Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon

Vierailija
03.08.2025 |

Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?

Kommentit (393)

Vierailija
141/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on myös paljon maalaisten oopera-asuntoja Etelä-Helsingissä ja vauraissa esikaupungeissa. Maalaiset ovat täyttäneet kaupungin eikä kaupungissa syntyneillä ole välttämättä varaa kummoiseen asumiseen. Vasemmisto taisi jossain vaiheessa järjestää ihan safarin noihin esikaupunkeihin.

Tuli mieleen eräskin n. 30v. tinder-nainen, joka asui kahdestaan koiransa kanssa 300m2 kivitalossa Espoossa. Jostain pohjoisesta lähtöisin. Nautti kuulemma ulkoilusta metsän rauhassa poissa kaupungin vilinästä ja kuulemma helpompi siirtyä lentokentälle sieltä autolla :0 Olin silleen, että wooot.

Eipä tuo tinder-nainen ihmetytä, itsekin välillä lennän pohjoiseen ihan vaan rauhan perässä ja olen ihan paljasjalkainen Espoolainen. Sitä en tiedä mihin tarvitsee kaikkia neliöitä, mutta ehkä sijainti oli kiva.

Vierailija
142/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä velka-autoa ole tarkoitus kokonaan maksaa, vaan se vaihdetaan jossakin vaiheessa uudempaan. Reilu parisensataa menee kuussa lyhennyksiin. 

Et sä parin sadan kklyhennyksellä kummoista autoa saa. 

Ohis, aloittanut kertoikin, että autoa ei ole tarkoitus kokonaan maksaa. Rahoitusyhtiöt on myyneet autolainaa, jossa vikaerä on on useamman tonnin jo pitkään. Jotkut vahtaa vikan erän erääntyessä autoa.

Täh? Saako vikan erän anteeksi jos myy auton ennen lainan loppumista :o

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen  yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa. 

Mun työkaverit taas jatkuvasti selittävät että täytyy olla super halvat eväätkin ja antavat ymmärtää että rahaa ei olisi mutta silti on lemmikkejä, autoja ym että sinnekkö se raha menee ja eletään kädestä suuhun. Itse yksineläjänä säästän kyllä monta sataa mutta reissaan kaikki ne rahat kun ei ole mitään muutakaan mihin sitä upottaisi (ei siis autoa/lemmikkejä saati näitä hulppeita asumuksia)

Niin, tässä se ero on. Jos on omaisuutta, niin pitää olla tarkka, mihin rahat kuluttaa.

Vierailija
144/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei tupakoi😀

Vierailija
145/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy? 

Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä. 

Ei ole kahta teiniä. Nehän kuluttaa monesti enemmän kuin aikuinen. 

Vierailija
146/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, valmistuimme molemmat n 25 vuotiaina ja netto tulot vuodessa 40000e . Se on 2x40000=80 000e . Alkuvuosina asuimme kaksiossa vuokralla ja muutenkin osaamme vertailla hintoja. Elämiseen meni n 20000e vuosi. Ja säästimme naljässä vuodessa n 250000e. Otimme lainaa ja rakennutimme ihanan talon. Auto oli ns edullinen toimivia kulkuneuvo ja toinen saattoi käyttää mielellään julkisia ja fillaria. 

näin se toimii. 

Nyt on hulppea talo , matkustellaan , pikku koira  ja pari teini-ikäistä. Rahaa tulee ja menee. On se grillikin😄

Vierailija
147/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen, ero tai työttömyys niin koko korttitalo sortuu 

No kun tämä. Ei se ole mitään luksusta tai vapautta että joutuu painamaan duunia että saa velat maksettua. Jos yksi palkki katkeaa, koko kyhäelmä sortuu. 

Meillä on maltillinen asuntolaina, ajamme järkevän hintaisella autolla.

Jokainen kuitenkin tavallaan, mikäs siinä. 

Ja te ette siis joudu painamaan duunia että saatte maltillisen asuntolainanne ja järkevän hintaisen autonne maksettua? Se duuninkin painaminen on vain osa elämää, monella koko raha ei mene asuntolainen lyhentämiseen vaan ehditään ihan elääkin siinä sivussa.

Vierailija
148/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkarahaa se on, ei kannata kadehtia.

Itse asun vuokralla, eikä velkaa yhtään - tuo taloudellista vapautta.

Asun maksetussa asunnossa, asumiskulut n. 300e/kk. Aika lailla enemmän taloudellista vapautta, kun ei joudu joka kk maksamaan isoa vuokraa (vuokra olisi minimissään luokkaa 1400e) ja asunnossa on pääomaa jonka saa tarvittaessa myytyä kk sisään (vrt naapuriasunnot myyty aina viikoissa).

Huvittavia nämä köyhien kommentit, kuvittelevat ilmeisesti että asuntolaina on ikuista. Nopeasti laskien itsellä ollut lainaa alle 10v elämästä. Aika pieni uhraus loppuelämän halvasta asumisesta. 

Vierailija
149/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme varmaan tuollainen ihmetyksen aihe. Rivari, jota maksettiin pitkään, myytiin ja saatiin  . 40 000€ voittoa. Minun bruttotulo 6200€, miehen hieman enemmän+molempien vuosibonukset. Perintöä ollaan saatu ja tullaan saamaan. Okt ei tosin maksanut puolta miljoonaa, oltaisiin sellainen laina saatu, mutta ei haluttu koska rahaa pitää jäädä muuhunkin. Ei näitä asioita vaan kauheasti huudella ja aina tulee näitä odotappas vaan kun joudut työttömäksi/ukko pettää ja lähtee/sairastut yms. Noh, ainakin elellään sitä odotellessa mukavasti ja monta unelmaa on toteutettu. Voisihan sitä myös aina pelätä tulevaa ja jäädä odottelemaan pahinta - mitä ei välttämättä tulekaan.

Vierailija
150/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat tienaavat vähän yli 4000e. Toinen auto n. 10 000 e, lainaa jäljellä muutama tonni. Toinen auto n. 14 000e, lainaa jäljellä noin kymppi. Kumpikaan ei uusia, noin 10-15v vanhoja. Asunto ostettiin vasta, siitä iso laina.

Hyvin tullaan toimeen, kun ei hurvitella eikä matkustella. Jos tykättäisiin matkustella, ei oltaisi ostettu noin kallista taloa.

Vierailija
151/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme saaneet tehdä töitä yli neljäkymnentä vuotta, vaimo tosin joutui sair eläkkeelle 53 vuotiaana. Oma br palkkani oli keskimäörin 3500e kk. Tosin 2 v olin äitiyslomalla. Nyt eläkkeiässä oltu jo vuosia. Vakiasunto n 300000e ja loma-asunto 350000e . Säästössä vajaa400000e. Tosin on annettu jo suht hyvin jälkipolvelle. 

Ei ole kalliisiin autoihin mennyt rahaa eikä kirkollisveroa maksettu. Matkusteltu olemme riittävästi.

Aina olemme ollleet hintatietoisia ja nautimme joka päivästä

Vierailija
152/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon varakas, mutta elän vaatimatonta minimaalista elämää, Vain sen mitä tarvitsee peruselämään. En tajua näitä status autoja ja kylpypaljuja yms. höpöhöpö juttuja. 

Vierailija
153/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kaksi autoa ..toinen seisoo romuna pihalla ja toinen on 10 vuotta vanha 270 000 ajettu Skoda .

Ei minus ennen näiden omistamisesta ole varakkaalsi kehuttu mutta kerta se ensimmäinen..

Vierailija
154/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin kun katselen autoja liikenteessä. Meillä autonvaihto kohta edessä. Budjetti max 20k. Meillä yhteenlasketut kktulot miehen kanssa n 11k brutto, netto tietenkin sit suomalaisittain. Onko ihmisillä oikeasti pistää autoon monia kymmeniä tuhansia vai elääkö kansa oikeasti velaksi? Meillä on asuntolaina muttei muuta velkaa eikä tule. 

Taidat kiinnittää huomiota vain niihin kalliimpiin autoihin ja jos et tunne autoja niin voit luulla montaa 10-20k Audia, Volvoa, Bemaria ja Mersua kalliimmaksi kuin ne oikeasti on.

Suurin osa suomalaisita autoista pk seudullakin kohtuu vanhoja jo. Autoilun verotus kaikilla tasoilla pitää kyllä huolen asiasta.

Vierailija
155/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajia ja poliiseja.

Oliskohan? Sairaanhoitajat ja poliisit brutto n. 3.000-4.000/kk. 

Vierailija
156/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35 vuotiaana ostettiin ensimmäinen omistusasunto Helsingistä, yksiö. Omaa rahaa ei ollut kuin nelisen tonnia, joka käytettiin asuntolainan edellyttämään (koska vakuuksia tai takaajia ei ollut) ostettavaan vakuuteen.

Kahden vuoden päästä se myytiin ja voittoa jäi käteen 30 000€. Ostettiin 4h+k Vantaalta, myytiin 3v päästä, voittoa jäi käteen 25 000€.

Nämä 55 tuhatta käytettiin omakotitalon rakennuttamisen kehyskuntaan. Lainaa siihen päälle 300 tonnia, jota lyhennämme noin 1400€/kk

Kaksi autoa on, toinen muutaman tonnin arvoinen, toinen melkein uusi alle 30 tonnin sähköauto joka on puoliksi maksettu.

Vaimo on hoitsu, palkka noin 3200€/kk brutto, oma palkkani oli ensiasunnon ostohetkellä noin 3500€, nykyään noin 5000€/kk

Ei tässä rikkaita olla, mutta mielestäni asumiskustannukset ihan kohtuulliset. Lainaa toki on, mutta pikkuhiljaa nekin vähe

Tapahtui aikana, jolloin eur12kk oli negatiivinen ja pankin marginaali muistaakseni 0.45%

Siinä ei korkoa parissa vuodessa paljoakaan maksettu, sori siitä.

Vierailija
157/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen  yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa. 

Mun työkaverit taas jatkuvasti selittävät että täytyy olla super halvat eväätkin ja antavat ymmärtää että rahaa ei olisi mutta silti on lemmikkejä, autoja ym että sinnekkö se raha menee ja eletään kädestä suuhun. Itse yksineläjänä säästän kyllä monta sataa mutta reissaan kaikki ne rahat kun ei ole mitään muutakaan mihin sitä upottaisi (ei siis autoa/lemmikkejä saati näitä hulppeita asumuksia)

Niin, tässä se ero on. Jos on omaisuutta, niin pitää olla tarkka, mihin rahat kuluttaa.

Jokainen tekee arvovalinnat, mihin rahansa käyttää tai ei käytä. Moni on elänyt pienillä tuloilla hyvin säästeliäästi ja saanut maksettua pienen oman asunnon. Nyt se kääntyy sitten itseä vastaan. Asumistukea ei omistusasuntoo. saa, joten ei ole varaa asua. Hukkaan meni.

Vierailija
158/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin kun katselen autoja liikenteessä. Meillä autonvaihto kohta edessä. Budjetti max 20k. Meillä yhteenlasketut kktulot miehen kanssa n 11k brutto, netto tietenkin sit suomalaisittain. Onko ihmisillä oikeasti pistää autoon monia kymmeniä tuhansia vai elääkö kansa oikeasti velaksi? Meillä on asuntolaina muttei muuta velkaa eikä tule. 

Taidat kiinnittää huomiota vain niihin kalliimpiin autoihin ja jos et tunne autoja niin voit luulla montaa 10-20k Audia, Volvoa, Bemaria ja Mersua kalliimmaksi kuin ne oikeasti on.

Suurin osa suomalaisita autoista pk seudullakin kohtuu vanhoja jo. Autoilun verotus kaikilla tasoilla pitää kyllä huolen asiasta.

Meidänkin firmassa todella monella on työsuhdeauto. Firman politiikka on että sähköauto saa maksaa enimmillään 70 tonnia ja polttis 60.

Antaahan se rehvakkaan vaikutelman kun nuoret kundit ajelee uusilla nelivetoaudeilla, vaikka tuskin kenenkään palkka riittäisi ostamaan omaksi.

Vierailija
159/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyvät töissä, hoitavat taloutensa järjevästi.

Turhaa kadehdit.

No jaa. Aikamoista korttitaloja on viritetty kun pitää olla elintaso tappiin viritetty. Siihen yhdet yt-potkut tai sairastuminen niin a vot. Pankithan antaa lainaa aika avokätisesti vaikka kuinka "stressitehtaillaan". Itse sain lainalupauksen yksin yli 300 t euroa. En todellakaan ottanut vaan otin 130 t. 

Vierailija
160/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on hyvin aivopesty ainakin Helsingissä siihen, että kerrostalokuutio on ainoa oikea vaihtoehto asua ihmiselle. Omakotitaloja rakennettu niin vähän, että niiden hinnat ovat pilvissä.

Ei toi oo mikään aivopesu vaan puhdas bisnes. Toki sä voit alkaa rakentamaan ok-taloja ja myymään niitä samalla kun naapuritontin rakennuttaja tekee kerrostalon ja saa siitä voittoa 30x sen mitä sä. 

Alat vaan tekemään. Vapaa maailma. 

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Arvovalintoja ja poliittinen päätöshän se on miten maa-alueet kaavoitetaan. Nyt halutaan tiivistää kaupunkirakentamista ja okt tontteja pakotetaan pienemmiksi kiinteistöveron kautta. 

Me ei haluttu postimerkkitonttia ja päätettiin lähteä pk seudulta. Hyvä ja oikea päätös oli meidän osalta. Saatiin isompi talo ja tontti samalla hinnalla ja lapsille rauhallisempi koulu. Elämiseenkin jää enemmän rahaa ja ei enää ärsyttäviä kehäteitä. Joku toinen varmasti sitten onnellinen eri asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi