, vakavaa sairautta ja kuolemaa varten vakuutukset.
Eli ei huolta huomisesta? Kunnioitan. Kunpa itsekin pystyis tohon.
Ainakin kaikilla niillä, jotka tunnen ja joilla on yli 500.000 euron asunnot, on keskitulot tai vain vähän paremmat ja isot lainat. Laina-aika 25v, tasaerät. Ihan hyvin elävät, vaikka ovat niitä sairaanhoitajia ja poliiseja tulotasoltaan, autot ovat joko yksityisleasingillä tai työsuhdeautoja.
Kukaan ei ole saanut perintöjä, mutta ovat kyllä olleet asuntosäästäjiä pitkään, monilla toinen tai kolmas asunto menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä velka-autoa ole tarkoitus kokonaan maksaa, vaan se vaihdetaan jossakin vaiheessa uudempaan. Reilu parisensataa menee kuussa lyhennyksiin.
Et sä parin sadan kklyhennyksellä kummoista autoa saa.
Ohis, aloittanut kertoikin, että autoa ei ole tarkoitus kokonaan maksaa. Rahoitusyhtiöt on myyneet autolainaa, jossa vikaerä on on useamman tonnin jo pitkään. Jotkut vahtaa vikan erän erääntyessä autoa.
Suomalaiset on hyvin aivopesty ainakin Helsingissä siihen, että kerrostalokuutio on ainoa oikea vaihtoehto asua ihmiselle. Omakotitaloja rakennettu niin vähän, että niiden hinnat ovat pilvissä.