Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Käyvät töissä, hoitavat taloutensa järjevästi.
Turhaa kadehdit.
Minun kokemuksen mukaan mennään yleensä kädestä suuhun. Asuntolaina, ja auto leasingilla. Harvalla säästöjä/suuria säästöjä. Mutta kunhan naapurit on kateellisia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velka tapissa! Ihmiset ei ymmärrä enää rahasummia. 500k€ tai miljoona euroa velkaa on sellainen määrä ettei sitä työssäkäyvä pehmitä!
Pankit ovat tosi tarkkoja nykyään, kelle lainoja myöntävät. Ei sitä noin vain liikaa saa.
Ihmettelen kun tyttäreni sai juuri 150 000e lainalupauksen. Ei ole montaa tonnia säästöjä, on sinkku ja ei mikään kummoinen palkka. Vakityö kyllä on.
Siis mitä ihmettelet, vakityössä olevalle myönnetään kohtuullinen laina. Ilmeisesti luottotiedot, maksukyky ja takauskin kunnossa tai asunto itsessään niin hyvä että riittää takuuksi.
Jos ois myönnetty tuo kaikken mainitsema 500 000e niin sitten joutai
Voi saakeli kun te buumerit aina elätte jossain 30 vuotta sitten -ajassa 🤦 Joo oliko lainan korotkin sen 20% silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla on, osalla ei.
Kun sitten jos katson täältä päin myytäviä ok-taloja niin noiden hintapyynnöt on vähintään puoli miljoonaa. Siis että noin paljon rahaa kiinni seinissä? Sitten siellä välissä on satunnaisesti jotain alkuperäisasutustakin, ok-taloja vuosikymmenten takaa. Yhtäkin katsoin että tuohan olisi sopivan pieni itsellekkin mutta varmasti sitten jos se joskus myyntiin tulisi, pelkän tontin hinnalla. Oli sen verran ränsistyneen näköinen ulkoa että tuskin siihen on tehty mitään ylläpitoremontteja tässä vuosien varrella. Onkohan se noilla hulppeilla ok-taloilla sama kohtalo sitten?
Ei se talon rakennuttaminen ole niin kallista kuin valmiin ostaminen.
Me rakennutettiin uudelle alueelle Helsingin kehyskuntaan avaimet käteen -talopaketti. Maatöineen ja tontteineen oli yksitasoinen 3mh talo 385t, mutta jos myytäisiin niin pyyntihinta olisi 459t. Ja parissa viikossa menee talot tällä alueella, koska kysyntää enemmän kuin tarjontaa.
Alueella on ollut myynnissä isompiakin taloja ja kovasta pyyntihinnasta huolimatta menevät kaupaksi.
Asumis- ja lainakulut ovat 1500/kk. Jos tästä lähtis vuokralle niin ei tällä rahalla sais edes perheasuntoa muualta kuin kerrostalosta.
Aikeissa on asua tässä nyt muutama vuosi ja kun lapset ovat isompia niin voi olla että myydään ja rakennutetaan sitten uusi talo, mutta ei enää avaimet käteen. Sata tonnia lähtee hinnasta pois kun löytää hyvän timpurin ja skippaa talotehtaan provikat välistä.
Ne talot on varmaan niiden kovapalkkaisten sähkö- ja putkiasentajien taloja. Ovat vielä pystyneet tekemään kalliit ammattilaista vaativat hommat itse
On älykästä laittaa raha näkyvään ja pysyvään ja säästää semmoisesta, mikä ei tuota. Kuten joku täällä kertoikin, niin säästetään palveluista. Ei laiteta rahaa kampaajiin, hierojiin, siivoojiin jne.
Seurataan ruokatarjouksia ja tehdään edullista kotiruokaa. Vain harvoin käydään jossain teatterissa ja tosiaan parkista ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä olekkaan vaan kaikki on ostettu lainarahalla
Niin ja kohta tulevat nuokin talot myyntiin joko avioerojen tai maksuvaikeuksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kohta tulevat nuokin talot myyntiin joko avioerojen tai maksuvaikeuksien takia.
Aina jollekin näin käy, muttei kaikille. Jos käy huono tuuri, niin otetaan uusi laina hetken päästä ja taas maksetaan asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tuota katkeruutta 🤭
Vierailija kirjoitti:
Lainaa ei saa ilman että on jotain mitä antaa vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin nuoripari asuu just tuollaisessa uudessa talossa. Järkytyin kun kuulin tuttavan kautta, että talo on maksanut 500 000. Pihassa 2 uudenkarheaa henkilöautoa ja vielä mökkikin.
Ei voi kun ihmetellä kuinka ihmisillä on varaa. Asutaan siis 70-luvun rivarissa ja tämäkin lainan lyhennyksen kuluu vielä 15v eläkkeelle jäämisen jälkeen.
Hmm, poikani vaimoineen ostivat juuri kerrostaloasunnon 1,17 miljoonaa. Myivät vanhan ensin ja saivat siitä 1,06 milj. On auto, ei mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä takia tuo kaikki nk. hienous? En ikinä ymmärrä, miksi joillain täytyy olla nuo ap:n mainitsemat? Näyttämisen halusta. Joku kaunis päivä tuo on kaikki mennyttä, ainakin se on varmaa. Siinäpä raatavat niska hiessä jonkun tyhjän statuksen vuoksi.
Jos haluaa asua uudessa, kauniissa tilavassa talossa ja siihen on varaa, niin onko se tyhjää statusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kadehdit.
Minun kokemuksen mukaan mennään yleensä kädestä suuhun. Asuntolaina, ja auto leasingilla. Harvalla säästöjä/suuria säästöjä. Mutta kunhan naapurit on kateellisia..
Niillä naapureilla on vieressä ihan vastaavat talot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö sitten muka ostat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käydään kumpikin töissä.
Ekat asunnot ostettu
parikymppisinä.
Kerrotko tarkempaa tietoa neuvoksi. Miten tuo mahdollista.
Säästämällä.
"Voi saakeli kun te buumerit aina elätte jossain 30 vuotta sitten -ajassa 🤦 Joo oliko lainan korotkin sen 20% silloin."
Älä käytä sanoja, joiden merkitystä et ymmärrä. En ole buumeri, vaan äitini on sitä ikäluokkaa.
Eikä nytkään ole lainan korot 20% luokkaa lähelläkään, älä naurata.
Nykyään aina väitetään, että "ennen" sai helposti lainaa. Joo saattoi saada ennen 90-luvun lamaa, mutta me oltiin asialla vasta sen jälkeen ja se oli ihan saatanan hankalaa. Pankit oli varovaisia, meidän vanhemmat oli varovaisia eikä suostuneet takaamaan mitään. Silloin ei saanut rahallakaan ostettua takauksia, van ainoa takauksemme oli se pieni valtiontakaus, ja sitten piti yrittää vakuuttaa pankki siitä, että pystymme itse maksamaan ja että talo on oikeasti enemmän arvoinen kuin laina.
Ja meillä oli oikeasti korkeat korot maksettavina jo opintolainoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kadehdit.
Kyllä se olet kuule sinä, joka kateelliselta kuulostaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa.
Mun työkaverit taas jatkuvasti selittävät että täytyy olla super halvat eväätkin ja antavat ymmärtää että rahaa ei olisi mutta silti on lemmikkejä, autoja ym että sinnekkö se raha menee ja eletään kädestä suuhun. Itse yksineläjänä säästän kyllä monta sataa mutta reissaan kaikki ne rahat kun ei ole mitään muutakaan mihin sitä upottaisi (ei siis autoa/lemmikkejä saati näitä hulppeita asumuksia)
Niin, tässä se ero on. Jos on omaisuutta, niin pitää olla tarkka, mihin rahat kuluttaa.
Näin. Esimerkiksi wolttaamalla ansiotulot saa katoamaan tehokkaasti ilman, että jää mitään jäljelle. Työpaikkalounas on edullisempi, mutta ei sekään halpaa ole. Samalla rahalla saa kotona tehtyä aterian koko perheelle.
Minulla on 8 autoa pihassani, olenko mielestäsi rikas?
Minulle autot ovat harrastus siinä missä toisille kitaroiden keräily tai padel. Parin auton kanssa hommat loppuu nopeasti, useamman kanssa tuntuu riittävän harrastamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden perheiden lapsilla voi aikuistuesaan olla jopa kymmenien tuhansien osakesalkku. Siihen päälle akateeminen ammatti 5000+ kk palkalla eikä euroakaan opintolainaa. Voi olla myös perintöjä tai lahjoja isovanhemmilta.
Niin ja köyhän perheen lapsella ei aikuistuessaan ole yhtään mitään tai korkeintaan muutama kymppi synttäri rahoja. Tukien leikkaaminen on mielestänne ok? Jokainen saavuttaa kaiken omilla ansioilla?
No täälläkin joku aika sitten joku selitti, että oli itse säästänyt lapsilisät, ei siis vanhemmat vaan lapsi itse. Omilla ansiollaan siis omasta mielestään. Minun mielestä kyllä silloin puhutaan juuri tuosta vaihtoehdosta, että varakkaammat vanhemmat on säästänyt lapselle. Lapsi pääsee ns valmiiseen pöytään. Samoin takauksen saaminen vanhemmilta on monesti jo yksi etuoikeus, mitä ei kaikille ole mahdollista saada aloitukseen.
No kun sanotaan että nykyään on niin vaikeaa saada lainaa ja ennen oli muka niin helppoa. Me ei meinattu saada lainaa ensinkään 30 vuotta sitten, vaikka ostettava asunto oli todella halpa. Lopulta yksi pankki myönsi lainan.