Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa
Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.
Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.
Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintoloiden taso on laskenut parissa vuodessa, yrittävät säästää kaikessa. Ennen oli turskafileitä, nyt seitä ja kalapuikkoja. 13,70e kalapuikkoateriasta on vähän liikaa, kun ravintolan kuuluisi olla aina jotain enemmän kuin ne Lidlin einekset. Kanaa tarjotaan aivan liikaa, jotkut lounasravintolat tarjoavat kanaa viitenä päivänä viikossa, aina kanaa.
Täällä Turussa ainakin on vielä tosi hyviä lounaspaikkoja edelleen. Ja myös kävijöitä riittää. Välillä joutuu jopa vaihtamaan paikkaa, kun ei mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintoloiden taso on laskenut parissa vuodessa, yrittävät säästää kaikessa. Ennen oli turskafileitä, nyt seitä ja kalapuikkoja. 13,70e kalapuikkoateriasta on vähän liikaa, kun ravintolan kuuluisi olla aina jotain enemmän kuin ne Lidlin einekset. Kanaa tarjotaan aivan liikaa, jotkut lounasravintolat tarjoavat kanaa viitenä päivänä viikossa, aina kanaa.
Ne ravintolat, missä itse käyn, tarjoavat hyvää itse tehtyä ruokaa, leivätkin leivotaan itse.
Katso vaikka lounaslistat Mairella Kuopio ja Skilla Kuopio
Meillä ei käytännössä voi töistä käydä muualla syömässä. Syön usein valmisruokakeiton ja jonkin rahkan, viilin tms. Hinta noin 5 e. On sitä siinäkin kulua. Vapaapäivinä sitten voin käydä lounaalla joskus, se on kivaa kun on aikaa syödä rauhassa, enkä silloin harmittele hintaa. Jokainen tekee omaan budjettiin sopivat valinnat.
Rahat menevät mulla kyllä kaikki kiertoon, eli elämisen pakollisiin ja ei ihan pakollisiin kuluihin ja lainaan joka tapauksessa. Pieni osa säästöön kuussa, mutta kyllä ne säästötililtäkin päätyvät kiertoon kun tulee jokin suurempi meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounasseteliruokailu.
Avasin ketjun vain sanoakseni tämän. Ainoa syy miksi käyn ulkona lounaalla. Nuo loputkin lafkat menisivät varmaan ilman sitä konkurssiin.
Oot liian hyväsydäminen. Et voi omalla panoksellasi kaikkia, edes yhtä pelastaa. Mieti, mitä saisit itsellesi tuolla rahalla?!
Minäpä mietin.... Nyt keksin: monipuolista ruokaa toisten valmistamana!
Hups, no niin saankin, kun syön työpaikkaruokalassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen viisikymppinen työläinen, samoin vaimoni. Vain lomalla kolmen viikon ajan kävimme vaimoni kanssa joka päivä jossain lounaalla. Olemme urheilullisia ja pyöräilimme paljon. Paino pysyy hallinnassa omilla työpaikkalounailla ja taloudellinen tilanne on hyvä. Rahat on järkevämpi sijoittaa tuottoisasti. En halua lounailla kuunnella typerien työkavereiden juttuja.
Ei mekään persaukisia olla, mutta tuo 3011€/vuosi, kasvattaa kivasti säästöjä. Kun miettii, niin tuon summan vois tuplata, jos molemmat laittaa. Käytämme kuitenkin rahaa ruokaan ostamalla laatua, josta sitten tekaistaan eväät töihin ja perhe saa päivällisen. Jotta et käsitä väärin, niin tuo 13,70 ei kata koko perheen ruokakuluja/päivä, mutta meidän eväät töihin salaatteineen koko työvuoron ajaksi. Syömme siis aamupäivällä kahvilla esim. rahkan, johon laitamme marjoja tai hedelmiä ja täytyyhän kahen kahvilla jotain suuhun laittaa, jotta lounaan ja päivällisen väli ei veny pitkäksi. Urheillaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Omaa kantaa puolustaaksesi päätit sitten alkaa haukkumaan muiden työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen viisikymppinen työläinen, samoin vaimoni. Vain lomalla kolmen viikon ajan kävimme vaimoni kanssa joka päivä jossain lounaalla. Olemme urheilullisia ja pyöräilimme paljon. Paino pysyy hallinnassa omilla työpaikkalounailla ja taloudellinen tilanne on hyvä. Rahat on järkevämpi sijoittaa tuottoisasti. En halua lounailla kuunnella typerien työkavereiden juttuja.
Se on kumma kun kahdenkymmenenkin ihmisen työpaikassa jollain on 20 typerää työkaveria. Siitä jos huomauttaa, niin on kiusaaja.
Hänhän lukeutuu myös itse niihin typeriin työkavereihin.
Jos lounasedun ottaa rahana, kerryttäkö se eläkettä?
Lounas ulkona on myös monelle sosiaalinen tapahtuma ja joillekin lounasravintola voi myös olla ainoa paikka missä kohtaa muita ihmisiä kodin ja/tai työpaikan ulkopuolella ja missä voi syntyä myös lähempääkin tuttavuutta ihmidten kesken. Jotkut vaihtelevat lounaspaikkaa ja saattavat käydä viikon eri päivinä eri lounasravintoloissa ja sekin on hyvä asia. Omalla työpaikallani käytiin usein porukalla viikon viimeisenä työpäivänä lounaalla lounasravintoloissa ja muuten syötiin omia eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Se on normaalia palkkaa ja siitä menee sanat maksut kuin palkasta eli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen miten huonoa ruokaa ihmiset oikein syövät, kun omaan makuun lounasruuat ovat yleensä aika mauttomia ja keskinkertaisia. Osa ei halvasta kouluruuasta edes eroa. Itse syön pääasiassa kasvisruokaa ja vaikka asun pk-seudulla niin harvasta paikasta saa oikeasti hyvää kasvisruokaa. Kasvisruuan valmistaminen on helppoa ja halpaa,
Jos lounasruoka oikeasti on huonoa (kaikissa paikoissa ei suinkaan ole), ja jos joku siitä kuitenkin tykkää, niin luuletko tosissasi, että sellainen ihminen tekee ihan hirveän paljon parempaa ruokaa evääksi itselleen? Tuskin, vaan ehkä syö jonkun reissumiehen juustolla ja kinkulla tms.
Kasvisruuan valmistus voi olla helppoa (niin on muuten moni liharuokakin), mutta vaatii usein lukuisia työvaiheita ja erilaisia mausteita. Pelkkä helppous ei ole aina etu, jos aikaa menee tuplasti enemmän kuin jonkun toisen ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä (81v) laski, että tulee halvemmaksi käydä syömässä joka päivä kunnon lounas kuin hankkia kaikkia raaka-aineita kotiin.
Tänään on käymässään ravintolassa alkuun porkkanasosekeittoa ja itse leivottua leipää, pääruokana joko haudutettua porsaan niskaa tai uunilohta, on muusia, erilaisia salaatteja ja jälkiruokana mustikkarahka ja kahvi.
Aamulla syö puuroa marjoilla ja illalla paistaa munan ja tekee voileivän. Välipalana muutama hedelmä päivässä.
Sinun isäsi ei elätä lapsiperhettä, on ilmeisesti velaton, eikä juurikaan harrastuksiin mene rahaa. Tuo 3011€/vuosi on tavalla tai toisella iso raha perheellisille, oli perheessä kaksi tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle lounasetu tulee palkan päälle, joten toki käytän sen. Lounaalla käyminen on muutenkin arjen luksusta, olis ankeeta syödä yksin eväitä
EI TULE. Verottajalla on YKSISELITTEISET ja KAIKKIA koskevat säännöt luontoiseduista. Luontoisedut ovat OSA PALKKAA ja lounasetu sisältyy AINA BRUTTOPALKAAN.
eli SINULLAKIN kuten kaikilla muillakin se menee niin että
Bruttopalkka
- luontoisetujen verotusarvo
= rahapalkka (palkan osa joka maksetaan rahana, ei luontoisetuina)
- bruttopalkasta lasketut verot
- bruttopalkasta lasketut veroluonteiset maksut
= nettopalkka
- muut maksut palkasta (esim ostot työnantajalta luotolta, liittojen jäsen maksut jne)
= MAKSETAAN (summa joka ilmestyy palkkapäivänä tilille)
Ymmärrän tämän viesti, jos asut yksin. Minulla on lapsia ja he tarvitsevat ruokaa myös iltaisin. Samalla vaivalla teen vähän reilummin ruokaa, jota syödään pari päivää ja loput laitan itselleni annoksiksi pakkaseen. Lisukkeet sitten vaihtelevat sen mukaan mitä kaapista löytyy. Ylimääräistä aikaa tähän ei voi montaa minuuttia laskea, mutta säästö euroissa on merkittävä lounasravintolaan verrattuna. Ja ainakin ruoka on hyvää!
Vierailija kirjoitti:
se kerryttää eläkettä KUMMASSAKIN TAPAUKSESSA.
Työpaikan louna maksaa 6,50 euroa, ja annetaan niin iso annos, että otan osan kotiin päivällistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen miten huonoa ruokaa ihmiset oikein syövät, kun omaan makuun lounasruuat ovat yleensä aika mauttomia ja keskinkertaisia. Osa ei halvasta kouluruuasta edes eroa. Itse syön pääasiassa kasvisruokaa ja vaikka asun pk-seudulla niin harvasta paikasta saa oikeasti hyvää kasvisruokaa. Kasvisruuan valmistaminen on helppoa ja halpaa, joten huonosta ruuasta kympin maksaminen on vain tyhmää. Monissa lounaspaikoissa on hyvät salaatit, mutta eipä niitäkään jaksa niin montaa sorttia syödä. Ennemmin teen kotona pari kertaa viikossa jotain salaattia ja otan mukaan lisukkeeksi. Säästän aika paljon rahaa tässä kollegoihin verrattuna. Sitten he ihmettelevät, kun reissaan lasteni kanssa vähän joka puolella.
No ei meillä ihmetellä toisten reissaamisia, varsinkaan taloudellisessa mielessä. Ei se vekenä eläminen sen halvempaa tai parempaa ole, kuin mitä kaikkiruokainen syö. Toki on niitä, jotka eivät ruuan laatuun panosta.
Olen tästä eri ketjussa maininnut, mutta jos käy kaupasta juoman, salaattia, leipää ja jotain mikroonpantavaa, on se sen 8e ainakin ja olo ei ole kylläinen kovin kauaa. Kunnon monipuolinen lounas kantaa pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä käy lounaspaikoissa työpäivänä. Mulla on ruokailu työajalla, joudun vastaamaan puheluihin ja syömään alle 20min. Mulla on eväät, joko salaatti tai teen kaurapuuron mikrossa marjojen ja raejuuston kanssa. Vuositulot n 55 000eur
Kyllä minä pikkusen enemmän eväisiin panostan, vaikkakin vuositulot 35 000€/vuosi, olen perheellinen ja mieheni saman tienaa. Me syödään puuro noine lisukkeineen aamupalaksi klo 6 ennen töihinlähtöä. Nälkähän on jo aamukahvin aikaan, joten proteiinia ja hyviä rasvoja syödään tuolloin. Lounaaksi kotoa eväät salaatteineen ja välipala klo 14. Päivällinen klo 16-17 ja iltapala. Hoikkia ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen miten huonoa ruokaa ihmiset oikein syövät, kun omaan makuun lounasruuat ovat yleensä aika mauttomia ja keskinkertaisia. Osa ei halvasta kouluruuasta edes eroa. Itse syön pääasiassa kasvisruokaa ja vaikka asun pk-seudulla niin harvasta paikasta saa oikeasti hyvää kasvisruokaa. Kasvisruuan valmistaminen on helppoa ja halpaa,
Jos lounasruoka oikeasti on huonoa (kaikissa paikoissa ei suinkaan ole), ja jos joku siitä kuitenkin tykkää, niin luuletko tosissasi, että sellainen ihminen tekee ihan hirveän paljon parempaa ruokaa evääksi itselleen? Tuskin, vaan ehkä syö jonkun reissumiehen juustolla ja kinkulla tms.
Kasvisruuan valmistus voi olla helppoa (niin on muuten moni liharuokakin), mutta vaatii usein lukuisia työvaiheita ja erilaisia mausteita. Pelkkä helppous ei ole aina etu, jos aikaa menee tuplasti enemmän kuin jonkun toisen ruuan kanssa. &n
Itse asiassa ihmettelen, joka torstai, kun lounasravintoloissa on hernekeittoa ja pannukakkua tarjolla ja silti sinne on ihmisillä kova hinku syömään. Hernekeitto on oikeasti helppo ja yksinkertainen ruoka, kunhan muistaa laittaa herneet likoamaan ajoissa. Usein jo ruokalistasta pystyy päättelemään mitkä ainekset tulevat pakkasesta, joten lopputulos ei ole mikroateriaa parempi. Ilmeisesti se, että joku toinen lämmittää ruuan on riittävä syy mennä ravintolaan. Meidän työpaikan lähellä on pari suosittua lounasravintolaa ja puhun nyt niistä.
Silloin kun vielä söin myös lihaa niin huomasin, että liharuoka oli usein paremmin tehtyä ja maustettua. Kasvisruoka on usein huonosti maustettua eikä sisällä juuri proteiinia. Kun on oppinut maustamaan kasvisruuan oikein niin se ei ole vaikeaa eikä hidasta. Yhtälailla liharuoka pitää osata maustaa, että se olisi hyvää.
AV-klassikko: linssikeitto.