Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Siis miten ihmisillä oikeasti varaa noihin 500ke lainoihin näilä koroilla?
Varakkaiden perheiden lapsilla voi aikuistuesaan olla jopa kymmenien tuhansien osakesalkku. Siihen päälle akateeminen ammatti 5000+ kk palkalla eikä euroakaan opintolainaa. Voi olla myös perintöjä tai lahjoja isovanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ihmisillä oikeasti varaa noihin 500ke lainoihin näilä koroilla?
Tulojen mukaan. Vastahan taisi olla ministereiden lainamäärät otsikoissa.
Jollekin tekee tiukkaa maksaa 100 000e laina ja joku ei edes saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Velka tapissa! Ihmiset ei ymmärrä enää rahasummia. 500k€ tai miljoona euroa velkaa on sellainen määrä ettei sitä työssäkäyvä pehmitä!
Pankit ovat tosi tarkkoja nykyään, kelle lainoja myöntävät. Ei sitä noin vain liikaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Velka tapissa! Ihmiset ei ymmärrä enää rahasummia. 500k€ tai miljoona euroa velkaa on sellainen määrä ettei sitä työssäkäyvä pehmitä!
Ja minkä takia tuo kaikki nk. hienous? En ikinä ymmärrä, miksi joillain täytyy olla nuo ap:n mainitsemat? Näyttämisen halusta. Joku kaunis päivä tuo on kaikki mennyttä, ainakin se on varmaa. Siinäpä raatavat niska hiessä jonkun tyhjän statuksen vuoksi.
Pankit eivät ole tarkkoja, jos lainanhakijoilla on hyvät speksit. Itse olin vielä opiskelija, kun puolison kanssa haettiin lainaa ensiasuntoomme pari vuotta sitten. Mies oli valmistunut juuri ja minäkin gradua vaille valmis maisteri hyvältä alalta. Pankin meininki oli sellainen, että lainaa olisi varmaan saanut ihan niin paljon, kuin olisi vaan kehdannut pyytää. Virkailija ihan ihmetteli, kun päädyttiin 300K maksaneeseen asuntoon kalliimman sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankit ovat tosi tarkkoja nykyään, kelle lainoja myöntävät. Ei sitä noin vain liikaa saa.
Ihmettelen kun tyttäreni sai juuri 150 000e lainalupauksen. Ei ole montaa tonnia säästöjä, on sinkku ja ei mikään kummoinen palkka. Vakityö kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Voitko kuvitella, että ne puolen miltsin asuntolainat ei ehkä olekaan niillä mediaanipalkkaa tienaavilla?
Hyvin harva ostaa ensimmäiseksi puolen miljoonan kämpän. Siihen pitää olla omarahoitusosuuttakin jo (tavalla tai toisella) 150 000e.
Itse olemme ensin ostaneet yksiön, sitten kaksion 2 lapsen kanssa, kolmion, 4h rivarin ja lopulta 3x rakentaneet talon. Ensimmäisen rakendimme kun olin 38v.
mitä järkee ?
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä takia tuo kaikki nk. hienous? En ikinä ymmärrä, miksi joillain täytyy olla nuo ap:n mainitsemat? Näyttämisen halusta. Joku kaunis päivä tuo on kaikki mennyttä, ainakin se on varmaa. Siinäpä raatavat niska hiessä jonkun tyhjän statuksen vuoksi.
Et ymmärrä miksi ihmisillä on autoja? Tai tilaa asumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun tyttäreni sai juuri 150 000e lainalupauksen. Ei ole montaa tonnia säästöjä, on sinkku ja ei mikään kummoinen palkka. Vakityö kyllä on.
Siis mitä ihmettelet, vakityössä olevalle myönnetään kohtuullinen laina. Ilmeisesti luottotiedot, maksukyky ja takauskin kunnossa tai asunto itsessään niin hyvä että riittää takuuksi.
Jos ois myönnetty tuo kaikken mainitsema 500 000e niin sitten joutaisit ihmetellä.
Ihan järkyttävää nämä 500 000 euron talot, siis 3 miljoonaa mummon markkaa talosta...
Monille nykyään vanhemmat ostavat asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden perheiden lapsilla voi aikuistuesaan olla jopa kymmenien tuhansien osakesalkku. Siihen päälle akateeminen ammatti 5000+ kk palkalla eikä euroakaan opintolainaa. Voi olla myös perintöjä tai lahjoja isovanhemmilta.
Niin ja köyhän perheen lapsella ei aikuistuessaan ole yhtään mitään tai korkeintaan muutama kymppi synttäri rahoja. Tukien leikkaaminen on mielestänne ok? Jokainen saavuttaa kaiken omilla ansioilla?
Meilläkin on 2 autoa ja lauma hevosia pihassa. Eikä olla saatu perintöjä eikä oo isoa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää nämä 500 000 euron talot, siis 3 miljoonaa mummon markkaa talosta...
1 913 267,14 markkaa, ei 3 miljoonaa.
tuo 500 000e vuoden 2000 rahaksi muutettuna.
Talo ja autot optimoitu. Muista asioista säästetään ja maksetaan lainaa pois. Tämä on normaali toimintatapa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.
Olen itse melko säästäväinen: harrastukseni ovat edullisia, siis lenkkeily ja pyöräily. En käy kampaajalla tai muissakaan ulkonäköön liittyvissä palveluissa. Vältän viimeiseen asti parkkimaksuja, ennemmin kävelen 300 m kuin maksan 5 e parkista. Ruokalaskussa säästää kun käy lidlessä, siellä laatu kohtaa alhaisen hinnan kaikista useimmin. En käy kahviloissa, jäätelöni ostan kaupasta.
Kyllähän ihminen pystyy heittämään 20 e joka päivä ihan turhaan. Kerro se 365:llä, niin saat paljonko laitat turhuuteen vuodessa (7300e). Jos kampaajalle joka toinen kuukausi 200 e, niin kerro kuudella: 1200 e vuodessa.
Saahan sitä toki "elää", jos kokee, että eläminen tulee erityisesti tuhlaamisesta. Itse olen ihan toista maata, pää kuumana pohdin kenetkä valitsisin vuokralaisekseni uusimpaan sijoitusasuntooni.
Minäkin ajoin Espoon lähiön läpi yksi päivä ja mietin miten ihmiset viitsii asua niissä pienissä, rumissa ja hikisissä kuutioissa. Onko ihmisillä todellakin asiat noin huonosti?